Тема: Т.Г.Шевченко – великий син українського народу.
Мета: Збагатити знання дітей новими відомостями про життя і творчість Кобзаря українського народу;показати величну роль Шевченка в житті українців. Розвивати мислення, творчу уяву,активність, акторські здібності в декламуванні віршів. Виховувати любов і повагу до спадщини, яку залишив Т.Г. Шевченка, любов до рідного краю.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, кобзар, відеопрезентація, кросворд, ілюстрації до творів, аудіозапис пісень.
Хід заняття:
1.Організація класу.
1.1 Привітання та створення сприятливого психологічного комфорту.
2.Розкриття теми заняття.
2.1. Створення проблемної ситуації. Розгадування кросворду.
- Діти, щоб дізнатися тему нашого заняття, вам потрібно розгадати кросворд, тож будьте уважними. Я вам зачитуватиму рядки із віршів, вам потрібно назвати пропущені слова.
Яром на … (долину).
Край … палає (неба).
Степи, … мріють (лани).
Тії хатиночки у гаї.
|
|
|
|
К |
||||||
|
|
О |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
Б |
|
|
|||||
|
|
З |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
А |
|
|
||||||
Р |
|
|
|
|||||||
Олесь Гончар
2.2. Оголошення теми заняття.
Отож, тема сьогоднішнього нашого заняття:«Т.Г.Шевченко – великий син українського народу».
2.3 Вступне слово вчителя.
- В історії назавжди залишаються імена, які з гордістю вимовляє, пам'ятає і шанує людство. У перші березневі дні ми знову згадуємо великого сина нашого народу - Тараса Шевченка. Скільки років минуло з дня народження поета, проте і нині живе під сонцем України Кобзареве слово, слово великої, непогасної любові до свого народу, своєї землі.
Талант Шевченка, його допитливість, незвичайна любов до всього рідного, до свого пригнобленого народу, до своєї культури, що перебувала тоді в московському ярмі, а також освіта, начитаність, праця над собою — все це було ґрунтом для появи геніальних його творів.
Від виходу з друку першого видання «Кобзаря» і до сьогодні про Шевченка, його життя і геніальну творчість надруковано стільки статей, розвідок не тільки в Україні, а й по інших країнах світу, що їх навіть не перелічити.
- Діти, як ви розумієте слова - рідний край?
І ось у такому краю в Україні, 9 березня 1914р. в с. Маринцях Київської губернії, в хаті кріпака Григорія Шевченка народився Т.Г.Шевченко. У селі Кирилівка минули дитячі роки Тараса. Дитячі роки поета були тяжкими, сирітськими, безрадісними. І лише мальовничі краєвиди природи рідного краю розвіювали смуток, і в серці заграла радісна сила.
Перегляд відео про життєвий і творчий шлях письменника
- Милувався Тарас чарівністю степу, різнобарвністю гаю, гомоном улюбленого Дніпра. І вже тоді в душі зароджувалася любов до природи, рідного краю, землі, мови. Саме цю любов поет виражає у своїх віршах.
(вірш Тече вода з-під явора)
- Діти, яку картину ви уявили, прослухавши вірш? Що ви відчули?
- Так це прекрасна картина природи рідної неньки України.
- Шевченків край - співучий куточок України. Тарас ще змалку любив слухати народні пісні, сам любив співати, тому багато його віршів було покладено на музику. Ці пісні допомагають ще глибше відчути чарівність рідного краю.
2.4. Декламування віршів поета.
Зараз ми проведемо конкурс на кращого читця віршів Тараса Шевченка.
2.5 Виставка дитячих малюнків.
Як відомо Шевченко був не лише письменником чи поетом, а й художником. У нас також є юні художники. Тому, давайте розглянемо малюнки, які учні намалювали до творів Т.Г.Шевченка.
2.6. Слухання пісень по мотиву віршів поета.
(Заповіт, Думи )
2.7 Вікторина знавців творчості Т.Г.Шевченка.
- Для того, щоб дізнатися на скільки ви знайомі з творчістю Т.Г.Шевченка, ми з вами проведемо вікторину знавців творчості Т.Г.Шевченка. Для цього ми вас поділимо на 2 команди. Кожна команда отримуватиме запитання. Виграє та команда, яка дасть більше правильних відповідей.
Ось перед вами чарівна коробка з номерками. Капітан команди вибирає номерок і я зачитую вам запитання, що знаходиться під цим номером.
Питання
(25 березня /9 березня 1814 р. в селі Моринці Звенигородського повіту на Київщині (Черкаська область).
(9 років – мати 1823 р., 11 років – батько 1825 р.)
(1838 р.)
(“Кобзар”).
(Революційні вірші, альбом поезій “Три літа”, які жандарми знайшли при арешті, сатирична поема “Сон”).
(“Катерина”, “Марія”, “Мар’яна-черниця”).
(Вірш “Сон”, “На панщині пшеницю жала…”)
(Вірш “Сон”, “На панщині пшеницю жала…”)
3. Підсумок заняття.
3.1Відзначення переможців грамотами.
Ви гарно справилися із завданням і показали, що ви добре знаєте творчість славетного сина українського народу. Переможців буде відзначено грамотами.
3.2 Підсумкова бесіда.
Т. Шевченко все своє життя, весь свій могутній талант присвятив українському народові: своїм сучасникам і нам, нащадкам. Будьмо вдячні йому і за «Заповіт», і за «Гайдамаків», і за «Катерину». Читаймо Шевченкові твори, вивчаймо їх, шануймо те, що залишив нам у спадок Великий Кобзар.
1