Урок
Тема: Практична робота: “Розв’язування експериментальних задач”.
Мета уроку: закріпити знання про хімічні властивості алюмінію, заліза та їх сполук; уміти експериментально доводити амфотерність алюмінію та його сполук, розрізняти сполуки Алюмінію, Феруму(ІІ) та Феруму(ІІІ), перевірити практичні навички учнів у розв’язанні експериментальних задач.
Обладнання: реактиви для проведення дослідів.
Тип уроку: практична робота.
Форми роботи: фронтальна бесіда, робота в групах, виконання експерименту, оформлення звіту про роботу.
Хід уроку
Фронтальна бесіда “Мікрофон”
Правила безпеки під час роботи в кабінеті хімії
У РАЗІ НЕЩАСНОГО ВИПАДКУ НЕГАЙНО ЗВЕРТАЙТЕСЯ ДО ВЧИТЕЛЯ!
Робота з індивідуальними картками.
Учні отримують індивідуальні картки з інструкціями для виконання практичної роботи.
купрум (ІІ) оксид купрум (ІІ) сульфат купрум (ІІ) гідроксид
купрум (ІІ) сульфат мідь
CuO+H2SO4→CuSO4+H2O
CuSO4+2NaOH→Cu(OH)2+Na2SO4
H2SO4+Cu(OH)2→CuSO4+2H2O
Zn+CuSO4→Cu+ZnSO4
а) лугом; б) міддю; в) барій хлоридом.
Розв'язання
А. В пробірку наливаємо 1мл розчину ферум (ІІ) сульфату і додаємо 1 мл розчинної основи – натрій гідроксиду. Реакція обміну, що відбувається в пробірці, може бути виражена рівнянням:
FeS04 + 2NaOH →Na2S04 + Fe(OH)2↓
Fe2++ S042- + 2Na++ 2OH- →2Na++ S042- + Fe(OH)2↓
Fe2++ 2OH- →Fe(OH)2↓ Випадає осад білого кольору.
На повітрі забарвлення стає зеленкуватим і далі бурим.
Б. В другу пробірку поміщаємо кілька шматочків мідного дроту, який попередньо очистили від оксидної плівки. Додаємо 2 мл концентрованого розчину ферум (ІІ) сульфату. Змін не спостерігаємо.
FeS04 + Cu —/—>
Мідь, як менш активний метал не відновлює залізо із розчину солі.
В. В третю пробірку наливаємо 1мл розчину ферум (ІІ) сульфату і додаємо краплями розчин барій хлориду. Спостерігаємо утворення білого дрібнокристалічного осаду:
FeS04 + BаСІ2 →FeСІ2 + BaS04↓
Fe2++ S042─ + Ba2++ 2Cl─ →Fe2++ 2Cl─ + BaS04↓
S042─ + Ba2+→BaS04↓
До кожної пробірки додаємо 1-2 краплі розчину індикатора, наприклад, лакмусу. У пробірці з лугом NaOH розчин набуде синього кольору, у пробірці з кислотою HCl розчин набуде червоного кольору. За допомогою індикатора розпізнали луг і кислоту. Довести наявність у пробірці натрій хлориду можна за допомогою розчину арґентум нітрату AgNO3, в результаті реакції утвориться білий сирнистий осад арґентум хлориду AgCl↓.
NaCl + AgNO3 = NaNO3 + AgCl↓
Нерозчинні у воді основи добувають дією лугів на водні розчини відповідних солей.
До пробірки з розчином цинк хлоридом краплями додаємо розчину лугу NaOH, злегка струшуючи при цьому пробірку. Спостерігаємо утворення осаду у вигляді білої драглистої маси.
NaOH + ZnCl2 = NaCl + Zn(OH)2↓
Утворену драглисту масу поміщаємо у дві пробірки. До першої пробірки додаємо трохи розбавленої хлоридної кислоти, а до другої - розчину лугу. Спостерігаємо розчинення осаду у двох пробірках. Отже, реакції відбулися, цинк гідроксид прореагував з кислотою і лугом.
Zn(OH)2 + 2HCl = ZnCl2 + 2H2O
Zn(OH)2 + 2NaOH = Na2[Zn(OH)4]
Отже, цинк гідроксид проявив подвійні хімічні властивості: у реакції з кислотою - основні, а у реакції з лугом - кислотні, тому він - амфотерна сполука.
До кожної пробірки додаємо 1-2 краплі розчину індикатора, наприклад, лакмусу. У пробірці з лугом KOH розчин набуде синього кольору, у пробірці з кислотою H2SO4 розчин набуде червоного кольору. За допомогою індикатора розпізнали луг і кислоту. Довести наявність у пробірці калій сульфату можна за допомогою розчину барій хлориду BaCl2, в результаті реакції утвориться білий осад барій сульфату BaSO4↓.
K2SO4 + BaCl2 = 2KCl + BaSO4↓
Напишіть рівняння всіх виконаних вами реакцій у молекулярній, повній і скороченій йонній формах.
На підставі виконаних дослідів зробіть висновки: