Українська мова, 6 клас. Учитель Кузьменко Людмила Альбертівна. Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 250 з поглибленим вивченням математики Деснянського району міста Києва
Тема уроку: Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Очікувані результати уроку
Після цього уроку учні/учениці зможуть:
Регламент уроку
Хід уроку
1.Вступна частина
Оголошую тему і очікувані результати уроку; прошу заповнити таблицю «З-Х-Д»[1], заздалегідь підготовлену на дошці, (у зошитах учні таблиці не записують):
ЗНАЄМО |
ХОЧЕМО ДІЗНАТИСЯ |
ДІЗНАЛИСЯ |
|
|
|
|
|
|
2. Основна частина
2.1.Пропоную учням прочитати текст, спроектований на інтерактивну дошку.
Карпати
Ось ми в карпатському лісі. Він росте на схилі гори. Йдемо вузькою звивистою стежкою. Навколо справжнє зелене море! Дерева величезні, листя на них густе, і вони ніби вітають нас, погойдуючи розлогим віттям.
Раптом на стежку вибігає король карпатських гір – олень. Зустріч для нього, мабуть, несподівана. Він стає, мов укопаний, і дивиться на нас спокійними, чистими, як весняне небо, очима. Ми боїмося ворухнутися. І все-таки олень злякався якогось шерхотіння і швидше за стрілу помчав у гори.
2.2.Прошу учнів назвати прикметники, аргументувати відповідь.
2.3. Бесіда за питаннями, робота з текстом.
Зверніть увагу, як змінюються прикметники в тексті. Від чого залежать категорії роду, числа й відмінка прикметника?
Випишіть 4 словосполучення іменників з прикметниками, у дужках вказавши рід, число, відмінок.
2.4.Опрацьовуємо правило на сторінці 128 (3 абзаци). Заповнюємо таблицю «З-Х-Д».
2.5.Проведення творчого експерименту.
Використовую інтерактивний текст, що має ефект зникнення слів від дотику на інтерактивній дошці, пропоную учням вилучити всі прикметники з тексту. Прочитати речення, поділитися враженнями. Ставлю запитання:
«На вашу думку, яка роль прикметників у тексті?».
2.6. Виконання тренувальних вправ.
«У яких стилях можуть вживатися прикметники?»
Виконання вправи 330 (усно).
«Яка роль прикметників у художньому стилі?».
Опрацьовуємо правило на сторінці 128 (рубрика «Роль у мовленні»). Заповнюємо таблицю «З-Х-Д».
Ставлю учням питання про те, яким членом речення може бути прикметник.
Виконання Вправи 333 (1,2 речення) – списати речення, підкреслити прикметники як члени речення.
2.7.Опрацьовуємо правило на сторінці 128 (4 абзац). Заповнюємо таблицю «З-Х-Д».
3.Заключна частина.
Рефлексія за допомогою методу «Листки самооцінювання».
Пропоную учням заповнити листки самооцінювання. Наприклад, форма листа може бути такою.
Листок оцінювання результатів
вивчення теми «Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Критерії оцінки (0-потребує вдосконалення; 1-задовільно; 2-прекрасно).
Критерії |
Бали |
Я знаю, що таке прикметник |
|
Я вмію знаходити прикметники в тексті |
|
Я знаю роль прикметника в різних стилях мовлення |
|
Я знаю, яким членом речення буває прикметник |
|
4.Домашнє завдання.
Вивчити правило на сторінці 128.
Написати невеликій твір-опис (10-15 речень) у художньому стилі на одну із запропонованих тем: «Зашелестів дощ», «Вечір наближається скорою ходою»¸ «Ріка заснула в берегах». Використати в тексті прикметники-епітети.
Методичний коментар: таблиця «З-Х-Д» («Знаємо-Хочемо дізнатися-Дізналися») є одним із способів графічної організації та логіко-змістовного структурування матеріалу. Учні/учениці при цьому згадують про те, що вони вже знають, вони вчаться ставити запитання, підтверджують свої нові знання.
Заповнювати таблицю потрібно поступово, послідовно виконуючи такі кроки:
1.До ознайомлення зі змістом теми заповнити першу та другу колонки: «Знаю», «Хочемо дізнатися».
2. У ході уроку заповнювати колонку «Дізналися».
3. Підвести підсумки роботи, зіставляючи зміст колонок.
Методичний коментар: метод «Листи самооцінювання» дозволяє швидко підвести підсумки уроку, привчає до короткого викладення і пояснення власних оцінок. Цей метод можна застосувати у кінці уроку, запропонувавши учням заповнити листки само оцінювання. Після цієї роботи вчитель може попросити кількох учнів прочитати свою оцінку та прокоментувати її, запитати, чого б учні хотіли навчитися на подальших уроках. Ці оцінки вчитель може враховувати під час оцінювання
Використані джерела
1.Навчаємо мислити критично: посібник для вчителів/автори-укладачі О.І.Пометун, І.М.Сущенко.- Дніпропетровськ: Ліра, 2016.
2.Українська мова. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Заболотний О.В., Заболотний В.В. – К.: Генеза, 2016. Стор.128-130
[1] Опис методів подано наприкінці у рубриці «Методичний коментар»