Позакласний захід "Про природу з різних точок зору" розрахований на учнів 4 класу і має на меті зацікавити учнів природничими науками, підготувати учнів до переходу в 5 клас, звернути увагу на вивчення природи засобами різних предметів з різних точок зору
«Ми йдемо у п’ятий клас»
Про природу з різних точок зору
Онишко О.О., учитель хімії, фізики
Діти, а ви любите розгадувати загадки? А вмієте? Давайте спробуємо!
Молодці! Всі, мабуть спостерігали за сонцем, зорями, місяцем. Чули про них казочки та легенди. А чи знаєте ви, що :
Яка наука дає нам такі цікаві відомості? Астрономія.
Астроно́мія (грец. αστρον — зірка і νομος — закон) — одна з найдавніших наук, що включає спостереження і пояснення подій, які відбуваються за межами Землі та її атмосфери. Астрономи досліджують зірки, планети і їх супутники, комети і метеоритні тіла, туманності, зоряні системи і речовину, що заповнює простір між зірками і планетами, в якому б стані вона не знаходилась.
Виростає шкода
На кінці города,
Хто до неї доторкнеться,
Як ужалений
Сахнеться. (Кропива)
Завітала в хату пані
У червонім сарафані
Як взялися роздягати –
Стали сльози проливати.(Цибуля)
Вночі руда дівчина
Залізла тихо в двір,
Курей перелічила
Та й понесла у бір. (Лисиця)
Між листям і гілками
По лісових доріжках
Біжить клубок з голками
На коротеньких ніжках (Іжачок)
Про що були загадки? А яка наука вивчає і рослини, і тварин, і навіть людину? Біологія.
Біоло́гія (дав.-гр. βίοσ — життя, дав.-гр. λόγος — слово; наука) — наука, що вивчає життя, наука про живу природу, про живих істот.
Без рук, без олівця малює без кінця.
(Мороз)
Ніжна зірка сніжно-біла
На рукав мені злетіла,
Поки ніс її сюди,
Стала краплею води.(Сніжинка)
Що тут сталося за нічку?
Де була раніше річка
Від санчаток видно слід,
Все скував довкола... (лід).
Коли нема — чекають,
коли прийду — тікають.(Дощ)
Крил не має, скрізь літає
та ще й куряву здіймає.(Вітер)
Іду — іде, стану — стоїть.(Тінь)
Не дід, а сивий, не спить,
а стелиться,
Вкриває землю й океан, а звуть
його... (туман).
Ревнув віл на сто гір, на тисячу городів.(Грім)
Один ллє, другий п'є, третя росте.
(Дощ, земля, рослина)
Коромисло через річку повисло.(Веселка)
Про що загадки? Про природні явища. Ви добре знаєтеся на них. А як дощик на небо приходить? А звідки тінь з’являється? А як утворюється веселка і чому грім гримить? Діти на ці запитання дає наукові відповіді фізика.
Фі́зика (від грец. φυσικός природний, φύσις природа) наука про закономірності природи. Фізики вивчають взаємодію та будову тіл, різноманітні явища природи.
Куди ступиш — всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш.(Повітря)
Скільки б не їв, ніколи ситий не буває. (Вогонь)
Гарний гість, замість цукерок дрова їсть. (Вогонь)
А чому горить вогонь? Як його добути? Як перетворити нафту на пластмасу? Як добути фарби, ліки? Як зберегти щонайкраще продукти харчування? Це питання для хіміка. Бо хімія – наука про речовини та перетворення одних речовин на інші.
Зверніть увагу на речовини, які знаходяться на столі.
Демонстрація дослідів:
Подивіться чистий аркуш. А тепер?
Хто з вас не мріє про таку ручку з невидимим чорнилом, коли написане проступає тільки при спеціальному впливі, а стороння людина бачить тільки чистий аркуш? Такі чорнила можна виготовити мінімум 2-ма способами.
Спосіб 1 Умочіть пензлик в молоко (або розчин соди) і починайте писати послання на білому папері. Після того, як молоко висохне, лист знову стане чистим. Але якщо його пропрасувати праскою, на ньому буде видно зображення.
Спосіб 2 Замість молока використовується лимонний сік або густий рисовий відвар. А в ролі проявника виступає вода з декількома крапельками йоду.
Щоб впевнитись у тому, що в картоплі та в маргарині є крохмаль, крапнемо на шматочок цих продуктів трохи йоду. Тоді на них несподівано з'являється темно-синє забарвлення. Також можна крапнути на синю пляму розчин сульфіту натрію. Забарвлення картоплі і маргарину швидко зникає".
Харчова сода та оцет. Викладаємо соду у глибоку тарілку і лиємо оцет прямо із пляшки. Пройде бурхлива реакція, а саме - нейтралізація. Те, що у тарілці, піниться і "кипить"великими красивими бульбашками.
Діти, з цими науками ви ближче познайомитеся у 5 класі на уроках природознавства, а починаючи з 6 почнете докладно вивчати. Я бажаю вам успіхів, цікавих уроків та відкриттів у світі природи.