Мета: підвищити інтелектуальний рівень учнів; показати, що для математики характерні непохитність висновків, краса ідей, досконалість мови; довести, що математика — об'єкт гармонії.
Обладнання: комп'ютер, мультимедійний проектор.
Підготовка заходу. Усі учні класу об'єднані в три команди. Кожна команда готує завдання:
Математика — об'єкт гармонії; Логіка — мистецтво міркування; Математичне подання реальності; Чи можна виміряти красу.
До кожної сторінки журналу передбачено завдання, розв'язуючи які команди набирають бали, тобто беруть участь у конкурсі. Усім командам пропонують одне й те саме завдання. Якщо не зауважено окремо, то команда, яка першою правильно виконає завдання, отримує 3 бали, другою — 2 бали тощо, третьою – 1 бал. Найбільша кількість балів забезпечує перемогу.
На екран проектують висловлювання видатних учених про математику, які відповідають темі журналу.
Учитель. Математика володіє здатністю відображати і моделювати будь-які процеси навколишнього світу. Математика — це поєднання абстрактності, логічності, методів, ідей, математичної мови в одне органічне ціле. Внутрішня впорядкованість математики сприяє розвитку фундаментальних ідей. Закони математики (симетрія, пропорція, періодичність) відображають закони гармонії в природі. Непохитність висновків, краса ідей, досконалість мови, корисність — складові краси математики.
Коли читаєш слова І. Г. Зенкевича «Найкращі доведення в математиці є короткими й точними, наче епіграми...», на думку спадає теорема Піфагора, теореми косинусів і синусів, бо вони є носіями краси і досконалості.
Сьогодні ми поговоримо про красу самої математики та красу, яку вона створює.
Перша сторінка. Математика — об'єкт гармонії
Існує легенда, ідо одного разу священик провів проповідь без єдиного слова. Він просто простягнув своїм прихожанам квітку. Якщо уважно роздивитись квітку, то можна знайти єдність і порядок у всьому: формі, кольору, розташуванні та розміру листочків і пелюсток. Порядок і єдність — це гармонія, що визначає красу.
Перед вами «листочки», на яких написано такі слова:
абстрактність, логіка, ідеї, методи, модель, рівняння, нерівність, функція, алгоритм, аналогія, зв'язок, додавання, порядок, віднімання, інтеграл, злагодженість, послідовність, відповідність, стрункість, математична мова тощо. Ті листочки, на яких написано слова, що мають відношення до математики, прикріпіть до дерева.
(Макет дерева виготовлено з паперу, листочки заготовлено з булавочками. Учні визначають, які слова мають відношення до математики, і прикріплюють їх до «дерева».)
— Подивіться, як багато листочків виросло на дереві. Це зрозуміло, адже математика — складний і тонко побудований організм, і всі його компоненти не можуть існувати один без одного.
Подивимось на наступні слайди: і ми переконаємось у цьому.
Отже, математика — це об'єкт гармонії, бо тут існує поєднання різних компонентів, створених уявою людини, в єдине ціле.
Завдання 1. Пропоную капітанам команд навести заздалегідь заготовлені висловлювання, які дають відповідь на запитання «Що таке математика? ».
За кожне висловлювання команда отримує 1 бал.
(Капітани команд по черзі наводять заготовлені висловлювання.)
Завдання 2. Не відриваючи олівця від паперу, побудуйте малюнок.
За правильно виконане завдання команда отримує 2 бал.
Завдання 3.
Не відриваючи олівця від паперу, побудуйте чотириланкову ламану, яка проходить через 9 точок: вершини, середини сторін і центр квадрата.
За правильно виконане завдання команда отримує 2 бал.
Краса розв'язку полягає в його несподіваності: ламана перетинає себе і виходить за межі квадрата. Вихід за межі квадрата здається безглуздим, проте саме ця ідея дозволяє знайти розв'язок. Отже, математичним міркуванням красу додають сміливі ідеї, наочність, несподіваність.
Друга сторінка. Логіка — мистецтво міркування
Логіка (від давньогрецького ) — розділ філософії, «наука про правильне мислення», «мистецтво міркування», «мова», «міркування», «думка») — наука про форми, методи і закони інтелектуальної пізнавальної діяльності. Логіку також визначають як науку про форми і закони правильного мислення. Оскільки мислення оформлюється мовою у вигляді міркування, окремими випадками якого є доведення і спростування, логіку іноді визначають як науку про способи міркування або науку про способи доведень і спростувань.
Математична логіка — розділ математики, що вивчає доведення і питання основ математики.
Спершу вгадати, а потім довести — принцип, за яким було зроблено більшість математичних відкриттів.
Під час розв'язування задач і доведення теорем курсу шкільної геометрії найчастіше застосовують теорему ГІіфагора. Причинами такої популярності є її простота, краса, значення.
Теорема Піфагора чудова тим, що сама по собі зовсім не очевидна. Наприклад, властивості рівнобедреного трикутника можна побачити безпосередньо на рисунку. Проте скільки не дивись на прямокутний трикутник, ніяк не побачиш, що між його сторонами є таке просте співвідношення: квадрат гіпотенузи дорівнює сумі квадратів катетів. Час не має вітливу на красу математичної істини. Одного разу доведена теорема вже ніколи не може бути неправильною. Така теорема, як теорема ГІіфагора, прекрасна сьогодні, як і того дня, коли її було відкрито.
Завдання 5. Скориставшись рисунком (слайд), складіть і розв'яжіть задачу на застосування теореми Піфагора.
За правильно виконане завдання команда отримує 2 бал.
Завдання 6.
На аркуші записані кольори. Потрібно прочитати слова за кольорами.
За правильно прочитане слово 1 бал.
Завдання 7
Яка фігура зайва? За правильну відповідь 1 бал
Третя сторінка.
Математичне подання реальності.
Математичне подання реальності — це математична модель. Усі природничі і суспільні науки, які використовують математичний апарат, по суті займаються математичним моделюванням : замінюють реальний об'єкт його математичною моделлю і потім вивчають останню.
Математична модель — це формула, рівняння, нерівність, система рівнянь або нерівностей, рисунок тощо. Тобто математична модель — це опис реального світу (процесу) мовою математичних понять.
Цінність математичного моделювання полягає в тому, що одна й та сама модель може описувати різні процеси людського життя. На слайді показано, як люди різних професій сприймають запис.
Завдання 8 . Скласти математичну модель до задачі.
За правильну відповідь 2 бали.
Четверта сторінка.
Чи можна виміряти красу?
З курсу математики 6-го класу ми знаємо, що пропорція — це рівність двох відношень. Але це слово має й інше значення. Пропорція — це співвідношення частин цілого між собою. Пропорція відіграє основну роль у симетричних конструкціях, зокрема архітектурних спорудах, кристалах мінералів тощо. Існує пропорція, використання якої робить неперевершеними твори в різних галузях мистецтва: музиці, поезії, архітектурі тощо. Це ділення цілого на дві нерівні частини, за якого більша частина так відноситься до цілого, як менша частина — до більшої. Такий поділ називають золотим перерізом. Це дивовижне співвідношення; де воно зустрічається — там панує краса.
Золотий переріз — це універсальний принцип гармонії, найвищий прояв структурної і функціональної досконалості відношення цілого і його частин у мистецтві, науці, техніці, природі.
Золотий переріз використовують архітектори, художники, дизайнери для створення своїх шедеврів.
Завдання 9. Нехай довжина відрізка с, зображеного на слайді 14, дорівнює 1. Знайдіть довжини відрізків а і Ь (округліть до тисячних) і відношення а: Ь і Ь:а.
(Відповідь, а ~ 0,382, Ь = 0,618, а:Ь = 0,618, Ь:а = 1,618.)
Число ф = 1,618 називають золотим числом. Отже, і що таке краса? — Міф чи закономірне явище, описане математично? Чому число ф = 1,618 називають золотим?
Відношення двох величин, яке дорівнює 1,618, нерідко можна зустріти в живій природі: павук створює свою павутину у формі логарифмічної спіралі, яка містить точки золотого перерізу, у багатьох метеликів співвідношення розмірів грудної та черевної частини тіла відповідає золотій пропорції, бабка створена за законами золотої пропорції: відношення довжини хвоста до довжини корпусу дорівнює відношенню загальної довжини до довжини хвоста, насіння соняшника і багатьох інших рослин розташоване у формі логарифмічної спіралі. Більш того, навіть у будові людського тіла присутнє золоте число: талія ділить досконале людське тіло у відношенні золотого перерізу, також зіставляючи довжини фаланг пальців і кисті руки, відстані між окремими частинами людського обличчя, можна знайти золоті співвідношення.
Можливо, красу можна виміряти числом 1,618?
Основою краси багатьох форм, створених природою і людиною, є симетрія. Симетрія (від грец. міряти разом, відповідність) — властивість об'єкта відтворювати себе за певних трансформацій, які називають операціями симетрії. Симетрія — передусім геометричне поняття, однак його також застосовують до негеометричних об'єктів у математиці, фізиці, хімії, біології, в інших галузях людської діяльності: філософії, естетиці, соціології, мистецтві тощо.
Симетрія — засіб створення художнього образу, гармонії. Із симетрією людина зустрічається повсякденно в природі і техніці, вона проходить через усю багатовікову історію людської творчості, її широко використовують архітектори, живописці, скульптори, художники- конструктори. Симетрія, яку людина розкрила і осмислила у творіннях природи, ставала для неї поступово своєрідною нормою прекрасного, люди починали свідомо використовувати симетрію як засіб гармонійної організації форми. Давні греки вважали, що Всесвіт симетричний просто тому, що симетрія прекрасна. Ідея симетрії часто була відправним пунктом у гіпотезах і теоріях учених минулих століть, які вірили в математичну гармонію світобудови.
Завдання 10
На рисунку зображено візерунок для вишиванки. Відтворіть візерунок повністю,якщо він має чотири осі симетрії.
За правильно виконане завдання 2 бали.
Учитель. Людей завжди цікавило питання, чи підпорядковуються такі речі, як краса і гармонія, математичним формулам. Звісно, всі закони краси не можна помістити в декілька формул. Але я сподіваюся, що, гортаючи сторінки нашого журналу, ви відкрили для себе деякі складові прекрасного. Дякую за роботу.
Журі підбиває підсумки конкурсу
.