Урок узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» («Займенник») із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point

Про матеріал

«Електронний навчально – методологічний інструментарій для проведення уроків української мови в кабінеті інформатики та інформаційних технологій. Блок уроків узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» («Іменник», «Прикметник», «Займенник», «Числівник», «Прислівник», «Дієслово», «Дієприкметник», «Дієприслівник», «Службові частини мови») із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point як ефективного засобу модернізації освіти шляхом упровадження інформаційних технологій на основі людиноцентричного підходу»

У збірнику вміщено розробки уроків узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі MicrosoftOffice Word, Power Point як ефективного засобу модернізації освіти шляхом упровадження інформаційних технологій на основі людиноцентричного підходу у вигляді «Електронного навчально – методологічного інструментарію для проведення уроків української мови в кабінеті інформатики та інформаційних технологій».

Він може бути використаний учителем української мови як програмний педагогічний засіб для формування та закріплення предметних компетентностей, передбачених типом і темою уроку. Цей посібник містить індивідуальні завдання, завдання для роботи в парах і малих групах, інструктаж – перевірку для вчителя.

Слід відмітити те, що систематичне проведення занять з української мови з використанням «Електронного інструментарію» дасть можливість учителеві продуктивно керувати навчально-пізнавальною діяльністю учнів, контролювати рівень засвоєння програмного матеріалу, вносити корективи в процес викладання, виявляти прогалини в знаннях учнів з метою подальшого вивчення недостатньо засвоєного матеріалу.

Сфера застосування вправ, представлених в «Електронному інструментарію - додатку», на уроках української мови надзвичайно широка. Їх можна успішно використовувати для подання нового матеріалу, закріплення здобутих знань, особливо на етапі узагальнення і систематизації вивченого матеріалу. Машинний контроль знань дасть змогу вчителю та учням швидко ознайомитися з результатами перевірки.

Даний «Електронний педагогічний засіб» за відповідною програмою дає змогу враховувати особливості учнів і класу, в разі ускладнення видавати йому наступні завдання. Його застосування в кабінеті інформатики дає можливість не тільки враховувати пізнавальні можливості кожного учня, а й розвивати його інтелект.

Ідея виховання покоління, з ранніх років психологічно підготовленого до користування комп'ютером, – важлива і перспективна для розвитку суспільства, його науки, культури. Саме для таких людей персональний комп'ютер буде часткою їхнього життя.

У тому і полягає сутність людиноцентризму – готувати людину, і перш за все через освіту, до реального життя, до майбутнього, яке вже з нами, конкретизувати її знання.

Введення комп'ютерів у систему дидактичних засобів може стати істотним чинником збагачення інтелектуального, естетичного та морального розвитку дитини.

Перегляд файлу

Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Займенник». Морфологічний розбір займенників

Мета: повторити й систематизувати знання учнів із теми «Займенник як самостійна частина мови»: значення займенника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль, вивчені орфографічні правила, правильне написання слів із вивченими орфограмами; знаходити і виправляти помилки в текстах; спонукати дітей до творчого підходу у вивченні матеріалу; розвивати творчі вміння вживати дієприкметники у власних висловлюваннях, використовуючи мовленнєво-комунікативний дидактичний матеріал, виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизація вивченого.

Модель (жанр): урок-ділова гра «Виграй тендер».  

Обладнання:  комп’ютери, електронний додаток до уроку із застосуванням операцій з об’єктами в середовищі Microsoft  Office Word,  Power Point : опорні схеми «Матриці», «Морфологічна лабораторія», «Картка оцінювання», «Картка експертизи», тексти для роботи в мовній лабораторії.

Міжпредметні зв’язки:  використання  для точного опису предметів, явищ (історія України, географії, українська література, інформатика).

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, фразеологія, культура мовлення та стилістика.

 

Епіграф:

В.Сосюра

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1. З’ясування емоційного стану учнів (графічно),

 

готовності до уроку,

 

   

готовності до співпраці в групі.

 

 2. Розподіл ролей у групі (спікер, секретар, доповідач, посередник, експерт з оцінювання роботи групи). Для кращої організації кожна група заздалегідь обирає свій колір (червоний, зелений, синій, жовтий).

Члени групи мають бейджики відповідного кольору.

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

  1.               Організація і спрямування діяльності учнів на передбачення теми і ціле визначення.

Методична стратегія передбачення.

Прочитайте епіграф до уроку. Пригадайте з якого відомого вірша взяті ці рядки? Хто автор? Зверніть увагу на виділені слова.

 

Любіть Україну у сні й наяву,

вишневу свою Україну,

красу її, вічно живу і нову,

і мову її солов’їну

 

Для нас вона в світі єдина, одна

в просторів солодкому чарі…

Вона у зірках, і у вербах вона,

і в кожному серця ударі

Питання стратегії:

  • До якої частини мови належать ці слова?
  • Що ви дізналися про займенник на попередніх уроках?
  • Як ви гадаєте, яка тему уроку?

ІІ.  Повідомлення теми й мети уроку.

Учні записують тему уроку, роблять цілевизначення.

Формула цілевизначення:

Сьогодні на уроці я хочу дізнатися…, навчитися…

Вступне слово вчителя

Отже, у нас сьогодні підсумковий урок із теми «Займенник як самостійна частина мови».

Щоб стати самостійним,

Замало захотіти —

Насамперед повинен

Це чимось заслужити.

Іменник і прикметник

Довів своє звання,

Думку про статус займенника

Підтвердять ваші знання.

І про нього ми сьогодні

З вами поговоримо,

І подивимось на дива,

Що займенник творить нам,

Як відмінюється він

І які розряди має

Доведімо ми йому,

Що про нього все ми знаємо.

 

Спробуємо разом досягти поставлених вами цілей, провівши урок у формі ділової гри «Тендер». Змагаючись за право одержати у «власність» тему «Займенник», кожна група протягом уроку повинна буде пройти всі випробування, аби показати повну готовність до перевірки цієї мовної теми Переможці отримають бонуси. Експерти груп будуть вести підрахунки тендера, щоб оголосити результати.

Вчитель оголошує назви випробувань.

Картка – експертиза

Результатів випробувань «Тендера»

Назва випробування

Мовний матеріал

К-ть балів

Труднощі в роботі

1

«Матриця»

 

 

 

2

«Займи позицію»

 

 

 

 

3

«Коректор»

 

 

 

4

«Народна скарбничка»

 

 

 

5

«Морфологічна лабораторія»

 

 

 

6

«Тестування»

 

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Вашими помічниками в отриманні тендера будуть комп’ютери.

Застосувуючи операції з об’єктами в середовищі Microsoft  Office Word,  Power Point, виконати наступні завдання:

Випробування №1 «Матриця»

Групи працюють над заповненням матриць. Доповідачі звітують про виконане завдання, захищаючи опору-схему.Р еспонденти з інших груп перевіряють правильність виконаного завдання.

 

 

1група

«Матриця»( Схема «Зв’язок»)

  1. За допомогою операцій:«копіювати», «вставити» заповнити матрицю «Займенник» (робота з малюнком  Smart Art )
  2. Спікери «домашніх» груп перевіряють правильність заповнення матриці в інших групах.
  3. Сформулюйте правила «Займенники – це самостійна частина мови, що вказують на…».

 

Об’єкти для операцій:

предмет,ознаку, кількість,але не називає їх;

з іменником,прикметником,числівником;

відмінками, деякі - за числами,родами,особами;

будь-якого члена речення;

хто? що? який? чий? скільки?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 група

. «Матриця» (Фігурна схема)

 

  1. За допомогою операції «перетягування об’єктів» заповнити матрицю «Займенники вказують».
  2. Спікери «домашніх» груп перевіряють правильність заповнення матриці в інших групах.
  3. Сформулюйте правила «Займенники вказують на…».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

3 група

. «Матриця» (Таблиця)

  1. За допомогою операцій: «копіювати», «перетягування об’єктів» відновити таблицю «Розряди займенників» (перевірити правильну відповідність правої і лівої колонок).
  2. Спікери «домашніх» груп перевіряють правильність заповнення матриці в інших групах.
  3. Сформулюйте правила «Розряди займенників»

Розряди займенників

Приклади

1

Особові 

себе

2

Зворотний 

я, ти, він, вона, воно, ми, ви, вони

3

Питальні 

хто, що, який, чий. котрий, скільки

4

Відносні

хто? що? який? чий? котрий? скільки?

5

Неозначені 

хтось, хто-небудь, абихто, щось, казна-що, дехто, деякий, хтозна-який

6

Заперечні 

мій, твій, наш, ваш, свій, їхній, його. її

 

7

Присвійні 

ніхто, ніщо, ніякий, нічий, нікотрий, ніскільки, жодний

8

Вказівні 

 

той (отой), цей (оцей), такий (отакий), стільки

9

Означальні 

 

весь, всякий, кожний, сам. самий, інший

 

ІV. Удосконалення умінь і навичок.

Випробування №2

«Займи позицію»

Усі групи працюють над завданням, звіряючи результати.

  1. Прочитайте займенники в рядку.
  2. За допомогою операції «зміна кольору тексту» виділіть червоним кольором у кожному рядку зайвий займенник.
  3. Займіть позицію щодо визначення розряду займенник ,які  залишилися в рядку,зайвого займенника 

 

1. Мій, ваш, хтось, їхній. (Хтось — неозначений.)

2. Ви, вони, я, цей. (Цей — вказівний.)

3. Хто, той, такий, стільки. (Хто — відносний.)

4. Весь, інший, жодний, самий. (Жодний — заперечний.)

5. Хтось, деякий, дехто, себе. (Себе—зворотний.)

 

 

Випробування №3

«Коректор»

1 група

1.За допомогою клавіш: «Delete», «Пробіл» «-» виправити помилки у написанні займенників. Виділіть колонку «Перевірка» чорним кольором, перевірте правильність свого вибору.

2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)

Написання займенників

Перевірка

ні-який

ніякий

будьза ким

будь за ким

казнаскільки

казна-скільки

хтозна-чий

хтозна-чий

 хто сь

 хтось

аби в якому

аби в якому

 

3.Творчий центр складає два речення з обраними займенниками.

 

Випробування №3

«Коректор»

2 група

1.За допомогою клавіш: «Delete», «Пробіл» «-» виправити помилки у написанні займенників. Виділіть колонку «Перевірка» чорним кольором, перевірте правильність свого вибору.

2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)

 

 

Написання займенників

Перевірка

ніхто

ніхто

де у кого

де у кого

будь-хто

будь-хто

декотрий

декотрий

абищо

 абищо

ні з чим

ні з чим

3.Творчий центр складає два речення з обраними займенниками.

 

Випробування №3

«Коректор»

3 група

1.За допомогою клавіш: «Delete», «Пробіл» «-» виправити помилки у написанні займенників. Виділіть колонку «Перевірка» чорним кольором, перевірте правильність свого вибору.

2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)

 

Написання займенників

Перевірка

що сь

щось

нідо кого

ні до кого

будь - що

будь - що

аби скільки

абискільки

де- чий

 дечий

хтозна-який

хтозна-який

3.Творчий центр складає два речення з обраними займенниками.

Випробування №5

«Народна скарбничка»

Створення слайдів для презентації

«Займенники в народній творчості»

(Робота з операціями в середовищі Power Point).

1.За допомогою операції «копіювати» , «вставити» дібрати з довідки займенники, утворити прислів’я.

1 група

 

 

 

 

2 група

 

3 група

 

 

«Хвилинка – цікавинка»

Вчитель читає загадки – жарти, учні усно відгадують. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.

Загадки-жарти

1. Який займенник складається з однієї букви? (Я)

2. Який займенник жіночого роду став спортивним терміном? (Нічия)

3. До якого займенника слід додати одну букву, щоб він перетворився на провалля? (Яр)

4. Додавши до займенника одну букву, перетворіть його на частину суші, що врізається в море. (Мис)

5. Які два займенники заважають їздити по дорозі? (Ями)

6. Як за допомогою трьох займенників можна зробити руки чистими? (Вимити)

 

Випробування №6

«Морфологічна лабораторія»

(метод міжпредметної інтеграції)

 

1.Прочитайте текст. Визначити стиль мовлення.

2.Знайдіть займенники, виділіть їж «напівжирним» шрифтом .

3.Виконайте індивідуальне завдання на картках: два будь-яких займенники відправити до «Морфологічної лабораторії» (зробити морфологічний розбір слів)

 

Україна - моя Батьківщина

 

У ВСІХ ЛЮДЕЙ ОДНА СВЯТИНЯ.

 

КУДИ НЕ ГЛЯНЬ, ДЕ НЕ СПИТАЙ.

 

РІДНІШЕ ЇМ СВОЯ ПУСТИНЯ,

 

АНІЖ ЗЕЛЕНИЙ В ЧУЖИНІ РАЙ.

 

ЇМ КРАСИТЬ ВСЕ ЇХ РІДНИЙ КРАЙ.

 

НЕМА БЕЗ КОРЕННЯ РОСЛИНИ,

 

А НАС, ЛЮДЕЙ, БЕЗ БАТЬКІВЩИНИ.

М. Чернявський

 

 

 

«Морфологічна лабораторія»

 

Стиль_________________

Займенник               

                            дослід

 

 

Розряд

 

 

Рід (якщо є)

 

 

Число

 

 

Відмінок

 

 

Синтаксична роль

 

 

П.І. учня_______________ Оцінка_______________

 

VІ. Підсумки уроку.

Заключне слово вчителя

Всі етапи-випробування тендера ви пройшли, прошу визначити свій рейтинг за загальною кількістю балів і виставити оцінку біля картки експертизи.

1.Заповнення картки оцінювання роботи в групі.

Картка

оцінювання роботи учня в групі

Дата_____________

П.І. учня__________

Критерії оцінювання

Самооцінка

Оцінка членів групи

Підсумкова оцінка вчителя

Я спільно з іншими працював(ла) над досягненням цілей

 

 

 

 

 

 

Я ретельно сам(а) працював(ла) над завданням

 

 

 

 

 

 

Я підбадьорював(ла) інших

 

 

 

 

 

 

2.Виступ експертів з груп (результати випробувань «Тендера»).

3. Виконати індивідуально тести, заповнивши бланк із відповідями.

Тестування (самостійна робота)

1. Займенник

А указує на предмети, ознаки і кількість, але не називає їх

Б називає предмет і відповідає на питання хто? що?

В називає кількість предметів і їх порядок при лічбі

 

2. Особовий займенник Ви пишеться в середині речення з великої букви

А при звертанні до групи людей

Б для виявлення поваги до якоїсь людини

В якщо мовець вважає за потрібне написати саме так

 

3. Займенники я, ти, він, вона, воно, ми, ви, вони є

А вказівними

Б означальними

В особовими

Г питальними

 

4. Форми називного відмінку, а також роду і числа не має займенник

А хтось

Б себе

В стільки

Г хтозна-який

 

5. Займенники хто, що, який, чий, котрий, стільки є відносними, коли вони

А вживаються для утворення питальних речень

Б вживаються для зв'язку частин складного речення

В указують на відношення до діючої особи

Г указують на неозначену (невідому) особу, предмет, ознаку, кількість

 

6. Заперечні та неозначені займенники утворилися від

А особових займенників

Б вказівних займенників

В питальних займенників

Г означальних займенників

 

7. У якому рядку всі займенники написані правильно?

1 хтось, де-який, аби-чий, котрийсь

2 абищо, де-кого, котрогось, щось

3 казна-що, будь-кого, що-небудь, хтозна-скільки

4 аби в кого, де в кого, хтозна до кого, аби-ким

 

А у першому

Б у другому

В у третьому

Г у четвертому

 

8. У якому рядку всі слова є займенниками?

1 кільканадцять, півтора, обидві, кількатисячних

2 собі, її, їхній, казна-що

3 своячка, по-моєму, саморобний, щогодини

 

А у першому

Б у другому

В у третьому

 

9. Скільки в наведеному реченні займенників?

Як довго ждали ми своєї волі слова, і ось воно співає і бринить. (О. Олесь.)

А один

Б три

В шість

 

10. У якому рядку всі займенники мають форму орудного відмінка?

1 цього, моїх, себе, жодного

2 казна-ким, кимось, з нею, чиїм

3 тому, абикому, самому^собі

 

А у першому

Б у другому

В у третьому

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

Б

В

Б

Б

В

В

Б

Б

Б

 

  1. Виділіть останню колонку  чорним кольором.
  2. Перевірити кількість правильних відповідей тесту.
  3. Виставити оцінки у щоденники.

Рефлексія.

Метод «Незакінчене речення»:

Сьогодні на уроці я дізнався/дізналася…, навчилася/навчився…

Мій найбільший успіх…

Знання цієї теми знадобляться мені …

VІІ. Домашнє завдання (на вибір).

1.Повторити теоретичний матеріал до теми «Займенник» (виконати завдання для самоперевірки) - для всіх учнів.

2. «Морфологічна лабораторія» - 1-8 балів (інтернет-ресурси).

3.Написати твір-есе про улюблену пору року, використовуючи займенники (в програмі Power Point) - 9-12б.

Методичні поради

1.Всі завдання для роботи за комп’ютерами знаходяться в окремих «папках» (група №1, 2, 3, 4.) (Див. на диску «Електронний навчально - методологічний інструментарій до уроків»). Необхідно перенести їх на всі комп’ютери окремо, аби учні могли працювати в групах, парах.

2.Заповнені матриці можна роздрукувати на аркуші з метою швидкої перевірки виконаних завдань.

3. Виконуючи завдання у випробуванні  №3 («Коректор» ), учні заповнюють ліву колонку, а вчитель робить перевірку в правій. В колонці «Перевірка» всі слова надруковано білим кольором. Необхідно виділити праву колонку лівою клавішею мишки, змінивши колір тексту на чорний.

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 липня 2018
Переглядів
969
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку