Урок "Що таке демократія?"

Про матеріал
Комбінований урок з теми: Що таке демократія? Містить матеріали та завдання, що полегшать вивчення цієї теми для учнів та вчителя.
Перегляд файлу

Автор: Гудима Віталій

Тема: Що таке ДЕМОКРАТІЯ? (правознавство, 9 клас).

Мета: ознайомити  учнів  з  поняттям «демократія» та його особливостями.

Цільові завдання:

  • пояснити поняття «самоврядування», «громадські організації»;
  • сформувати розуміння важливості громадських організацій, самоврядування для  демократичного  суспільства;
  • сприяти залученню учнів до розв’язання питань громадського життя, школи, територіальної  громади, держави;
  • виховувати активну громадянську позицію учнів.

Тип уроку: комбінований.

Навчально-методичне забезпечення

  • Наровлянський О.Д.  Правознавство(практичний курс):підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. ‒ К.:Грамота, 2009. ‒ 216с.,іл.,
  • Конституція  України
  • Закони України «Про всеукраїнський та місцевий рефендуми», «Про місцеве самоврядування в Україні». «Про об’єднання громадян», опорний конспект, схеми, таблиці.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання по темі: «Право на освіту в Україні»

У ході фронтального опитування, вчитель організовує репродуктивну бесіду і пропонує учням відповісти на такі питання:

1.Які норми Конституції забезпечують право громадян на освіту?

2.Хто здійснює державне управління освітою?

3. Які права та обов’язки учнів?

4. Як переконатися в законності існування та компетентності закладу?

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація діяльності.

Вступна бесіда за запитаннями

Державний устрій та окремі аспекти внутрішнього порядку більшості сучасних держав визначає такий документ, як конституція.

  1.                    Що таке Конституція?
  2.                    Коли було прийнято Конституцію України?
  3.                    Якою була проголошена Україна в Конституції?
  4.                    В яких статтях Конституції про це йдеться мова?

Отже, при вивченні теми уроку спробуємо більш детально з’ясувати, що таке демократія і які її особливості.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

План теми уроку

1. Демократія в житті українського суспільства.

2. Самоврядування.

3. Громадські організації в демократичному суспільстві.

1. Демократія в житті українського суспільства.

Висвітлюючи особливості впливу демократії на внутрішньодержавні суспільні процеси, вчитель використовує розповідь:

Більшість держав забезпечують панування демократії, діють відповідно до вимог, що характеризують демократичне суспільство.

Демократична держава має гарантувати й забезпечувати реальну рівність усіх громадян перед законом, реалізацією проголошених прав і свобод. У більшості країн ці права закріплюються в Конституції ‒ Основному законі або ж в інших законодавчих актах. Щоб створити можливості участі усіх громадян у політичному та економічному житті, демократична держава забезпечує існування різних форм власності, свободу діяльності політичних та інших об’єднань, розмаїття політичного життя.

У демократичній державі забезпечується верховенство права і незалежність правосуддя.

На відміну від демократичних суспільств, у антидемократичних громадяни позбавлені можливості брати участь у розв’язанні державних питань(або вона є формальною). Здебільшого в таких країнах утверджується влада однієї особи (або групи осіб), інші партії та ідеології зазнають переслідувань. В антидемократичних державах права особи не гарантуються, вони постійно обмежуються.

Дуже важливим є те, що демократичні засади повинні діяти на всіх рівнях суспільства ‒ від учнівського колективу школи ‒ до трудового колективу підприємства.

У демократичному суспільстві народ бере участь в управлінні державою двома основними шляхами. Перший, пряма або безпосередня демократія (народні збори, віче, референдум ‒ загальнонародне голосування). Другий шлях представницька демократія, через обрання представників до органів влади.

Участь в управлінні державою вимагає від людей певного життєвого досвіду, знань і компетенції. Саме тому Конституція України надає право брати участь у голосуванні на референдумі та виборах президента, депутатів та депутатів органів місцевого самоуправління, які досягли 18 років.

Ще суворіші вимоги висувають до тих, хто бажає представляти інших людей у різних органах влади. Якщо стати депутатом органів місцевого самоврядування або очолити село, селище, місто можна досягнувши повноліття ‒ 18 років, то народним депутатом України може стати лише громадянин України, який досягнув 21 року, а Президентом ‒ 35 років. До того ж кандидат у народні депутати повинен останні 5 років, а кандидат у президенти ‒ останні років прожити на території України. Щодо кандидата в Президенти Україна встановлена також вимога про обов’язкове знання державної мови.

 

Для закріплення матеріалу, учні разом з учителем складають схему: «Форми демократії».

Зразок відповіді:

Завдання учням:

Поміркуйте і дайте відповідь:

Які форми демократії мали місце в Запорізькій Січі?

2. Самоврядування.

Розкриття змісту терміну «самоврядування» вчитель здійснює використовуючи пояснення

Вважливим елементом діяльності суспільства та держави є Самоврядуванняавтономне функціонування будь-якої організаційної структури, уповноважене прийняття нею рішень з внутрішніх проблем, включення виконавців у процеси вироблення рішень; колективне управління як участь усіх членів організації, населення в роботі відповідного органу управління. До принципів самоврядування належать: повний демократизм, гласність, відповідальність за рішення, що приймаються, та виконання їх.

Завдання учням:

Учні записують визначення до конспекту.

 

Для більш повного роз’яснення поняття «самоврядування», вчитель використовує схему «Види самоврядування».

Завдання учням:

Поміркуйте і дайте відповідь:

Які питання доцільно вирішувати за участі шкільного самоврядування?

 

3. Громадські організації в демократичному суспільстві.

 

Розкриваючи зміст документу вчитель використовує розповідь та організовує самостійну роботу та аналіз документа, пропонуючи підготувати відповідь на пропоновані запитання:

Завдання учням:

Підготувати відповідь на запитання до документа:

1. Які типи об’єднань громадян можна утворювати в Україні?

2. Які обмеження стосовно об’єднань громадян передбачено Основним законом?

 

Вчитель формуючи уявлення про подальше обмеження влади використовує методичний прийом розповіді:

Завдання учням:

Записати до конспекту наступне визначення: «партія».

 

IV. Закріплення та повторення вивченого матеріалу на уроці

Колективна робота учнів у формі репродуктивної бесіди:

1. Які ознаки демократії вам відомі?

2. Які форми народовладдя існують в Україні?

3. Як ви розумієте поняття «самоврядуваня»?

4. Що таке «партія»?

5. Які вимоги пред’являють до особи, що прагне стати Президентом України?

V. Підведення підсумків уроку.

Вчитель робить узагальнення, використовуючи узагальнення

VІ. Подача домашнього завдання.

1) опрацювати текст параграфу.

2) з’ясуйте, яку роль відіграють органи самоврядування у вашій школі? Як вони працюють?

docx
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
2106
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку