«Електронний навчально – методологічний інструментарій для проведення уроків української мови в кабінеті інформатики та інформаційних технологій. Блок уроків узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» («Іменник», «Прикметник», «Займенник», «Числівник», «Прислівник», «Дієслово», «Дієприкметник», «Дієприслівник», «Службові частини мови») із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point як ефективного засобу модернізації освіти шляхом упровадження інформаційних технологій на основі людиноцентричного підходу»
У збірнику вміщено розробки уроків узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі MicrosoftOffice Word, Power Point як ефективного засобу модернізації освіти шляхом упровадження інформаційних технологій на основі людиноцентричного підходу у вигляді «Електронного навчально – методологічного інструментарію для проведення уроків української мови в кабінеті інформатики та інформаційних технологій».
Він може бути використаний учителем української мови як програмний педагогічний засіб для формування та закріплення предметних компетентностей, передбачених типом і темою уроку. Цей посібник містить індивідуальні завдання, завдання для роботи в парах і малих групах, інструктаж – перевірку для вчителя.
Слід відмітити те, що систематичне проведення занять з української мови з використанням «Електронного інструментарію» дасть можливість учителеві продуктивно керувати навчально-пізнавальною діяльністю учнів, контролювати рівень засвоєння програмного матеріалу, вносити корективи в процес викладання, виявляти прогалини в знаннях учнів з метою подальшого вивчення недостатньо засвоєного матеріалу.
Сфера застосування вправ, представлених в «Електронному інструментарію - додатку», на уроках української мови надзвичайно широка. Їх можна успішно використовувати для подання нового матеріалу, закріплення здобутих знань, особливо на етапі узагальнення і систематизації вивченого матеріалу. Машинний контроль знань дасть змогу вчителю та учням швидко ознайомитися з результатами перевірки.
Даний «Електронний педагогічний засіб» за відповідною програмою дає змогу враховувати особливості учнів і класу, в разі ускладнення видавати йому наступні завдання. Його застосування в кабінеті інформатики дає можливість не тільки враховувати пізнавальні можливості кожного учня, а й розвивати його інтелект.
Ідея виховання покоління, з ранніх років психологічно підготовленого до користування комп'ютером, – важлива і перспективна для розвитку суспільства, його науки, культури. Саме для таких людей персональний комп'ютер буде часткою їхнього життя.
У тому і полягає сутність людиноцентризму – готувати людину, і перш за все через освіту, до реального життя, до майбутнього, яке вже з нами, конкретизувати її знання.
Введення комп'ютерів у систему дидактичних засобів може стати істотним чинником збагачення інтелектуального, естетичного та морального розвитку дитини.
Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієслово». Морфологічний розбір дієслів
Мета: систематизувати, повторити й узагальнити знання з вивченої теми; розвивати навички аналізу тексту, практичного застосування здобутих знань; виховувати любов до народної творчості, поняття етики та моралі.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизація вивченого.
Модель (жанр): урок-ділова гра «Виграй тендер»
Обладнання: комп’ютери, електронний додаток до уроку із застосуванням операцій з об’єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point : опорні схеми «Матриці», «Морфологічна лабораторія», «Картка оцінювання», «Картка експертизи», тексти для роботи в мовній лабораторії.
Міжпредметні зв’язки: українська література, інформатика.
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, фразеологія, культура мовлення та стилістика.
Епіграф:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
З’ясування емоційного стану учнів (графічно), готовності до уроку,готовності до співпраці в групі.
2. Розподіл ролей у групі (спікер, секретар, доповідач, посередник, експерт з оцінювання роботи групи). Для кращої організації кожна група заздалегідь обирає свій колір (червоний, зелений, синій, жовтий).
Члени групи мають бейджики відповідного кольору.
ІІ Мотивація навчальної діяльності.
Методична стратегія передбачення
Прочитайте епіграф до уроку. Хто автор? (Сучасний український поет Павло Гай-Нижник) Знайдіть дієслова.
1
Рідна Мова
Ні в Лéту, ні в літá не кануло твоє могутнє Слово
Воно мов криця зброєю зросло в устах народу,
У душах залягло палким вогнем, глибóко й просторово
Й освячує той шлях, що вказує на згоду
Та велич вічності. О, скарбе мій, моя батьківська Мово!
Павло Гай-Нижник 24 вересня 2014 р.
ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку.
Учні записують тему уроку, роблять цілевизначення.
Формула цілевизначення:
Сьогодні на уроці я хочу дізнатися…, навчитися…
Вступне слово вчителя
Отже, у нас сьогодні підсумковий урок із теми «Дієслово як самостійна частина мови».
Спробуємо разом досягти поставлених вами цілей, провівши урок у формі ділової гри «Тендер». Змагаючись за право одержати у «власність» тему «Дієслово», кожна група протягом уроку повинна буде пройти всі випробування, аби показати повну готовність до перевірки цієї мовної теми Переможці отримають бонуси. Експерти груп будуть вести підрахунки тендера, щоб оголосити результати.
Вчитель оголошує назви випробувань.
Картка – експертиза
Результатів випробувань «Тендера»
№ |
Назва випробування |
Мовний матеріал |
К-ть балів |
Труднощі в роботі |
1 |
«Матриця» |
|
|
|
2 |
«Займи позицію»
|
|
|
|
3 |
«Коректор» |
|
|
|
4 |
«Граматичне дослідження» |
|
|
|
5 |
«Морфологічна лабораторія» |
|
|
|
6 |
«Лексичне бюро» |
|
|
|
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Узагальнення й систематизація теоретичних положень теми.
Вашими помічниками в отриманні тендера будуть комп’ютери.
Застосувуючи операції з об’єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point, виконати наступні завдання:
2
Випробування №1 «Матриця»
Групи працюють над заповненням матриць. Доповідачі звітують про виконане завдання, захищаючи опору-схему. Респонденти з інших груп перевіряють правильність виконаного завдання.
1 група
«Матриця»( Схема «Ієрархія»)
ДІЄСЛОВО
Об’єкти для операцій
Час
теперішній
минулий
майбутній
Вид
доконаний
недоконаний
Форма
неозначена
особова
безособова
дієприкметник
дієприслівник
Стан
активний
пасивний
Спосіб
дійсний
умовний
наказовий
3
2 група
« Матриця» (Таблиця)
Дієслово
Форма дієслова |
На яке питання відповідає |
Морфологічні ознаки |
Неозначена |
|
|
Особова |
|
|
Дієприкметник |
|
|
Безособова форма на –но, -то |
|
|
Дієприслівник |
|
|
3 група
«Матриця» (Фігурна схема)
За допомогою операцій:«копіювати», «вставити» закінчити заповнення
схеми.
ІV. Виконання системи завдань на узагальнення практичних умінь і навичок в групах.
Випробування №2
1 група
«Займи позицію»
|
Інфінітив |
Особова |
Безособова на –но, -то |
Дієприкметник |
Дієприслівник |
|
|
|
|
|
|
ПЕ РЕ ВІР Ка |
запитати дивитися
|
Навчаюся малюєш
|
виконано розпочато
|
закручений виконаний
|
дізнавшись співаючи
|
Довідка:
Навчаюся, закручений, виконано, запитати, дізнавшись, малюєш, розпочато, співаючи, дивитися, виконаний.
2 група
«Займи позицію»
1. Пригадайте як визначається дієвідміна дієслів.
2. За допомогою операцій:«копіювати», «вставити» заповніть таблицю, розподіляючи слова за дієвідмінами.
І дієвідміна |
ІІ дієвідміна |
|
|
казати, зуміти, малювати, бачити, писати, приносити.
3 група
«Займи позицію»
1.Видові форми дієслова творяться за допомогою різних мовних засобів.
2. За допомогою операцій:«копіювати», «вставити» заповніть таблицю, встановивши відповідність між словами та способом творення видових форм.
Префіксальний |
Суфіксальний |
Чергування звуків у корені |
Зміна наголосу |
Суплетивізм (від інших коренів) |
|
|
|
|
|
світити – засвітити
допомагати – допомогти
збирати – зібрати
брати – взяти
розкИдати – розкидАти
ростити – виростити
надсилати – надіслати
грюкати – грюкнути
склИкати – скликАти
шукати – знайти
Випробування №3
«Коректор»
(група № 1,2,3)
Поради |
Перевірка |
Неперебільшуй власних успіхів і можливостей. |
Не перебільшуй |
Ніколи нехвалися своїми здібностями. |
Не хвалися |
Не розхвалюй себе сам, нехай тебе похвалять інші. |
Не розхвалюй |
Не переоцінюй своїх знань і вмінь. |
Не переоцінюй |
Досягнення й успіхи батьків і рідних - це не твої успіхи. Нехвалися ними, не приписуй їх собі. |
. Не хвалися |
Ненамагайся виділитися з - посеред товаришів одягом, прикрасами. Вдягайся просто і охайно. |
Не намагайся |
Випробування №4
«Граматичне дослідження»
(група № 1,2,3)
Троє британців біжуть 1000-мільний благодійний марафон з Одеси до Дубровника.
Ці фонарі класно дивлються, шкода що зараз їх вішають зверху.
Ремарка
Ваш однокласник багато часу проводить в Інтернеті, і вважає, що не обов’язково грамотно писати в соціальних мережах або на форумах. Складіть діалог, у якому погодьтесь або спростуйте це переконання товариша.
Використовуйте такі ключові слова: я вважаю, на мою думку, я підтримую, я не підтримую, я переконаний, отже.
Випробування №5
«Морфологічна лабораторія»
(група № 1,2,3)
минулий - червоний
теперішній – жовтий
майбутній – зелений
Одного разу до Сократа прийшов чоловік і сказав:
- Ти знаєш, що говорить про тебе твій друг?
Сократ відповів йому:
- Перш ніж сказати мені цю новину, просій її через три сита. Перше - це сито правди. Ти впевнений, що те, що ти мені зараз скажеш, є правдою?
- Ну, я чув це від інших.
- Ось бачиш, ти не впевнений. Друге сито – це сито добра. Ця новина обрадує мене, стане для мене приємною?
- Зовсім ні.
- І, нарешті, третє сито – сито користі. Чи буде ця новина корисною?
- Сумніваюся.
- Ось бачиш – ти хочеш розповісти мені новину, в якій немає правди і добра, до того ж вона марна. Навіщо її тоді говорити?
Випробування №6
1 група
«Лексичне бюро»
1. Відновіть прислів’я і приказки, знайшовши їхню другу частину у довідці.
2. Використовуйте операції: «виділити», «вирізати (сtrl+x)», «вставити (сtrl+v»), «перетягнути».
3. Розкрийте значення виразів. Складіть речення.
|
|
|
|
|
|
|
|
Довідка: то вечором не згониш; той і багато знає; а лінь марнує; не сиди на печі.
Що ви думаєте з приводу цих прислів’їв? Складіть власний крилатий вираз про працю.
Перевірка:
Праця чоловіка годує, а лінь марнує. Хочеш їсти калачі —не сиди на печі. Хто багато робив, той і багато знає. Що ранком не зробиш, то вечором не згониш. |
2 група
«Лексичне бюро»
.
Дієслово |
Протилежне значення |
Перевірка |
|
галасувати |
мовчати |
мовчати |
|
ворогувати |
днювати |
дружити |
|
ночувати |
дружити |
днювати |
|
розділяти |
об’єднувати |
об’єднувати |
|
нападати |
допомагати |
захищати |
|
шкодити |
захищати |
допомагати |
|
дурніти |
допомагати |
допомагати |
|
3 група
«Лексичне бюро»
Еней був парубок моторний
І хлопець хоть куди козак,
Удавсь на всеє зле проворний,
Завзятійший од всіх бурлак.
Но греки, як спаливши Трою,
Зробили з неї скирту гною,
Він взявши торбу тягу дав;
Забравши деяких троянців,
Осмалених, як гиря, ланців,
П'ятами з Трої накивав.
Він, швидко поробивши човни,
На синє море поспускав,
Троянців насаджавши повні,
І куди очі почухрав.
VІ. Підсумки уроку.
1.Заповнення картки оцінювання роботи в групі.
Картка
оцінювання роботи учня в групі
Дата_____________
П.І. учня__________
Критерії оцінювання |
Самооцінка |
Оцінка членів групи |
Підсумкова оцінка вчителя |
|||
Я спільно з іншими працював(ла) над досягненням цілей |
|
|
|
|
|
|
Я ретельно сам(а) працював(ла) над завданням |
|
|
|
|
|
|
Я підбадьорював(ла) інших |
|
|
|
|
|
|
2.Виступ експертів з груп (результати випробувань «Тендера»).
3.Рефлексія
VІ. Домашнє завдання (на вибір).
1.Повторити теоретичний матеріал до теми «Дієслово» (виконати завдання для самоперевірки) - для всіх учнів.
2. «Морфологічна лабораторія» - 1-8 балів (інтернет-ресурси).
3.Написати твір-есе про улюблену пору року, використовуючи займенники (в програмі Power Point) - 9-12б
Методичні поради
1.Всі завдання для роботи за комп’ютерами знаходяться в окремих «папках» (група №1, 2, 3, 4.) (Див. на диску «Електронний навчально - методологічний інструментарій до уроків»). Необхідно перенести їх на всі комп’ютери окремо, аби учні могли працювати в групах, парах.
2.Заповнені матриці можна роздрукувати на аркуші з метою швидкої перевірки виконаних завдань.
3. Виконуючи завдання у випробуванні №3 («Коректор» ), учні заповнюють ліву колонку, а вчитель робить перевірку в правій. В колонці «Перевірка» всі слова надруковано білим кольором. Необхідно виділити праву колонку лівою клавішею мишки, змінивши колір тексту на чорний.
1