Виховний позакласний захід з математики.
Математична гра для учнів 7-8 класів
«Каледоскоп знань». В цікавій ігровій формі учні підсумують знання з математики (алгебри, геометрії, логіки). При цьому учні вчаться грі в команді, підтримувати один одного.
Виховний захід спрямований підвищити інтерес до вивчення математики, поглибити і розширити знання учнів, встановлюючи зв`зки між математикою та іншими сферами життя; вчити застосовувати досвід під час виконання практичних завдань, переносити отримані знання в нову ситуацію, пов'язувати приклади із життєвими ситуаціями.
Виховний позакласний захід з математики.
Математична гра для учнів 7-8 класів
«Каледоскоп знань».
Мета заходу:
Форма проведення: Ігрова програма.
Обладнання: Великий плакат на дошці – поле гри, на якому розташовані кружечки чорного, коричневого, синього, зеленого, жовтого та червоного кольору; гральний кубик, великий куб з різнокольоровими гранями, шість різнокольорових зошитів з різнорівневими завданнями; плакати з висловленнями вчених про математику, годинник, комп’ютер.
У грі беруть участь дві команди восьмих класів.
Правила гри:
В синій папці завдання на кмітливість, в коричневій - практичні завдання, в жовтій папці питання творчі завдання, у блакитній папці стародавні задачі, у зеленій – завдання на перевірку уваги, в червоному історично-пізнавальні питання.
Вступне слово вчителя:
Сьогодні будемо, друзі, з вами царицю всіх наук вітати…
Так можемо гордо і по праву ми математику назвати.
Наук на світі є багато, їх навіть важко полічить,
Та нам їх треба добре знати, щоб всесвітом оволодіть.
Наука – знайдені алмази, вугілля, золото і мідь,
В руках людей могутній лазер і сотні зрошених угідь.
До різних ми наук охочі, нехай ведуть нас до вершин.
Та зараз ми сказати хочемо: наш математиці уклін!
Глибина і абстракції сила, сторга логіка, виклад красивий
Математиків ваблять віки.
Проникаючи в зоряні далі, в таємниці земної кори,
Математика всіх закликає: «Ти міркуй, фантазуй і твори!»
Доброго дня всім присутнім!
Сьогодні вам потрібні будуть усі ваші знання і навички, які ви одержали на уроках, ваша логіка мислення при розв’язанні цікавих, нестандартних і життєвих задач. Я бажаю вам успіхів, вдачі, кмітливості та винахідливості, оскільки математика здає свої фортеці лише сильним і сміливим. У нас буде цікаво, захоплююче, весело. Бо це буде емоційна Математика, і буде це свято Інтелекту. На град наших завдань ми чекаємо феєрверк ваших відповідей.
Отже, вперед, до знань!
Оголошуємо відбірковий тур:
Умови: учні по-черзі витягують запитання з кольорового куба і майже одразу відповідають на них . Правильна відповідь дає можливість потрапити до команди.
а) кашалот;
б) качка;
в) слимак;
г) акула? (Слимак)
Сформовані команди. Тепер потрібно вирішити, яка команда буде першою починати гру. Для цього потрібно кожній команді намалювати малюнок в Декартовій системі координат, учасники по черзі ставлять точки і з’єднують їх відрізками (один учасник –одна точка, один відрізок). В конкурсі переможе команда яка швидше і охайніше виконає малюнки.
Картки для першої команди
(3;-2), (4;-2), (4;-3), (3;-3),(-1;3),(-1;-1),(1;1),(-1:1),(-3;0),(-2;1), (1;2), (1;4), (3;4), (-3;5), (-2;6), (-1;6), (1;8), (3;8), (1;б),(-1;6),(-1;5),(3;1),(3;-3)
Картки для другої команди
(1;-3), (0;-2), (-1;-3)(-2;-3), (-2;-2),(-2;0),(-3-3), (-4;-3),(-3;2), (-4;3),(-4;6),
(-3;7), (-3;6),(-2;7),(-2;6),(0;5),(-2;5), (-1;3),(3;0), (6;2), (5;-1),(3;-3),(1;-3)
Отже, гра починається! Кидай куб, відкривай відповідну папку та отримуй запитання.
Зміст завдань що містяться в кольорових папках.
Завдання на кмітливість ( синя папка):
Завдання практичного змісту ( коричнева папка):
Завдання «Швидко, чітко» ( жовта папка, завдання для двох команд):
Умови випробування такі: одному із учасників кожної команди треба назвати 12 зображень на рисунках (дається 1 хвилина). За кожну правильну відповідь — по одному балу.
Ведучий: Як ви здогадалися, 12 питань вибрано невипадково. Ми знаємо про існування 12 апостолів, рік має 12 місяців. Крім того, число 12 у стародавньому Вавилоні вважалося священним.
На екрані з’являються зображення для першої команди:
1) рівнобедрений трикутник;
2) тупокутний трикутник;
3) рівні трикутники;
4) медіана;
5) паралельні прямі;
6) внутрішні односторонні кути;
7) зовнішній кут трикутника;
8) гіпотенуза прямокутного трикутника;
9) транспортир;
10) точка;
11) кут;
12) вертикальні кути.
На екрані з’являються зображення для другої команди:
1) рівносторонній трикутник;
2) прямокутний трикутник;
3) висота;
4) бісектриса;
5) перпендикулярні прямі;
6) внутрішні різносторонні кути;
7) внутрішній кут трикутника;
8) катет прямокутного трикутника;
9) лінійка;
10) відрізок;
11) суміжні кути;
12) прямокутник.
Стародавні задачі ( блакитна папка):
Задачі Метродора входили в рукописні збірники і в свій час були дуже поширені. Метродор увійшов в історію математики, як автор цікавих задач, складених у віршованій формі.
Прах Діофантова гробниця ховає: вдивися і камінь
Мудрим мистецтвом розкриє покійного вік:
З волі богів шосту частину життя був він дитина,
А ще половину шостої –стрів із пушком на щоках.
Тільки мила сьома, з коханою він одружився,
З нею п’ять років прожив, сина діждався мудрець.
Та півжиття свого тішився батько лиш сином.
Рано могила дитину у батька забрала.
Років двічі по два батько оплакував сина.
А по роках цих і сам стрів кінець свій печальний…
(, Діофант прожив 84 роки )
«О премудрий часознавче,
Яка частина дня пройшла вже?» -
«Що пройшло вже з сеї днини,
Візьми з того дві третини,
А на все дозвілля своє
Матимеш ще стільки вдвоє.
(, x=)
Піфагоре благородний,
Геліконських муз потомку,
НА моє скажи питання,
Скільки учеників годних
Маєш ти у своїм домі,
Що, немов борці на площі,
Раді премії добиться?
«Радо скажу Полікрате.
Бачиш, учнів половина
Математику зглибляє,
А натомість четвертина
На безсмертную природу
Свої досліди звертає:
Сьома часть ніщо не робить,
Лиш заховує мовчання,
Знай, ховаючи навчання».
Ще додай до тих три жінки,
Що встають не дуже рано, -
Серед них найвизначніша
Моя любая Теано.
Ось і всі, яких по змозі
Я по мудрості довожу, -
Може, муз їм пієрійських
Позискаю ласку божу.
( , x=28 )
Раз мул ішов з ослицею шляхом,
Обоє опаковані вином
.Під тягарем ослиця застогнала,
Та мул, якого від коня вона за сина мала,
Питає: «Мамо, що це за причина,
Що заскиглила ти, як молода дівчина?»
Вона відмовила, що потяжко їй двигать.
«Еге, хотіла б ти ще мов дівчина плигать!
Я більше двигаю, й мені не дуже гірко;
Якби від тебе взяв одно, то мав би в двоє стілько,
А якби ти одно та відняла мені,
То мали б ми обоє по рівні».
Хто хоче тії числа відгадати,
Не треба пальців обох рук зачисляти.
( Мул ніс 7 мішків, ослиця 5. )
Скільки було гусей? Гуси з вирію летіли і в зеленім лузі сіли. Їх побачив Елисей. Добрий день вам, сто гусей! Нас не сто!-сказав вожак, Скільки ж вас? – хлопча питає, Хто кмітливий - відгадає! Якщо нас порахувати, й, скільки є ще раз додати, а до того половину, ну а потім четвертину, та пристав би ти до нас, то було б вже сто якраз! Ой, скажіть же добрі друзі, скільки їх було на лузі?
( )
Завдання на перевірку уваги
( зелена папка, завдання для двох команд):
Кількість балів за конкурс залежить від кількості правильних відповідей на запитання.
Учасники уважно на протязі 30 секунд дивляться на малюнок. Кожній команді буде поставлено по 7 запитань.
Ведучий: У далеку давнину число 7 вважалося невизначено великою кількістю. Таке уявлення про число 7 збереглося до нашого часу у прислів'ях та приказках: « Сім раз відміряй — один відріж», «Семеро одного не ждуть». У Біблії розповідається, що Бог створив світ за 6 днів, а сьомий присвятив відпочинку. Греки визнавали 7 мудреців, 7 чудес світу. Римляни вважали, що Рим стоїть на семи пагорбах. Тобто сім — число магічне. Тому кожній команді потрібно відповісти на 7 запитань.
Отже, розслабтеся, заспокойтеся, щоб хвилювання вам не заважало. А тепер ви повинні сконцентрувати свою увагу на рисунках, зображених на екрані. Нічого не перемальовуйте, тільки дивіться. Через 30 секунд зображення зникне.
А тепер настав час дати письмові відповіді на 7 запитань.
1) Скільки різних трикутників зображено на плакаті? (1)
2) Скільки квадратів зображено на плакаті? (6)
3) Чому дорівнює периметр квадрата? (Рис. 2) (8)
4) Чому дорівнює площа квадрата? (Рис. 2) (4)
5) Чому дорівнює площа заштрихованого прямокутника? (2)
6) Чому дорівнює периметр трикутника? (6)
7) Чому дорівнює градусна міра кута трикутника? (60)
Письмові відповіді прошу здати на перевірку членам журі. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Історично-пізнавальні питання (червона папка):
трикутників? ( Фалес)
По закінченню гри журі підраховує результати, а учням пропонується гра «Віриш мені, чи ні?»
Ведучий читає цікаві факти з життя видатних людей і запитує «Вірите мені, чи ні?»
Якщо кількість балів після підрахунків виявиться однаковою, то пропонується вирішальний двобій «Точка зору» - конкурс ораторів. Із кожної команди викликають по одному учаснику, щоб він висловив думку за 1 хвилину стосовно проблеми: чому треба вивчати математику.
Паузи, що виникають під час проведення гри, можна заповнювати грою з глядачами:
Після завершення роботи, журі підводить підсумки гри, нагороджується команда – переможець, та кращі гравці.
Ведучий завершує свято словами:
Є наука, що розум приводить у порядок ясний і чіткий,
Нам вона теореми доводить, що поєднують формул рядки.
Математику всі ви впізнали, від людей всіх їй честь і хвала,
Також всім, хто її підкоряли, промовляєм подяки слова.
Скільки ще теорем невідкритих і задач нерозв’язаних є!
Хай живе математика в світі! І для розуму думки дає!
1