Мета: Повторити матеріал, вивчений на уроці, сприяти підвищенню інтересу учнів до математики; розвивати пізнавальну активність; виховувати уважність, неполегливість, ініціативність, прагнення здобувати знання.
Обладнання: музичний центр, мультимедійний проектор, плакати з висловлюванням про математику, портрети виданих математиків, призи для найактивніших учасників гри. Гра проходить у вигляді «телепередачі». Актова зала оформлена як телестудія. Місця для глядачів розташовані півколом, у центрі знаходяться ведучі – учні старших класів. Стіни зали прикрашають плакати із висловленнями про математику, портрети видатних математиків.
Хід гри
Ведуча. Доброго дня, шановні телеглядачі!
Ведучий. В ефірі науково-розважальна передача «У світі математики».
Ведуча. Мит вітаємо всіх, хто любить математику і дивиться нашу передачу.
Ведучий. Ми вітаємо всіх, хто не любить математику. Сподіваємось, що після нашої передачі, яка сьогодні виходить в ефір у перше, ви обов’язково полюбите цю нелегку, але таку цікаву науку.
Ведуча. Будьте уважні! Упродовж передачі ми поставимо низку запитань, відповівши на які ви зможете здобути призи.
Ведучий. Сьогодні в програмі:
- огляд листів наших дописувачів.
-корисні поради: серйозні та жартівливі.
-для тих хто хоче знати більше.
-математична вікторина.
-рецепт приготування домашнього завдання.
Ведуча. Про це та багато іншого – за хвилину. А зараз послухайте математичний прогноз на тиждень.
Вранці ми із добрим ділом
Привітаєм понеділок
У понеділок на уроках математики промчить циклон самостійних робіт.
Ніченька минає скоро –
Трудовий іде вівторок. У вівторок над партами учнів, які систематично не вчать математики, пройдуть зливи сліз, викликані низькими балами за самостійні роботи.
Спритна, вміла й молода
Вже настане середа.
У середу на тих, хто не виконає домашнє завдання, чекає град з мокрим снігом і шквальним вітром, а також грім і блискавка.
Прийде і четвертий день ,
Називається він четвер
У четвер через незнання правил окремі учні відчують зниження оцінок до 4-5 балів, а старшокласники – до 1-2 балів.
Діло може й добре зладиться
Як настане п’ятниця
У п’ятницю під час написання контрольних робіт непроглядний туман згуститься навколо учнів, які гаяли час на попередніх уроках, а навколо старанних учнів буде сонячно, навіть спекотно, температура їх знань підніметься до 12 балів.
Ведучий. Це був прогноз на наступний тиждень. А тепер - огляд листів. Нам дуже приємно, що після опублікування в пресі оголошення про нашу передачу до нас надійшли листи із цікавими запитаннями.
Ведуча. П’ ятикласник Тарас пише:» На весні моя молодша сестра попросила мене зробити дві грядки для квітів трикутної форми. Довжини сторін трикутників мають дорівнювати 4м, 8мі 2м. Кілька днів я даремно старався, перекопував землю. На жаль у мене нічого не вийшло. Довелося зробити квітник прямокутної форми. Сестра заспокоїлася, а я й досі не можу зрозуміти, в чому справа».
Ведучий. Шановні глядачі давайте допоможемо Тарасику, чому ж він не зміг зробити квітник трикутної форми з розмірами 4м, 8м і 2м,
Учні дають відповіді на запитання.
Ведуча. Давайте попросимо фахівця дати правильну відповідь на це запитання
Фахівець. Тарас забув таку важливу властивість трикутника: сума довжин сторін будь-якого трикутника більша за довжину третьої сторони. Якщо не виконується ця умова,трикутник побудувати неможливо. Дівчинка попросила зробити квітник трикутної форми з довжинами сторін 8м,2м і 4м. Тут сумп довжин двох сторін менша від довжини третьої сторони, тобто 4+2=6 <8 Трикутника з такими сторонами не існує.
Ведучий. Продовжуємо огляд листів. Із запитанням до нас звернувся Богдан. Він пише: «На уроці фізкультури ми здавали біг. Першого разу я пробіг дистанцію за 3,8 с, другого разу – за 3,3с, а третього разу – за 3,1с. Чому вчитель мені записав результат 3,4с, адже жодного разу у мене такого результату не було?»
Ведуча. І знову ми просимо дати відповідь на це запитання глядачів.
Учні дають відповіді на запитання.
Ведучий. Безперечно, вчитель вчинив правильно. Про це і я знаю. Він скористався середнім арифметичним. Адже, щоб знайти середнє арифметичне кількох чисел, потрібно суму цих чисел поділити на їх кількість. Тобто (3,8 + 3,1 + 3,3) = 3,4.
Ведуча. Середнє арифметичне не рідко зустрічається і в повсякденному житті. Тільки застосувати його потрібно правильно, щоб не вскочити в халепу, як це трапилось з героєм гуморески, яку ви зараз почуєте у виконанні заслужених артистів нашої школи.
Виконується сценка: « Середнє арифметичне – геніальний винахід людства.
- Доброго ранку, Мар’янко!
-Доброго ранку, Андрійко! Ти чого такий веселий?
- Я Мар’янко, до вчора не знав, що математика така прекрасна наука. Я до неї, правда, ставився трохи байдуже: не все розумів, не завжди виходила відповідь… А після вчорашнього уроку я полюбив її на все життя.
-А що ж трапилося на вчорашньому уроці?
- Ми вивчали тему «Середнє арифметичне». Вдома я ретельно обдумав цю тему й дійшов висновку: середнє арифметичне - -геніальний винахід людства.
- Андрійку! Поясни мені, чому ти так вважаєш.
- Ось послухай, Мар’янко. Ти вчора скільки балів одержала з математики?
- Одинадцять!
-А я – пять. Додамо 11 і 5, виходить 16 балів. Ділимо 16 на 2 і виходить по 8 балів для кожного із нас. Хай живее середнє арифметичне!
- Але ти жнее запитав, чи подобається мені ділитися з тобою своїми балами!
- Мар’янко, середнє арифметичне і без тебе це зробить. Ц еще не все! Ти вчора о котрій годині прийшла до школи?
-О 7год. 45хв.
- А я прийшов о 8 год.45 хв. Але якщо застосувати , середнє арифметичне, то ми обоє прийшли до школи о 8 год. 15хв., і ніхто знас не запізнився.
-Будемо вважати, що ти мене переконав. Ну постривай (про себе). Прощавай! Мені потрібно йти в магазин.
- Мар’янко, купи мені, будь ласка, кеди,36 розмір.
- Добре куплю.
Наступного дня.
- Доброго ранку, - Мар’янко! Купила мені кеди?
- Звичайно, купила.
Показує один черевик 44-го розміру, а другий -= 28-го.
-Що це таке? Один великий, другий – малий! Я ж просив купити кеди 36 –го розміру!
- Це і є твій 36-й розмір. Ось дивись: 44+28=72. Тепер72:2 =36 . Це і є твій розмір. Хай живе середнє арифметичне!
-Що ж то за наука така – математика?...(розгублено)
Ведуча. Продовжуємо огляд листів. Наступні листи нам надіслали батьки наших учнів.
Ведучий. Іван Петрович пише: «Мій син навчається у 5 класі. Під час виконання домашгнього завдання з математики він жодного разу не обійшовся без калькулятора. Чизнаєте ви властивості дій додавання, віднімання і множення чисел, які допомагають в обчисленнях?»
Ведуча.На це запитання дадуть відповідь глядачі нашої студії.
Учні формулюють властивості, наводять приклади.
Ведучий. Щоб остаточно переконати Івана Петровича і решту наших глядачів, що пятиклассники можуть виконувати обчислення без калькуляторів, я пропоную вам усно знайти значення виразів (проектуються на екран або написані на плакатах):
Ведуча.Наступного листа прислала нам стривожена мама пятиклассника Марія Петрівна. Вона пише: «Якщо можете, поділіться секрктами успішного виконання контрольних робіт з математики. Адже діти після контрольних робіт такі втомлені, знервовані і навіть схудлі?»
Ведучий. Поради щодо підготовки до контрольної роботи ми пропонуємо у вигляді пісні, яку виконають заслужені артисти нашої школи.
Пісня на мотив «Несе Галя воду»
Несе Галя воду, коромисло гнеться,
Я іду за нею,серце в грудях бється.
-Дозволь тобі, Галю, та й допомогати,
Завтра в нас контрольна, дай мені списати.
-Дам тобі ,Іванку, контрольну списати,
А спочатку хочу щось тобі сказати.
Щоби було легше по воду ходити,
Треба через річку кладочку зробити.
-Дай мені списати, зроблю тую кладку,
Ще й після контрольної куплю шоколадку.
Поки усадочку зозулі кували,
У дівчат контрольну хлопці всі списали.
Памятайте,хлопці, щоб було все гладко,
Йдете на контрольну беріть шоколадку.
Ведуча. Я сподіваюся, ви зрозуміли, що то були жартівливі поради, а тепер – серйозні.
Ведучий. Щоб одержати високі бали за контрольну роботу, потрібно:
-бути уважними на уроках;
-зясовувати всі незрозумілі питання;
-завжди виконувати домашні завдання;
-працювати додатково.
Ведуча. Нагадуємо, що в ефірі телепередача «У світі математики» і наша постійна рубрика «А чи знаєте ви?»
Піфагор та його учні вважали, що «числа правлять світом».
Леонтій Магницький написав перший російський підручник з математики у 1703 році і назвав його «Арифметика». Михайло Ломоносов назвав цю книгу «вратами своєї вченості» і майже всю її знав напам’ять.
Піфагор багатьом числам дав назви. Досконалим назвав число, яке дорівнює сумі своїх дільників. До фігурних він відносив трикутні, квадратні та інші, які можна отримати, якщо з камінців викладати трикутник чи квадрат. Числа - близнюки, це такі числа, які йдуть одне за одним у ряду простих чисел. Розглядалися чоловічі та жіночі числа тощо. А пари чисел у яких сума дільників одного з них дорівнює другому числу назвав дружніми.
Піфагор та його учні вважали, що все можна виразити числами, що число можна побачити в усіх заняттях людини, мистецтві, ремеслах і в музиці. Вони вважали, наприклад, що 5 символізує колір, 6- холод, 7- розум, здоров’я та світло, 8 - любов та дружбу тощо. До математичних наук вони відносили і музику. Піфагор відкрив важливий закон музики, за яким висота тону струни обернено пропорційна до її довжини, та створив першу математичну теорію музики. Скільки музичних творів написано за всю історію людства! А всі вони не що інше як чергування семи нот.
Математик за покликанням П’єр Ферма у вільний від роботи час вивчав математику та одночасно з Рене Декартом створив систему координат, яка названа на ім’я Декарта.
Іпатія Олександрійська, дочка математика Теона, жила близько 370-415 р. Вона була надзвичайно розумна, красномовна і вродлива. Гіпатія здобула блискучу освіту, займалася математикою та астрономією. Гіпатія не прийняла нової на той час християнської віри, залишилася вірною релігії своїх предків-язичників, за що головний її ворог - Олександрійський єпископ Кирило - підмовив членів організувати над нею розправу. Гіпатію вбили, а потім спалили на вогнищі.
У центрі міста Будапешт встановлено пам’ятник числу 0. Цифра 0 дала змогу не вигадувати нових знаків для великих чисел. З’явилася позиційна система числення. Нулем позначають початок шляху та початок часу.
Як відомо, геометрія, яку ми вивчаємо в школі, носить назву Евклідової. Проте вона була створена зусиллями не одного Евкліда. Зачатки геометричних знань губляться у глибині віків. Єгипетські папіруси та вавилонські глиняні таблички з клинописом свідчать, що за 4000-5000р. до н.е. Люди знали багато з того, що ми зараз вивчаємо у школі.
У пам’ятках вавилонської архітектури ми зустрічаємо геометричні форми у вигляді куба, паралелепіпеда, призми, циліндра та конуса. У формі піраміди зі сходинками будувалися величезні обсерваторії. Звичайно такі споруди складалися з семи терас, поставлених одна на одну, і були схожі на сходи величезної драбини, яка веде до неба. Кожну терасу було пофарбовано в колір, присвоєний семи світилам. Сонцю, Місяцю, Юпітеру, Сатурну, Марсу, Венері та Меркурію. Вавилоняни не тільки знали про існування багатьох геометричних фігур, а й уміли обчислювати їхні площі та об’єми.
Російську науку прославила жінка-математик Софія Ковалевська. Вона дістала всебічну домашню освіту і дуже виявила потяг до наук, особливо до математики. Була за кордоном, брала приватні уроки у Вейєрштрасса, так як жінкам навчатися в університеті того часу було заборонено. У 24-річному віці їй було присвоєно ступінь «доктора філософії з найвищою похвалою без захисту дисертації за три її наукові роботи. Англійський меценат Джордж Сильвестр написав в її честь сонет, в якому назвав її «небесною музою».
Ведучий.Унаш час теж є «вчені» які роблять свої відкриття у математиці.
Ведуча. А зараз ми вам пропонуємо гумореску у виконанні наших артистів.
Великий математик
У. Ну що Миколо?.І що ж мені робити з тобою?
М. А що?
У.Цілий семестр ти нічого не робив, нічого не вчив.Що тобі ставити, прямо не знаю.
М. Я Марія Іванівна науковими працями займався
У. Та що ти? І якими ж?
М.Я довів,що вся математика наша неправильна і… довів це!
У.Ну і як же товариш великий Миколо, ви цього добилися.
М.А-а що там говорити, маріє Іванівна! Я жне винен,що Піфагор помилявся і цей як його… Архімед!
У.Архімед?
М. І він теж, адже говорили, що 3=3, 5=5, 18=18. Правильно?
У.Так. Звичайно вірно.
М. Е ні, Маріє Іванівно, це не правильно! Я довів, що 3=7!
У. Як це?
М.А ось, дивіться 15-15=о. Правильно!
У.Так.
М.А 35-35=0 ,тоже правильно. Значить 15-15=35-35. А чи не так?
У. Теж правильно.
М. Виносимо спільний множник за дужки 3(5-5)=7(5-5). Правильно?
У.Вірно.
М.Ха-ха-ха. 5-5=5-5. Це тоже правильно.
У.Так.
М. Тоді все у верх дном 3=7.
У. Ага, Миколо,дожилися!
М. Я не винен, але проти науки … не підеш!
У. Зро-зу-мі-ло…Дивись 8-8=0 Правильно?
М.Так.
У.20-20теж правильно. Тоді 20-20=8-8. Теж правильно?
М.Точно,Маріє Іванівно, точно.
У. Як ти говорив виносимо спільний множник 5(4-4)=2(4-4) і маємо,що 5=2. Вірно?
М. Ну да!
У. Тоді все ,Миколо ставлю тобі 2 бали.
М. За що?
У. А ти не хвилюйся. Адже якщо ми обидві рівності розділимо на (4-4) то 2=5. Так ти робив?
М. Ну . До-пус-ти-мо.
У. Ось я і ставлю тобі «2», не вже тобі не однаково. Га?
М. І ні Бо і невсерівно, поставте краще «5».
У. Можливо й краще, Миколо, але поки ти це не доведеш, утебе буде стояти двійка за семестр, яка по твоєму, дорівнює п’ятірці!.
Ведучий. Шановні гдядачі можливо хтось із вас знає, яку помилку допустив Миколка у своїх міркуваннях. Допоможіть йому, бо так і стоятиме двійка у цього великого математика.
Ведуча.А тепер запрошуємо наших глядачів узяти участь у вікторині.
Математична вікторина.
Ведучі зачитують по черзі запитання
1.У будинку 4 кімнати. З однієї зробили дві. Ск. стало кімнат у будинку?
2.Двоє учнів грали в шахи 2 год. Ск. часу грав кожен учень окремо?
3.В одній сім’ї два батька і два сина. Сік. в сім’ї чоловіків.
4.У батька 5 дочок і кожна дочка має брата. Ск. дітей у батька.
5.Троє коней пробігло 30 км. Яку відстань пробіг кожен кінь?
6.Два в квадраті -4, три в квадраті-9. Чому дорівнює кут в квадраті?
7.Півень стоячи на одній нозі важить 5 кг. Ск. він буде важить, якщо стане на дві ноги?
8.За три кози заплатили 30 грн. По чому пішла коза?
9.Одне яйце вариться 4хв. Ск. потрібно часу , щоб зварити 5 яєць?
10.У клітці опинилися разом кролі та кури. У них 6 голів і 18 ніг. Ск. кролів і курей у клітці?
11.Горіло 5 свічок. 2 загасили. Ск. свічок залишилося?
12.Іринці і Оленці разом 12 років, причому Іринка на 10 років старша від Оленки. Ск. років дівчаткам окремо?
13 У робітника була путівка в будинок відпочинку з15 серпня по 7 вересня включно. Ск. днів відпочивав робітник?
14.Михайло одержав здачу 40 к. трьома різними монетами. Які це монети?
Ведучий. Молодці діти . Добре попрацювали.
Ведуча. Наша передача закінчується.
Ведучий. Постривай. Ми ж іще не дали глядачам рецепт приготування домашнього завдання з математики.
Ведуча. І дійсно таки я вже і забула. Слухайте мене уважно. Домашнє завдання готується зі свіжих знань, набутих на уроках, і сушених- вичитаних у підручниках. За консистенцією домашні завдання бувають:
Густі(10-12балів)
Середні(7-9балів)
Напіврідкі (4-6 балів)
Рідкі (1-3бали)
Для приготуваннягустого домашнього завдання необхідні такі інгрідієнти:
Уважність на уроці
Працьовитість
Старанність
Ведучий. Ось і підійшла наша передача до кінця.
Ведуча. А чи сподобалося вам?
Ведучий. Ну шо ж до наступної зустрічі.
Ведуча. Надсилайте нам цікаві запитання, задачі, рекомендації. І ми розглянемо їх .
Ведучий. Дякуємо за увагу.
Ведуча. До наступної зустрічі.