Позакласний захід "Мікроелементи навколо нас і для нас".

Про матеріал
Захід проводиться з метою : · Викликати зацікавленість до предмету хімії в учнів. · Поглибити, розширити, вдосконалити знання з хімії та інших природничих наук в учнів. · Використати інформацію у повсякденному житті; · Заохотити учнів до самоосвіти, розширення кругозору; · Залучити учнів до пошуку інформації не тільки через підручники з хімії, таблицю хімічних елементів Д.І.Мендєлєєва, але й через довідники, енциклопедії, науково-популярну літературу, сучасні джерела (Інтернет).
Перегляд файлу

Тема: Мікроелементи навколо нас і для нас. 

Мета:

·        Викликати зацікавленість до предмету хімії в учнів.

·        Поглибити, розширити, вдосконалити знання з хімії та інших природничих наук в учнів.

·        Використати інформацію у повсякденному житті;

·        Заохотити учнів до самоосвіти, розширення кругозору;

·        Залучити учнів до пошуку інформації не тільки через підручники з хімії, таблицю хімічних елементів Д.І.Мендєлєєва, але й через довідники, енциклопедії, науково-популярну літературу, сучасні джерела (Інтернет).

 

Хід заходу.

  1. Фронтальна бесіда з хімії.
  • Що таке  хімічний елемент?
  • На які групи типи можна розділити елементи?

На сьогодні відомо понад 110 хімічних елементів: 89 з них знайдено в природі, інші здобуто штучним шляхом. За минулі роки лабораторії по всьому світу декілька разів заявляли про відкриття нових хімічних елементів, що претендують на позиції 113, 114, 115, 116 та 118 у періодичній таблиці. Так наприклад 113 і 114 нові елементи поки що не мають назв. Попередньо їх назвали ununquadium і ununhexium.   Обидва елементи мають підвищену радіоактивність і в чистому вигляді можуть існувати лише долі секунди, практично миттєво розпадаючись на більш легкі атоми.

Більшість з природних хімічних елементів входять до складу організмів. Вони  беруть  участь у процесах життєдіяльності  і мають певне значення для біологічних систем. Співвідношення ж вмісту елементів у живій і неживій природі буде різним. У неживій природі переважають Оксиген (63%), Силіцій (21,2%), Алюміній (6,5%).  У живій природі переважають Гідроген (64%), Оксиген (25,6%), Карбон (7,5%), Нітроген (1,25%), Фосфор (0,24%).

Всі  наявні  хімічні  елементи можно поділити на  макро-  і     мікроелементи.  Мікроелементи – це хімічні елементи, на частку яких припадає від 0,000001 до 0,1% від маси тіла.  Мікроелементами є Цинк, Йод, Купрум, Манган, Молібден, Кобальт та ін. Біологічна роль  таких елементів пов'язана з їх включенням до складу  інших речовин, , що беруть участь у регуляції життєвих процесів.  Тому їх називають у науці "каталізаторами каталізаторів".

 

  •                    Дивиться у мене є два знайомих.   Мені здається, що вони можуть багато розповісти про те, яку користь приносять організмам.

1 учень (Срібло): вміст срібла в організмі складає  0,02 мг/кг веса.

2 учень (Золото): золота в організмах  менше, але «Я» посилюю  твою біороль. 

Срібло: мене  використовують  багато  народів  світу  для  виготовлення прикрас та інших виробів.

Золото:  а «Я» обладаю високою електро - і теплопровідністю.

Срібло: Я маю чудові властивості – покращую зір, укріплюю  серце та судини.

Золото: Я надаю  помітну  антисклеротичну  дію.

Срібло: Я позитивно спливаю  на енергетику  людини.

Золото: а Я  надаю благотворну дію при загальному старінні організму.

Срібло: Іони срібла негативно впливають на мікроорганізми, які є шкідливими  для людини.

Золото: мій ізотоп  застосовується  в лікуванні  пухлини легень.

 

Срібло: Я є потужним імуномодулятором  - це речовини, які регулюють чи змінюють роботу імунної системи . 

Золото:  Я застосовуюсь,  як  засіб  проти  хронічних захворювань судин.

 

От бачити тільки два елемента, а скільки користі.

 

  •                    AL.  Пам’ятаєте, ми з вами вивчали елемент, котрий займає третє місце серед елементів в земній корі?  Завдяки  своїм властивостям: легкості, пластичності і стійкості до корозії  він швидко здобув популярність.   Проте давайте поговоримо про роль алюмінію в організмі людини.

Алюміній відіграє дуже важливу роль - він бере участь у процесі регенерації (відновлення) епітеліальної та сполучної тканин, підтримки міцності кісток.  Алюміній впливає на функцію  паращитовидних  залоз, чинить  дію на травні ферменти.  Про те, скільки алюмінію потрібно людському організму, що серед вчених немає єдиної думки. У різних авторів цифри варіюються від 2,45 до 50 мг на добу. Незважаючи на такий розкид думок, особливої проблеми немає, оскільки звичайній людині вистачає алюмінію, що надходить в організм разом з водопровідною водою і їжею, особливо якщо в процесі приготування  їжі  використовується алюмінієвий  посуд.  Більш того, алюміній може надходити в наш організм через легені.  З віком концентрація  алюмінію в нашому організмі зростає, особливо багато його накопичується в головному мозку і легенях. Недоліка  алюмінію у людини немає.  Тому проблема  якраз в іншому - в надлишку алюмінію.  Надлишок  (понад 5 г на добу)  небезпечний для здоров'я, елемент у великих дозах є иммунотоксином.  Добре сприяє   виведенню з організму надлишку алюмінію  вітамін С.

 

  1.                     Хімічна  розминка (бліцопитування).

Елемент -  основа  живої  природи (Карбон).

Самий  найпоширеніший  елемент на Землі  (Оксиген).

Назва  якого  елементу  не відповідає  його ролі в живій природі (Нітроген - безжиттєвий).

Елемент  мислення  і  життя (Фосфор).

Яка  емульсія  сама  смачна  і  корисна (Молоко).

Елемент, який необхідний для надання листям  зеленого  кольору (Магній).

Самий найпоширеніший  елемент  Космосу   (Гідроген).

Єдиний  рідкий  неметал  (Бром).

Єдиний  рідкий  метал  (Ртуть).

Який дуже поширений  метал входить до складу дорогоцінних каменів: рубіну, сапфіру? 

(Алюміній).

 

  •                    F.   Флуор  (фтор). У тварин входить до складу кісток і емалі зубів. Його нестача викликає карієс, а надлишок – плямисту емаль зубів. Є потужним інгібітором ферментів гліколізу.

 

  1.                     Хімічна  розминка .

Алхімік, зайнятий пошуками філософського каменю, за десятки років роботи встиг отримати багато нових хімічних речовин, але через неуважність переплутав всі свої записи і не знає тепер, якій речовині відповідає її ж  формула. Розшифруйте записи алхіміка.

  • Біла порошкоподібна речовина, розчинна у воді. Використовується в кулінарії, при високій кислотності шлунку, застуді для полоскання горла. Її молекула складається з одного атома Натрію, одного атома Гідрогену, одного атома Карбону, трьох атомів Оксигену. Яка це формула? В якій групі знаходиться метал, що входить в її склад?
  • Кристалічна речовина блакитного кольору, добре розчинна у воді, використовується в с/г для боротьби зі шкідниками рослин. Його молекула складається з одного атома Купруму, одного атома Сульфуру, чотирьох атомів Оксигену.  Що це за речовина? В якому періоді знаходиться метал, що входить в склад формули речовини?

 

  •                    На вибір вчителя учні можуть заздалегідь підготувати повідомлення про інші хімічні елементи. (Cu, Zn, Cd,  Li,  Br, Zn, Fe, ….)

 

 

  1.                     Хімічна  розминка .

Хто я?  ( Підготувати картки з формулами елементів або речовин. Гравець не знає яка картка йому дісталася, намагається відгадати, задає навідні питання. Інші учні повинні на питання  відповідати «так» чи «ні»).

 

  •                    Со.   Сполуки кобальту відомі людям ще з давніх-давен, сині кобальтові скла, емалі, фарби знаходять в гробницях Стародавнього Єгипту (наприклад в гробниці Тутанхамона).  В  основному кобальт отримують  з нікелевих руд,  обробляючи їх розчинами сірчаної  кислоти  або аміаку.  Найбільший   виробник кобальту — Конго. Чим кобальт важливий для цивілізації?  Магнітними властивостями (отримують потужні магніти мікроскопічного розміру). Органічні сонячні батареї (входить до складу), неодмінна складова інструментальних матеріалів, красок і кераміки.  Кобальт  потрібен для виготовлення   протезів, перш за все зубних, і стентів,  які застосовуються  в кардіохірургії.

У тварин є складовою вітаміну В12 (ціанокобаламіну), який регулює кровотворення. У рослин бере активну участь у процесах азотфіксації, нуклеїнового обміну, запліднення.

Таким чином,   проблема кобальту в харчуванні людини  - це перш за все    постачання вітаміном В12 і всмоктування цього вітаміну, а не самого кобальту.  Недостатність  вітаміну В12 викликає у людини злоякісну  анемію. Токсичними для людини можуть бути дози -   25 - 30 мг на добу. Надлишок кобальту в організмі наблюдається тоді, коли людина  споживала пиво у великих кількостях - до 12 л в день.

 

  •                    As.

У меня дурная слава: я - известная отрава.

Даже имя говорит, что я страшно ядовит. ... (Мышьяк)

 

Угадать меня легко,

Из двух животных я составлен,

А в целом – сильный яд,

Зовут меня…(Мышьяк)

 

Миш'як  до организму потрапляє  переважно з їжею та питною водою ( вина  і соки (через використання на виноградних плантація пестицидів і гербіцидів),  риба і морепродукти, риб'ячий жир,  зерно і хліб, морква,  суниця.   Миш'як  є  отрутою для людського організму. Однак в мікродозах він навіть необхідний.   Встановлено, що миш'як, регулюючи фосфорно-кальцієвий обмін,  перешкоджає втраті фосфору організмом. В цьому відношенні він схожий вітаміну D. Але при попаданні в організм  миш'як перешкоджає засвоєнню цинку, селену, вітамінів А, С і Е і деяких амінокислот.

 

  1.                     Хімічна  розминка .
  • Які хімічні елементи входять до складу людського організму?

(Оксисен, Карбон, Гідроген, Нітроген, Кальцій, Калій, Фосфор, Хлор, Сульфур, Магній, Ферум, Цинк, Сіліціум, Бор, Бром, Купрум, Флуор, Йод, Арсен, Плюмбум, Манган).

  • Які хімічні речовини входять до складу людського організму?

(вуглеводи, жири, білки, вода).

 

  •                    В.  Бор у  рослин впливає на ріст, процеси синтезу й перетворення вуглеводів. При нестачі відмирають провідні тканини, верхівкові бруньки, квіти і зав'язь.

 

  •                    Мn (манган)- це  «хранитель оптимізму» , за нестачі цього  елемента в організмі розвивається депресії. Він допомагає людині бути оптимістом.

 

  •                    Mo (молибден),  Ni (нікєль),  Sn (станум олово). Вr,

 

Отже, підіб'ємо підсумок нашого заходу.

Авіценна  мав рацію, говорячи: «що для того, аби бути здоровими, необхідно багато знань». Сьогод­ні ви отримали  інформації про деякі елементи, як вони впливають на наше з вами здоров'я.  Проте ви знаєте, що в організмі міс­титься набагато більше елементів, ніж ці  і вони не є зайвими й також відіграють у ньому свою певну роль.

Для тих, хто хоче докладніше ознайомити­ся з роллю інших елементів у нашому організмі, можна використати  книгу  « Енциклопедія хімічних  елементів » ,  або  прочитати про них в Інтернеті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бібліографія:

http://helennvkvol.blogspot.com/p/blog-page_20.html

http://lambit.com.ua/rizne/aljuminij-v-organizmi-ljudini.html

http://dovidka.biz.ua/tsikavi-fakti-pro-kobalt/

docx
Додано
2 березня
Переглядів
208
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку