Позакласний захід з правознавства "Громадянин повинен знати!"

Про матеріал
Матеріал для проведення брейн-рингу з правознавства, розрахований для учнів з 9 до 11 класу.
Перегляд файлу

 

 

Позакласний захід – правовий брейн-ринг

11 клас

ГРОМАДЯНИН ПОВИНЕН ЗНАТИ

Мета: виховувати в ліцеїстів зацікавлення правовими знаннями, популяризувати правові закони, формувати правову культуру школярів, виробляти навички правомірної поведінки, підвищення зацікавленості та інтересу молодого покоління до правових знань.

 

Клас поділено на 4 команди (у кожної своя назва та девіз)

 

Вступне слово вчителя

Добрий день ліцеїсти та гості заходу. Тема нашої зустрічі «Громадянин повинен знати». Ми громадяни нашої держави. Хто такий громадянин? В першу чергу – це людина, в юридичному ж значені не кожна людина може бути громадянином. Це зумовлено певними відмінностями у правовому статусі громадянина і людини. Права останньої, тобто людини, мають природний та невідчужуваний характер, тоді як права громадянина визначаються належністю людини до громадянства певної держави. При цьому правові статуси громадянина і людини багато в чому збігаються і переплітаються. Тому чимало конституцій держав, в тому числі України, містять загальні розділи про права, свободи та обов'язки людини і громадянина.

Сьогодні ми спробуємо пригадати та поглибити, в ігровій формі, ваші знання з правознавства та продовжимо формувати принципи правомірної поведінки, адже в правовій державі це основне для кожної людини, не залежно від того чи є вона громадянином України.

Пропоную вам 5 конкурсів, в яких команди будуть набирати бали і відповідно хто отримає найбільшу кількість і стане переможцем сьогоднішньої гри.

Правила гри:

1.​ Запитання зачитується один раз.

2.​ На обговорення питань надається від 5 сек. до 1 хв. в залежності від конкурсу.

3.​ Під час обговорення не приймаються підказки з залу та від членів інших команд.

4.​ Відповідь записується на аркуші паперу до закінчення часу на обговорення.

5.​ За кожну правильну відповідь команда отримує один бал, а за неправильну – нуль балів.

6.​ Після оголошення підсумків гри кожна команда, що не згодна з результатами, має право подати апеляцію.

 

Для вирішення питання, яка команда буде першою відповідати пропоную вам завершити вислів відомої людини, на обговорення 15 сек.

Продовжіть вислів американського юриста XX ст. Луїса Брандейса: «Єдиним титулом в нашій демократії, вище за титул Президента, є титул…» (ГРОМАДЯНИН)

Відповідає команда, яка першою піднімає прапорець.

 

І КОНКУСР «Розминка» (мозковий штурм)

8 запитань

  1. Команда

Запитання

  1. Назвіть форму державного правління України (Республіка)
  2. Основний документ, який засвідчує приналежність особи до держави. (Паспорт)
  3. У наш час це слово є крилатим словом і юридичним терміном: так називають, наприклад, право постійного члена Ради Безпеки ООН заборонити прийняття рішення, з яким він не згоден. Цим правом користується і Президент України. Яке це слово? (Вето)
  4. Той, хто бачив злочин. ( Свідок)
  5. Добровільний, рівноправний союз жінки і чоловіка, спрямований на створення сім’ї. (Шлюб)
  6. Яка кількість народних депутатів відповідно до Конституції України? (450)
  7. У чиїй компетенції зміна конституційного устрою України (народу)
  8. З якого віку настає кримінальна відповідальність за особливо тяжкі злочини? (14 років)

 

  1. Команда

Запитання

  1. Назвіть форму територіального устрою України (проста, унітарна держава)
  2. Як називається союзна держава, що складається з території суб’єктів, які мають обмеження суверенітету? (Федерація)
  3. Яка кількість голосів народних депутатів потрібно для подолання вето президента? (300)
  4. Скільки державних мов в Україні? (одна)
  5. Публічне прийняття законів шляхом всенародного голосування. (Референдум)
  6. До якого віку людина вважається дитиною? (До 18 років)
  7. Назвіть державні символи України (прапор, герб та гімн)
  8. У Шрі-Ланці він називається асамблеєю, в Ісландії – альтингом, Норвегії стортингом, в Ірані – меджлісом, у Німеччині – бундестаг, а у Польщі – сенат. А як він називається в Україні? (Парламентом)

 

     3. Команда

      Запитання

  1. Назвіть форму політичного режиму в Україні (демократія)
  2. Найбільш тяжке та небезпечне правопорушення (Злочин)
  3. Який термін надається Президенту України на підписання закону прийнятого ВРУ? (10 днів)
  4. З якого віку настає адміністративна відповідальність? (16 років)
  5. Винна дія або бездіяльність особи, яка порушує встановлені норми права, завдає шкоди й спричиняє юридичну відповідальність (Правопорушення)
  6. Який державний орган влади в Україні є найвищим виконавчим та розпорядчим? (Кабінет Міністрів України)
  7. Основне, невід’ємне право людини. (Право на життя)
  8. З якого віку громадянин може стати депутатом ВРУ? (21 рік)

   4. Команда

       Запитання

  1. Назвіть гілки влади в Україні (законодавча, виконавча, судова)
  2. Як називаються особи без громадянства? (Апатриди)
  3. Яку кількість складає конституційна більшість народних депутатів у парламенті? (більше 226)
  4. Можливість діяти без заборон, за вибором. (Свобода)
  5. Який шлюбний вік жінки в Україні? (18 років)
  6. З якого віку громадянин може стати Президентом України? (35 років)
  7. Який державний орган влади в Україні представляє законодавчу гілку влади? (Верховна рада України)
  8. Як називається особа, які не виповнилося 18 років? (неповнолітня)

Підведення підсумків конкурсу

ІІ КОНКУРС «Капітан знає»

Усі ми знаємо що існують різні види відповідальності за правопорушення, вам будуть запропоновані приклади неправомірної поведінки, ви повинні визначити, якому виду відповідальності вони підлягають.

  1. Керування автомобілем у нетверезому стані (Адміністративна)
  2. Невчасна поставка цитрусових фруктів у магазин (Цивільно-правова)
  3. Дрібне розкрадання державного або колективного майна (Адміністративна)
  4. Запізнення на роботу на 2 години з початку роботи (Дисциплінарна)
  5. Пошкодження бібліотечної книги (Матеріальна)
  6. Крадіжка автомобіля (Кримінальна)
  7. Продаж наркотичних засобів (Кримінальна)
  8. Безквитковий проїзд у транспорті (Адміністративна)
  9. Порушення навчальної та трудової дисципліни (Дисциплінарна)
  10.  Пошкодження шкільного майна (Матеріальна)
  11.  Злісна непокора розпорядженню або вимозі працівника поліції чи їх образа (Адміністративна)
  12. Голосна музика в нічний час та інші порушення громадського порядку (Адміністративна)

 

ІІІ КОНКУРС «Правова допомога»

Кожній команді видається ситуація, яку потрібно пояснити з правової точки зору.

1.Команда

  1. На підприємстві відбувається скорочення штату працівників. Брига­дир запропонував своїм працівникам написати у зв'язку з цим заяву про звільнення за власним бажанням. (Консультація для робітни­ків: не писати заяву, оскільки в такому разі вони втратять статус робітників, що потрапили під скорочення штату, і матеріальне від­шкодування.)
  2. Молоді люди зареєстрували шлюб, коли дівчина вже чекала на дитину. Через місяць чоловік подав до суду заяву на розлучення. Якими мають бути дії судді? (Заяву не приймуть, оскільки розірвання шлюбу є неможливим, коли жінка вагітна або дитині ще не виповнилося року. Але жінка може подати таку заяву.)

2.Команда

    1. Учень 10 класу Андрій був прийнятий на роботу вантажником на продуктовий склад . Чи правомірні дії адміністрації? Свою відповідь обґрунтуйте. (Ні. Неповнолітнім на важких роботах (шкідливі уми ви, піднімання важких речей тощо) працювати заборонено.)

2. Громадянин Коломиренко на ринку витягнув гаманця з кишені громадянина Афоніна, Через кілька хвилин Афонін помітив зникнення гаманця та підняв лемент. Черговий міліціонер затримав громадянина Коломиренка через його підозрілу поведінку, при цьому в нього було знайдено гаманець, що належав Афоніну. Дайте кваліфікацію діям громадянина Коломиренка (Дії громадянина Коломиренка слід кваліфікувати як незакінчений замах на крадіжку, оскільки він не зміг скористатися викраденим майном.)

3.Команда

1. Робітник Петренко, який працював на заводі, знайшов собі іншу роботу в одній із приватних фірм. Наступного дня Петренко попередив майстра про те, що звільняється, а після обідньої перерви зовсім пішов із роботи. Прокоментуйте дії Петренко (Звільнення за власним бажанням за цих умов можливе через два тижні після подання заяви.)

2.  Іванов подав до РАЦСу заяву про реєстрацію шлюбу з Петровою. Че­рез декілька днів до РАЦСу прийшла Козлова та попросила не реєструва­ти шлюб Іванова, оскільки вона та Іванов проживають уже декілька років разом; всі сусіди, знайомі вважають їх чоловіком та дружиною, хоча їх шлюб не зареєстрований. Дайте правовий аналіз ситуації. Чи зміниться Ваше рішення, якщо виявиться, що у Іванова та Козлової є спільна дитина? Прохання Козлової не реєструвати шлюб Іванова з Петровою є неправомірним, тому що Козлова з Івановим не перебували в зареєстрованому шлюбі. Якщо у Козлової та Іванова є спільна дитина, то це ситуацію стосовно шлюбу не змінить, а Іванов просто буде утримувати дитину, тобто плати­ти аліменти у твердій грошовій сумі або у частці від доходу.

4.Команда

1. Неповнолітня Олена (17 років) після одруження продала квартиру подаровану їй бабусею 5 років тому. На отримані кошти вирішила здійснити кругосвітню подорож із чоловіком. Батьки Наталії стверджують, що вона не мала права продавати квартиру без їхнього дозволу і вимагають розірвання договору. Дайте оцінку юридичній ситуації? (З моменту одруження особа набуває повної дієздатності. Тому дії Олени є цілком правомірними)

2. Громадянин Одарко Віктор Павлович, 1981 р. н., звинувачується в тому, що під час руху поїздів підкладав на залізничну колію різноманітні предмети. Одарко В. Л. заявив, що він не підозрював, що своїми діями створював загрозу залізничному руху, і його дії взагалі є злочином. Як це вплине на вирок суду? (Ніяк: незнання закону не звільняє від відповідальності.)

Підсумки конкурсу

 

ІV КОНКУРС «Чорний квадрат»

Вступне слово вчителя

Бути громадянином, це не лише знати свої права, а й історію та культуру. Відгадайте що за чорним квадратом.

1. Кожен глава української держави, перш ніж почати виконувати свої обов’язки, має прийняти присягу. Для цього він кладе руку… На що? (Пересопницьке Євангеліє та Конституцію України)

2. В давнину її виготовляли з дерева або металу, використовували як зброю. Археологи знаходили її  в Трої і на території Кавказу, користувались нею татари і поляки, саме від останніх її перейняли собі козаки. З XVІ ст. вона не лише зброя, а й символ влади. Хто вона? (Булава)

3. Вона символ життя, крові та вогню, материнства, символ єднання народу та символ Батьківщини. (Калина)

4. Український історик, громадський та політичний діяч, автор більше 2000 наукових праць, завідувач кафедри історії у Львівському університеті. Президент УНР. (Михайло Грушевський)

5. Цей предмет має правильну форму. За нього часто вмирають люди. Спочатку відігравав роль «символу влади». В середні віки використовувались для різноманітного призначення та часто виступали в якості символів для численних знатних родів, виробничих гільдій, різноманітних міст, релігійних утворень тощо. Являється одним із символів держави. (Прапор)

6. Сучасники називали його людиною суворою: навіть побратими ставилися до нього з певним острахом. Цікавим є й той факт, що під час різноманітних перемовин із ворожою стороною він міг навіть вдавати божевілля, щоби збити з пантелику та нагнати страх, видавав неприродні звуки, вигукував дивні фрази, крутив головою. Знав латинську, французьку та турецьку мови. Попри те, що освіту здобув у єзуїтському навчальному закладі, майбутній гетьман залишався вірним православ’ю. (Богдан Хмельницький)

7. В останній рік свого життя він власним коштом видав «Букварь южнорусскій», за яким навчатися грамоті рідною мовою мали дорослі українці в недільних школах. Буквар містив азбуку з друкованими та прописними літерами, тексти для читання, цифри, таблицю множення, переспіви Псалмів Давидових та п’ять щоденних молитов. Однак згодом Буквар був заборонений і вилучений з метою нерозповсюдження недільними школами. І це, не зважаючи на те, що «ничего в себе противного законам не заключает», як говорилось у доносі. (Тарас Шевченко)

8. Документ був написаний двома мовами – латинською та давньоукраїнською. Має преамбулу та 16 статей. Проте був написаний у вигнанні, тому чинним не був, а залишився пам’яткою філософсько-правової історичної думки. (Конституція Пилипа Орлика, повна назва Договори і Постановлення Прав і вольностей Війська Запорозького між Ясновельможним паном Пилипом Орликом, новообраним гетьманом Війська Запорозького, і між Генеральною старшиною, полковниками, а також названим Військом Запорозьким, що за давнім звичаєм і за військовими правилами утверджені обома сторонами вільним голосуванням і Ясновельможного гетьмана урочистою присягою підтвердженням року від Різдва Христового 1710, Квітня 5, в Бендерах)

Наші права та обов’язки регулюються не лише законами нашої держави, а й міжнародно-правовими актами, пропоную переглянути відео про Декларацію прав людини.

Підсумки конкурсу.

Оголошення команди переможниці

Заключне слово вчителя.

Любі одинадцятикласники, нажаль курс правознавства вивчається лише один навчальний рік, ви його вивчали у 9 класі, я сподіваюсь що сьогодні нам вдалося дещо пригадати та дізнатися нове, адже кожна поважаюча себе людина повинна знати хоча б найнеобхідніший мінімум правових знань, задля створення правомірних ситуацій, задля можливості захисту себе та своїх близьких, адже незнання закону не звільнить вас від відповідальності. Бажаю вам успіху.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Колесник Светлана
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 травня 2021
Переглядів
1048
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку