Позакласний захід у формі проекту-дослідження для учнів 11 кл.

Про матеріал
позакласний захід у формі проекту-дослідження до Дня української писемності та мови для учнів 10-11 класів «Дано нам слово для ясної мови, дано нам слово для високих дум»
Перегляд файлу

Тема: «Дано нам слово для ясної мови, дано нам слово для високих дум»

Мета: Формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови, про діалекти, говори України.  Пробудити почуття національної гідності. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

Обладнання: презентація, відеофрагмент, діалектологічна карта України, кольорові фішки, роздатковий матеріал, прапор, вислови, жовто-блакитна стрічка, рушники, віночки

Форма проведення:  проект – дослідження

Клас: 10-11

Дата проведення: 10.11.2014

Хід заходу

  1. Організаційний момент.
  2. Вступне слово вчителя

(на фоні відео фрагмента «9 листопада – День української писемності та мови»)

Щороку 9 листопада вся Україна відзначає День української писемності та мови. Свято встановлено 1997 року, коли Президент України Леонід Кучма на підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливої ролі української мови в консолідації українського суспільства видав Указ № 1241/97 «Про День української писемності та мови». В Указі зазначено: «Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам'яті Преподобного Нестора-Літописця».

Першим до нас приходить слово... З колисковою материнською піснею, тихою казкою, доброю ласкою. "Мама, тато, баба, льоля, киця, жижа", - лепече дитина. Які дивні перші двоскладові слова! А потім знання зі словесності поширюються. Дитина спинається на ноги, пізнає за день десятки нових слів, звучних та красивих: сонечко, квітка, вода, трава... Світ - мов казка. І пізнаємо ми його за допомогою слова. За допомогою слова відкриваємо таємничість і складність інших наук: географії, історії, біології, фізики, математики...

Отже, словесність - початок усіх наук. Вона джерело, звідки починається струмок, який ширшає, набирає сили і розливається могутньою рікою. Адже, слово до слова - зложиться мова!..

Сила слова безмежна. Особливо, коли воно живе, іскристе, емоційно виважене. Коли воно сліпуче, "як проміння ясне", а могутнє, "як хвилі буйні". Коли слова – палкі блискавиці. Тоді воно здатне робити чудо і хвилювати найтонші струни людського серця. Століттями мова народу була тією повноводною річкою, яку ми називаємо поезією.
 

Вашій увазі пропонуємо вірш у виконанні учениці 8-А класу, призера конкурсу декламаторів віршів імені В.Бойченка, Пеньковської Дар’ї.  

Олесь Лупій "Говоріть"
Говоріть, як колись вас навчала матуся,
Говоріть, як навчав у дитинстві татусь,
Легко так, вільно так, щоб слова були в русі,
 Не тримайте слова, віддавайте комусь.
Щиро так, м’яко так, починайте казати,
Як воліла б відкритись ваша душа.
Може хочеться їй у словах політати
Привітати когось, а чи дать відкоша.
Слів у мові мільйон, вибирайте найкращі,
Кожне з них, лиш торкни, – як струна, виграва,
Зрозумілі, вагомі й усі вони ваші –
Мелодійні, дзвінкі, українські слова.
Говоріть про любов і про віру у щастя,
Уникайте мовчання, нудьги і ниття,
Говоріть, хай в розмові слова веселяться,
Говоріть і продовжуйте мові життя.

3. Оголошення теми та мети заходу.

«Дано нам слово для ясної мови, дано нам слово для високих дум» – тема нашого сьогоднішнього заходу. І ми поговоримо з вами не просто про українське слово, а про діалектне слово.

Звертаємо вашу увагу, що на партах лежать різнокольорові фішки, які в кінці заходу ви маєте заповнити, а що вони символізують – увага на екран:

 (Метод «Капелюхи де Бора»)

- рожевий – що вам сподобалося на уроці?

- білий що не сподобалося?

- жовтогарячий – що нового ви дізнались для себе? що хотіли б побачити, або про що дізнатись ще про українську мову?

- фіолетовий – як вам можуть допомогти у навчанні такі уроки - проекти?

І  на нашому заході присутні журі, які допоможуть нам визначити такі номінації у сьогоднішньому проекті-дослідженні (1- найоригінальніше представлення проекту, 2 - за найдетальніше дослідження говору, 3 –4 – за участь в проекті-досліджені)

  1. Представлення проектів.

Україна – єдина, неповторна країна, одна-єдина у світі, як співається у пісні «Перлина Україна», яку нам виконає учениця 8-А класу Дудник Тамара

Перший проект представляють учні 10-А класу (перед виступом на карті позначають діалект або регіон, про який йтиме мова, а після виступу кожен член команди починає формувати жовто-блакитне серце України)

Отже, ви побачили, що українська мова має  багатющі можливості.
Наприклад,у нашій мові ми можемо створити текст, слова якого починаються з літери "Б".

 "Біля білої берези блукав білий бородань. Борода, брови були білі. Брав бородань бандуру, бурмотів, бубнів. Бандура болісно бриніла".

"Багато бачив бандурист бід батьків, братів босих, багато брехні, безчестя, безкультур’я, братовбивства... Боротися! Безстрашно, безперервно боротися. Благати благословення Божого".
 
Боже! Бачиш – боса Батьківщина! Бо брат бив брата, батько – батька. Боже! Біль безжалісний! Боже, буде багата будуччина Батьківщини? Буде!".

Другий проект підготували учні 11-Б класу. 

Учитель

Галицький говір, на думку істинних галичан, — це чиста українська мова з мінімальними вкрапленням польської, німецької та угорської. Хоча для людини, котра володіє тільки літературною українською мовою, галицька мова здасться майже іноземною. Адже іноземні слова, запозичені у сусідів, місцеве населення примудрилося переробити на свій, тільки йому зрозумілий, лад.

Однак не будемо настільки суворі до жителів Західної України, адже ввесь їхній словниковий запас — це історичні наслідки завоювання західноукраїнських земель Польською, Австро-Угорською імперією і навіть монголо-татарською ордою. А те, що галичани досі зберегли в повсякденній мові місцевий колорит, тільки додає їм честі або гонору, як вони самі люблять висловлюватися.

Підберіть літературний відповідник (завдання на ерані)

Але життя йде, і жінки продовжують прасувати залізком або желіском (праскою) маринарки, ногавиці і спідні (піджаки, штани, кальсони), варити в баняках зупу і драглі з когута (в каструлях суп і холодець з півня), застеляти столи обрусом (скатертинами), а канапи (дивани) красивими капами (покривалами).

Газдині (господині) завішують вікна ладними фіранками (гарними занавісками), смажать на пательні пляцки з бульби (деруни на сковорідці), і вкриваються теплими коциками (ковдрами).


Третій проект вашій увазі пропонують учні 11-А класу

Продовжуючи тематику 11-А класу хотілося б сказати про наших сусідів – одеситів. Одеський жаргон прийнято гордо називати "одеською мовою" — цей вислів є у Бабеля, Ільфа і Петрова, Жванецького. Корінні одесити запевняють, що завдяки особливій манері розмови одесити в будь-якій точці земної кулі впізнають один одного буквально з півслова. "Вся справа в особливій інтонації і манері побудови речень", — говорить корінний одесит Яків. Щоправда, на Молдаванці, куди екскурсоводи водять послухати одеську мову, почути її можна вже не так часто. Хвилі еміграції розкидали корінних одеситів по світу, а вік тих, хто залишився, не дозволяє їм багато розгулювати вулицями.

Досі брехунів в Одесі називають "фармазонами". Слово з'явилося в XIX столітті як спотворене "франк-масони" і було поширене серед простих людей як зневажливе і образливе. Зараз означає брехливу, підлу людину, котра намагається урвати куш обманним шляхом. Суто одеським вважається і дивне "хімині кури", яке вживалося стосовно ділка, котрий пропонує сумнівну угоду або видає відбраковку за товар вищого гатунку. Покупець, котрий сумнівається, міг вимовити щось на кшталт: "Та це якісь хімині кури!". За легендою, на Олексіївському ринку в серці Молдаванки торгувала хитра рвачиха Хіма, яка могла заговорити зуби будь-кому, при цьому кидаючи на ваги з добірним м'ясом телячу кістку для ваги, підсовуючи дохлих курей або котятину замість кролятини. Зрештою її товар став ім'ям називним, а її прилавок люди почали обходити десятою дорогою. Ані хитрої торговки Хіми, ані ринку, на якому вона промишляла, давно вже немає, але пам'ять про "хіминих курей" передається з покоління в покоління. Хоча в одеського письменника Валерія Смирнова щодо походження цього вислову інша думка: "Хіма — у євреїв таке ж поширене ім'я, як Іван у росіян. "Хіміни кури" — це своєрідний синонім фрази "Іван-дурень". У цьому ключі ще використовують ім'я Шая. "Шая з трамвая" — така собі простачка", — пояснює письменник.

І останній четвертий проект підготували учні 10-Б класу.

 

  1. Підсумки заходу.

Учитель.

   А тепер ми хотіли б почути ваші думки на основі побаченого і почутого.

 (Метод «Капелюхи де Бора»)

- рожевий – що вам сподобалося на уроці?

- білий що не сподобалося?

- жовтогарячий – що нового ви дізнались для себе? що хотіли б побачити, або про що дізнатись ще про українську мову?

- фіолетовий – як вам можуть допомогти у навчанні такі уроки - проекти?

(Учні висловлюють власні думки)

Оголошення результатів (нагородження)

  1. Рефлексія

Слово вчителя (йде відео).

Молодці. Дякуємо Вам за таке ґрунтовне дослідження. І на останок хотілося б побажати, щоб наша країна завжди була єдиною,  і як символ цього об’єднати усі регіони, усі діалекти, говірки за допомогою жовто-блакитної стрічки:

(Кожен клас зачитує слова):

Клас 10-а

Земля моя, найкраща і єдина!

Я спів твій серденьком своїм ловлю!

 Моя найкраща в світі Україна,

Я щиро й віддано тебе люблю!

 

Клас 10-б

Всіх нас єднає рідна мова,

 Всіх, хто живе у цім краю.

 Вона прекрасна, світанкова,

Я в ній свою наснагу п'ю.

 

Клас 11-а

Бо наша рідна мова-мати,

Снагу і силу нам дає.

Нам стежку в світ дано топтати,

 Поки в нас рідна мова є!

 

Клас 11-б

І як гуртом, не поодинці,

Почнемо в світ її нести,

То й доти будем — українці

Поміж народів сміло йти!

docx
Додано
8 вересня 2019
Переглядів
559
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку