Позакласний захід. Турнір мовознавців "Найрозумніший"

Про матеріал

Мета та завдання заходу:

-актуалізувати вивчений у 5-6 класах мовний матеріал;

-узагальнити й систематизувати знання учнів за темами: «Фонетика», «Лексикологія», «Будова слова і словотвір», «Граматика»;

-активізувати пошуково-дослідницькі та аналітично-синтезуючі вміння;

-підвищувати рівень мовної культури;

-дати змогу кожній дитині спробувати свої сили та здібності, виявити ініціативу;

-виховувати спостережливість, любов до мови.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Турнір мовознавців

 

«Найрозумніший»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                 Підготувала учитель

                                                         вищої категорії

                                                                 Одеської СШ № 117

                                                       Новікова Н.С.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета та завдання заходу:

  • актуалізувати вивчений у 5-6 класах мовний матеріал;
  • узагальнити й систематизувати знання учнів за темами: «Фонетика», «Лексикологія», «Будова слова і словотвір», «Граматика»;
  • активізувати пошуково-дослідницькі та аналітично-синтезуючі вміння;
  • підвищувати рівень мовної культури;
  • дати змогу кожній дитині спробувати свої сили та здібності, виявити ініціативу;
  • виховувати спостережливість, любов до мови.

 

Методи, використані під час підготовки до гри: пошук та аналіз інформації, формулювання питань, коментування, «джиг-со», «мозаїка».

 

Форма проведення заходу: турнір мовознавців.

 

Інтеграційні звязки: українська література.

 

Обладнання: сигнальні картки, експертні блок-схеми, цифрове табло.

 

Технологія підготовки та проведення заходу

     У заході інтегровано особистісно орієнтований, пошуковий, творчий, науковий компоненти досвіду роботи вчителя, а також уміння і навички учнів, набуті в ході системної співпраці, спрямованої на формування ключових та предметних компетентностей учнів (навчальної, самоосвітньої, інформаційно-комунікативної, аксіологічної, логічної, змістової, мовленнєвої тощо).

    Орієнтовна тривалість заходу: 1 година.

   Учитель заздалегідь ( за 2-3 тижні) знайомить учнів із тематикою та змістом заходу, виступає в ролі фасілітатора. Учні поділяються на три групи: «Науковці», «Експерти-консультанти», «Учасники» та отримують завдання.

«Науковці»: опрацювати мовний матеріал; скласти питання до гри, згрупувавши за темами.

«Експерти-консультанти»: скласти блок-схеми експертної оцінки, за якими провести експертне оцінювання запропонованих питань; допомогти у підготовці учасників, надаючи консультації; спостерігати за ходом самої гри.

«Учасники»: повторити вивчений мовний матеріал.

 

Тезаурус до заходу

Фасілітатор

«Джиг-со»

«Мозаїка»

 

 

 

 

Перший тур

    На запропоновані запитання ви маєте дати якнайбільшу кількість правильних відповідей. Варіанти відповідей на запитання, серед яких є правильна, подаватимуться кожному з вас. Ви відповідаєте за допомогою сигнальних карток.

 

  1. Скільки букв в українському алфавіті?

а) 32; б) 31; в) 33.

2.  Який із цих членів речення є головним?

а) обставина; б) присудок; в) означення.

3.  Скільки є самостійних частин мови?

а) 5; б) 6; в) 9.

4.   У якому слові не відбувається подвоєння?

а) колосся; б) насіння; в) каченя.

5.   Що не належить до значущих частин слова?

а) основа; б) корінь; в) закінчення.

6.   Знайдіть слово із префіксом:

а) загорожа; б) гайок; в) школяр.

7.   Знайдіть складний іменник, який пишеться через дефіс:

а) скороварка; б) екс-чемпіон; в) автосервіс.

8.   Знайдіть фразеологізм, який означає «мовчати»:

а) піймати облизня; б) копилити губу; в) тримати язик за зубами.

9.   Скільки голосних звуків в українській мові?

а) 10; б) 6; в) 33.

10. Знайдіть слово, утворене способом складання основ:

а) землекоп; б) переоцінка; в) мандрівка.

11. Яким терміном можна назвати ці слова: хата, дім, будинок?

а) синоніми; б) антоніми; в) омоніми.

12. Яка з цих букв не позначає 2 звуки?

а) я; б) щ; в) о.

13. Знайдіть антонім до слова тихий у словосполученні тихий голос?

а) вітряний; б) гучний; в) неспокійний.

14. Знайдіть серед спільнокореневих слів неспільнокореневе:

а) річниця; б) річковий; в) пятирічка.

15. Знайдіть слово, у якому подвоюються приголосні:

а)оловяний; б) скажений; в) розрісся.

16. Знайдіть російський відповідник до українського фразеологізму як муха в окропі:

а) взять в оборот; б) два сапога пара; в) как белка в колесе.

17. Знайдіть слово із суфіксом:

а) мороз; б) дощик; в) розмова.

Визначте, у якому з іншомовних слів ставиться апостроф:

а) курєр; б) більярд; в) ателье.

 

 

Додаткові запитання:

 

  1. Знайдіть синонім до слова «азбука»:

а) алфавіт; б) кросворд; в) абетка.

2.  Знайдіть слово з префіксом з-:

а) зшити; б) сфотографувати; в) спитати.

3.  У якому слові мякі приголосні не подовжуються?

а) обличчя; б) щастя; в) стаття.

4.  Знайдіть фразеологізм, що означає «запамятати»:

а) зарубати на носі; б) не сунути носа; в) залишитися з носом.

5.  У якому слові не вживається апостроф?

а) рюкзак; б) піря; в) мяко.

6.  Знайдіть слово з префіксом пре-:

а) прибігти; б) преширокий; в) приспати.

 

Другий тур

   Хто перший зєднає прізвище письменника з його твором, той розпочинатиме другий тур.

 

Т. Шевченко                                    «Ялинка»

Л. Українка                                      «Сон»

М. Коцюбинський                           «Лисиця-жалібниця»

І.Франко                                           «Захар Беркут»

Л. Глібов                                           «Колискова»

 

Кожен із гравців за одну хвилину має дати якнайбільше правильних відповідей, обираючи категорію знань.

Категорія «Лексикологія»

  1. Що таке лексика? (Сукупність слів нашої мови, її словниковий склад)
  2. Як називаються слова, різні за звучанням та написанням, але однакові за лексичним значенням? (Синоніми)
  3. Слово рукав однозначне чи багатозначне? (Багатозначне)
  4. Назвіть синонім до слова сильний. (Мужній, міцний, загартований)
  5. Як називаються слова, однакові за звучанням та написанням, але різні за лексичним значенням? (Омоніми)
  6. Слово вушко у словосполученні вушко дитини має пряме чи переносне значення? (Пряме)
  7. Як називаються нові слова, що виникають у мові? (Неологізми)
  8. Назвіть антонім до слова зима. (Літо)
  9. Яким ключем не можна відімкнути замок? (Журавлиним, скрипічним, гаєчним тощо)
  10. Як називаються слова, що вийшли з активного, повсякденного вжитку? (Застарілі)
  11. Назвіть відповідний фразеологізм до слова червоніти. (Пекти раків)
  12. Якою косою не можна косити? (Дівочою, піщаною)

Категорія «Звуки та букви»

  1. Як називається розділ мовознавства, який вивчає звуки мови? (Фонетика)
  2. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
  3. Яким словом перевіряється написання слова земля? (Землі)
  4. Чи ставиться апостроф у слові мавпячий? (Ні)
  5. Яка буква в українській мові не позначає звука? (М’який знак)
  6. Скільки звуків у слові яма? (4)
  7. Яке слово складається із 7 однакових букв? (Сім’я)
  8. Як називається сукупність букв, розміщених в установленому порядку? (Алфавіт)
  9. Чи однакова кількість звуків у словах ясно та рясно? (Так, 5 звуків)
  10.  Скільки складів у слові день? (Один)
  11. Чи пишеться м’який знак у слові смієшся? (Ні)
  12.  Як називається зміна букв у коренях слів? (Чергування)

 

Категорія «Будова слова»

  1. Як називається частина слова без закінчення? (Основа)
  2. Де у слові стоїть суфікс? (Після кореня)
  3. Яка змінна частина слова виражає його граматичне значення? (Закінчення)
  4. Назвіть корінь у слові пролісок. (Ліс)
  5. Як називається значуща частина слова, яка стоїть перед коренем? (Префікс)
  6. Який суфікс у слові малесенький? (-есеньк-)
  7. Чи є спільнокореневими такі слова: молодий, молодість, молодіти? (Так)
  8. Від слова зима утворіть прикметник суфіксальним способом. (Зимовий)
  9. Слова вода і водити є спільнокореневими? (Ні)
  10. Яке закінчення у слові голуб? (Нульове)
  11. Яким способом утворилося слово атомохід? (Складання основ)
  12. Який префікс пишеться у слові прекрасний? (Пре-)

 

Категорія «Іменник»

  1. На які запитання відповідають іменники? (Хто? Що?)
  2. Утворіть форму множини від іменника гравець. ( Гравці)
  3. До якого роду належить іменник сонце? (До середнього)
  4. Крим – власна чи загальна назва? (Власна)
  5. Утворіть форму О.в. від іменника мати. (Матір’ю)
  6. До якої відміни належить іменник кошеня? (До ІV)
  7. Чи може іменник бути в реченні присудком? (Так)
  8. Наведіть приклад іменника спільного роду. (Сирота, базіка, нероба тощо)
  9. Яка перша буква у власній назві? (Велика)
  10. До якого роду належить іменник шимпанзе? (До чоловічого)
  11. Як пишеться з не іменник неприязнь? (Разом)
  12. Як називається житель міста Харків? (Харків’янин)

 

Категорія «Займенник»

  1. На скільки розрядів поділяються  займенники? (9)
  2. Чи змінюються займенники за числами? (Так)
  3. Які займенники належать до першої особи. (Я, ми)
  4. Наведіть приклад заперечного займенника. (Ніхто, ніщо, ніякий тощо)
  5. Чи можуть займенники бути в реченні означеннями? (Так)
  6. Назвіть займенник, який складається з однієї букви. (Я)
  7. Займенники мій, твій, наш, ваш належать до розряду присвійних чи відносних? (Присвійних)
  8. Назвіть зворотний займенник. (Себе)
  9. Як пишеться займенник хто-небудь? (Через дефіс)
  10. Чи змінюються займенники за родами? (Так)
  11. Поставте займенник дехто в Р.в. (Декому)
  12. Як пишеться займенник абихто? (Разом)

 

Категорія «Речення»

  1. Що таке речення? (Закінчена думка)
  2. Яке речення називається простим? (З однією граматичною основою)
  3. Який розділовий знак ставиться в кінці розповідних речень? (Крапка, три крапки)
  4. Як називається речення з другорядними членами? (Поширене)
  5. У що береться пряма мова? (У лапки)
  6. Який розділовий знак ставиться в кінці питальних речень? (Знак питання)
  7. Яке речення називається односкладним? (У якому є лише один головний член)
  8. У яких реченнях виражається наказ до дії, прохання? (У спонукальних)
  9. Як називається речення з двома або більше граматичними основами? (Складним)
  10. Як поєднуються прості речення у складному? (За допомогою інтонації або сполучників)
  11. Чим супроводжується пряма мова? (Словами автора)
  12. Чи може речення складатися з одного слова? (Так)

Категорія «Орфографія»

  1. Що таке орфограма? (Це те місце в слові, де можна допустити помилку)
  2. Що вивчає орфографія? (Правила написання слів)
  3. Як пишеться слово В’ячеслав? (З апострофом)
  4. Який префікс у слові прихилитися? (При-)
  5. Як пишеться з не слово невловимий? (Разом)
  6. Як пишеться слово пів-Європи? (Через дефіс)
  7. Яким словом перевіряється написання іменника верба? (Верби)
  8. Чи пишеться ь у слові менше? (Ні)
  9. Скільки букв н пишеться у слові незрівнянний? (Дві)
  10. Який словник допоможе правильно написати те чи інше слово? (Орфографічний)
  11. Чи ставиться апостроф після букви р у слові кучерявий? (Не ставиться)
  12. Назвіть орфограму у слові осінній. ( Подвоєння приголосних)

Категорія «Члени речення»

  1. Як називаються головні члени речення? (Підмет і присудок)
  2. На які запитання відповідає підмет? (Хто? Що?)
  3. На які запитання відповідає присудок? (Що робить предмет?)
  4. Який член речення відповідає на запитання непрямих відмінків? (Додаток)
  5. Якою частиною мови найчастіше виражається підмет? (Іменником)
  6. Чи може бути звертання членом речення? (Ні)
  7. Якою частиною мови найчастіше виражається означення? (Прикметником)
  8. Зі скількох слів складається складений присудок? (З двох та більше)
  9. Якою частиною мови найчастіше виражається присудок? (Дієсловом)
  10. Які члени речення відповідають на одне і те саме запитання і належать до одного й того самого члена речення? (Однорідні)
  11. Який другорядний член речення відповідає на запитання де? куди? коли? звідки? (Обставина)
  12. Що таке граматична основа речення? (Підмет і присудок)

Категорія «Числівник»

  1. Що означають числівники? ( Число, кількість і порядок предметів при лічбі)
  2. Наведіть приклад простого числівника. (Три, шість,сто тощо)
  3. Які числівники називаються складеними? (Які складаються з двох чи більше слів)
  4. Наведіть приклад порядкового числівника. (Перший, другий, сорок другий тощо)
  5. Чи змінюються числівники за відмінками та родами? (Так)
  6. Поставте числівник 500 в О.в. (П’ятьмастами)
  7. Як називається числівник три восьмих? (Дробовий)
  8. Чи є слова трійка, двійка, вісімка числівниками? (Ні, це іменники)
  9. Наведіть приклад збірного числівника. (Троє,четверо,шестеро тощо)
  10. Чи пишеться в числівнику шістдесят ь? (Ні)
  11. Що означають порядкові числівники? (Порядок предметів при лічбі)
  12. До якої частини мови належить число нуль? (Числівник)

Категорія «Службові частини мови»

  1. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових? (Вигук)
  2. Для чого вживаються сполучники? (Для зв’язку однорідних членів та частин складного речення)
  3. На які дві основні групи поділяються сполучники? (Сурядності і підрядності)
  4. Як називаються сполучники, які складаються з двох або більше слів? (Складеними)
  5. Чи може частка бути членом речення? (Ні)
  6. Назвіть заперечні частки. (Не, ні, ані)
  7. Як пишуться складні прийменники понад попід поміж? (Разом)
  8. Назвіть вигук, що виражає радість. (Ура! Ах! О! тощо)
  9. Як пишуться вигуки ку-ку, гав-гав, ціп-ціп? (Через дефіс)
  10. Як пишуться з часткою не такі слова немовля, нездужати, неозорий? (Разом)
  11. Як пишуться частки такі-то, як-от? (Через дефіс)
  12. Як пишуться зі словами частки би, б? (Окремо)

Категорія «Самостійні частини мови»

  1. Яка самостійна частина мови є незмінною? (Прислівник)
  2. Яка самостійна частина мови відповідає на питання який? чий? (Прикметник)
  3. Як пишуться іменники власні назви? (З великої бікви)
  4. Яка самостійна частина мови вказує на особу, предмет, але не називає їх? (Займенник)
  5. Наведіть приклад іменника, який має форму лише множини. ( Граблі, ножиці, двері, сходи тощо)
  6. Яка самостійна частина мови відповідає на запитання скільки? котрий? (Числівник)
  7. Чи може займенник бути в реченні підметом? (Так)
  8. Яка самостійна частина мови означає дію або стан предмета? (Дієслово)
  9. Як називаються особливі форми дієслова? (Дієприкметник, дієприслівник)
  10. Яким способом утворений прикметник гарнесенький? (Суфіксальний)
  11. Як пишеться складний прикметник кисло-солодкий? (Через дефіс)
  12. До якої дієвідміни належить дієслово читають? (До І)

Категорія «Секрет»

  1. Коли йде, то гомонить, коли зупиниться, мовчить. (Годинник)
  2. Що то за голова, що лиш зуби та борода? (Часник)
  3. Ріжуть мене, в’яжуть мене, б’ють нещадно – пройду вогонь і воду, а кінець мій – ніж та зуби. (Хліб)
  4. Що у світі найшвидше? (Думка)
  5. Маленький, кругленький, а за хвіст не піднімеш. (Клубок)
  6. Нікого не ображають, а всіх штовхають. (Двері)
  7. Хто трьома зубами сіно їсть? (Вила)
  8. Завжди в роті, а не проковтнеш. (Язик,зуби)
  9. Влітку живе, на зиму вмирає, а весною оживає. (Муха)
  10. Видно край, а до нього не дійдеш. (Горизонт)
  11. Що найпершим входить в дім, потім всі хвостом за ним? (Ключ)
  12. Усе життя один одного обганяють, а випередити не можуть? (Ноги)
  13. Хто говорить всіма мовами? (Луна)
  14. Сам худ, а голова з пуд. (Молоток)
  15. Що падає, але ніколи не розбивається? (Температура)

 

Третій тур

      Хто перший правильно зєднає імена з лівого стовпчика з прізвищами з правого, той розпочинатиме останній тур.

Павло                                     Забіла

Володимир                            Костенко

Леонід                                    Тичина

Наталя                                    Сосюра

Ліна                                         Глібов

      За одну хвилину ви маєте запамятати, під яким номером знаходяться ваші спеціальні питання.

      Пропонуються три групи питань для кожного гравця, які вони обирають раніше, і група «Загальні знання». За правильну відповідь на своє питання гравці отримують 2 бали, за відповідь на питання суперника – 3, за відповідь на питання з категорії «Загальні знання» - 1 бал.

Прислівник

  1. Чим відрізняється прислівник від інших самостійних частин мови? (Є незмінним)
  2. На які запитання відповідають прислівники місця дії? (Де? Куди? Звідки?)
  3. Яким членом речення найчастіше виступає прислівник? (Обставиною)
  4. Які ступені порівняння можуть мати  прислівники? (Вищий і найвищий)
  5. Наведіть приклад прислівника, утвореного способом злиття основ слів. (Праворуч, ліворуч, мимохідь, горілиць)
  6. Назвіть орфограму у прислівнику спросоння. (Дві букви н)
  7. Як пишуться прислівники будь-що, де-небудь? (Через дефіс)
  8. Утворіть від прислівника добре форму найвищого ступеня порівняння. (Найкраще)
  9. Яким способом  утворений прислівник затемно? (Префіксальний)

Дієслово

  1. На які запитання відповідають дієслова неозначеної форми? (Що робити? Що зробити?)
  2. Назвіть особливі форми дієслова. (Дієприкметник і дієприслівник)
  3. Яку роль у реченні найчастіше виконують дієслова? (Присудків)
  4. Що таке інфінітив? (Неозначена форма дієслова)
  5. Визначте вид дієслова розповідаю. (Недоконаний)
  6. У словосполученні не чути зозулі, дієслово не чути є перехідним чи неперехідним? (Перехідним)
  7. На які запитання відповідають дієслова майбутнього часу? (Що зроблю? Що робитиму? Що буду робити?)
  8. На скільки дієвідмін поділяються дієслова? (На дві)
  9. Наведіть приклад дієслова умовного способу. (Вчився б, робив би)

Прикметник

  1. На які запитання відповідають прикметники? (Який? Чий?)
  2. Які прикметники можуть утворювати ступені порівняння? (Якісні)
  3. Утворіть просту форму найвищого ступеня порівняння від прикметника теплий. (Найтепліший)
  4. Яким способом утворений прикметник молочно-білий? (Способом основоскладання)
  5. Як пишеться складний прикметник землеробський? (Разом)
  6. Яким членом речення може бути прикметник? (Найчастіше – означенням, рідше – присудком)
  7. Утворіть присвійний прикметник від іменника заєць. (Заячий)
  8. До якої групи належить прикметник білий? (До твердої)
  9. Як пишеться прикметник сонний? (З двома н)

Загальні запитання

  1. Доберіть антонім до слова пресумний. (Превеселий)
  2. Утворіть прикметник від слова моряк. (Моряцький)
  3. Як пишеться слово хліб-сіль? (Через дефіс)
  4. Назвіть префікс у слові переробка. (Пере-)
  5. Що означає фразеологізм кури не клюють? (Багато)
  6. Як називаються слова, які властиві людям однієї професії? (Професіоналізми)
  7. Що вивчає пунктуація? (Правила вживання розділових знаків)
  8. Перекладіть українською мовою російське слово ноябрь. (Листопад)
  9. Назвіть типи мовлення. (Розповідь, опис, роздум)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
19 листопада 2018
Переглядів
766
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку