Позакласний захід "Турнір юних математиків і фізиків"

Про матеріал
Позакласний захід " Турнір юних математиків" можна застосувати під час проведення предметних тижнів. Він дає змогу учням здобути знання, перевірити свої знання і, просто, позмагатися
Перегляд файлу

 

 

 

 

             

 

 

 

 

 

Ведучий 1: Доброго дня, дорогі друзі! Я рада вітати всіх, хто знає математику і фізику, хто любить ці чудові науки, хто в майбутньому спиратиметься на знання, одержані в школі.

Ведучий 2: Не всі ви в майбутньому станете математиками чи фізиками, але  знання цих предметів потрібна і в науці, і в техніці, і в повсякденному житті.

Ведучий 1: Нехай ті учні, яким ці науки досі здавалася нудними  та                          нецікавими, сьогодні переконаються, що вони веселі та захоплюючі.

Ведучий 2: Сьогодні ви зможете показати не тільки знання з математики та фізики, але й уміння міркувати, зіставляти, знаходити вихід із складних ситуацій.

Ведучий 1: Нехай під час змагання пануватимуть кмітливість, наполегливість, впевненість, довіра та повага один до одного. Усі ці складові допоможуть отримати вам перемогу.

Ведучий 2:  Хай щастить!

Ведучий 1: Любі друзі!

                    Ми раді у цьому залі вас всіх привітати,

 Щиро успіхів вам побажати.

Хай ніхто не знає втоми,

 ми починаємо «перегони»!

        Ведучий 2: Дві команди будуть участь у змаганнях брати,

То ж є за кого вболівати.

А щоб нікому не довелося помилитися,

Мудрі судді будуть за всім дивитися.

     Ведучий 1: Зустрічайте наше мудре журі – це

                       1)

                       2)

                       3)

Ведучий 2:   І так, сьогодні буде визначено математичного ерудита, навіть не

                       одного, а цілу команду. До речі про команди. Вони вже давно  

                        рвуться в бій.

Ведучий 1: Журі готові? Отож, команди на сцену! Команда «АСи…»

Ведучий 2: Команда «Дуст»

Ведучий 1:  І так, сьогодні у нас змагання. Змагання, які за накалом боротьби

                     нічим не відрізняються від Олімпійських Ігор. А тому за традицією

                     олімпіад приймемо урочисту клятву.

Ведучий 2( зачитує текст клятви.)

Урочиста клятва

Ми, урочисто клянемось не застосовувати недозволених прийомів (тобто не допускати математичних помилок, полюбити суперника як самого себе, не сперечатися з журі, не загравати з болільниками).

Якщо порушу цю клятву, то нехай навіки забуду Закон Архімеда, ніколи не згадаю теорему Піфагора, нехай опитують мене щоуроку мої вчителі математики і фізики.

Команди Клянемось!

Ведучий 1:Наші гравці сміливі,

Математики і фізики кмітливі.

Ось вони вже перед вами

І про себе розкажуть самі.

Ведучий 2: Команди, ви готові?

                    Бере початок гра.

                    Ми всі вам побажаємо:

                   Ні пуху, ні пера.

Ведучий 1: Послухаємо представлення команди «Аси» За цей конкурс можна отримати 5 балів.

Виступ команди «Аси»

В математиці ми аси

Сьомий, восьмий і дев'ятий класи

Все рахуєм, все доводим

Вчителів ми не підводим.

 

Піфагора щирі друзі

Цілий рік ми у напрузі

Вчимо дроби і квадрати,

Щоб розумнішими стати.

 

Графік функції і рівняння

Теореми й порівняння

Все розказуємо в класі

Ми – математичні аси

 

А суперників – здолаєм,

Це ми всім тут обіцяєм,

Ми активні і сміливі,

Одним словом – аси вмілі.

 

Команда суддів хай тремтить,

Її симпатії ми завоюєм вмить.

Хай переможе розум і кмітливість,

А ще – активність і сміливість.

 

Ведучий 2:  А тепер себе представляє команда «Дуст»

Виступ команди «Дуст»

Команда. Рівняйсь! Струнко!

Команда «Дуст» до виконання завдань готова.

Наш девіз: думати уміємо сміятися також.

 Ми суперників вітаємо

 Чи здолаємо Вас – не знаємо

 Будем ми чесно змагатися

 Лиш на себе сподіватися

 

Наших друзів в залі цій багато

Всім привіт і усмішку ми шлем

З перемогою до фінішу дійдемо

Вболівальники активніше аплодуйте

Журі шановне, чесно нас судіть

Постараємося ми всіх не підвести

Задоволення усім вам принести

 

 Ви вболівальники завзяті

 Нам поможіть виграти

 Дуст з «Аси» ви порівняйте

І хто кращий вибирайте

Тож вболівальники, «Поможіть!»

Рук ви своїх не жалійте

Хто сьогодні не програє

Про це журі найкраще знає

 

Ви скажіть нам, журі,

Що нам слід показати

Щоб ви допомогли перемогу дістати

Бали нам головне!

Будем ми все просити

Щоб ви змогли між нами поділити 

 

 Наші побажання

 Переможцям не хвалитись

Переможеним не ревти

Вболівальникам веселитись,

Дружньо нам допомогти

Просимо журі не спати

Справедливо рахувати.  

 

Ведучий 1: Наступний конкурс – розминка. Кожна команда протягом 1 хвилини дає відповіді на запитання з математики і фізики. Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом, якщо відповіді немає,  говорите «Далі»

Ведучий 2: Завдання для І команди.

  1. Відрізок, що з'єднує точку кола з її центром. (Радіус)
  2. Що в перекладі з грецької мови означає слово «фізика»? (Природа)
  3. Твердження, яке потребує доведення. (Теорема)
  4. Як називається прилад для вимірювання температури? ( Термометр)
  5. Трикутник, у якого один із кутів прямий. (Прямокутний)
  6. Що менше: атом чи молекула? (Атом)
  7. Прямокутник, у якого всі сторони рівні. (Квадрат)
  8. Як називається процес переходу рідини в пару? (Випаровування)
  9. Чому дорівнює середня лінія трикутника? ( Половині відповідної сторони)
  10. Яку енергію має тіло, підняте над землею? (Потенціальну)
  11. Кут, градусна міра якого дорівнює 1800. ( Розгорнутий)
  12. Тіло займає більший об’єм при температурі 900С чи 100С? (При 900С)
  13. Як називається число, при якому значення многочлена дорівнює нулю? (Корінь)
  14. Скільки родів зарядів існує? (Два)
  15. Коли добуток дорівнює нулю. (Коли один із множників дорівнює нулю)

 

Ведучий 1: Завдання для ІІ команди.

  1. Трикутник, у якого дві сторони рівні. (Рівнобедрений)
  2. Фізика вивчає живу чи неживу природу? (Неживу)
  3. Твердження, що не викликає сумнівів.(Аксіома)
  4. Що більше: дві хвилини чи 125 секунд? (125 секунд)
  5. Відрізок, що з’єднує дві точки кола. (Хорда)
  6. Як називають звук, що чути в небі після блискавки? (Грім)
  7. Паралелограм, в якому всі кути прямі. (Прямокутник)
  8. Інструмент для вимірювання кутів.(Транспортир)
  9. Як називають процес переходу твердого тіла в рідину? (Плавлення)
  10. Коли дріб дорівнює нулю? (Коли чисельник дорівнює нулю, а знаменник – ні)
  11. Як взаємодіють однойменні заряди? (Відштовхуються)
  12. Відрізок, що з’єднує середини двох сторін трикутника? ( Середня лінія)
  13. Де більший тиск: на горі чи під горою? (Під горою)
  14. Кут, градусна міра якого дорівнює 900. (Прямий)
  15. Яку енергію має тіло, що швидко рухається? (Кінетичну)

 

Ведучий 2: : Продовжуємо свято,

                    Суддям треба слово дати.

      А в нас музична пауза.

 

Слово говорить журі.

 

Ведучий 1: Привітайте команди. Наступний конкурс – конкурс капітанів.

Ведучий 2: Конкурс капітанів.

Капітани працюють над завданнями, кожне з них принесе команді по 5 балів.

Завдання для капітанів.

1. Розставити чотири цифри «5» в таблиці 4x4 клі­тинки так, щоб у кожному   рядку, у кожному стовпці і на діагоналях зустрічалася тільки одна «5».

Відповідь:

  1. Із дев'яти однакових паличок скласти п'ять три­кутників.

 

 

 

 

Відповідь:

 

 

 

 

 

Ведучий 1: Поки капітани зайняті своїми справами, ми пограємо з болільниками.

Завдання для болільників.

  1. Семеро чекали на восьмого 14 хвилин. Скільки хвилин чекав кожен

окремо ? (14 хв.)

  1.                 Чого не сховаєш у скрині? (Промінь світла)
  2.                 Які геометричні фігури товаришують із сонцем?(Промені)
  3.                 Ти за нею – вона від тебе. Ти від неї – вона за тобою. (Тінь)
  4.                 Що легше: 1 кг заліза чи 1 кг вати? (Однакова вага)
  5.                 Вода, що «вийшла із себе». Що це? (Пара)
  6.                 У тварини дві праві ноги, дві ліві, дві задні та дві передні. Скільки ніг разом?  (Чотири)
  7.                 Без ніг – біжить, без вогню – горить. (Електричний струм)
  8.                 Два туристи пройшли за день 34 км. Скільки кілометрів пройшов кожен, якщо туристи йшли з однаковою швидкістю? ( по 34 км)
  9.            Хоч народився він не давно, з ним змагатися – справа марна. Дуже добру пам'ять має, кожен з нас це знає. ( Комп'ютер)

 

       Ведучий 2: Наші капітани справилися із завданнями, віддали їх для перевірки журі і тепер команди в повному складі, можна грати далі. Наступне завдання  для двох команд. Конкурс « Навчись рахувати».  Оцінюється правильність і швидкість підрахунку. Максимально конкурс оцінюється в 5 балів. Уважно прослухайте  вірш і знайти суму всіх чисел, які зустрічаються в даному вірші з «Євгенія Онегіна» О.Пушкіна:

Ведучий 1: Останні сказано слова

Ретельно кроків тридцять два

Зарецький виміряв умілий;

Плащі двобійники зняли

І пістолети узяли.

«Зіходьтесь!» і вони поволі

пройшли спокійні, мовчазні,

Ще не підводячи пістоля,

Чотири кроки ті страшні,

Чотири сходини смертельні.

Як приписи велять дуельні,

Євгеній зброю підійняв

І націлятися почав.

Ще кроків п’ять – одна хвилина –

І Ленський теж підводить бронь, -

Та раптом вибухнув огонь.

Онєгін вистрелив… Година

Прийшла рокована; поет

Безмовно ронить пістолет.   (48)

 

Ведучий 2:  Наступний конкурс «Анаграма». Кожній команді дається аркуш, на якому хаотично написані букви. Необхідно переставити букви так, щоб утворилися прізвища відомих математиків і фізиків. На виконання завдання дається 1 хвилина. Кожне правильно вгадане прізвище 2 бала.

  Завдання для 1 команди.

  1.     І Г Р А П Ф О (Піфагор)
  2.     Е К Т Д Р А (Декарт)
  3.     О Р Б (Бор)

  Завдання для 2 команди.

  1.     Є В Т І (Вієт)
  2.     Е Н Р Г Е Т Н (Рентген)
  3.     О Е Ц Л Р Н  (Лоренц)

Ведучий 1: ( показ слайдів)

  1. Розповідь про Піфагора

   Піфагор - VI в. до н. д. (бл. 569 - 475 до н.д.)

Народився на острові Самос. Про Піфагора збереглось мало правдивих відомостей. Відомо, що ще за життя про нього ходили легенди. Імовірно в молоді роки він відвідав Мелет, де вчився у Аксимандра; можливо він здійснив і більш далекі подорожі. Вже в зрілому віці філософ оселився у місті Кротоні і заснував Піфагорійське братство на штамп релігійного ордену, яке мало вплив на велику кількість міст Північної Італії.

  Життя братства було оточено таємницею. Про його засновника Піфагора ще за життя ходили таємниці: великий вчений був великим політиком та провидцем. Грецький філософ і математик був строгим вегетаріанцем. Лідер аскетичної спільноти, в яку входили як чоловіки так і жінки. Піфагорійці намагалися всі явища пояснити за допомогою числових відношень. Піфагору приписують твори з геометрії ( теорема Піфагора), теорії чисел, астрономії. Піфагорійці вірили в безсмертя душі і її постійне очищення та переселення. Приймали, що  Земля має форму кулі і рухається навколо центрального вогню.

     Теорема Піфагора – одне з скарбів  геометрії. «Піфагорові штани»: площа квадрату, побудованого на гіпотенузі, дорівнює сумі площ квадратів , побудованих на катетах.

 

Ведучий 2:

Розповідь про Декарта.

  Рене Декарт (31.03.1596 – 11.02. 1650)

Рене Декарт, відомий філософ математик, фізик, філолог, методолог науки. Для Декарта самою зрозумілою і точною мовою для вираження наукових істин була мова математики. Він намагається і в філософії, як і в любій іншій науці, знайти математичні закони. Звести кожне питання або кожну задачу до математичної. Декарт хотів створити такий універсальний математичний метод, опанувавши який, можна було б розв’язати будь-яку задачу.               

Декарт був різностороннім вченим. Його наукова спадщина присвячена дослідженням у фізиці, біології, філософії та математиці. Творчість Декарта мала великий вплив на наукову діяльність видатних учених Західної Європи і вітчизняних математиків. Тільки вісім математичних понять пов’язано з ім’ям Декарта, але й одного з них – декартової геометрії достатньо, щоб назавжди його ім’я лишилося серед найвидатніших творців математики.

 

Ведучий 1:

Розповідь про Вієт

           Вієт Франсуа ( 1540 – 13.12 1603 )

Французький математик Франсуа Вієт народився у місті Фонтенес            ( Пуату ). За фахом юрист. Вієт вперше дав єдину, послідовно проведену систему алгебраїчних символів. Вперше застосував символічні позначення не тільки для невідомих, але й для коефіцієнтів рівнянь. Для наближеного розв’язування алгебраїчних рівнянь з численними коефіцієнтами запропонував метод, подібний методу Ньютона, що виник пізніше.

Під час педагогічних занять в одній впливовій сім’ї у нього виник план нової астрономічної системи, яка мала замінити неточну, на його думку, систему Коперніка. У зв’язку з цим задумом Вієт доклав багато зусиль, щоб удосконалити тригонометрію, і досяг чудових успіхів.

   Блискуче освічений, Вієт швидко просувається по службовій дробині і нарешті став радником і придворним ученим французьких королів Генріхів III і IV.

 З 1584 по 1589 рік внаслідок підступів політичних ворогів він був усунутий від придворних справ і використав своє дозвілля на написання головної праці свого життя – «Вступу до мистецтва» -  аналізу великого і дуже ґрунтовно написаного твору з нової алгебри. Ця праця виходила частинами, переважно уже після смерті автора. І не була цілком завершена.

 У творах Вієта підбивається своєрідний підсумок математики епохи відродження. Найбільш виразно ця особливість виявляється в його алгебраїчних працях. У них докладно і ґрунтовно викладено відомості про рівняння 1-го – 4-го степенів.

 

Ведучий 2:

Розповідь про Лоренц.

Нідерландський фізик народився 18 липня 1853 року в місті Арнемі, в родині дрібного підприємця, що утримував дитячі ясла. Початкову та середню освіту Гендрік здобув у місцевій школі.

З 1870 р. продовжує навчання в Лейденському університеті, відвідує лекції відомого на той час професора астрономії Фредеріка Кайзера. І тут сталася подія, яка визначила весь подальший шлях Лоренца в науці: він познайомився з працями Джеймса Клерка Максвелла. До того часу «Трактат про електрику» був зрозумілий лише небагатьма фізиками. Більше того, коли юний Гендрік попросив паризького перекладача «Трактату…» пояснити йому фізичний зміст рівнянь Максвелла, він почув у відповідь, що «… жодного фізичного сенсу ці рівняння не мають і зрозуміти їх не можна; їх слід розглядати як чисто математичну абстракцію».

За 2 роки Лоренц дістає звання бакалавра наук із фізики та математики й повертається до Арнему учителем місцевої середньої школи. 1873 р. успішно складає екзамени на присвоєння докторського ступеня й досліджує теорію відбивання та заломлення світла, а 1875 р. захищає в Лейденському університеті докторську дисертацію з цієї проблеми. 1878 р. Лоренц переїздить з Арнема до Лейдена й працює на кафедрі теоретичної фізики університету, одній з перших у Європі, продовжуючи вивчати оптичні явища.

 

 Ведучий 1:

Розповідь про Рентгена.

У 1895 році відкрив короткохвильове електромагнітне випромінювання  рентгенівські промені. Це відкриття мало величезний вплив на подальший розвиток фізики, зокрема привело до виявлення радіоактивності.

Перша Нобелівська премія з фізики 1901 року була присуджена Рентгену. Він сприяв швидкому практичному застосуванню свого винаходу у медицині. Конструкція створеної ним рентгенівської трубки лежить в основі сучасних приладів, перший же подібний пристрій був винайдений ще у 1881 р. українцем Іваном Пулюєм.

Попри те, що Вільгельм Рентген був працьовитою людиною і будучи керівником фізичного інституту Вюрцбургського університету, мав звичай допізна засиджуватися в лабораторії, головне відкриття в своєму житті  X-випромінювання, він зробив коли йому було вже 50 років. 8 листопада 1895 р., коли його асистенти вже пішли додому, Рентген продовжував працювати. Він помітив що фотоматеріали, що лежали поруч з трубкою Гітторфа, упаковані в світлонепроникний папір виявилися незрозумілим чином засвіченим після прояву. Звичайна людина викинула би їх і забула, але геніальний вчений почав планомірні експерименти, щоб виявити причину незрозумілого явища. Він дізнався, що від вакуумних трубок дійсно виходять невидимі промені. Промені пробили чорну упаковку і змусили світитися флуоресціюючі речовини. Жоден фізик цього не бачив раніше і не повідомляв про це. Пулюй Іван Павлович ще за 14 років до цього описав такі промені. У роботі Рентген був учений-одинак. Він працював на самоті, часто вечорами. Тому немає і очевидців його відкриття. Ба більше, він доволі довго приховував його від усіх.

Невдовзі відкриті Рентгеном промені стали застосовувати у різних галузях — передусім, у медицині. Вже у 1896 році доцент Берлінського університету, фізик Вільгельм Він використовував їх для цілей діагностики переломів у Берлінському військовому госпіталі. Хоча Рентген мав інженерну освіту, він не брав участі у використанні відкритих ним променів на практиці й не отримував за це коштів. Він також відмовився отримувати пов'язані з його відкриттям патенти, оскільки вважав, що воно має належати всім. Через чотири роки після свого відкриття вченого запросили до Мюнхенського університету — найбільшого університету країни. Там В. Рентген і залишався до кінця життя, відхиляючи численні почесні пропозиції. Він прагнув займатися тільки наукою.

 

 

Ведучий 2:

Розповідь про Бора.

1903 року Нільс Бор вступив до Копенгагенського університету, де вивчав фізику, хімію, астрономію, математику. Разом з братом організував студентський філософський гурток, учасники якого по черзі виступали з доповідями.

В університеті Нільс Бор виконав свої перші роботи з дослідження коливань струменя рідини для точнішого визначення величини поверхневого натягу води. Теоретичне дослідження 1906 року було відзначено золотою медаллю Данського королівського товариства. У наступні роки (19071909) воно було доповнене експериментальними результатами, отриманими Бором у фізіологічній лабораторії батька, і опубліковане за поданням корифеїв тодішньої фізики Рамзая та Релея.

1910 року Бор отримав ступінь магістра, а в травні 1911 захистив докторську дисертацію за класичною електронною теорією металів. У своїй дисертаційній роботі Бор, розвиваючи ідеї Лоренца, довів важливу теорему класичної статистичної механіки: магнітний момент будь-якої стаціонарної системи елементарних електричних зарядів, що рухаються за законами класичної механіки в сталому магнітному полі, дорівнює нулю. 1919 року ця теорема була незалежно доведена Йоганною ван Льовен, нині вона носить назву теореми Бора — ван Льовена. З неї безпосередньо випливає, що неможливо пояснити магнітні властивості речовини (зокрема, діамагнетизм), залишаючись в рамках класичної фізики. Це, мабуть, стало першим зіткненням Бора з обмеженістю класичного опису, що підштовхнуло його до розгляду питань квантової теорії.

