ПОЗАКЛАСНИЙ ЗАХІД
з зарубіжної літератури в 6-х класах
БРЕЙН-РИНГ
(синхронна літературна гра)
за темою «Давньогрецька міфологія»
Цілі проведення позакласного заходу:
- познайомити з історією створення, змістом міфів Стародавньої Греції;
- допомогти дітям зрозуміти світ давньогрецької міфології;
- розвивати вміння усвідомлено, уважно читати твір, знаходити
точні відповіді на запитання, що стосуються деталей міфів;
- розвивати логіку, мислення, літературний смак;
- розвивати вміння організовано та швидко працювати в групі;
- розширювати кругозір учнів;
- виховувати інтерес до читання, вивчення художньої літератури.
Хід проведення синхронної літературної гри
Учні 6-х класів довільно формуються в групи по 6 осіб, реєструються в журі (до журі запрошуються старшокласники або вчителі літератури), розсаджуються за окремими столами. Кожна група отримує папір для письмових відповідей на запитання.
Учитель ставить завдання, дає 1 хвилину на обговорення правильної відповіді. Після цього групи здають свої письмові відповіді журі, яке одразу в загальній таблиці вказує кількість правильних відповідей. Учитель зачитує правильну відповідь і ставить наступне завдання.
Гра складається з кількох вікторин. Після закінчення гри підбиваються підсумки та нагороджуються кращі команди, які посіли І, ІІ, ІІІ місця.
Вступне слово вчителя. Давним-давно, ще до нашої ери, світ існував за тими ж основними законами, що діють і тепер, тільки закони ці ще ніким не були відкриті. Уся величезна робота пізнання світу людству тільки ще належала. І перші гіпотези про походження світу і людини, про закони життя виявилися настільки цікавими, прекрасними, поетичними, правдоподібними, що ми досі зі здивуванням і радістю звертаємося до наївності та мудрості давніх людей, що створили ці гіпотези, які згодом були відкинуті наукою, але стали нескінченним, невичерпним джерелом мистецтва і літератури.
Стародавня людина вважала, що все навколо (камінь і хмара, море і гори, земля та її плоди) живе подібно до неї самої: так само мислить, відчуває, радіє і обурюється. Йому здавалося, що живе. Спроба людини осмислити, зрозуміти цей світ і себе в ньому призвела до зародження міфів. Міфи допомагали людині жити в таємничому і складному світі, вони пояснювали причини явищ природи, життя і смерті, зміни ночі і дня. У них йшлося і про безсилля людини перед стихіями, і про боротьбу її з ворожими силами, і про вміння вижити, хай би як було важко.
Як же дійшли до нас міфи стародавніх греків? Їх передавали з вуст в уста, з покоління в покоління. Їх створювали бродячі співаки - аеди, які мандрували від одного поселення до іншого і зупинялися в будинках вождів племен. На зборах знатних жителів вони мірними голосами декламували пісні та гімни на честь богів, покровителів даного племені, акомпануючи собі на кіфарі.
Поступово в окремих областях Стародавньої Греції склалися цілі цикли оповідей. Так, у Фівах співали пісні і оповіді про божество вина і веселощів Діоніса, про нещасну Ніобу, дітей якої вбили розгнівані боги. В Аргосі розповідали про героя Персея, про страшний кінець вождя Агамемнона, зрадницьки вбитого власною дружиною та її спільниками.
В Аттиці та її центрі Афінах були поширені оповіді про сина морського бога Посейдона - Тесея, який нібито об'єднав розрізнені аттичні племена іонян в одну громаду, побудував місто Афіни і здійснив низку подвигів.
Нарешті, повсюдно і широко були відомі легенди про Геракла - могутнього сина верховного божества Зевса, про його подвиги і трагічну долю; про далекий похід групи героїв, які побудували корабель "Арго", про лиха і пригоди їхнього вождя Одіссея.
Мешканці Стародавньої Греції втілили свої мрії та сподівання в настільки досконалих міфах, що вони живуть багато століть, кочують із твору у твір, втілюються у слові, бронзі, мармурі - у творах різних видів мистецтва.
Давайте ми з вами "перегорнемо" у грі сторінки найвідоміших у світі міфів, згадаємо їхні захопливі сюжети, героїв.
1. Конкурс «Анаграми»
таркен (нектар)
вратнек (кентавр)
язорібам (амброзія)
екларГ (Геракл)
мейротеП (Прометей)
йеесТ (Тесей)
мазакони (амазонки)
огорнаГ (Горгона)
2. Конкурс «В гостях у Геракла»
Старий став Геракл. Багато води утекло відтоді, коли він здійснював свої подвиги. Важко Гераклу їх згадати. Давайте допоможемо йому. Допишіть назви міфів про подвиги Геракла.
1. «______________________ лев»
2. «______________________ гідра»
3. «______________________ птахи»
4. «______________________ лань»
5. «______________________ вепр»
6. «_______________________________ царя Авгія»
7. «________________ бик»
8. «________________ Діомеда»
9. «_____________ Іпполіти»
10. «Корови ______________»
11. «__ербер»
12. «Яблука ______________»
3. Конкурс "Екскурсія історичним музеєм"
Зробимо невеличку зупинку в залі, де зібрані предмети, що колись належали давньогрецьким богам. Табличок у експонатів поки що немає. Давайте їх складемо, підібравши пари: ім'я бога - предмет.
1. Аїд 1. Земля
2. Прометей 2. Ґедзь
3. Атлас 3. Ковальський горн.
4. Гефест 4. Вогонь
5. Іо 5. Камінь
6. Сізіф 6. Крила
7. Дедал 7. Небесне склепіння
8. Антей 8. Колісниця
4. Конкурс "У давньогрецькій школі"
Зазирнемо в давньогрецьку школу. Подивимося, які завдання виконують там учні. А чи впораєтеся ви з ними?
Продовжіть речення.
1. Геракл довгі роки служив ...
2. Богом підземного царства був ...
3. Хто така Іполіта?
6. Хто звільнив Прометея?
7. Чим була небезпечна медуза Горгона?
8. Як звали істоту з тілом людини й головою бика, що жила в Лабіринті на острові Крит?
5. Конкурс «Назви міф і героя»
1. "Ще багато довелося після цього мандрувати Гераклу, поки не досяг він берегів сивого Океану. У роздумах сів герой на березі біля вічно шумливих вод Океану. Як було досягти йому острова Еріфеї, де пас свої стада Геріон? День уже хилився до вечора. Ось показалася і колісниця Геліоса, що спускається до вод Океану. Яскраві промені Геліоса засліпили Геракла, і охопила його нестерпна, палюча спека. У гніві схопився Геракл і схопився за свій грізний лук, але не розгнівався світлий Геліос, він привітно посміхнувся герою, сподобалася йому надзвичайна мужність
великого сина Зевса. Геліос сам запропонував Гераклу переправитися на
Еріфею в золотому човні, в якому пропливав щовечора бог сонця зі своїми кіньми і колісницею із західного на східний край землі у свій золотий палац. Зраділий герой сміливо вскочив у золотий човен і швидко досягнув берегів Еріфеї". (10-й подвиг Геракла "Корови велетня Геріона")
2. "У своїх пошуках зайшов він на крайню північ, до річки Ерідану, що вічно котить свої бурхливі, безмежні води". (12-й подвиг Геракла "Яблука Гесперид", Геракл)
3. "Подібно до вітру, носилася вона по горах і долинах Аркадії, не знаючи ніколи втоми. Цілий рік переслідував Геракл.... Вона мчала через гори, через рівнини, стрибала через прірви, перепливала річки. Все далі й далі на північ бігла лань. Не відставав від неї герой, він переслідував її, не випускаючи з поля зору. Нарешті Геракл досяг ... крайньої півночі - країни гіпербореїв і витоків Істра. Тут ... зупинилася". (4-й подвиг "Керинейська лань").
4. "Багато жахів бачив на шляху своєму Геракл; нарешті, він постав перед троном Аїда. Із захопленням дивилися володар царства померлих і дружина його Персефона на великого сина громовержця Зевса, який безстрашно спустився в царство мороку і печалей. Він, величний, спокійний, стояв перед троном Аїда, спершись на свою величезну палицю, у левовій шкурі, накинутій на плечі, і з луком за плечима. Аїд милостиво привітав сина свого великого брата Зевса і запитав, що змусило його покинути світло сонця і спуститися в царство мороку. Схиляючись перед Аїдом, відповів Геракл:
- О, володар душ померлих, великий Аїд, не гнівайся на мене за моє прохання, всесильний! Адже ти знаєш, що не зі своєї волі прийшов я в твоє царство, не зі своєї волі буду я просити тебе". (11-й подвиг "Кербер")
5. "... він торкався землі, своєї матері, і оновлювалися його сили; він черпав їх у своєї матері, великої богині землі". (12-й подвиг Геракла "Яблука Гесперид", Антей)
6. "Серед його отар було триста биків з білими, як сніг, ногами, двісті биків були червоні, як сидонський пурпур, дванадцять биків, присвячені богові Геліосу, були білі, як лебеді, а один бик, що вирізнявся незвичайною красою, сяяв, подібно до зірки". (6-й подвиг Геракла "Скотний двір царя Авгія", Авгій)
7. "Одного разу батько Данаї, проходячи над схованкою, почув дитячий крик. Цар здивувався, відімкнув вхід у підземелля, спустився в оселю Данаї і побачив на руках у дочки чарівного хлопчика. Страх напав на царя. Він став думати, як йому уникнути страшного призначення. Нарешті він наказав посадити Данаю з сином у великий ящик і таємно кинути в море.
Вітер довго носив ящик морем і пригнав до острова Серіфу. На березі рибалка ловив рибу. Він закинув сітку в море і зловив замість риби великий ящик". ("Персей")
8. "...усе підземне царство наповнилося його виттям. Він силкувався вирватися з обіймів Геракла, але тільки міцніше стискали могутні руки героя його шию. Обвив він хвіст свій навколо ніг героя, впилася голова дракона своїми зубами йому в тіло, але все марно". (11-й подвиг Геракла "Кербер", Кербер)
9. "Нехай не вступає громовержець у шлюб із морською богинею Фетідою, бо бо богині долі, віщі мійри, витягнули такий жереб Фетіді: хто б не був її чоловіком, від нього народиться в неї син, що буде могутнішим за батька". ("Прометей", Прометей говорить про Геракла)
10. "Дівчина сказала, що вона дочка ефіопського царя - Андромеда і приречена на поталу морському чудовиську. Її мати, цариця Кассіопея, похвалилася одного разу, що вона вродливіша за всіх морських мавок, - за це бог морів Посейдон послав до їхнього краю жахливу рибу, яка пожирала рибалок у морі, і плавців, і корабельників, топила кораблі й спустошувала береги їхнього царства. Народ прийшов у сум'яття і зажадав, щоб Кассіопея умилостивила Посейдона, віддавши в жертву чудовиську свою дочку Андромеду.
Андромеду прикували до скелі на березі моря і залишили одну. Біліша за морську піну стояла дівчина біля скелі і зі страхом дивилася на море. Ось під водою, у морській глибині, показалася величезна голова, блиснув лускатий хвіст. Андромеда в жаху закричала. На поклик її прибігли батько і мати і стали плакати з нею". ("Персей")
11. "Але ... чекав ще більш небезпечний подвиг - бій із самим Мінотавром! Аріадна таємно від батька дала ... гострий меч і клубок ниток. Коли ... і всіх приречених на смерть відвели в Лабіринт, юнак прив'язав біля самого входу кінець Аріаднової нитки і пішов заплутаними нескінченними переходами. Нарешті, він дійшов до місця, де знаходився Мінотавр, який із грізним ревом кинувся на прибульця. Почався страшний бій... Під час сутички, в якусь мить, ... вдалося схопити чудовисько за ріг і встромити йому в груди свій гострий меч. Убивши Мінотавра, юнак зі своїми супутниками, слідуючи за ниткою клубка, вийшов з Лабіринту, де біля виходу їх радісно зустріла Аріадна". ("Тесей")
12. "У гніві натягнув він свій лук, блиснула в повітрі стріла і встромилася в коліно одного з кентаврів. Не ворога вразив Геракл, а свого друга Хірона. Велика скорбота охопила героя, коли він побачив, кого поранив. Геракл поспішає омити й перев'язати рану друга, але ніщо не може допомогти. Знав Геракл, що рана від стріли, отруєної жовчю гідри, невиліковна. Знав і Хірон, що загрожує йому болісна смерть. Щоб не страждати від рани, він згодом добровільно зійшов у похмуре царство Аїда". (5-й подвиг: Еріманфський кабан і битва з кентаврами)
Джерела:
https://legends.co.ua/greek-myths/
https://uk.wikipedia.org/wiki/Давньогрецька_міфологія
https://naurok.com.ua/posibnik-davnogrecka-mifologiya-231393.html