Позакласний захід "Математика - музика розуму"

Математична кав’ярня чекає на вас. У ній зберуться ті, хто любить математику, хто зумів відкрити для себе її красу як в математиці, так і в музиці

Позакласний захід

Математика – музика розуму

Ведучий

Шановні гості! Математична кав’ярня  чекає на вас. У ній зберуться ті, хто любить математику, хто зумів відкрити для себе її красу як в математиці так і в музиці.

Софія Ковалевська.

А зараз послухайте одну із моїх поезій (Читає на фоні стишеної ліричної музики)

Чи не приходилось вам часом

Серед юрби де-небудь бути

І пісню пристрасну, прекрасну

Там несподівано почути?

Неждано хвиля з літ минулих

До серця вашого прилине,

Розбудить пам'ять призаснулу

Про все, що рідне вам і миле.

Та ось мелодія завмерла.

А потім зовсім зупинилась…

Так без кінця і без початку

Назавжди пісня ця лишилась.

Відомий англійський математик Джеймс Сільвестр, присвятив Софії Ковалевській сонет «Небесна муза».

Ведучий

Її величність Математика в музиці.

«У математиці є своя краса, як у поезії так і в музиці». (М.Жуковський)

Неможливо уявити наше життя без музики. Ми зустрічаємося з нею на кожному кроці. Без музики немає фантазії, творчого злету. Вона незримо присутня в почуттях людини.

Послухай: музика навкруг,

Вона невидима в природі,

Та для незлічених мелодій

Народжує найкращий звук,

Ведучий

Їй служать вітер, сплеск ріки

І гуркіт грому, голос зливи,

В зеленій тиші хор щасливий —

Весну оспівують пташки,

Ось вітер зашумів в гаях,

І у танок ялинки встали —

І все це арфи наспівали,

Гобой, і скрипка, і рояль.

(М. Івенсен)

Ведучий:      Ми всі добре знаємо, що музика здатна надихати людей на великі подвиги, допомагає людям у найважчі хвилини. Як найближчий друг, вона втішає в печалі, дає приклад мужнього ставлення до життя.

Ведучий

Математика і музика. На перший погляд здається, що нічого спільного в них немає. Але варто лише на мить задуматись і зв'язок відразу відшукається. Музика немислима без нот, кожна з яких має свою тривалість. Рахуючи тривалість нот «раз-і-

два-і-три-і-…», називаємо початок натурального ряду.

Учитель математики

Музичні твори теж характеризуються  певним правилом побудови. В кожному творі присутні злети мелодії та її падіння. Дослідження показали, що правильно підібрані тони музики, її побудова – певним чином діють на психіку людини та всього живого.

Якщо музичний твір побудований за всіма правилами золотої пропорції та золотого перерізу – нервова система слухача буде в стані душевного спокою та комфорту.

Музика ж, у якій дані співвідношення не дотримуються – порушує рівновагу стану всього живого. Внутрішні процеси порушуються, з'являється стан агресії, незадоволення собою та оточуючими.

Ведучий:   Чи не може музика бути описаною як математика почуттів, а математика як музика розуму? Так, наприклад, музикант відчуває музику, а математик розуміє музику.

Ведучий: Вагомий зв'язок музики і чисел виявили ще піфагорійці. Піфагор створив

власну школу мудрості, поклавши в її основу два мистецтва – математику і музику.

Він вважав що гармонія чисел схожа на гармонію звуків.

До нас завітав геніальний учений Стародавньої Греції – Піфагор.

Ведучий:    Ваші досягнення безсмертні. Ми знаємо, що Ви, шановний Піфагоре, обожнювали числа. Ви казали, що числа керують світом.

Піфагор

Я був не лише математиком і філософом, а й теоретиком музики. Займався пошуками музичної гармонії, оскільки вірив у те, що така музика необхідна для очищення душі і лікування тіла і здатна допомогти розгадати будь-яку таємницю.

Про вплив музики на людину з давніх давен було добре відомо багатьом вченим, однак на зв'язок музики і чисел першим вказав саме я, Піфагор.

Ведуча

Вісім звуків - до, ре, мі, фа, соль, ля, сі, до - найдавніша музична гама. В наші дні

темперована гамма включає в себе дванадцять нот, включаючи діези і бемолі, але в

основі її лежить винахід, за який ми повинні дякувати Піфагору.

Піфагорова теорія музики досягла навіть небес.

Піфагор

Я поділяв уявлення про сферичності світобудови і при цьому першим назвав Всесвіт «космосом». Кожна планета, проходить певну відстань, створюючи при цьому звук.

Піфагор стверджував, що «музика дуже благотворно діє на здоров'я, якщо займатися нею належним чином».

. В Золотих віршах Піфагор показав ті моральні правила, суворе виконання яких призводить душу до ідеалу . Ось кілька з них:

• Роби лиш то, що в майбутньому не засмутить тебе.
  •       Не роби ніколи того, що не знаєш. Але вчись усьому, що потрібно знати, і тоді будеш вести спокійне життя.
  •       Не зневажай здоров’ям свого тіла. Давай йому вчасно їжу і пиття, і вправи  яких воно потребує.
  •       Привчайся жити просто.
  •       Не зачиняй очей, коли хочеш спати, не розглянувши усіх своїх вчинків у минулий день.

На перстні Піфагора  викарбовано такий девіз: “Тимчасова невдача краща тимчасової удачі”.

Анатолій Солов’яненко

Ще про одну визначну людину хотілося сьогодні згадати. Це всесвітньовідомий співак, наш український соловейко—Анатолій Солов’яненко. Анатолій Борисович стажувався у міланському театрі „Ла Скала” і був першим з наших тенорів, який співав, і не один раз, на уславленій сцені „Метрополітен-Опера” в Нью-Йорку.

Та мало хто знає, що Анатолій Борисович мав математичну освіту: він закінчив

фізико-математичний факультет Донецького політехнічного інституту, отримав

диплом гірничого інженера і залишився в ньому викладати нарисну геометрію.

Ми називаємо його «Золотим голос» України минулого століття.

Послухайте у виконанні Анатолія Солов’яненка пісню, слова до якої написала людина, яка також мала математичну освіту: фізико-математичний факультет

Харківського університету, – це Михайло Петрович Старицький – брат основоположника української класичної музики Миколи Лисенка.

(Звучить пісня „Ніч яка, місячна, зоряна” у виконанні А. Солов’яненка)

Борис Миколайович Делоне — математик, життя і діяльність якого тісно пов’язані з Україною. Він народився в сім’ї механіка та одержав прекрасне виховання, ґрунтовно займався музикою. Хлопчик добре знав і любив Баха, Моцарта, виконував усі сонати Бетховена, писав багато музичних творів. Учитель музики рекомендував своєму вихованцеві вступити до консерваторії по класу композиції, а вчитель малювання — продовжити навчання в Художній академії. Але Борис Миколайович вибрав інший шлях — шлях математика і фізика.

Ведучий

Ми сподіваємось, що за допомогою наведених сьогодні прикладів, нам вдалося показати, що поезія і математика, математика та музика — це два могутніх знаряддя пізнання світу, частиною якого є сама людина. Поєднання поезії, музики і науки вносить гармонію і красу у світ!

Учитель математики:Отже, поетична творчість у поєднанні з професією математика — життєва основа щастя для реалізації свого Божого Дару... Бо дійсно, це є «Два крила», які людина вибирає собі для того, щоб летіти в щасливому польоті пізнання Всесвіту і дарувати радість своїм батькам, учителям і друзям.

Ведучий

Добігла кінця наша зустріч. Ми вам розповіли лише маленьку частинку про чарівний світ математики. Показали її необмежені можливості. Сподіваємось, ми переконали кожного з вас , що без математики прожити неможливо і нецікаво.

І тому сьогодні з нами Піфагор, Софія Ковалевська, Анатолій Солов’яненко, Борис Делоне. Вони безсмертні, а разом з ними – й ми.

На цьому наше свято закінчено. До нових зустрічей, дорогі друзі.

Середня оцінка розробки