Позакласний захід з правознавства для учнів 9 класу на тему "Захист прав споживачів"

Про матеріал
Позакласний захід з правознавства для учнів 9 класу за темою "Захист прав споживачів".
Перегляд файлу

Розробка позакласного заходу з правознавства для учнів 9 – го класу за темою «Захист прав споживачів».

 

Настала зима. Всі ми очікуємо зимових свят. Щоб налаштуватись на роботу я хочу прочитати вам новорічну притчу. Сподіваюсь, що ви отримаєте задоволення від праці і не витратите марно час, а відкриєте для себе багато нового й цікавого.

 

1. ПРИТЧА

Всі ми знаємо, які бувають вітри-бешкетники. І на цей раз сталося так, що осінній вітерець-веселун закинув три насінини майже в одну луночку  - дві від ялинової шишки, і одну- від соснової. Стали вони нерозлучними подругами. Разом випустили свої перші зелені голочки навесні, разом раділи сонцю. Щасливі були подружки і швидше хотіли вирости.  

Настала весна. Підросли наші дівчатка, розуму набралися, особливо одна ялинка. Її так і прозвали подружки Красунею. До чого пухнаста, як іграшкова.  Ялинка і сосна намагалися захищати і охороняти її, як могли. Адже, люди й тварини, не дай Боже, могли зламати її стрункий стан, або ще гірше - зрубати і принести в будинок на Новий рік. І щоб не заважати такій красуні, друга ялинка почала рости криво, лише б більше простору було в Красуні, а сосна довго не пускала своїх гілок, росла вгору, віддаючи також улюбленій подружці місце і сонце.

Але, напевно, і ялинки грішні, як і люди. Красуня наша гордовито нахвалювала себе, та розправляла, і перераховувала смарагдові голочки. А до її сусідки «причепилося» інше ім'я «Хромоніжка».

Сосна давно вже бачила, як їхня улюблена подружка, яку вони так віддано оберігали, стала зазнаватися і пишатися собою. А далі пішло ще гірше.

- Гей, Хромоножка, посунься-но, ти ж бачиш, моїй спідниці місця не вистачає. Бери приклад з сосни, вона майже лиса, і дивиться в небо. І, що ти там все виглядаєш?

- А я море хочу побачити. Це моя мрія! - Відповіла спокійно сосна.

 - А я от нічого не хочу бачити, я хочу, щоб на мене дивилися та тішилися. Художники щоб малювали мене, поети – оспівували.

Хромоножка теж слухала, мовчала і думала: «А мені так хочеться бути корисною людям!» «Важко стояти вже стало. Центр тяжкості зовсім змістився. Ще один сильний вітер-буревій, і я не витримаю. Не хочеться гинути, не зробивши нічого корисного!»

Тут прилетіла сорока, підслухати їхні розмови, і як почала стрекотать:

- Ой, подивіться на них, кому моря, кому художників хочеться! До вас вже лісоруби йдуть.

Заохали наші подружки і з тугою стали чекати лісорубів.

- Ой, яка красуня! - вигукнув один дядечко. Візьмемо її в Будинок Культури, нехай діти порадіють.

- А цю сосну тільки на суднобудівництво! - впевнено сказав інший лісоруб, - ви подивіться, яка струнка: чистої води корабельна!

 - Ну, а цю можна на целюлозно-паперовий комбінат... - не встиг договорити третій, як наша Хромоножка мало не розплакалася від щастя: «Я буду корисною людям!»

Ось і вийшло три життя, три історії.

З сосни зробили величезний корабель, який обійшов і побачив багато країн, рятував моряків під час штормів. Сімдесят років сосна служила вірою і правдою людям, і була дуже задоволена своїм життям.

Красуню нарядили в сільському клубі паперовими гірляндами і пластмасовими кульками. Потанцювали-потанцювали навколо неї діти та й віднесли дерево на околицю після новорічних свят. А на наступний рік вже нарядили іншу і танцювали біля неї.

            А ось з Хромоножки зробили папір, з якого вийшло багато  книг, де відомі художники, письменники і поети написали свої безсмертні твори. Хто знає, може ти тримаєш у руках книжку з тієї Хромоножки...

 

2. Висновок. Об’єднання в команди. Журі.

 

З цієї притчі ви зрозуміли, що кожного року випилюють хвойні ліси не лише для того, щоб прикрасити оселі на Новий рік, а й для того, щоб ці дерева принесли користь людям.

 Подивіться на дошку. Ви бачите на що перетворюється ліс. Сьогодні я пропоную вам посадити нові ялинки. Для цього ми об’єднаємось в 2 групи. Кожна група, в ході заняття, зможе заробити бали за вірні відповіді. Один  бал – одна ялинка.

 

3. Тема. Назва команд.

    - Я пропоную командам самим визначити тему заняття. У кожної команди є папки, розгляньте їх зміст і спробуйте визначити, про що піде сьогодні мова.

 - Тема сьогоднішнього заняття  «Захист прав споживачів»

 Тепер відповідно до теми команди можуть обрати собі назву.                                       

 

4. Права споживача, визнані у світі.

 

1)    15 березня 1962 року президент США Джон Кеннеді, виступаючи із зверненням до Конгресу та об`єднань споживачів, вперше проголосив права споживачів.

15 березня кожного року відзначається як Всесвітній День прав споживачів.

В подальшому права споживачів були розширені та визнані в інших країнах.

 

2) Фундаментальні права споживачів, закріплені Декларацією ООН.

 

В 1973 р. XXV сесія Консультативної асамблеї Європейського союзу ухвалила « Хартію захисту споживачів».

В 1985р. Генеральна Асамблея ООН прийняла резолюцію « Керівні принципи для захисту інтересів споживачів». Вона була покладена в основу прийнятого в Україні у травні 1991р. Закону « Про захист прав споживачів». В 1993р., 1995р., 1997р. у закон були внесені зміни.

З 1989р. в Україні діє Українська асоціація споживачів

З 2003р. в Україні зареєстрована організація «Експерт», основною метою діяльності якої є виявлення на ринку неякісних, небезпечних для споживання продуктів харчування та інформування про це споживачів.

Законодавча база захисту прав споживачів в Україні удосконалюється, доповнюється необхідними законодавчими актами.

3)  Права споживачів за українським законодавством.

В Конституції України, стаття 42, проголошено:

 «Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів».

У статті 50 головного закону України встановлено: «Кожен має право на безпечне для життя і здоров'я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди. Кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена».

Право кожного на задоволення базових потреб - на житло, на достатній життєвий рівень, на охорону здоров'я та медичну допомогу – також гарантується Конституцією України.

Захист прав споживачів забезпечується Законом України «Про захист прав споживачів» у редакції від 01.12.2005. Цей Закон регулює відносини між споживачами товарів, (робіт, послуг) та виробниками, виконавцями, продавцями різних форм власності, а також встановлює права споживачів.

Споживачі, що знаходяться на території України (не лише громадяни України, а й інших країн), під час придбання, замовлення чи використання товарів (робіт, послуг) мають право на:

    захист своїх прав державою; 

    здобуття знань; 

    належну якість продукції та обслуговування;

    безпеку продукції; 

    необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця); 

    відшкодування шкоди (збитків), завданих дефектною чи фальсифікованою продукцією або продукцією неналежної якості, а також майнової та моральної (немайнової) шкоди, заподіяної небезпечною для життя і здоров'я людей продукцією у випадках, передбачених законодавством; 

    звернення до суду та інших уповноважених органів державної влади за захистом порушених прав; 

    об'єднання в громадські організації споживачів (об'єднання споживачів). 

Вітчизняне законодавство щодо захисту прав та інтересів споживачів включає також й інші законодавчі та підзаконні акти, серед яких Закони України «Про рекламу», «Про інформацію», «Про освіту», «Про безпечність та якість харчових продуктів», «Про транспорт», «Про зв'язок», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», положення про «Правила роздрібної торгівлі», «Правила торгівлі на ринках», «Правила торгівлі у розстрочку», «Правила торгівлі лікарськими засобами», «Правила торгівлі транспортними засобами і номерними агрегатами», «Правила роздрібної торгівлі тютюновими виробами» тощо.

 

28 листопада — Всесвітній день відмови від покупок. Щорічно наприкінці листопада люди в багатьох країнах світу на добу відмовляються від будь-яких покупок, нагадуючи собі про те, що надмірне споживання до добра не доведе.  Мета цього дня – звернути увагу на соціальні, економічні та екологічні наслідки культури споживацтва, дати зрозуміти людству, що крім товарів, у світі є багато більш цінних і цікавих речей. Його відзначають після американського Дня подяки, тобто в традиційний час початку різдвяних розпродажів у всьому світі.

Ідея цього свята-акції зародилася в Америці в 1992 році. З ініціативою відмовитися від покупок в цей день виступив канадський журналіст естонського походження Калле Ласн.

 

5. РЕБУСИ

 - Зараз попрацюємо з основними термінами заняття. У кожної команди  є ребуси, де і зашифровані ці терміни. За одну хвилину вам потрібно розгадати ребуси. Журі прослідкує, хто ще зробить першим.

Виробник - суб’єкт  господарювання, який виробляє товар або заявляє про себе як  про виробника товару чи про виготовлення такого товару на замовлення, розміщуючи на товарі та на упаковці чи супровідних документах, що разом з товаром передаються споживачеві, своє ім’я, торговельну марку.

Продавець – суб’єкт  господарювання, який згідно з договором  реалізує споживачеві товари або пропонує їх до реалізації.

Споживач - фізична особа, яка придбала, замовила, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов’язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов’язків найманого працівника.

Виконавець - суб’єкт  господарювання, який виконує роботи або надає послуги.

 

6. Соціальні ролі

 - Визначте за малюнками казок соціальні ролі

 

7. Реклама товара

Кожного дня на вулицях, дорогах, телеканалах, радіо нас супроводжує реклама, що закликає щось придбати, відвідати.

Спеціальна інформація про осіб,  продукцію чи послуги, що розповсюджується в будь-який спосіб із метою одержання прибутку, називається  рекламою.

Реклама має значний вплив на споживачів. Вона радить нам, що їсти і пити, як одягатися, куди  ходити за товарами, які кінофільми дивитися, де подорожувати, як виглядати, які ліки вживати і т. д.

В Законі записані такі норми:

  • Реклама повинна містити інформацію достовірну, точну.
    Проте дуже часто інформація перебільшується, споживачі вводяться в оману.
  • Реклама    не    повинна   містити    інформації   або   зображень,    які порушують   етичні,   гуманістичні,  моральні  норми,   нехтують правилами пристойності. Проте   інколи   по  телебаченню,   в   газетах   ми   зустрічаємо   інформацію,   яка нехтує правилами пристойності.
  • Реклама      повинна   враховувати   особливу   чутливість   дітей   і впливати на підсвідомість споживача Коли з екранів телебачення рекламують шоколадки, йогурти та інші ласощі, іграшки, закликаючи дітей умовляти батьків купити товар, це порушує закон.
  • Реклама на телебаченні не повинна переривати фільми, а виходити тільки перед ними або після них. Ця норма закону порушується постійно. Причому реклама посеред фільму триває дуже довго, а існують норми її тривалості не більше 15 % протягом години - 9 хвилин.
  • Забороняється реклама тютюнових виробів та алкогольних напоїв. Та хто вже не знає про "5 крапель", чи про "Березову на бруньках", "Біленьку"тощо

І це тільки частина порушень, отже всім нам необхідно бути дуже обережними, Пам 'ятайте: реклама може бути недобросовісною.

 

ситуація

Західний Дід Мороз, тобто Санта Клаус, завжди зображається одягненим в червоне і біле. Це не випадково. До 1930 року художники малювали його в одязі будь-якого кольору. Чому тепер у Санта Клауса немає синього кожушка?

(Компанія "Кока-кола ", чиїми фірмовими кольорами є червоний і білий, витратила немало грошей, щоб переконати художників що Санта Клаус віддає перевагу саме цим кольорам.)

8. Права і обов’язки

 

Одна команда визначає права, інша – обов’язки

     Споживач має право:

  •  знати якість товару;
  •  безпека товарів;
  •  якісне торговельне обслуговування;
  •  відшкодування збитків, заподіяних товарами неналежної якості;
  •  інформація про товари.
  •  вимагати від продавця, щоб якість придбаного товару відповіла вимогам нормативно-правових актів і нормативних документів, умовам договорів, а також інформації про товар, яку надає продавець.

Обов'язки споживача

1) перед початком експлуатації товару уважно ознайомитися з

правилами експлуатації, викладеними в наданій виробником (продавцем,

виконавцем) документації на товар;

2) в разі необхідності роз'яснення умов та правил використання товару

- до початку використання товару звернутися за роз'ясненнями до продавця

(виробника, виконавця) або до іншої вказаної в експлуатаційній документації

особи, що виконує їх функції;

3) користуватися товаром згідно з його цільовим призначенням та

дотримуватися умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару

(виконавцем) в експлуатаційній документації;

4) з метою запобігання негативним для споживача наслідкам

використання товару - застосовувати передбачені виробником в товарі

засоби безпеки з дотриманням передбачених експлуатаційною

документацією спеціальних правил, а в разі відсутності таких правил в

документації - дотримуватися звичайних розумних заходів безпеки,

встановлених для товарів такого роду.

 

 

9. Про що говорять етикетка та упаковка будь якого товару

Вивчіть обгортку продукту. Запишіть все, що ви можете дізнатися з написів і спеціальних знаків, поміщених на упаковці.

10. Доведіть, що товар неякісний

Два пакунки з товарами

  • Чи задоволені ви товаром? Якщо ні, які ваші подальші дії?

 

11. Пам’ятка споживача

 - Пропоную вам виробити пам’ятку споживача

 

12. Гра «Показуха»

1. Покупець             Товар               Брак 

2. Клієнт                  Перукар           Якість (задоволення)

 

13. Ситуація

Зіпсований відпочинок

 

14. Підсумок

Рефлексія

1.  Чому важливо бути уважним під час покупки товару?

2.  Яку роль відіграє реклама?

3.  Яка з порад вам здалася найбільш корисною?

Слово журі

 

 

doc
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
869
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку