Мета:
Позакласний захід з алгебри
«Державні та народні символи. Інтеграл»
Підготувала: Подляшаник Л.А.
Тема. Інтеграл.
Мета:
формувати вміння обчислювати і застосовувати інтеграли до розв’язування задач. ознайомити учнів з державною та народною символікою України; формувати національну свідомість учнів, любов до рідної землі; виховувати бажання до пізнання нового;
розвивати пам'ять, логічне мислення, вміння логічно й чітко
висловлювати думки.
Тип заняття: вдосконалення знань
Хід заняття І Організаційна частина.
Організація робочих місць вчителя і учнів, повідомлення теми, мети заняття.
ІІ Перевірка домашнього завдання.
«Символ — це не образ, це сама множинність смислів»
Ролан Барт
Відповіді до домашніх вправ записані на дошці. Учні звіряють свої відповіді зі зразками й оцінюють виконане домашнє завдання. Вчитель дає вказівки щодо розв’язання питань, які виникли під час виконання домашньої роботи.
ІІІ Формування вмінь і навичок.
Перед початком заходу учні отримують кольорові кружечки й відповідно до кольору об'єднуються в малі групи, сідаючи за столи. На кожному столі — «Правила роботи в групах». Кабінет прикрашений рушниками, декораціями української хати, на столі керамічний посуд, на вишиваному рушнику хліб і сіль. Звучить народна мелодія.
1. Швидко розподіліть ролі в групі. Визначтесь, хто буде головуючим, посередником, секретарем, доповідачем. Намагайтеся виконувати різні ролі.
Головуючий (спікер):
зачитує завдання групи; організовує порядок виконання; пропонує учасникам групи висловитися по черзі; заохочує групу до роботи; підбиває підсумки роботи; за згодою групи визначає доповідача.
Секретар: веде конспективно й розбірливо записи результатів роботи своєї групи; як член групи має бути готовим висловити думку групи при
підбитті підсумків або допомогти доповідачеві.
Посередник:
стежить за часом; заохочує групу до роботи.
Доповідач:
чітко висловлює думку, до якої дійшла група; доповідає про результати роботи групи.
2. Починайте висловлюватися спочатку за бажанням, а потім по черзі.
3. Дотримуйтеся правил активного слухання, головне — не перебивайте один одного.
4. Обговоріть ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.
5. Утримуйтеся від оцінок та образ учасників групи.
6. Намагайтеся дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка, однак і вона має право на існування.
Ведучий. У давнину жила колись жінка. І було в неї три сини. Росли вони чесними, сміливими, дуже любили свою матір. Але швидко плинув час, і ось найстарший син вирушив у дорогу самостійного життя.
Мати на згадку про себе подарувала йому золоту корону з трьома промінцями (виходить учень у вишиваній сорочці й ведучий одягає йому корону). Пішов син між люди, і за трипроменеву корону яка вела вперед, показувала шлях до кращого життя, дали першому синові ім'я — Тризуб.
Настала черга середнього сина. Йому мати в дорогу подарувала синьожовтий одяг (виходить юнак у синій сорочці та жовтих шароварах). Своїми звитяжними справами прославляв він свою матір і одержав ім'я — Прапор.
А там, де був найменший син, завжди лунала дзвінкоголоса пісня, адже матір подарувала йому соловейків голос (виходить третій учень і співає). І отримав він за свій голос і величний спів ім'я Гімн.
І з того часу йдуть три брати поруч: Тризуб, Прапор, Гімн — і прославляють рідну неньку, а там, де вони проходять, лунає урочиста пісня.
Під музику кожен із братів обирає свій стіл, звідси й завдання кожній групі: розповісти про той чи інший державний символ. Працюють чотири малі групи, кожна отримує відповідне завдання.
РОБОТА В ГРУПАХ ЗА ПИТАННЯМИ
Так як математика розум в порядок приводить, то кожній групі пропонуються питання для розминки.
1. Дайте означення первісної.
2. Для чого задають початкові умови під час знаходження первісних для функцій?
3. Поясніть геометричний зміст визначеного інтеграла.
4. Приклади обчислення визначених інтегралів.
1. Чому задача знаходження первісної для функції має безліч розв’язків?
2. Назвіть приклади знаходження первісних, що задовольняють початкові умови.
3. Дайте означення визначеного інтеграла.
4. Приклади обчислення визначених інтегралів.
1. Які початкові умови можуть бути задані під час знаходження первісних для функцій?
2. Дайте означення криволінійної трапеції.
3. Формула Ньютона-Лейбніца.
4. Приклади обчислення визначених інтегралів.
Учні працюють у групах, через п'ять хвилин вони обмінюються інформацією. Ведучий після відповіді кожної групи робить висновки. Робота в групах продовжуються.
1. Дати визначення терміна «гімн».
2. Хто є автором слів українського гімну? Історія виникнення.
3. Що відомо про автора музики?
4. Коли затверджено Державний Гімн України?
5. Ваші дії, коли лунає гімн України.
1. Дати визначення терміна «герб».
2. Історія появи тризуба.
3. Версії, які пояснюють походження тризуба.
4. Коли затверджений Державний Герб України?
5. Це малий чи великий герб держави?
1. Дати визначення терміна «прапор».
2. Коли виник прапор і з якою метою його використовували?
3. Якої форми можуть бути прапори?
4. Які кольори були найпопулярнішими? Що символізують кольори?
5. Які знаки-емблеми зображувалися на прапорах? Чому?
Учні працюють у групах, через п'ять хвилин вони обмінюються інформацією. Ведучий після відповіді кожної групи робить висновки, зачитує статтю 20 Конституції України, де дається характеристика кожного державного символу.
ЗАПИТАННЯ ДО ВСІХ ГРУП
Ведучий. Крім державних символів, Україна має ще й народні. Які ви можете назвати? (Мамина пісня, рідна хата, бабусина вишиванка, рушник, калина, барвінок, верба, мальви...)
Ведучий. Запрошую всі групи активно брати участь у нашому заході.
Рідна хата! Вона завжди була символом добра та надії. Людина завжди повинна пам'ятати батьківську хату, з якої вона пішла у велике життя.
Дівчата в українському одязі виконують пісню «Хата моя, біла хата...».
Господиня. Яка гарна пісня! Запрошую зайти до нас у хату. В Україні гостей завжди зустрічають хлібом-сіллю. Прийміть цей хліб-сіль.
Дівчата. Дякуємо. Ой, як хороше у вас, затишно! А які гарні рушники у вашій хаті. А хто ж їх вишивав?
Господиня. Я сама. Кожна дівчина заздалегідь готує рушники для свого подальшого подружнього життя. Рушники — обличчя оселі, а відтак і господині.
1-ша дівчина. Мені мати розповідала, що без рушника не відбувалася жодна важлива подія в сім'ї. Родини і хрестини, заручини і весілля, проводи в дорогу та зустріч бажаних гостей, навіть труну спускали в могилу на рушниках.
2-га дівчина. А в нас удома теж є такий рушник, він висить біля порога на кілочку, ним ми витираємо руки.
3-тя дівчина. А в нас таким рушником бабуся накриває діжу з тістом, спечені паляниці.
4-та дівчина. І в моєї бабусі хата прикрашена отакими гарно вишитими рушниками.
Ведучий. Щоб дізнатись, що скаже 5-та дівчина, виконайте наступне завдання. Установіть відповідність між заданими фігурами та формулами для обчислення їхніх площ.
1 |
Фігура, обмежена параболою 𝑦 = 𝑥(𝑥 − 4) та прямою 𝑦 = −3 |
А |
4 ∫(4𝑥 − 𝑥2)𝑑𝑥 0 |
2 |
Фігура, обмежена параболою 𝑦 = 𝑥2 − 4𝑥 + 3 та прямою 𝑦 = 3 |
Б |
5 ∫(𝑥2 − 4𝑥)𝑑𝑥 4 |
3 |
Фігура, обмежена параболою 𝑦 = 𝑥2 − 4𝑥 + 3та прямою 𝑦 = 8 |
В |
5 ∫(𝑥2 − 4𝑥 − 5)𝑑𝑥 |
4 |
Фігура, обмежена параболою 𝑦 = 𝑥(𝑥 − 4) та прямими 𝑦 = 0, 𝑥 = 5 |
Г |
∫(5 + 4𝑥 − 𝑥2)𝑑𝑥 |
|
|
Д |
∫(4𝑥 − 𝑥2 − 3)𝑑𝑥 1 |
5-та дівчина. А мене бабуся завжди вчить: тримати хаточку, як у віночку, і рушник на кілочку. І ще: хата без рушників — як родина без дітей.
Дівчата сідають на лавку, беруть у руки вишивки, голки та співають пісню «Рушничок Галя вишивала...». Заходить господар, приносить гілочки верби та калини, прикрашає хату. Звертається до дівчат і присутніх в залі.
Перед вами зашифроване слово, яке тісно пов’язане з народними символами України. Ви зможете записати слово, якщо обчислите наступні інтеграли:
|
|
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Г |
Д |
Е |
Є |
Ж |
З |
И |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
І |
Ї |
Й |
К |
Л |
М |
Н |
О |
П |
Р |
С |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
Т |
У |
Ф |
Х |
Ц |
Ч |
Ш |
Щ |
Ь |
Ю |
Я |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
Розв’язки даних інтегралів – це впорядковані номери букв українського алфавіту. Ведучий вивішує таблицю, учні розшифровують слово. (КАЛИНА)
Господиня. Правду каже українське прислів'я: «Без верби і калини — нема України». З давніх-давен наш народ оспівував кущ калини в піснях і легендах.
Дівчина. Я знаю одну з таких легенд. Жила собі дівчина Калинка. Дуже любила вона квіти. Якось навесні пішла Калинка до лісу. Дорога була довгою, а обабіч ані кущика, ані деревця. Викопала в гущавині лісу тонесеньке стебельце й посадила край шляху. Від своєї хати носила з криниці воду та поливала. Виросло стебельце великим кущем. Ішов якось подорожній, сів під кущем перепочити та сказав спасибі тим роботящим рукам, які цей кущ посадили, і тому доброму серцю, яке його викохало. Раптом кущ враз укрився ніжним білим цвітом. А далі обсипався цвіт, а замість нього ягоди червоні, як намистинки виблискують, а в кожній ягідці заховано зернятко, схоже на маленьке серце. Прийшла Калинка і здивувалась. Звідки такі зернятка? А кущ нахиляється до неї і шепоче: «Це на згадку про твоє добре серце. А щоб люди тебе не забули, подаруй мені своє ім'я, Калинко».
Відтоді всі так і називають той кущ калиною.
Ведучий. Є ще багато рослин-символів, оберегів нашого життя: рута, м'ята, любисток, чорнобривці. Усі вони лікують, прикрашають, оберігають від зла. Ми повинні вчитися у своїх предків цінувати природу, адже ми є також частинкою цієї природи, яка нас оточує. Ми повинні шанувати, знати свої традиції, поважати державні та національні символи.
IV Домашнє завдання:
1. Обчислити площу фігури, обмеженої лініями 𝑦 = 𝑥2, 𝑦 = 4, 𝑥 = 0.
2. Обчислити площу фігури, обмеженої лініями 𝑦 = 𝑥2 + 4, 𝑦 = 4 − 𝑥2, 𝑥 = 2.
3. Обчислити площу фігури, обмеженої лініями
𝑦 = 1 2 − 4), 𝑦 = 𝑥
(𝑥
3
ЛІТЕРАТУРА
1. Афанасьєва О. М., Бродський Я.С., Павлов О. Л., Сліпенко А. К. Математика. 10 клас: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів.
Рівень стандарту. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010. – 480с.
2. Афанасьєва О. М., Бродський Я.С., Павлов О. Л., Сліпенко А. К. Математика. 11 клас: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів.
Рівень стандарту. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011. – 480с.
3. Бевз Г. П., Бевз В. Г. Математика. 10 клас: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту. – К. : Генеза, 2010. – 272 с. 4. Ігрові технології навчання на уроках математики / Упоряд. Коць Т. Г. – Тернопіль-Харків: Видавництво «Ранок», 2010. – 176 с. – (Серія «Ігрові технології»).
5. Минько Т. М. Масляна / Минько Т. М. // Виховна робота в школі. – 2011.
- № 2(75). С. 39 – 40.
6. Панішева О. В. Супутник вчителя математики. – Х. : Вид. група «Основа», 2008. – 172, [4] с. – (Б-ка журн. «Математика в школах України»; Вип. 4(64)). 7. Плєшко С. С. Державні та народні символи Украхни / Плєшко С. С. // Виховна робота в школі. – 2011. - № 8(81). С. 33 – 35.
8. Роєва Т. Г., Карцан Л. П. Алгебра у запитаннях та відповідях. – Х. : Країна мрій, 2008. – 160с.
9. Немировська Н. Г. Цікаві заходи весь рік. 1-11 класи.— X. : Вид. гру¬па «Основа», 2009.— 224 с. : іл.— (Серія «Позакласна ро¬бота»).
10. Математика після уроків. 5 – 11 класи. Посібник для вчителя / Упор.: М. Дзюбинська, В. Колодій, В. Підгородецька, Н. Тарасенко, О. Чижевська.
– Тернопіль: Мандрівець, 2007. – 88с.