«Електронний навчально – методологічний інструментарій для проведення уроків української мови в кабінеті інформатики та інформаційних технологій. Блок уроків узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» («Іменник», «Прикметник», «Займенник», «Числівник», «Прислівник», «Дієслово», «Дієприкметник», «Дієприслівник», «Службові частини мови») із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point як ефективного засобу модернізації освіти шляхом упровадження інформаційних технологій на основі людиноцентричного підходу»
У збірнику вміщено розробки уроків узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі MicrosoftOffice Word, Power Point як ефективного засобу модернізації освіти шляхом упровадження інформаційних технологій на основі людиноцентричного підходу у вигляді «Електронного навчально – методологічного інструментарію для проведення уроків української мови в кабінеті інформатики та інформаційних технологій».
Він може бути використаний учителем української мови як програмний педагогічний засіб для формування та закріплення предметних компетентностей, передбачених типом і темою уроку. Цей посібник містить індивідуальні завдання, завдання для роботи в парах і малих групах, інструктаж – перевірку для вчителя.
Слід відмітити те, що систематичне проведення занять з української мови з використанням «Електронного інструментарію» дасть можливість учителеві продуктивно керувати навчально-пізнавальною діяльністю учнів, контролювати рівень засвоєння програмного матеріалу, вносити корективи в процес викладання, виявляти прогалини в знаннях учнів з метою подальшого вивчення недостатньо засвоєного матеріалу.
Сфера застосування вправ, представлених в «Електронному інструментарію - додатку», на уроках української мови надзвичайно широка. Їх можна успішно використовувати для подання нового матеріалу, закріплення здобутих знань, особливо на етапі узагальнення і систематизації вивченого матеріалу. Машинний контроль знань дасть змогу вчителю та учням швидко ознайомитися з результатами перевірки.
Даний «Електронний педагогічний засіб» за відповідною програмою дає змогу враховувати особливості учнів і класу, в разі ускладнення видавати йому наступні завдання. Його застосування в кабінеті інформатики дає можливість не тільки враховувати пізнавальні можливості кожного учня, а й розвивати його інтелект.
Ідея виховання покоління, з ранніх років психологічно підготовленого до користування комп'ютером, – важлива і перспективна для розвитку суспільства, його науки, культури. Саме для таких людей персональний комп'ютер буде часткою їхнього життя.
У тому і полягає сутність людиноцентризму – готувати людину, і перш за все через освіту, до реального життя, до майбутнього, яке вже з нами, конкретизувати її знання.
Введення комп'ютерів у систему дидактичних засобів може стати істотним чинником збагачення інтелектуального, естетичного та морального розвитку дитини.
Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієприкметник». Морфологічний розбір дієприкметників
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова, удосконалити навички визначення граматичних ознак дієприкметників,правопису ,морфологічного розбору дієприкметника з метою структурування вивченого матеріалу; розвивати творчі вміння вживати дієприкметники у власних висловлюваннях, використовуючи мовленнєво-комунікативний дидактичний матеріал, виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизація вивченого.
Модель (жанр): урок-ділова гра «Виграй тендер»
Обладнання: комп’ютери, електронний додаток до уроку із застосуванням операцій з об’єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point : опорні схеми «Матриці», «Морфологічна лабораторія», «Картка оцінювання», «Картка експертизи», тексти для роботи в мовній лабораторії.
Міжпредметні зв’язки: використання дієприкметників для точного опису предметів, явищ (історія України, біології, географії, українська література, інформатика).
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, фразеологія, культура мовлення та стилістика.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. З’ясування емоційного стану учнів (графічно),
готовності до уроку,
готовності до співпраці в групі.
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Методична стратегія передбачення
На окремих аркушах паперу записані слова, які закривають записану на дошці тему уроку: написаний, захищений,згасаючий, зраділий.
Питання стратегії
Учні записують тему уроку, роблять цілевизначення.
Формула цілевизначення:
Сьогодні на уроці я хочу дізнатися…, навчитися…
Вступне слово вчителя
Спробуємо разом досягти поставлених вами цілей, провівши урок у формі ділової гри «Тендер». Змагаючись за право одержати у «власність» тему «Дієприкметник», кожна група протягом уроку повинна буде пройти всі випробування, аби показати повну готовність до перевірки цієї мовної теми.
Переможці отримають бонуси. Експерти груп будуть вести підрахунки тендера, щоб оголосити результати.
Вчитель оголошує назви випробувань.
Картка – експертиза
Результатів випробувань «Тендера»
№ |
Назва випробування |
Мовний матеріал |
К-ть балів |
Труднощі в роботі |
1 |
«Матриця» |
|
|
|
2 |
«Займи позицію» |
|
|
|
3 |
«Коректор» |
|
|
|
4 |
«Пазли» |
|
|
|
5 |
«Фразеологічне бюро» |
|
|
|
6 |
«Лабораторія» |
|
|
|
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Вашими помічниками в отриманні тендера будуть комп’ютери.
Застосувуючи операції з об’єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point, виконати наступні завдання:
Випробування №1 «Матриця»
Групи працюють над заповненням матриць. Доповідачі звітують про виконане завдання, захищаючи опору-схему. Респонденти з інших груп перевіряють правильність виконаного завдання.
1група
«Матриця»( Схема «Ієрархія»)
ДІЄПРИКМЕТНИК
Об’єкти для операцій
Дієслівні
Прикметникові
Який?яка?який?які?
Вид
Зміна за родами, числами, відмінками
Час
Залежить від іменника,означенням
Може мати залежні слова
2 група
« Матриця» (Таблиця)
Дієприкметники
Активні |
Пасивні |
|
|
утворюються |
|
|
|
|
|
|
|
Виражає ознаку за дією, яку виконує сам предмет
Виражає ознаку за дією, яку виконує інший предмет
3 група
3. «Матриця» (Фігурна схема)
1.За допомогою операцій:«копіювати», «вставити» закінчити заповнення
схеми.
4 група
«Матриця»(Фігури)
1.Поставте у схемах ,де потрібно, розділові знаки. Переміщувати курсор за допомогою клавіши «Таб». В разі неохідності змініть положення фігур за допомогою лівої клавіши мишки.
.
. .
ІV. Удосконалення умінь і навичок.
Випробування №2
«Займи позицію»
Всі групи працюють над завданням , звіряючи результати.
1.Займіть позицію, розподіливши у дві колонки дієприкметники активного і пасивного стані в(за допомогою операцій: «копіювати», «вставити»). Виділіть червоним кольором суфікси ,за допомогою яких утворилися дієприкметники. Використовуючи опору, обґрунтуйте позицію групи.
Активні |
Пасивні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вплетений, сяючий , прочитаний,
лежачий, вишитий, згорілий,
стертий, потемнілий, вмираючий,
подарований, розв’язаний, зломлений.
Творчий центр групи складає 2 речення
Випробування №3
«Коректор»
І група
1.За допомогою клавіш: «Delete»або «Пробіл» виправте помилки у написанні дієприкметників.
2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)
Написання НЕ з дієприкметниками |
Перевірка |
Незарослі чагарником береги |
Не зарослі |
Незатоплений острівець |
Незатоплений |
Ніким неторкана роса |
Не торкана |
Не завершена робота |
Незавершена |
Не дочутий спів |
Недочутий |
Випробування №3
«Коректор»
ІІ група
1.За допомогою клавіш: «Delete»або «Пробіл» виправте помилки у написанні дієприкметників.
2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)
Написання НЕ з дієприкметниками |
Перевірка |
Непочорнілий від часу паркан |
Не почорнілий |
Ще не скошена пшениця |
не скошена |
Не просохла земля |
Непросохла |
Невідзначений,а прихований твір |
Не відзначений |
Нерозсідланий кінь |
Нерозсідланий |
Випробування №3
«Коректор»
ІІІ група
1.За допомогою клавіш: «Delete»або «Пробіл» виправте помилки у написанні дієприкметників.
2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)
Написання НЕ з дієприкметниками |
Перевірка |
Не виконане учнем завдання |
Не виконане |
Не завершена книга |
Незавершена |
Непідбілена верба |
Непідбілена |
Ранні груші були незірвані |
Не зірвані |
Незмолочений вчора хліб |
Не змолочений |
Випробування №3
«Коректор»
ІV група
1.За допомогою клавіш: «Delete»або «Пробіл» виправте помилки у написанні дієприкметників.
2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)
Написання НЕ з дієприкметниками |
Перевірка |
Нічим незахищений порт |
Не захищений |
Неприв’язаний звечора човен |
Не прив’язаний |
Ще не забута образа |
не забута |
Ненаписана художником картина |
Ненаписана |
Недіючий банк |
Недіючий |
Методична ремарка
Після закінчення випробування №3 вчитель пропонує кожній групі виділити праву колонку таблиці («Перевірка») чорним шрифтом для проведення самоперевірки.
Випробування №4
Лінгвістична гра «Пазли»(Техніка номінальних груп)
1.Користуючись орфографічним словником, утворіть якомога більше дієприкметників з поданими початками.
2.Зверніть увагу на правопис дієприкметників на –ний.
