1
ВОЛОДИМИР-ВОЛИНСЬКА
ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 1
Конспект уроку української мови
у 5-Б класі на тему:
узагальнення вивченого.
Групи слів за значенням
(синоніми, антоніми, омоніми)
Розробила:
вчитель української
мови та літератури
Бондарович Тетяна Василівна
УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У 5 КЛАСІ
Вчитель: Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
Добрий день!
Слайд 1
Учениця
Із слова починається людина,
Із мови починається мій рід.
Моя ласкава, мамина, єдина –
Щебече соловейком на весь світ. Н.Рій
ХІД УРОКУ
Мова наша калинова.
Як ви розумієте цей вислів?
Соловей і калина — найпоширеніші символи України. Це сама її природа: калина цвіте, а соловей співає, вони гармонійно поєднуються. З калиною порівнюють гарну дівчину. А мелодійну українську мову називають солов’їною.
А які ще епітети можна підібрати до слова МОВА? (мелодійна, багата, солов’їна, калинова, барвінкова, барвиста, мамина, розмаїта)
А хто знає прислів’я про калину?
Заливається, як соловейко на калині.
У лузі калина з квіточками, неначе мати з діточками. 2
Дівчина, як у лузі калина.
Без верби і калини нема України.
МОЛОДЦІ.
Слайд 2
Тема уроку: Узагальнення вивченого. Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми)
Записати у зошит дату, тему.
Тип уроку: урок-подорож
Слайд 3
Мета: поглибити і закріпити знання учнів з теми «Лексикологія», навчити правильно застосовувати омоніми, антоніми, синоніми в реченнях та тексті; виховувати любов до рідної мови; розвивати логічне мислення.
Слайд 4 (звук потяга)
Діти , я запрошую вас у заочну подорож по рідному краю на швидкісному експресі, який називається «Лексика».
Отож, вирушаємо у подорож. Мандруємо у країну Лексикологію.
Слайд 5
Що вивчає лексикологія? (наука, яка вивчає лексику)
Що таке лексика? (Це слова, які вживаються у мові, становлять її словниковий склад)
Що означають ці слова? (Кожне слово означає назву предмета, дію, ознаку, тобто слова мають лексичне значення)
А які частини мови мають лексичне значення? Лексичне значення мають тільки самостійні частини мови)
Слайд 6
Отже, подорожуємо у місто СИНОНІМІВ (звук поїзда)
Пригадайте, що таке синоніми?
Синоніми – це слова, різні за звучанням і написанням, але однакові або близькі за лексичним значенням. Наприклад, ватра, вогнище, багаття.
Для чого вживають у мові синоніми?
Синоніми вживаються у мові для чіткого вираження думки або уникнення повторів.
Що таке синонімічний ряд?
Два і більше синонімів утворюють синонімічний ряд.
Жителі якого міста пропонують нам виконати завдання? (Жителі КИЄВА)
Слайд 7
Прочитайте вірш Олександра Підсухи.
Завдання. Випишіть синонімічні ряди.
Ой, яка чудова українська мова!
Де береться все це, звідкіля і як?
Є в ній ліс-лісок-лісочок, пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак.
І така ж розкішна і гнучка, як мрія.
Можна «звідкіля» і «звідки», і «звідкіль»,
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.
Молодці, справились із завданням!
Слайд 8
Пограймо у гру «П’ятий зайвий» (усно).
Які слова утворюють синонімічний ряд?
Чому слово… зайве (бо має інше лексичне значення)
* Балакати, розмовляти, співати , говорити, виголошувати
* Смуток, журба, скорбота, сміх, печаль
* Сильний, слабкий, дужий, потужний, міцний
* Хуртовина, віхола, дощ, завія, хурделиця
*Чемний, привітний, люб'язний, делікатний, грубий
Молодці, виконали завдання і жителі на згадку дарують КЛЮЧ від міста.
Слайд 9 (звук потяга)
Рушаймо далі – станція – місто АНТОНІМІВ
Які слова називаються антонімами? (Антоніми – це слова з протилежним значенням)
Наприклад: біле – чорне, рано – пізно.
Якими частинами мови можуть бути антоніми?
Антонімами можуть бути іменники, прикметники, дієслова, прислівники.
Жителі якого міста пропонують нам виконати завдання? (Жителі Львова)
А чи впізнаєте це місце? Кому поставлено пам’ятник? (Шевченкові)А чи бували у місті?
Слайд 10
Прочитайте вірш. Чи впізнали автора? Назвіть антоніми (усно)
Слайд 11
Виконаймо завдання поетапно (роздати картки)
І етап Виписати антоніми.
Без добра і лихо не родить.
Волю неволя вчить.
Свої сухарі краще чужих пирогів.
Хто високо літає, той низько сідає.
ІІ етап Дібрати антоніми до багатозначних слів.
Сухий одяг (мокрий), сухі (живі) квіти, сухий (свіжий)хліб, сухе (дощове) літо
ІІІ варіант Згадати і записати прислів’я в основі яких лежать антоніми.
ПЕРЕВІРКА виконаного завдання
Можливо хтось пригадав інші прислів’я?
За вченого дають десять невчених,
Вчення красота, неучення – сухота,
Більше забувається, як пам’ятається Молодці
Жителі дарують вам КЛЮЧ від міста.
Слайд 12
Щоб отримати позитивний заряд енергії та трішки порухатись проведемо фізкультхвилинку
Одягну в неділю рано
Вишиту сорочку,
Вийду з хати, закружляю,
Запалю в таночку!
Засміється, заспіває
Сонце над ланами,
Прийме землю калинове
З дивними піснями.
Приспів:
В кожнім серці синьоока мрія,
Що для Тебе розквітає знов,
Україно, ми - Твоя надія!
Україно, ми - Твоя любов!
Слайд 13 (звук потяга)
Подорожуймо далі. Наступна зупинка - місто Омонімів
Що таке омоніми?
Омоніми – це слова, однакові за звучанням або написанням, але різні за значенням. Наприклад, крило ( у птаха), крило ( у літака).
Для чого вживаються у мовленні? Вони увиразнюють наше мовлення.
А чим відрізняються від багатозначних слів?
Від багатозначних слів омоніми відрізняє те, що лексичні значення омонімів не пов’язані між собою.
Де найчастіше використовують омоніми? (у каламбурах)
Може хто зачитає каламбур?
Це усе було НАСПРАВДІ, (присл)
вчитель научав НАС ПРАВДІ.(Імен)
Слайд 14
Завдання 1. Знайдіть омоніми, назвіть їх значення (усно)
Зрізаю я траву, колосся;
В дівчат я сплетена з волосся;
А ще я суші довга стрічка,
Що збігає в море річку. (Коса – знаряддя праці, дівоча коса, морська коса )
Слайд 15
Завдання 2. Знайдіть омоніми, назвіть їх значення (усно)
Під кущиком росли лисички,
Маленькі лагідні сестрички.
Коли Мар’янка в ліс прийшла,
До них без страху підійшла. Лисички - гриби
А в цей час почувся тріск,
А далі - дивний тихий писк.
Мар’янка дивиться - лисички,
Руді-рудесенькі сестрички. Лисички - тваринки
Слайд 16
Назвіть друге значення омоніма. (усно)
Слайд 17
Робота біля дошки
1 учень Спишіть словосполучення, підкресліть омоніми. Надпишіть, якими частинами мови вони виражені.
2. Рідна мати. Мати книгу.
3. Добре яблуко. Працювати добре.
2 учень Складіть речення з поданими словосполученнями (на вибір)
Рідна мати співала мені колискову.
Я дуже хотіла мати книгу Тараса Шевченка «Кобзар».
Яким членом речення виступають омоніми?
А ви, діти, попрацюєте зі словничком? Які знаєте словники? Назвіть їх.
Учням виписати слова зі словника синонімів
Молодці, справились із завданням. За це жителі міста дарують вам КЛЮЧ.
Слайд 18
Вправа 459 (2). Виправте текст, уникайте зайвих повторів.
Стежкою біжить маленька дівчинка. Маленькі косички смішно підстрибують на її маленьких плечиках. А квіти вклоняються їй своїми маленькими голівками. Вона простягає до них свої маленькі руки й струшує з маленьких пелюсток маленькі крапельки роси.
Слайд 20
Перевіряємо відредагований текст
Стежкою біжить маленька дівчинка. Коротенькі косички смішно підстрибують на її вузьких плечиках. А квіти вклоняються їй своїми різнобарвними голівками. Вона простягає до них свої невеличкі рученята й струшує з ніжних пелюсток прозорі крапельки роси.
Слайд 21 (країна знань)
Підсумок Кошик запитань (мікрофон)
Скільки ключів ми зібрали? Ви помітили, що ключі чарівні, бо ви отримали їх завдяки своїй праці, тож нехай і надалі ці чарівні ключі будуть вам допомагати відчиняти двері у країну знань!
Слайд 19 (Оцінювання учнів)
Прочитавши початкові літери з акровіршу, дізнаєтесь, що на уроці ви були великі МОЛОДЦІ і за це отримаєте гарні бали.
Слайд 22
Домашнє завдання: підготуватись до контрольної роботи.