ПОКАЗНИКОВІ РІВНЯННЯ
Рівняння називають показниковим, якщо його змінні входять лише до показників степенів при сталих основах.
Існує багато видів показникових рівнянь і різних підходів до їх розв’язування. Основні з них:
I. Метод зведення обох частин рівняння до степенів з однаковими основами.
II. Метод уведення нової змінної.
III. Функціонально-графічний метод.
І. Метод зведення обох частин рівняння до степенів з однаковими основами стосується двочленних рівнянь, які можна звести до виду 𝑎𝑓(𝑥) =
𝑎𝜑(𝑥).
Такі рівняння розв’язують на основі монотонності показникової функції.
Якщо 𝑎 > 0, 𝑎 ≠ 1, то рівняння 𝑎𝑓(𝑥) = 𝑎𝜑(𝑥) і 𝑓(𝑥) = 𝜑(𝑥) — рівносильні.
Приклад 1.
Розв’яжіть рівняння: 4𝑥−5 = 82𝑥 Розв’язання.
Запишемо праву та ліву частини рівняння як степені числа 2:
(22)x-5 = (23)2x 22x-10 = 26x
2x-10 = 6x
2x-6x = 10
-4x = 10
𝑥 = 10: (−4) x = -2,5 Відповідь: x = -2,5.
II. Метод уведення нової змінної.
Показникове рівняння можна розв'язати, запровадивши нове позначення. Після підстановки у початкове рівняння нового позначення, отримаємо нове, більш просте рівняння, розв'язавши яке, повертаємося до підстановки і знаходимо корені початкового рівняння.
Приклад 2.
Розв’яжіть рівняння: 4x + 4 ∙ 2x-32 = 0 Розв’язання:
Запишемо рівняння у вигляді
(22)x + 4 ∙ 2x-32 = 0
22x + 4 ∙ 2x-32 = 0
Замінемо 2x = y, маємо:
y2 + 4 ∙ y-32 = 0
Отримали квадратне рівняння, яке розв’яжемо за допомогою дискримінанту:
D = b2-4ac
𝐷 = 42 − 4 ∙ 1 ∙ (−32) = 16 + 128 = 144
y y
Враховуючи заміну, маємо: корінь y1 - сторонній, бо 2x ≠ -8.
Розв’яжемо рівняння 2x = 4
2x = 22 x = 2
Відповідь: x = 2.
III. Функціонально-графічний метод полягає в тому, що, знайшовши один або кілька коренів рівняння за допомогою побудови графіків (або добором), доводять, що інших коренів рівняння не має.
Приклад 3.
Розв’яжіть рівняння: (3 x x. ) = 1 + 0,5
2 Розв’язання:
Графічно або методом спроб переконуємося, що x = 1 – корінь
рівняння. Оскільки y = (3)x – зростаюча функція (бо > 1), а y = 1 + 0,5x – 2
спадна (0,5 < 1), то інших коренів рівняння не має.
Домашнє завдання (з підручника МАТЕМАТИКА за 11 клас (автор
Г.БЕВЗ, В.БЕВЗ))
Прочитати, вивчити §2 стр. 15 – 17
Розібрати розділ ВИКОНАЄМО РАЗОМ №1 стр.18
№51 (стр 19)
№ 53 (стр.19)