1 група
За...
Від...
Випробування №4
Лінгвістична гра «Пазли»(Техніка номінальних груп)
1 Користуючись орфографічним словником, утворіть якомога більше дієприкметників з поданими початками.
2.Зверніть увагу на правопис дієприкметників на –ний.
2 група
Пере...
Під...
Випробування №4
Лінгвістична гра «Пазли»(Техніка номінальних груп)
1. Користуючись орфографічним словником, утворіть якомога більше дієприкметників з поданими початками.
2.Зверніть увагу на правопис дієприкметників на –ний.
3 група
Сп...
При...
Випробування №4
Лінгвістична гра «Пазли»(Техніка номінальних груп)
1. Користуючись орфографічним словником, утворіть якомога більше дієприкметників з поданими початками.
2.Зверніть увагу на правопис дієприкметників на –ний.
4 група
Зн...
По...
Робота з об’єктами в програмі Power Point
Випробування №5
«Фразеологічне бюро»
1 група
1.Прочитайте фразеологізм . За допомогою малюнку з’ясуйте його значення.Складіть із фразеологізмом речення.
Спав мов убитий(Дуже міцно)
Стріляна птиця
(досвідчений)
Випробування №5
«Фразеологічне бюро»
2 група
1.Прочитайте фразеологізм . За допомогою малюнку з’ясуйте його значення.Складіть із фразеологізмом речення.
Знати як облупленого
(Знати дуже добре)
Як у воду опущений
(Душевно пригнічений)
Випробування №5
«Фразеологічне бюро»
3 група
1.Прочитайте фразеологізм . За допомогою малюнку з’ясуйте його значення.Складіть із фразеологізмом речення.
Одним миром мазані
(однакові, схожі за характером)
Як з хреста знятий
(змучений)
Випробування №5
«Фразеологічне бюро»
4 група
1.Прчитайте фразеологізм . За допомогою малюнку з’ясуйте його значення.Складіть із фразеологізмом речення.
Як опечений
(дуже швидко)
З натоптаною головою
( розумний)
Випробування №6
«Морфологічна лабораторія»
(метод міжпредметної інтеграції)
1 група (географія)
1.Прочитайте текст.Визначте до якого навчального предмету він належить.
2.Знайдіть дієприкметникові звороти,виділіть червоним кольором. Поставте в реченнях, де потрібно, розділові знаки.
3.Виконайте індивідуальне завдання на картках.
Збудований наприкінці ХІХ ст. Суецький канал з’єднав Індійський океан із Середземним морем.
Повітряні маси, сформовані над океаном, проходять суходолом і змінюють свої властивості.
Випробування №6
«Морфологічна лабораторія»
(метод міжпредметної інтеграції)
2 група (біологія)
1.Прочитайте текст. Визначте до якого навчального предмету він належить.
2.Знайдіть дієприкметникові звороти,виділіть червоним кольором. Поставте в реченнях, де потрібно, розділові знаки.
3.Виконайте індивідуальне завдання на картках.
Чашолистки – це зелені листочки, розміщені навколо різнокольорових яскравих пелюсток.
Зустрічається серед рослин і суцвіття , складене з простих щитків або кошиків.
Випробування №6
«Морфологічна лабораторія»
(метод міжпредметної інтеграції)
3 група (історія України)
1.Прочитайте текст. Визначте до якого навчального предмету він належить.
2.Знайдіть дієприкметникові звороти,виділіть червоним кольором. Поставте в реченнях, де потрібно, розділові знаки.
3.Виконайте індивідуальне завдання на картках.
Давньоруська культура, представлена багатьма тисячами писемних пам’яток, збереглася до нашого часу.
Бояри і купці, перелякані подіями у Києві, зібрали спеціальне віче із заможних громадян.
Випробування №6
«Морфологічна лабораторія»
(метод міжпредметної інтеграції)
4 група (література)
1.Прочитайте текст. Визначте до якого навчального предмету він належить.
2.Знайдіть дієприкметникові звороти,виділіть червоним кольором. Поставте в реченнях, де потрібно, розділові знаки.
3.Виконайте індивідуальне завдання на картках.
«Морфологічна лабораторія»
Предмет_________________
Дієприкметник дослід |
|
|
Дієслово, від якого утворився дієприкметник |
|
|
Стан(акт.,пас.,) |
|
|
Вид |
|
|
Час |
|
|
Рід |
|
|
Число |
|
|
Відмінок |
|
|
Синт.роль |
|
|
П.І. учня_______________ Оцінка_______________
VІ. Підсумки уроку.
1.Заповнення картки оцінювання роботи в групі.
Картка
оцінювання роботи учня в групі
Дата_____________
П.І. учня__________
Критерії оцінювання |
Самооцінка |
Оцінка членів групи |
Підсумкова оцінка вчителя |
|||
Я спільно з іншими працював(ла) над досягненням цілей |
|
|
|
|
|
|
Я ретельно сам(а) працював(ла) над завданням |
|
|
|
|
|
|
Я підбадьорював(ла) інших |
|
|
|
|
|
|
2.Виступ експертів з груп (результати випробувань «Тендера»).
3.Рефлексія.
Метод «Мікрофон»
VІ. Домашнє завдання (на вибір).
1.Повторити тему «Дієприкметник» (питання після теми)-для всіх
2. Морфологічна лабораторія (предмет)- 1-8 балів (інтернет-ресурси)
3.Твір-мініатюра про будь-яку пору року із використанням дієприкметників
(в програмі Power Point)-9-12 б.
Методичні поради
1.Всі завдання для роботи за комп’ютерами знаходяться в окремих «папках» (група №1, 2, 3, 4.) (Див. на диску «Електронний навчально - методологічний інструментарій до уроків»). Необхідно перенести їх на всі комп’ютери окремо, аби учні могли працювати в групах, парах.
2.Заповнені матриці можна роздрукувати на аркуші з метою швидкої перевірки виконаних завдань.
3. Виконуючи завдання у випробуванні №3 («Коректор» ), учні заповнюють ліву колонку, а вчитель робить перевірку в правій. В колонці «Перевірка» всі слова надруковано білим кольором. Необхідно виділити праву колонку лівою клавішею мишки, змінивши колір тексту на чорний.
ДОДАТКИ
Лабораторні картки для роздрукування.
«Морфологічна лабораторія»
Предмет_________________
Дієприкметник дослід |
|
|
Дієслово, від якого утворився |
|
|
Стан(акт.,пас.,) |
|
|
Вид |
|
|
Час |
|
|
Рід |
|
|
Число |
|
|
Відмінок |
|
|
Синт.роль |
|
|
П.І. учня_______________ Оцінка_______________
БЛОК-СХЕМА УРОКУ
Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієприкметник». Морфологічний розбір дієприкметників
Тип уроку: урок узагальнення й систематизація вивченого..
Модель (жанр): урок-ділова гра «Виграй тендер» Учитель – Касьяненко Наталія Олександрівна
Етапи уроку |
Мета, завдання етапу уроку |
Методи і прийоми |
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
||
Організаційний момент |
• з’ясування емоційного стану, готовності до уроку, співпраці в групах, • розподіл ролей. |
Графічне позначення, Підбадьорювання • вчитель учень, • учень учень |
З’ясовує Забезпечує |
• Позначення графічно • підбадьорювання один одного, залучення до співпраці в групах • розподіл ролей |
||
Мотивація навчальної діяльності |
Організувати й спрямувати діяльність учнів на передбачення мети, цілепокладання |
Метод. стратегія передбачення, цілепокладання |
Питання, націлені на з’ясування теми, мети |
Відповідають на питання, з’ясовують тему, ставлять цілі. |
||
Актуалізація опорних знань |
Випробування 1
|
• установити правильність і усвідомленість виконання завдання, • прослідкувати за логічністю відповіді за допомогою символів, ґрунтовна перевірка знань усіх учнів |
Опорні схеми, доповідач респондент |
Учитель – спостерігач, організатор, консультант Фасилітатор |
• Респонденти «своєї» групи слідкують, «чужої» -ставлять запитання. |
|
Узагальнення і систематизація вивченого |
Випробування 2 |
Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань |
«Займи позицію» |
Тьютор |
Операції з об’єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point • Записують, • взаємоперевіряють, • допомагають Самостійне виконання вправ |
|
Випробування 3 |
Гра «Коректор» із застосуванням методу «Я так думаю»»
|
Корекція виконаних вправ і її обґрунтування |
||||
Випробування 4 |
Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання творчих завдань |
Метод «Пазли» Техніка номінальних груп |
Пошукова робота (робота з орфографічним словником) |
|||
Випробування 5 |
«Фразеологічне бюро» ( зорова уява) |
Робота з фразеологізмами |
||||
Підсумок уроку |
ґрунтовна перевірка знань усіх учнів
|
Лабораторна робота |
Робота над текстом Заповнення таблиці |
|||
Рефлексія |
Мікрофон |
Фасилітатор |
Особисті вислови щодо вражень відносно теми уроку |
|||
Оцінювання НДУ |
Заповнення картки оцінювання |
|||||
1