Ведучий 1: Мабуть,  ви стомилися. Поки журі підводить підсумки попередніх конкурсів, у нас музична пауза.

 

Пісня

 

Ведучий 2: Надамо слово журі.

 

Ведучий 1: Для цього конкурсу потрібно вийти на сцену по одному учаснику від кожної команди. Кожен представник команди, заглянувши в ящик, повинен мімікою і жестами показати, що знаходиться в ящику. Команда повинна вгадати. За правильну відповідь команда отримує 5 балів.

 

Ведучий 2: Зараз побачимо чи знають наші учасники, що математика оточує нас скрізь.

  • У воді була  десята  сходинка  шнуркової  корабельної  драбини . Почався  приплив,  вода  за годину  підіймалась  на  30  см. Між  сходинками   драбини відстань 15 см. Через скільки годин вода  закриє  шосту сходинку?

          ( Цього  не  станеться.  Корабель  підіймається  разом з водою). 

  • Два в квадраті—чотири, три в квадраті—дев”ять. Чому  дорівнює кут в квадраті? (Дев'яносто градусів). 
  • В сім'ї у кожного з шести братів є по сестрі. Скільки  дітей  у  цій  сім”ї? (СІМ).
  • У якому слові можна знайти цілий метр букв «О»? (Метро)
  • Без чого не можуть обійтись мисливці, барабанщики і математики? (Без дробі)
  • Що є в кожному слові, рослині і рівнянні? (Корінь)
  •    Лисиця наловила 15 окунів і розклала їх на 5 ку­пок так, що в усіх була різна кількість рибин. Як вона це зробила? (1, 2, 3, 4, 5.)
  • Стіл має чотири кути. Один кут спиляли. Скільки кутів залишилося? (5 кутів)
  • На березі росло 20 груш. Подув сильний вітер, і 12 груш упало. Скільки залишилося? (жодної, на березі груші не ростуть)

 

 Ведучий 1: Наступний конкурс «Цікаві досліди з фізики».  Кожна команда отримує прилади, які презентує своєму супернику. Команда суперників повинна розповісти, де можна застосувати даний прилад у фізиці. На виконання цього завдання 5 хвилин.

Ведучий 2: Поки команди працюють, у нас гра з вболівальниками. Згадати пісні, в яких зустрічаються числа або фізичні явища і процеси.

Ведучий 1: Послухаємо, як справилась зі своїм завданням перша команда.

Ведучий 2: Надамо слово другій команді.

Ведучий1: За хвилиною — хвилина.

                  Ось і грі прийшов кінець.

                  Оголошуйте рахунок:

                  Хто сьогодні молодець?

               (Підведення підсумків гри)

Ведучий 2: Поки журі підводять підсумки нашої гри, ми пропонуємо вам не сумувати, а послухати пісню

Пісня

 

Ведучий 1: Надаємо слово суддям.

Ведучий 2:.Давайте привітаємо оплесками переможців.

                   Інша команда також не сумуйте, бо ви були негірші, тільки вам     

                   трішечки не пощастило.

Ведучий 1:

Великий російський письменник Л.Толстой казав, що  «людину можна оцінювати дробом, знаменник якого становить те хороше, що вона думає сама про себе, а чисельник – те хороше, що про цю людину думають інші.» Я бажаю всім: і учасникам, і вболівальникам, і гостям, щоб чисельник у вашому житті залишався більшим, щоб щастя більше додавалося, а горе віднімалося, щоб достаток множився, а любов ділилася!

Ведучий 2: Не хотілося б нам розлучатись,

Нині свято веселе у нас,

Але… з часом нам слід рахуватись,

До побачення, друзі!

У добрий час!!!

doc
Додано
27 лютого 2019
Переглядів
663
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку