Турнір правознавців
(5-9 класів)
Розробила: Матьола Т.Г.
Мета: навчити дітей користуватися своїми правами в різних ситуаціях; виховувати інтерес до правових знань; формувати правову культуру.
Порушувати закони - це все одно,
що рубати сук, на якому сидимо!
В.Сухомлинський
Хід заходу
Вступне слово.
Кожна людина живе за законами своєї держави. Ми – за законами України.
На уроках права, на виховних заходах, по телебаченню кожен з вас отримує певні знання з права. А як ви знаєте свої права та обов’язки покаже наш турнір правознавців.
Першим нашим конкурсом буде «Представлення команд».
Цей конкурс оцінюватиметься в 12 балів. Запрошуємо капітанів для представлення своїх команд.
Першим розпочне капітан команди «Юні правознавці».
Капітан 1 команди.
Добрий день, у нашій рідній школі!
О, музо права і законів,
Подаруй нам натхнення й знання.
Ми на службі тобі звернем гори.
Хто за право – з тим знайдемо лад,
Нові закони нам пізнавать,
Всі норми права ми будемо знати,
Щоб юристами, суддями,
Прокурорами стати!
Закон – це якір для держави,
Нехай хранить і захистить,
Щоб мали ми державне право
І в злагоді з законом жить.
Наш девіз: «Усвідомлення права розвиває усвідомлення обов’язку ».
- А зараз просимо до представлення капітана команди «Феміда».
Капітан 2 команди.
Добрий день!
Ми - починаєм!
Починаєм
Правознавчий наш турнір.
Від суперників чекаєм
Твердих дій, рішучих дій.
В Вас ми вірим неодмінно,
Що турнір пройде відмінно.
До бою в нас усе готово.
Сьогодні нас чекає гра.
Змагання, як на полі бою,
Розпочинати вже пора!
Наш девіз: «Як світло денне нам потрібне право, бо без законів не живе держава».
Другий конкурс має назву «Правова розминка». Команди по черзі відповідають на питання, за правильну відповідь одержують фішку. Якщо команда не знає відповіді, то відповісти може команда-суперниця. В кінці порахуємо кількість фішок.
Почали!!!!
Підведення підсумків.
Третій етап має назву «Практична ситуація».
Команди повинні обговорити ситуацію і визначити міру покарання тим, хто порушує закони.
І ситуація. Під час уроку один з учнів дозволив собі нецензурні вирази, яке покарання чекає його?
ІІ ситуація. Учень систематично погулює уроки, які покарання чекають його?
Наступний конкурс (четвертий) «Вірю – не вірю». Правила практично не змінні, лише в цьому випадку учасники команд дають чітку ствердну або заперечну відповідь, тобто «так» або «ні». За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Отож, почали!
1. Система загальнообов’язкових правил поведінки, що встановлені і охороняються державою називається правом ? ( так )
2. Кримінальна відповідальність за всі види злочинів настає з 14 років. ( ні )
3. Державна влада поділяється на такі гілки: президентська, парламентська та змішана. ( ні )
4. Чи настає відповідальність за правопорушення, скоєне через необережність? (так)
5. Верховна Рада України обирається терміном на 4 роки. ( ні )
6. Малолітньою називається дитина до досягнення нею вісімнадцяти років. ( ні )
7. Загальна декларація прав людини була прийнята Генеральною Асамблеєю ООН у 1948 році. ( так )
8. Чи передбачена кримінальна відповідальність за екологічні правопорушення? ( так )
П’ятий конкурс «Ти – мені, я - тобі»
Команди підготували одна одній ситуації. Ваше завдання дати правильну відповідь на запитання команди-суперниці.
(За столом сидять троє учнів.Вони обговорюють подію: Сашко заліз у склад і викрав кілька пачок цигарок.)
Сашко: А ви знаєте, що це було не так і страшно.Ти б, Назарку, мабудь з переляку у штани наклав би.А я зовсім не боявся .
Назар. Тоді вип’ємо за успіх.
Іра. Ви б краще не пили.
Сашко. А що, ти з нами не збираєшся пити?
Іра. Трішки спробую.
Сашко. Пий, Ірко, ти це заслужила.Адже, поки твоєї мами немає вдома, нехай все це полежить у тебе.
Іра. Я так і знала, що ви мені дасте вкрадене на зберігання.Але ж коли домовлялися про те, що ти підеш красти цигарки, Назар обіцяв їх заховати у себе вдома. А тепер даєте мені!
Назар. Тихіше, дитинко. Подякуй, що план розробив безпрограшний.
ЗАПИТАННЯ. Чи винні у крадіжці всі троє підлітків?
ВІДПОВІДЬ.Так, винні усі троє у скоєній крадіжці
Назар організував її, він найстарший, Сашко безпосередньо здійснив злочин. А Іра знала про злочин і мовчала, нікого не попередила. Тут є організатор і підмовник злочину(Назар), виконавець злочину— Сашко. А Іра є посібником. Вона знала, що готується злочин і не прийняла заходів, щоб йому перешкодити. Укривання злочину—це є посібництво до його здійснення. Тим більше винна дівчина, що вона ще погодилася зберігати крадені речі.
Ст. 223 КК України за такий злочин визначає покарання через позбавлення волі на термін від 3 до10 років.
ЗАПИТАННЯ. Яку б міру покарання визначили ви кожному з них?
Ситуація 2.
За столом сидять двоє учнів.
Андрій. Сиджу на лавці. Раптом бачу іде мій колишній друг, а тепер ворог—Сашко. Ну, думаю, зараз я з тобою розквитаюся. Хапаю палку—цей спосіб оборони або нападу я часто використовую і наздоганяю Сашка. Ударив ззаду. А то виявився не він, а якийсь незнайомець. Той від удару впав. Ну думаю, коли вже так сталося, полізу почищу його кишені. Ну і сміхота. Витягнув гаманець, а в ньому всього 3 гривні. Звичайно, і від них не відмовився, давай швидше тікати. Отак мені пощастило …
Володя. А зі мною теж сталася пригода. Іду, бачу Оксанка. Хотів пожартувати: смикнув за сумку і побіг. Біжу, захекався. Вирішив оглянутися. Йой! А то не Оксана, а якась старушенція. Очі витріщила, щось шепче, руки тремтять. Я з переляку чкурнув. Перевірив сумку. Теж не багато: 13 гривень І число таке нещасливе. Хай йому грець!
Максим. Що зажурились,синки? Чув я вашу розмову. Хто ж так ризикує? 2-3 гривні вкрали! Це треба бути останнім дебілом! Навчайтеся, синки, поки я добрий.
Ось дивіться.( виймає гаманець із кишені Андрія) Як бачите ніякого ризику.
ЗАПИТАННЯ. Давайте проаналізуємо цю ситуацію. Які злочини тут мали місце, яка міра покарання передбачена за них Карним Кодексом?
ВІДПОВІДЬ. Вчинок Андрія кваліфікується як розбій. У Карному Кодексі це ст. 142: Розбій—це напад з метою заволодіння індивідуальним майном громадян, поєднаний з насильством, небезпечним для життя або здоров’я людини, яка зазнала нападу або з погрозою застосування такого насильства. Карається позбавлнням волі на термін до 5 років або виправними роботами на термін до 2 років.Володя вчиив рабіж. Грабіж—це відкрите викрадання індивідуального майна, ст. 141 КК. Особа, що вчинила грабіж, карається позбавленням волі до 5 років або виправними роботами від 1 до 2 років
Наступний (шостий) конкурс «Казкові завдання»
Кожна команда витягує з пакета три завдання. Кожна правильна відповідь оцінюється в п'ять балів.
1.Мултфільм"Ну постривай!". Чи правомірно діяв Вовк, хапаючи чужі транспортні засоби і кидаючись доганяти Зайця?
2.Казка Г-Х. Андерсена"Дюймовочка.Який злочин учинили проти Дюймовочки окремі персонажі цієї казки?"
-шахрайство
-вбивство
-викрадення
-розбій
3.Казка"Вовк і семеро козенят". Яке покарання чекало Вовка за вчинений ним злочин? Що це був за злочин?
4. Російська народна казка"Колобок". Чи правильно вчинив Колобок, коли втік з дому ? Поясніть свою думку.
5.Які правопорушення скоїла Лисичка у казці "Котик і Півник"?
-хуліганство
-вбивство
6.Казка О.Толстого"Золотий ключик".Які персонажі займалися у казці шахрайством?
(кіт Базиліо і лисиця Аліса)
Сьомий конкурс «Домашнє завдання». Команди повинні були намалювати плакат « Права дитини» і захистити його.
Тож слухаємо їх.
Журі оголошує результати змагання.
Оголошується команда-переможиця.
Нагородження.
Ми з вами сьогодні провели чудовий турнір правознавців. Пригадали свої права, побачили реальне рішення різних ситуацій, які трапляються з нами в повсякденному житті.
Права та закони супроводжують людину все її життя. Тому знання правових норм, вміння користуватися ними може суттєво полегшити життя, допомогти нам у вирішенні життєвих проблем.
Знаючи свої права ми все ж таки, зможемо захистити себе у майбутньому. Адже саме в правовій державі ми станемо повноправними й активними громадянами своєї країни.
Вірш учениці.
Я маю право жити на землі,
Творити, дихати, учитись.
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись.
Я маю право Україну прославляти,
Боротися за неї і за честь стояти.
Безкрайнії поля її любити,
І щовесни журавликів із вірою зустріти.
Я маю право на веселку й на весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну,
І на лани із стиглим житом.
На золотаве сонце в небесах,
Що щедро Україну зігріває.
На соловейка спів в гаях,
І на любов батьків, безмежну і безкраю.
Ще раз вітаємо наші команди !
Дякуємо всім Вам за увагу!