Урок "Дослідження пральних порошків та їх вплив на біологічні об'єкти "

Про матеріал
Мета уроку: дослідити склад пральних порошків, їх вплив на здоров'я людини, оцінити екологічні наслідки в результаті попадання прального порошку у водойму, розширити уявлення учнів про хімічний склад СМЗ, про шкідливість їх компонентів.
Перегляд файлу

Тема уроку: Дослідження пральних порошків та їх вплив на біологічні об’єкти.

Мета уроку: дослідити склад пральних порошків, їх вплив на здоров'я людини, оцінити екологічні наслідки в результаті попадання прального порошку у водойму, розширити уявлення  учнів про хімічний склад СМЗ, про шкідливість їх  компонентів.

Тип уроку: комбінований.

Підготовчий етап

  1.               Повідомлення учням теми і основних її питань.
  2.               Доручення окремим учням знайти інформацію.
  3.               Підготовка теоретичного матеріалу.
  4.               Підготовка обладнання, реактивів і пральних порошків.

Хід уроку

I Організація класу

ІІ Мотивація навчальної діяльності

Яким пральним порошком ви користуєтесь?

Чому саме цьому пральному порошку надаєте перевагу?

На які критерії при виборі засобу для прання ви звертаєте увагу?

Чи знаєте ви про шкідливий вплив порошку на здоров’я людини та навколишнє середовище?

Повідомлення теми і мети уроку.

ІІІ Вивчення нового матеріалу

Вступне слово вчителя:

Побутова хімія займає важливе місце в нашому житті – миття посуду і підлоги, прання і прибирання квартири, освіжувачі  повітря тощо. З екрану телевізора, в магазинах, при спілкуванні зі знайомими ми часто чуємо, який засіб краще справляється під час прибирання квартири і який краще купувати. Проте дуже мало інформації ми чуємо про склад побутової хімії, про якість цих засобів, не знаємо, як впливає побутова хімія на нас і наших близьких.

Сьогодні Україна входить в десятку країн за частотою алергічних захворювань і кожна десята дитина схильна до алергічних реакцій. На жаль цю тему  скудно обговорюють ЗМІ. Але чи ми самі читаємо, дивимось і переймаємось такою інформацією?  Не дарма кажуть, що інформована людина – це здорова і багата людина. Чи робимо щось заради збереження здоров’я? Тому піклуватись про себе, своїх дітей та екологію ми повинні самі.

До складу більшості мийних засобів, крім миючих речовин (поверхнево-активних речовин, розчини яких мають миючу дію), входять солі неорганічних кислот (фосфати, карбонати), що підсилюють миючу дію, а також відбілюючі й дезінфікуючі речовини, піноутворювачі або піногасники, ароматизуючі речовини, барвники тощо.

Розглянемо вплив пральних порошків на біологічні об’єкти:

Учні:

  1. Дія хлору

Хлор є причиною захворювань серцево-судинної системи, сприяє виникненню атеросклерозу, анемії, гіпертонії, алергічних реакцій. Хлор руйнує білки, негативно впливає на волосся, шкіру, підвищує ризик захворювання на рак.

  1. Дія ПАР

Аніонні ПАР – це найбільш агресивні з поверхнево-активних речовин. Вони викликають порушення імунітету, алергію, можуть уражати мозок, печінку, легені. Найгірше те, що ПАРи  здатні накопичуватися в органах, і сприяють цьому фосфати, які посилюють проникнення ПАР через шкіру і сприяють накопиченню цих речовин на волокнах тканин. Навіть 10-кратне полоскання в гарячій воді повністю не звільняє від хімікатів.

  1. Дія фосфатів

Наявність фосфатних добавок в порошках призводить до значного посилення токсичних властивостей ПАР. Вони проникають в мікросудини шкіри, всмоктуються в кров та розповсюджуються по всьому організму. Це призводить до змін фізико-хімічних властивостей самої крові та порушенню імунітету. Вони також здатні накопичуватись в органах.

Після прання з брудною водою триполіфосфат безпосередньо потрапляє в ґрунт, а звідти в річки і озера. Кількість його накопичується, а потім він починає діяти, як добриво. Тобто йде підсилене підживлення водної системи річок і озер шкідливими скидами від міст, відходами виробництв. Така підгодівля води спочатку викликає бурхливе цвітіння, а потім неминуче старіння водойми.

ІV Закріплення нового матеріалу

Вчитель:

Проведемо оцінку якості пральних порошків трьох найбільш популярних порошків для автоматичного прання – «Gala», «Persil», «Ушастый нянь».

Дослід №1. Визначення фізико-хімічних характеристик пральних порошків

  1. На електронних вагах зважте по 1г. порошку кожного виду, розчиніть їх в 100 мл водопровідної води, розмішайте  до повного розчинення порошку.
  2. Перевірте стійкість і специфічність запахів розчинів порошків.

Наявність сильного запаху свідчить про велику кількість ароматизаторів. Якщо запах змінив свою специфічність, то це свідчить про погану якість ароматизаторів.

  1. Зробіть висновок про кількість і якість ароматизаторів у пральних порошках.

Дослід №2. Визначення рівня pH (рівень концентрації іонів водню)

  1. Візьміть 3 пробірки. У першу налийте 2 мл розчину порошку «Gala», у другу – 2 мл розчину порошку «Persil», у третю – 2 мл розчину порошку «Ушастый нянь».
  2. Визначте рівень pH за допомогою універсального індикаторного паперу.

Рівень рН характеризує агресивність порошку для шкіри (рівень рН шкіри людини – 4,5) і тканин. За стандартами ДСТУ 22567.5-93 рівень концентрації водневих іонів має вкладатися в діапазон від 7,5 до 11,5. Чим нижчий показник, тим менше псується тканина. Проте зі зменшенням рН погіршується ефективність прання, а саме видалення пігментно-жирових плям.

  1. Зробіть висновок щодо рівня рН у пральних порошках і як це впливає на шкіру людини.

Дослід №3. Перевірка на наявність хлору

  1. Візьміть 3 пробірки. У першу налийте 2 мл розчину порошку «Gala», у другу – 2 мл розчину порошку «Persil», у третю – 2 мл розчину порошку «Ушастый нянь».
  2. У кожну пробірку додайте по 1 мл розчину арґентум нітрату.

Якісною реакцією на наявність хлору є дія реактиву арґентум нітрату на водний розчин порошку.

Ag++ClAgCl↓ - утворюється білий сирнистий осад

  1. Зробіть висновок у якому з порошків наявна велика кількість хлору.

Дослід №4. Перевірка на наявність фосфатів

  1. Візьміть 3 пробірки. У першу налийте 2 мл розчину порошку «Gala», у другу – 2 мл розчину порошку «Persil», у третю – 2 мл розчину порошку «Ушастый нянь».
  2. У кожну пробірку додайте по 1 мл розчину арґентум нітрату.

Якісною реакцією на наявність фосфатів є дія реактиву арґентум нітрату на водний розчин порошку.

Ag++PO43‾AgPO4↓ - утворюється жовтий осад

  1. Зробіть висновок у якому з порошків наявна велика кількість фосфатів.

Зробіть висновок щодо якості пральних порошків за проведеними дослідами.

V Підбиття підсумків уроку

Учень:

Пральні порошки, що представлені на українському ринку містять цілі «букети» хімікатів, які завдають шкоди безпосередньо людині та навколишньому середовищу. Не відповідають європейський стандартам щодо вмісту найбільш небезпечних хімічних сполук.

Усвідомлення значної шкоди від використання сучасних пральних порошків здоров’ю людини та навколишньому середовищу повинно дати потужний поштовх для пошуку та впровадження альтернативних екологічних миючих засобів.

VI Домашнє завдання

Знайти рекомендації щодо використання пральних порошків.

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
5 березня 2019
Переглядів
409
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку