Мовознавчий турнір
«Слово до слова - зложиться мова»
(6 клас)
Мета: систематизувати та узагальнити навчальний матеріал;
розширювати кругозір учнів;
сприяти підвищенню інтересу школярів до вивчення української мови;
розвивати творчі, артистичні та комунікативні здібності, уміння працювати в команді, виступати перед аудиторією;
виховувати кмітливість, зібраність, швидкість реакції, вольові якості;
формувати в учнів почуття дружби, взаємопідтримки, поваги один до одного;
Обладнання: картки та конверти з конкурсними завданнями, комплекти завдань для кожної команди, емблеми, мультимедійний проектор, екран, ноутбук, грамоти.
Форма проведення: інтелектуальна гра.
Попередня підготовка:
Від кожного 6 класу в грі бере участь команда у кількості 6 школярів, решта учнів - уболівальники.
Попередньо даються завдання: підготувати назву, девіз команди;
Оформлення залу
Під сценою розташовано столи для команд. Далі в зал – місця для журі. До складу журі входять директор школи, заступники директора, учитель української мови та літератури.
Хід заходу
Звучить марш запорозьких козаків. На сцену виходить козак і ведуча. Козак читає наказ.
Наказ
«Вельмишановна громадо Шкільної країни. Нині світлеє свято зібрало нас у цьому залі - свято рідного слова. І прославимо в цей день мову українську. Хай вона живе у віках! По цьому бути!»
Ведуча. Сьогоднішня зустріч не звичайна. На вас чекає не просто зустріч із чарівним, мелодійним українським словом, а мовний турнір, у якому юні мовознавці продемонструють високу ерудицію, доведуть усім присутнім, що досконало володіють культурою слова.
Козак. До речі, про турнір. Батьківщина турнірів – Франція. Імовірно, що вони проводилися з другої половини ХІ століття. Батьком турніру називають Жоффруа де Прейлі. Головна мета турніру – демонстрація бойових якостей лицарів у середньовічній Західній Європі.
Ведуча. А на землі наших предків найвідважнішими та найхоробрішими лицарями були козаки. Тож сьогодні зійдуться в інтелектуальному поєдинку представники двох козацьких куренів. Привітайте бурхливими оплесками курінь «Юні Знавці Наук» 6-А та його курінного отамана…………….., курінь «Молода Січ 6-Б на чолі з …………………………..
Козак. Відомо, що Запорізьку Січ очолював виборний гетьман (після 1648 р.- кошовий отаман). Сьогоднішній турнір буде оцінювати теж гетьман, але нашої Шкільної країни – директор школи. Їй допомагатимуть:
……………………………………(суддя),
……………………………………(писар),
……………………………………(осавул).
Ведуча. Запрошую курінних отаманів на сцену для проведення жеребкування.
Жеребкування.
Отже, розпочинаємо мовний турнір.
Звучать фанфари.
Козак. На Україні здавна відоме прислів’я «Зустрічають по одягу, а проводжають по розуму». Вам необхідно представити герб свого куреня, девіз, аргументувати вибір костюмів. Максимальна кількість балів за І тур – 3.
І турнір «Візитна картка»
Козацькі куреня знайомлять уболівальників і членів журі зі своєю назвою, девізом, гербом .
Ведуча. Журі оцінює виступ козацьких куренів, а для всіх присутніх рубрика «Це цікаво знати».
У козацькому війську їх називали пластунами, на Запорозькій Січі у них був окремий Пластунівський курінь (сучасний спецназ). Ото ж, кілька фактів про таємничих козаків-характерників:
1. Корені характерництва сягають у тисячолітню давнину, у часи великого переселення арійських племен в Україну з Індії.
2. Характерники вміли використовувати енергію Космосу. Такий воїн міг змінювати свою подобу, ставати невидимим, читати людські думки, пересуватися по повітрю й воді, через вогонь, до якого він не чутливий, говорити з тваринами.
3. Характерники були знайомі з властивостями науки. Так, наприклад,
поранених козаків лікували, вводячи їх в гіпнотичний транс. Це дозволяло робити складні операції: витягати кулю з тіла чи складати переламані кістки, не використовуючи знеболення.
7. Характерниками були кошові отамани, гетьмани, полковники. Серед них: Григорій Сагайдачний, Захарій Чепега, Семен Палій, Дмитро Байда-Вишневецький, Самійло Кішка, Іван Підкова, Іван Богун, Максим Кривоніс, Северин Наливайко і наймогутніший козак-характерник - Іван Сірко.
Запорожці казали, що рівного Івану Сірку раніше не було, зараз немає, і ніколи не буде. Люди говорили, що Сірко був великим чаклуном. Не дарма турки прозвали його Шайтаном... Навіть після смерті Сірка, ляхи і бусурмани боялися його ще довго.
Оголошення результатів І турніру.
Козак. Козаки не лише хоробрі воїни, але й люди здатні зорієнтуватися в будь-якій екстремальній ситуації. Пропонуємо вам взяти участь у бліц-турнірі.
Ведуча. Команди відповідають на 10 запитань без підготовки, отримуючи за кожну правильну відповідь 0,5 бала. Загальна кількість балів за бліц-турнір – 5.
Бліц-турнір
Запитання для команди 6-а класу
1. Скільки букв в алфавіті української мови? /33/
2. Незмінна значуща частина слова, що стоїть після кореня. /Суфікс/
3. Самостійна частина мови, що називає ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої ознаки. /Прислівник/
4. Чуже мовлення передане дослівно , без будь-яких змін /Пряма мова/
5. Два слова, серед яких одне головне, а друге залежне. /Словосполучення/
6. Змінна частина слова. /Закінчення/
7. Застарілі слова, які вийшли з ужитку, бо мають сучасний відповідник /Архаїзми/
8. Головні члени речення. /Підмет і присудок/
9. «Жовтіє лист» — це словосполучення чи речення? /Речення/
10. Що означає фразеологізм «ніде й голці впасти»? /Тісно/
Запитання для команди 6-б класу
1. Розділ науки про мову, що вивчає речення і словосполучення. /Синтаксис/
2. Що означає фразеологізм «замилювати очі»? /Обдурювати/
3. Перекладіть українською слово «улитка». /Равлик/
4. Слова з протилежним лексичним значенням. /Антоніми/
5. Скільки звуків в українській мові? /38/
6. Частина слова, що знаходиться перед коренем. /Префікс/
7. Службова частина мови, що сполучає однорідні члени речення та частини складного речення. /Сполучник/
8. Розмова двох осіб. /Діалог/
9. Чи може словосполучення складатися з одного слова? /Не може/
10. Розділ мовознавства, який вивчає слово, його значення і походження. /Лексикологія/
Ведуча. Дякую за відповіді! Просимо журі оцінити результати конкурсу.
Звучить пісня «За любов і волю».
Оголошення результатів.
Козак. Справжні козаки могли написати листа навіть турецькому султану. А чи опанували ви граматику? Наступний турнір «Мовознавець» перевірить ваші вміння будувати правильно словосполучення й речення.
Ведуча. Ваше завдання - відредагувати запропоновані речення та словосполучення. Кожне правильно відредаговане словосполучення – 0,5 бала. Максимальна кількість балів за цей турнір – 4.
ІІІ тур « Мовознавець»
Не сиди на полу - не сиди на підлозі.
Самий кращий малюнок – найкращий малюнок.
Земельний участок – земельна ділянка, земельний наділ.
Тут нема печаті – тут нема печатки.
Хрустальний світильник – кришталевий світильник.
Грошовий перевод – грошовий переказ.
У диктанті зустрічаються помилки – у диктанті трапляються помилки.
Я не получаю газет – я не отримую газет.
Ведуча. Поки команди працюють, а ми тим часом пограємо з вболівальниками. Продовж прислів’я та здобудь звання «Найактивніший вболівальник».
Вчення світ,…(а невчення тьма)
Слово не горобець -…(вилетить не спіймаєш)
Під лежачий камінь …(вода не тече)
Хочеш їсти калачі - …(не сиди на печі)
Краще синиця в руках,…(ніж журавель у небі)
Рання пташка росу п’є,…(а пізня сльози ллє)
Книжка вчить,…(як на світі жити)
З брехнею світ пройдеш,…(а назад не вернешся)
Любиш кататися – люби й …(санчата возить).
Що посієш, те й …(пожнеш).
Вік живи – …(вік учись).
Зробив діло –…( гуляй сміло).
Праця чоловіка годує, а …(лінь марнує).
Журі оголошує результати ІІІ турніру.
ІV турнір «Зрозумій без слів»
Козак. Мова рухів і жестів теж є красномовною. А чи здатні наші учасники зрозуміти один одного без слів?
Ведуча. Наступний турнір має назву «Зрозумій без слів». Курінні отамани за допомогою жестів повинні передати зміст стійких словосполучень, а команда – сказати, який це фразеологізм. Кожен фразеологізм – 0,5 бала. Максимальна кількість балів - 3:
а) водити за носа
гладити по голівці
намилити шию
зуб на зуб не попадає
надувати (копилити ) губи
сісти в калюжу
б) клювати носом
тримати язик за зубами
пальчики оближеш
зашпори зайшли
засукавши рукава
обвести навколо пальця
Ведуча. Журі оцінює результати ІV туру «Зрозумій без слів», а у нас гра з глядачами «Відгадай загадку».
Українські народні загадки, образні, чудові, яскраві. Ви їх, напевно, пам’ятаєте добре з дитинства і тому загадувати їх вам сьогодні не буду. А загадаю краще не зовсім народні і не зовсім з дитинства, а лінгвістичні. Відгадки ж до моїх загадок приховані в народних казках, приказках, прислів’ях та фразеологізмах.
1. Що може вирости на городі, якщо дядько в Києві? (Бузина)
2. Він свистить у кишенях. (Вітер)
3. Улюблене видовище барана. (Ворота)
4. Дороговказ до Києва. (Язик)
5. Казкове житло, в яке, на жаль, не вмістився ведмідь. (Рукавичка)
6. Птах, який приносить новини на хвості. (Сорока)
7. Тварина, яку можна зробити з мухи. (Слон)
8. Прилад для письма по воді. (Вила)
9. Їх кладуть на полиці, коли нічого їсти, сушать, коли весело. (Зуби)
10. Фрукти, які ростуть на вербі. (Груші).
Оголошення результатів ІV турніру «Зрозумій без слів».
V тур «Творчий» (5 балів)
Козак. Колись у суперечці з італійцем, англійцем і німцем, щоб довести, що українська мова багата й милозвучна, українець склав вірш та оповідання, у якому кожне слово починалось на одну й ту ж букву. Наприклад:
Стихли струни, стихли співи,
Срібні співи серенад,
Срібно стеляться сніжинки -
Спить самотній сад.
Ведуча. Спробуйте й ви зробити те ж саме. Завдання трохи змінимо: складіть прозою 1 речення, кожне слово в якому починатиметься літерою П.
Козацькі курені починають працювати, а ми послухаємо поезії, написані справжніми майстрами слова.
Звучать поезії про мову.
Ведуча. Курені завершили свою роботу. Запрошуємо по одному представнику на сцену для презентації вашої роботи.
Козак. Поки журі підбиває підсумки, ми послухаємо пісню у виконанні Ванюшкіної Ангеліни.
Звучить пісня. Потім слово надається журі
VІ турнір «Смачний куліш»
Козак. Здавна про українців говорять, що ми найгостинніший народ. Про нашу щедрість відомо всьому світові. А які смачні національні страви: борщ, галушки, вареники. А у козаків у найбільшій пошані був куліш.
Ведуча. Зараз ми спробуємо його «приготувати», правильно дібравши складові цієї страви. Але буде ще й додаткове, мовознавче завдання: розставити назви продуктів, які необхідні для приготування кулішу, в алфавітному порядку.
А у нас знову гра з глядачами.
«Загадковий кошик»
Яке місто ширяє над головами? (Орел)
З якого крана не набереш води? (Підйомного)
Як записати в чотирьох клітинках словосполучення «суха трава»?(Сіно)
Що треба зробити, щоб майка злетіла?( Майка – чайка)
Що знаходиться в середині школи? (Буква О)
У якому слові є сорок букв «а»? (Сорока)
Що стоїть між підлогою і стелею? (І)
Від назв яких двох букв стає жарко, гаряче? (Пече)
Який синонім прислівника тепер не змінює свого значення, коли його
прочитати справа наліво? (Зараз)
Яку державу влітку можна носити на голові? (Панама)
Ведуча. Просимо команди завершити роботу. Журі оцінить її, а ми з вами переглянемо уривок із мультфільму «Як козаки куліш варили».
Мультфільм.
Козак. Для оголошення остаточних підсумків турніру запрошуємо на сцену нашого кошового отамана Коробицьку Світлану Едуардівну.
Фанфари.
Нагородження переможців.
Ведуча. Від щирого серця вітаю переможців, які показали себе сьогодні кращими знавцями мови, а також всіх учасників заходу.
Пам’ятайте, що усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі та володарі; на порох розсипаються величні будівлі, умирають дерева, пересихають ріки; гори перетворюються на купи каміння. Усе стає прахом, а написане слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!
Козак. Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – цей невмирущий голос України!
Звучить пісня «Мова єднання».