Текст "Показникові рівняння"

Про матеріал
Короткий конспект теми "Показникові рівняння" про методи розв'язування рівнянь
Перегляд файлу

ПОКАЗНИКОВІ РІВНЯННЯ

Рівняння називають показниковим, якщо його змінні входять лише до показників степенів при сталих основах.

Існує багато видів показникових рівнянь і різних підходів до їх розв’язування. Основні з них:

I.          Метод зведення обох частин рівняння до степенів з однаковими основами.

II.       Метод уведення нової змінної.

III.    Функціонально-графічний метод.

І. Метод зведення обох частин рівняння до степенів з однаковими основами стосується двочленних рівнянь, які можна звести до виду 𝑎𝑓(𝑥) =

𝑎𝜑(𝑥).

Такі рівняння розв’язують на основі монотонності показникової функції.

Якщо 𝑎 > 0, 𝑎 ≠ 1, то рівняння 𝑎𝑓(𝑥) = 𝑎𝜑(𝑥) і 𝑓(𝑥) = 𝜑(𝑥) — рівносильні.

Приклад 1.

Розв’яжіть рівняння: 4𝑥−5 = 82𝑥 Розв’язання.

Запишемо праву та ліву частини рівняння як степені числа 2:

(22)x-5 = (23)2x 22x-10 = 26x

2x-10 = 6x

2x-6x = 10

-4x = 10

𝑥 = 10: (−4) x = -2,5 Відповідь: x = -2,5.

II.                     Метод уведення нової змінної.

Показникове      рівняння     можна         розв'язати, запровадивши      нове позначення. Після підстановки у початкове рівняння нового позначення, отримаємо нове, більш просте рівняння, розв'язавши яке, повертаємося до підстановки і знаходимо корені початкового рівняння.

Приклад 2.

Розв’яжіть рівняння: 4x + 4 ∙ 2x-32 = 0 Розв’язання:

Запишемо рівняння у вигляді

(22)x + 4 ∙ 2x-32 = 0

22x + 4 ∙ 2x-32 = 0

Замінемо 2x = y, маємо:

y2 + 4 ∙ y-32 = 0

Отримали квадратне рівняння, яке розв’яжемо за допомогою дискримінанту:

D = b2-4ac

𝐷 = 42 − 4 ∙ 1 ∙ (−32) = 16 + 128 = 144

image 

yimage yimage

Враховуючи заміну, маємо: корінь y1 - сторонній, бо 2x ≠ -8.

Розв’яжемо рівняння 2x = 4

2x = 22 x = 2

Відповідь: x = 2.

III.                  Функціонально-графічний метод полягає в тому, що, знайшовши один або кілька коренів рівняння за допомогою побудови графіків (або добором), доводять, що інших коренів рівняння не має.

Приклад 3.

Розв’яжіть рівняння: (3 x x. ) = 1 + 0,5

2 Розв’язання:

Графічно або методом спроб переконуємося, що x = 1 – корінь

imageрівняння. Оскільки y = (3)x – зростаюча функція (бо > 1), а y = 1 + 0,5x2

спадна (0,5 < 1), то інших коренів рівняння не має.

 

 

Домашнє завдання (з підручника МАТЕМАТИКА за 11 клас (автор

Г.БЕВЗ, В.БЕВЗ))

Прочитати, вивчити §2 стр. 15 – 17

Розібрати розділ ВИКОНАЄМО РАЗОМ №1 стр.18

№51 (стр 19)

№ 53 (стр.19)

pdf
Додано
30 березня 2021
Переглядів
890
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку