Позакласний захід "Турнір юних мовознавців"

Про матеріал

Мета: повторити і поглибити знання учнів з української мови та літератури; розвивати мовлення і мислення учнів, творчий підхід до виконання завдань, пізнавальну активність і самостійність; виховувати інтерес та любов до рідної мови, культуру мовлення, вміння вести дискусію, ділову активність.

Перегляд файлу

ТУРНІР  ЮНИХ  ЗНАВЦІВ  РІДНОЇ МОВИ

         Мета:  повторити і поглибити знання учнів з української мови та літератури;  розвивати мовлення і мислення учнів, творчий підхід до виконання завдань, пізнавальну активність і самостійність; виховувати інтерес та любов до рідної мови, культуру мовлення, вміння вести дискусію, ділову активність.                                                    

 

Ведуча: Доброго дня шановні батьки, діти, гості. Сьогодні, 21 лютого, Україна святкує день рідної мови.  Ураїнська мова – це державна мова України, мова українців, які проживають не тільки в Україні, а й далеко за її межами. Українською мовою видаються підручники, збірники, документи, газети, журнали, вона звучить по радіо, телебаченню, у театрах і кіно, її вивчають у  школах і інститутах.

О місячне сяйво і спів солов'я,

Півонії, мальви, жоржини!

Моря бриліантів — це мова моя,

Це — мова моєї Вкраїни.

Яка у ній сила і кличе, й сія,

Яка в ній мелодія лине!

Натхнення хвилини!

О мово моя,

Душа голосна України!

     Мов райдуги арки над морем полон,

     Що в небо музикою лине,

     Де славить життя золоте жайворон,

     Це мова моєї Вкраїни.

     Це матері мова. Я звуки її.

     Люблю, наче очі дитини...

     О мово вкраїнська! Хто любить її,

     Той любить мою Батьківщину!

 

Ведуча: Скільки мов на Землі? Якою мовою розмовляє найбільше людей? Вчені підрахували, що першість належить китайській мові, друге – англійській, українська мова посідає 14 місце, нею розмовляють 46 мільйонів осіб.

Звідки ж пішла традиція святкувати цей день. 21 лютого 1952 року у Бангладеші влада жорстоко придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання в країні бенгальської мови. Відтоді цей день у Бангладеші став днем полеглих за рідну мову.

  У жовтні 1999 року на Тридцятій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО було запроваджено Міжнародний День рідної мови як привід для роздумів та зосередження уваги на мовному питанні. Починаючи з 21 лютого 2000 року, цей день відзначають і в Україні.

Мова кожного народу

неповторна і — своя;

в ній гримлять громи в негоду,

в тиші — трелі солов’я.

На своїй природній мові

І потоки гомонять;

Зелен-клени у діброві

По-кленовому шумлять.

Солов’їну, барвінкову,

Колосисту — на віки —

Українську рідну мову

В дар мені дали батьки.

Берегти її, плекати

Буду всюди й повсякчас,—

Бо ж єдина — так, як мати,—

Мова в кожного із нас.

 

Ведуча: Сьогодні ми проводимо турнір юних знавців української мови.

Ми зібрались в залі дружно,

щоби позмагатись

і про мову нашу рідну

цікаве дізнатись.

 

Ведуча: Участь у турнірі беруть команди «Мовознавці» та «Розумники». Зустрічайте наші команди (представлення членів команд) . А оцінювати їх буде поважне журі (представлення членів журі)

 

Ведуча: Отже розпочинаємо змагання. В першому конкурсі, за який команди отримають 1 бал, треба представити свою команду і  девіз.

 

Конкурс 1 «Представлення команди»

Ми команда «Мовознавці». Наш девіз: "Хто мову шанує свою, хай той  переможе в бою"

 

Ми команда «Розумники». Наш девіз: "Чим важче завдання, тим дорожча п е р е м о г а "

 

Ведуча: У другому конкурсі я буду задавати питання командам по черзі. За кожну правильну відповідь отримуєте 1 бал. Якщо одна команда не знає правильної відповіді, то інша може відповісти і отримати додатковий бал. 

 

Конкурс 2. «Розминка»

1. Державна мова України. (українська)

2. Слова з протилежним значенням. (антоніми)

3. Яка частина мови називає  ознаку предмета? (прикметник)

4. Знак у кінці питального речення. (знак питання)

5. Перша буква у власній назві. (велика)

6. Головні члени речення. (підмет і присудок) 

7. Знак у слові В’ячеслав. (апостроф)

8. Список літер установленого порядку. (алфавіт)

9. Зміна букв у корені. (чергування)

10. Розділ науки про правопис. (орфографія)  

11. Знак у кінці розповідного речення. (крапка)

12. Буква без звука. (м’який знак)

13. Розмова двох осіб. (діалог)

14. Текст, якому описується якийсь предмет. (текст-опис)

15. Слова з близьким значенням. (синоніми)

16. Слова які мають спільний корінь. (спільнокореневі)

17. Нема України без верби і …  (калини)

18. Мистецтво гарного письма.(каліграфія)

 

Ведуча: Діти, а чи є  в українській мові слово, яке б починалося літерою и? А раніше, в давньоруській мові, було. Це слово ирій. З часом до нього приєдналася буква «в» і утворилось слово «вирій», що означало – в рай. Вирій – казкова країна, теплі краї.  Однозвучні слова є у всіх мовах світу. У Франції є села «І» та «Я», у Норвегії - А, у Сполучених Штатах Америки протікає річка Д, а у Великобританії - Е.

Отже, наступний конкурс «Звуки і букви». Ви добре знаєте, що в українській мові є багато слів, всі вони складаються з букв, а от звуків у словах може бути менше або більше, ніж букв. У цьому полягає завдання: за 1 хвилину треба підібрати різні слова (відповідно до вашого завдання). За кожне правильне слово отримаєте по 1 балу.

 

Конкурс 3. «Звуки і букви»

Кожній команді треба підібрати по три слова, в яких:

  • звуків більше ніж букв;
  • звуків менше ніж букв;
  • однаково звуків та букв.

 

Ведуча: Учені дослідили, що половина усіх слів у нашій мові – іменники. Це очевидно, тому що він дає імена, назви усьому, що нас оточує. А світ такий велетенський. Іменник – це перша частина мови, що з’являється у мові дітей.

 

Конкурс 4. Гра «Ланцюжок»

 Кожна команда отримує слово «мова». Кожен наступний гравець записує слово, яке починається на останній склад попереднього. Наприклад:

калина – народ – родзинка-… Конкурс триває 1 хвилину. Скільки буде правильних слів, стільки балів отримає команда.

 

Ведуча: За підрахунками вчених у сучасній українській мові понад 100 префіксів та приблизно 400 суфіксів. Раніше суфікси називалися наростками. 
А от у китайській мові слова не мають ні префіксів, ні суфіксів.

Наступний конкурс полягає в тому, що треба визначити вказані частини слова і скласти з них нове слово. На виконання завдання 1 хвилина.

 

Конкурс 5. «Конструктор»

          Команда «Мовознавці».

          Префікс у ньому, як в слові проспати.

Корінь у слові гуляю впізнай.

Суфікс – такий як у слові веснянка.

Закінчення в слові калина шукайте,

Слово мерщій нам усім називайте! (прогулянка)

 

Команда «Розумники»

В слові смішно корінь заховався,

У слові постріл префікс пошукай,

А суфікс в слово виварка забрався.

Закінчення у ньому ж виділяй. (посмішка)

 

Ведуча: «Ну що б, здавалося, слова…

                 Слова та голос – більш нічого.

                   А серце бється - ожива,

                   Як їх почує!..»

- говорив Т.Шевченко.  А як слова обєднаються в речення – звучить симфонія мови. У реченні є граматична основа. Що це? (відповідають гравці: підмет і присудок). Правильно. Зараз я буду читати речення по черзі кожній команді, вам треба буде назвати підмет і присудок. За кожну правильну відповідь зараховується 1 бал.

 

Конкурс 6. «Головні слова»

  • Береза співала ніжну пісню.
  • Важко переживають зимову негоду синиці.
  • По лозняку та вільшанику, що за городом, неначе багаття палахкотить.
  • Ягоди вже прихопив морозець.
  • Його стрибок з жердиною у висоту став головною несподіванкою.
  • Білий іній іскриться у променях сонця.
  • У змаганнях брала участь молодь району.
  • Передранішній вітер злегка хвилює траву.
  • У процесі такого спілкування людина постійно вчиться та розвивається.
  • Хлібом та сіллю зустрічаємо ми дорогих гостей.
  • Після дощу виглянуло з-за хмар умите сонце.
  • Пливе човен по Дунаю, один за водою.
  • Незабаром спів пташок наповнить гаї і сади.
  • Холодний вітер гойдав його віти, нагинав їх низенько до землі.
  • Носить гордо співунець на голівці гребінець.
  • У вагоні лелека відігрівся і смачно поснідав.
  • У спеку хлібороби часто йдуть до джерела.
  • І тоді із землі піднявся густий сивий туман.
  • Цілими днями після довгого сидіння в хаті діти бігали надворі.
  • Сині джерельцем з синіх снігів синій струмочок задзюркотів.
  • Люди завжди любили різні красиві речі з дерева.
  • По обидва боки Раставиці стеляться чудові городи.
  • Над зеленим лугом літали два метелики.
  • Заглядає в хату соняшник вухатий.
  • Лагідні мамині руки пахнуть хлібом.
  • Супутники літають довкола Землі і виконують велику роботу.

 

Ведуча: А знайоме вам слово «поліглот»? (від грецьких «полі» - багато і «глотта» мова), люди, які володіють багатьма мовами. Найвидатніший – Гарольд Уільямс з Нової Зеландії (вільно говорив на 58 мовах). Богдан Хмельницький володів 7 мовами, а Леся Українка –13, іван Франко знав 14 мов. 
     За даними японських учених, люди, які з дитинства не говорили рідною мовою частіше хворіють. Тож вивчайте, розмовляйте ріною мовою та будьте здорові.

Ведуча: Наступний конкурс «Творчий», в якому вам требадобрати слово- риму.

 

Конкурс 7. «Творчий»        

  1. Команда «Мовознавці»

По долині жук повзе, 
На спині жука … везе. 

Облизала кішка кришку 
І пішла ловити … мишку. 

Я поклала спати кішку 
У м’яке котяче … ліжко. 

Ворона вчила солов’я: 
-Співай, сусідо мій, як …я. 

Їжак ожину в лісі їв 
І слухав пісню … солов’їв. 

Пожовтів і пересох 
На городі цар …горох. 
 

  1. Команда «Розумники»

До землі зігнулась гілочка, 
Як по ній пробігла … білочка. 

Собі мама купила праску, 
А мені новорічну … маску. 

Усміхнулася Лукерка, 
Як поглянула в … люстерко. 


     Ярослав у човен сів, 
     Ловить в річці … карасів. 


     - Обережним будь, Іванку, 
     Не розбий з варенням … банку. 
    

     Має Галя добру звичку 
     Класти книжку на … поличку


Ведуча: А поки команди трудяться – гра із глядачами. Відгадайте загадки.

Гра з глядачами.

1. Що може вирости на городі, якщо дядько в Києві? (Бузина)

2. Його беруть за бороду і віддають йому душу. (Бог)

3. Він свистить у кишенях. (Вітер)

4. Улюблене видовище барана. (Ворота)

5. Дороговказ до Києва. (Язик)

6. Казкове житло, в яке на жаль не вписався ведмідь. (Рукавичка)

7. Птах, який приносить новини на хвості. (Сорока)

8. Тварина, яку можна зробити з мухи. (Слон)

9. Прилад для письма по воді. (Вила)

10. Музики, які грають марш під час голоду (Кишки)

11. Їх кладуть на полиці, коли нічого їсти, сушать, коли весело. (Зуби)

12. Фрукти, які ростуть на вербі. (Груші).

 

Ведуча: Чи багато ми говоримо? У середньому – 1 годину на день. За все життя - 2,5 роки. А якщо записати все, що ми говоримо, то вийде 1000 томів по 400 сторінок у кожному. Але ж треба знати що і де говорити. У народі усталися навіть стійкі вирази – прислівя та приказки.

      Зараз командам треба буде виконати 2 завдання: 1. закінчити  прислівʼя (усно);

2. за 1 хвилину скласти і пояснити прислівʼя з розсипаних слів.

 

Конкурс 8. «Склади прислівя»

  1. Команда «Мовознавці»

     Під лежачий камінь…(вода не тече)

      Книжка вчить…(як на світі жить)

      Хочеш їсти калачі…(не сиди на печі)

 

      Команда «Розумники»

      Слово не горобець…(вилетить –  не спіймаєш)

      Вчення світ…(а невчення – тьма)

      Любиш кататися…. (люби і саночки возить)

 

  1. Команда «Мовознавці»

- Річ краще нова, а дружба — стара.

 

Команда «Розумники»

- Хто добре робить, тому зло не шкодить.

 

Ведуча: У 1928 році в Парижі відбувся конкурс мов, що мав на меті визначити, яка мова наймилозвучніша. Зачитували тексти різними мовами. Звучали на конкурсі і вірші Тараса Шевченка. Серед чотирьох переможниць конкурсу українська мова посіла ІІІ місце після французької та італійської.

 

 

     Конкурс 9. «Конкурс капітанів».

Капітани читають вірші про мову.

 

Ведуча: Під час міжнародного конкурсу журі оцінило мелодійність, виразність, пісенність нашої мови. А у 2013 році організацією ЮНЕСКО гімн Україна визнано найкращим у світі.

 

Ведуча: Яке диво дивне — народна пісня ! Яку владну силу таїть вона в собі! Минають віки, змінюються суспільні устрої, потрясають світ нищівні війни і голодомори, на зміну одним поколінням приходять інші — у кожного свої смаки, свої уподобання. А народна пісня залишається, через усі злигодні й поневіряння проносить вона свій первісний чар, свою нев'янучу молодість. Народна пісня — це душа народу, його історія.
 

Конкурс 10. «Пісенний»

Кожна команда виконує по черзі уривок української  народної пісні. За кожну пісню отримує 1 бал.

 

Ведуча: Слово журі для оголошення результатів змагання.

 

(Усі учасники  виходять на сцену).

 

Ведуча:  Україно!  Цвіте вишневий!  Щоб наша мова буяла пишним квітом, ми присягаємо:

Любити і шанувати українську мову. Присягаємо!

Усі разом: Присягаємо!

Ведуча:  Знати досконало нашу державну мову. Присягаємо!

Усі разом: Присягаємо!

Ведуча:  Берегти і збагачувати цей найдорожчий скарб. Присягаємо!

Усі разом: Присягаємо!

Ведуча:  Очищувати нашу мову від словесного сміття. Присягаємо!

Усі разом: Присягаємо!

Ведуча:  Шліфувати кожне слівце калинове. Присягаємо!

Усі разом: Присягаємо!

Ведуча:  Передавати нащадкам наше пісенне диво. Присягаємо!

Усі разом: Присягаємо!

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Інкл
Додано
28 липня 2018
Переглядів
1016
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку