Загальношкільний захід
(інтелектуальна гра для учнів 9 – 11кл.)
Підготувала вчитель історії
та правознавства Чучвага С.М.
Не втомлюймось жити –
Життя таке прекрасне.
І кожному лиш раз воно дано.
Біжить струмком,
Летиь щоденно птахом,
Міняється, мов кадри у кіно.
Ми право маєм дихати повітрям,
Спостерігати за хвостом комет,
І милуватись піснею веселки,
І зустрічати з вирію лелек.
Ми маєм право працювати досхочу,
Виконувати справу до душі.
Тому завжди пишатись буду,
Що маю право жить на цій землі.
Номер «Чи знаєш, що ти людина?»
В 1 Шановні друзі! Ми запрошуємо Вас у світ права! Право – це важливе досягнення цивілізації, що виникло ще в давнину і завжди впливало на життя суспільства в цілому й кожної людини зокрема.
В 2 Протягом історичного часу держава не захищала інтереси більшості людей. Право й закони багато століть були несправедливими, недосконалими.
В 1 Із часів стародавнього світу відомо, що люди були поділені на тих, хто мав багато прав і тих, хто взагалі вважалося не потребують прав.
В.2 В давнину суспільство розділене було на рабів і рабовласників, на привілейованих і безправних, на дуже заможних і жебраків, на олігархів і тих, хто живе за межею бідності. Однак людство завжди прагло жити за правилами. І сьогодні ми спробуємо зіграти роль богині Феміди.
Презентація про Феміду.
Номер. Вірш
Із далеких віків та із сивих давнин
Люди вірять, що Правда на світі жива.
І шукати ту Правду пішов не один,
Та ніхто не вернувся назад.
Раз зібрався в дорогу один чоловік,
Кинув рідних і дім, кинув все - будь що будь...
Обійшов цілий світ - і минув його вік...
Нелегкою була довга путь.
Та він вірив, що Правда на світі жива,
Молода, неземної краси, як богиня.
Свято вірив, що Правда - не просто слова,
Що ніколи вона не загине.
І зустрілась бабуся - потворна й страшна,
Вся у зморшках і шрамах, сліпа і беззуба -
То й була ота Правда, яку він шукав,
Що у битвах знайшла свою згубу.
І заплакав з гіркої розпуки старий:
"Люди вірять, що ти - молода і прекрасна.
Як я їм розкажу, що я правду зустрів
Таку кволу, стару і нещасну?"
Ну, а Правда на те усміхнулася криво:
"Ти дитячу їх віру в серцях не души.
Можна все у людей відібрати... крім віри -
А тому ти їм просто... збреши...
Ти скажи їм, що Правда на світі жива,
Молода, неземної краси, як богиня.
Нехай вірять, що Правда - не просто слова,
Що ніколи вона не загине."
Виходять учні.
8. Правда очі коле. Що правда, то не гріх.
9. Не шукай у других правди, як в тебе її нема.
10 . Не той друг, хто медом маже, а той , хто правду каже.
11. Стільки правди, як у шеляги срібла.
12. Правда в постолах, а кривда в чоботях.
13. Правда розмислу не потребує.
14. Де сила панує, там правда мовчить.
15. Біда на світі, коли нема правди!
16. Не на брехні світ стоїть.
17. Брехень багато, а правда одна.
В 1 Історія формування сучасних правовідносин налічує багато століть. Перші писані закони з'явились у 20 ст. до н.е. у Давньому Вавилоні й зрозуміло захищали інтереси багатих рабовласників.
В.2 Перші писані закони в Україні були складені великим київським князем Ярославом Мудрим в середині 11 ст. Ці правові норми носили феодальний характер, і були спрямовані на захист бояр та дружинників.
В 1 У наш час у кожній розвиненій демократичній державі існує верховенство права, тобто основним джерелом регулювання відносин між людьми є право й закон. Основним законом України є Конституція України.
В 2 Конституція України складена на основі норм міжнародного права. Вона проголошує, що «Кожна людина, її життя, честь і гідність , недоторканність і безпека є найвищою соціальною цінністю»
Пісня
В 1 Пройде не одне тисячоліття, коли людство зрозуміє цю істину, і пройде ще одне тисячоліття, коли людство, нарешті, прийме закони, які оберігатимуть дитину – найбільше наше багатство.
В 2 В стародавній Спарті слабких, кволих дітей кидали із скелі в прірву, вважаючи, що з них не виростуть сильні і здорові воїни. У часи кріпацтва дітей насильно відбирали у матерів і продавали, наче річ.
В 1 В різні епохи неоднаково дивилися на виховання і догляд за дітьми. Аж у 17-18 ст. на дітей, нарешті, починають звертати увагу – шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книги, дитячі пісні та музику.
В 2 Аж у 1924 р. у м. Женеві було прийнято Декларацію прав дитини. 1959 р. розроблена і втілена в життя нова Декларація прав дитини. А 1989 р. у Ною-Йорку всі прогресивні країни світу підписалися під Конвенцією прав дитини. В 1991 р. Україна приєдналася до Конвенції. В 1993 р. в м. Києві створено Всеукраїнський комітет захисту дітей.
Презентація «Права дитини»
Номер пісня
В 1 Користування житлом, купівля речей, проїзд у транспорті, заощадження у банку, відвідування школи, професійна діяльність – це різні форми участі особи у правовідносинах, що регулюються встановленими державою нормами права.
В 2 Загалом більшість звичних форм нашої повсякденної поведінки передбачені й регламентовані правом, хоча ми і не сприймаємо їх як такі. Знання та свідоме застосування правових норм робить життя людини ефективним, безпечним, а отже і більш щасливим.
В 1 Наше завдання сьогодні щоб ви по-новому подивилися на право, щоб у грі краще засвоїли його норми. Ми сподіваємося розбудити ваш інтерес до цієї необхідної науки. Тож запрошуємо учасників гри на суд богині Феміди.
В 2 А для цього ми радимо учасникам бути згуртованими, кмітливими, уважними й дотепними.
Гра
1 конкурс «Розминка» (1 бал)
2 конкурс «Історична мить » Коли й де відбувалися події, назвати які права людей порушувалися (5 балів) презентація
3. Наступний конкурс називається «Юридичний семафор».
Команди отримують картки з написами: види юридичної відповідальності, 1 бал.
Встановити види юридичної відповідальності.
1. Продаж наркотичних засобів - … (кримінальна)
2. Пошкодження столи в школі - …(матеріальна)
3. Несплата комунальних послуг - …(адміністративна)
4. Пошкодження бібліотечної книги - …(матеріальна)
5. Запізнення на урок - …(дисциплінарна)
6. Безквитковий проїзд у транспорті - …(адміністративна)
7. Невчасна поставка молокопродуктів у магазин - …(цивільно-правова)
8. Поява на роботі у нетверезому стані –… (дисциплінарна)
9. Крадіжка державного майна - …(кримінальна)
10 . Невчасне повернення боргу - (цивільна)
11.Вилов риби у забороненими засобами … (адміністративна)
12. порушення правил дорожнього руху…. (адміністративна)
13. позбавлення депутатів депутатських мандатів…. (конституційна)
14 нецензурна лайка в автобусі … (адміністративна)
15. Побиття особами віком 13 років хлопчика віком 7 років….(особи не є деліктоздатними)
16. мати залишила маленьку дитину у безпорадному стані …. (кримінальна)
4 конкурс «Знайди правове рішення».
Уявіть, що ваша мрія здійснилася і ви вже юристи. Зараз до вас прийдуть громадяни, щоб отримати правову допомогу. Вам необхідно надати юридичну консультацію з певного юридичного факту. Повна правильна відповідь за кожну ситуацію – 5 балів.
1. Жінка в магазині втратила свідомість і упавши, розбила вітрину. Адміністрація магазину вимагає від жінки відшкодування збитків.
Консультація для жінки: немає вини - правопорушення не скоєне.
2. Громадянин К. їхав на власній машині з роботи додому. Його зупинила група людей і попросили відвезти до лікарні пораненого хлопця. Він відмовився, бо дуже поспішав. Друзі пораненого відібрали в нього машину і повезли хлопця до лікарні. Громадянин К. звернувся в міліцію про викрадання автомобіля.
Консультація для громадянина: крайня необхідність, можливе відшкодування вартості бензину.
3. Громадянин Д. дав у борг своєму товаришеві 2000 гривень, який пообіцяв повернути гроші через місяць. Проте у визначений час товариш не з’явився. Після нагадування про борг він відмовився повернути гроші.
Консультація для громадянина Д.: треба звернутися до суду. Проте, якщо не була оформлена відповідна розписка і немає свідків угоди, повернути борг майже неможливо.
4. Робітник проспав на роботу і запізнився на зміну на 3 години і 5 хвилин. Він попросив вибачення у бригадира, проте його звільнили з роботи.
Консультація для робітника: прогул (більше 3 годин)– підстава для звільнення.
5. 17-літній юнак влаштувався на роботу . Ніяких пільг на роботі він не отримав.
Консультація для юнака: адміністрація не права: робочий тиждень – 36 годин, відпустка – календарний місяць, заборона нічних змін, додаткової роботи, шкідливого виробництва.
6. Після смерті громадянина В. у нього залишилось майно на 10 000 гривень. Про своє бажання отримати це майно заявили 12-ти річна донька померлого, 83-ти річна мати і брат померлого (40 років).
Консультація для брата: він не отримає спадщину, бо є спадкоємці першої черги – неповнолітня донька і стара мати.
Слово журі
5 конкурс Гра з глядачами «З мого дитинства» (2 бали)
Встановити чиї (або хто порушив права і які саме права порушено)
Презентація «З казок та мультфільмів»
6 конкурс «Капітани» Виберіть зайве: (6 балів)
1.Князь,сотник,гетьман,президент.
2.Верховна рада,державна дума,рейхстаг,конгрес,Верховний суд.
3.Київська Русь,Гетьманщина,Україна, «Руська правда».
4. Конституція, Декларація, ООН, Конвенція
5. усиновлення, шлюб, оренда квартири, позбавлення батьківських прав
6. Конфіскація майна, арешт, ув’язнення, попередження
7 конкурс– «Знаєш- відповідаєш» або «далі». (за 1 хв.)
ІІ команда
Слово журі
8. Конкурс «Юридичний рахунок» (6 балів) загальна кількість балів - 95
І Команда «Сині»
ІІ Команда «Жовті»
Гра з глядачами «Так чи ні»
- Кожна людина має право своє ім'я
- Можна бити дитину
- не можна відвідувати лікарів
- всі діти рівні між собою
- не можна ходити до школи
- можна примушувати дитину тяжко працювати
- можна ображати дітей
- треба жити в злагоді і мирі
- поважати своїх батьків
9 конкурс «Правовий аукціон» (уривки з кінофільмів) назвати фільм, хто з героїв порушував права чи правила, які саме) Обговорення 5 балів
Слово журі
В 1 Щоб жити в мирі і злагоді один з одним, існують правила, які визначають стосунки між людьми. Життя змусило людей встановити багато різних правил. І ми зустрічаємося з ними на кожному кроці.
В 2 Але є й такі правила, що обов’язкові для всіх громадян країни, хто б вони не були – дорослі чи діти, вчителі чи учні, президент чи депутати. Це такі правила, що встановлюють порядок у всій державі. Обов’язки кожного громадянина та його права. Ці правила називаються державними законами.
В 1 ми хочемо познайомити вас із незвичайними законами, які існують у наш час у різних країнах. Наприклад.
В 1 Знай, що ти маєш багато прав: на життя, на охорону здоровя, на повагу честі й гідності, на недоторканність, на безпечне дозвілля, на духовний, розумовий, культурний розвиток. І ще багато інших прав
В 2 Тільки не забувай – такі самі права як і ти має кожна людина! Реалізуючи свої права, намагайся поважати права інших, поставити себе на їх місце. Спробуй зробити це – і ти побачиш, як зміниться світ і люди, що тебе оточують.
1