Вікторини та дидактичні ігри на уроках зарубіжної літератури 6 клас
(до розділу «Пригоди і фантастика»)
Запитання, використані в запропонованих завданнях, допоможуть перевірити вміння учнів визначати головних і другорядних героїв, тему та ідею творів, елементи сюжету, здатність аналізувати героїв за допомогою цитат із творів, визначати причини та наслідки конкретних вчинків героїв.
Для проведення таких завдань вчитель відводить 8-10 хвилин. Це допоможе виявити прогалини в знаннях учнів, ступінь засвоєння матеріалу. Учитель зрозуміє, чи добре учнями прочитано текст, осмислено художній напрям.
Літературний диктант «Так чи Ні»
Жуль Верн «П’ятнадцятирічний капітан»
-
Мандрівники з «Пілігрима» потрапили в Анголу, що знаходиться на африканському континенті? (Так)
-
Шхуна «Пілігрим» була споряджена в Сан-Франциско для полювання на китів в північних морях? (Ні)
-
«Пілігрим» взяв курс до Нової Зеландії де перебувала дружина господаря шхуни? (Так)
-
Ангола прославилась своїми демократичними порядками? (Ні)
-
Автор роману гаряче виступає проти работоргівлі? (Так)
-
Негору розповідає Гаррісу, що він утік з каторги? (Так)
-
«Пілігрим» розбився біля берегів Південної Америки? (Так)
-
Дік Сенд не здогадався, що вони знаходяться в Африці, а не в Америці? (Ні)
-
Гарріс виявився чесною людиною, яка щиро хотіла допомогти потерпілим? (Ні)
-
В екваторіальній Африці є пампаси? (Ні)
-
Атакамська пустеля розташована в Болівії? (Ні)
-
Дік Сенд побачивши острів Трістан-дакунья, подумав, що то острів Пасхи? (Так)
-
Річкою Конго можна без перешкод добратися до океану? (Ні)
-
Негору тяжко поранив собаку Дінго? (Так)
-
Мандрівники вирішили знайти ріку й по ній дібратися до океану? (Так)
-
На шляху до ріки мандрівників застала сильна злива? (Так)
-
Дік Сенд і його друзі вирішили перечекати зливу у закинутому будинку? (Ні)
-
Водоспади Нтамо – це в Америці? (Ні)
-
Дік Сенд потрапив у Ніагарський водоспад? (Ні)
-
Кузен Бенедикт прочитав мандрівникам лекцію про бджіл? (Так)
-
Кузена місіс Велдон звали Бенедикт? (Так)
-
Місіс Велдон здогадалася про їхнє складне становище і підтримала Діка Сенда? (Так)
-
Кора хінного дерева має властивість вгамовувати лихоманку? (Так)
-
Знаряддя для полювання на китів називається гарпун? (Так)
Літературний диктант «Чий це портрет»
-
«… Був середній на зріст, міцно збудований, чорнявий, із синіми рішучими очима… Його розумне обличчя дихало енергією. Це було обличчя не тільки хороброї, а й завзятої людини». (Дік Сенд)
-
«Це був середнього зросту, міцно збудований чоловік років під сорок. Жваві очі, посріблені сивиною чуприна й борода, засмагле, аж чорне, обличчя, мов у того кочівника, що все життя мандрує на вільному повітрі по лісах та рівнинах. Шкіряна куртка, крислатий капелюх, чоботи на високих підборах з халявами до колін, на закаблуках великі остроги, які дзвеніли на кожному кроці». (Гарріс)
-
«… Була хоробра жінка й не боялась моря. Тридцятирічна, з міцним здоров’ям, вона звикла до тривалих морських подорожей і не раз поділяла з чоловіком їх невигоди». ( Місіс Велдон)
-
«… Був славний чолов’яга років п’ятидесяти. Та, незважаючи на цей вік, було б необачно відпустити його кудись самого. Він був скоріше довгий, ніж високий, скоріше сухорлявий, аніж худий. Кістлява статура, велика кудлата голова, золоті окуляри – одне слово, в усій довжелезній особі… вгадувався вчений…» (Кузен Бенедикт)
-
«Чоловік він був мовчазний, тримався від команди осторонь, однак справу свою знав добре… Мав років десь із сорок. Це був чорнявий, сухорлявий, моторний, середній на зріст і, певно, дужий чоловік». (Негоро)
-
«… Вона йшла разом із іншими жінками в середині каравану. Її скували з молодою матір’ю, у якої було двоє дітей… Охоплена жалістю, взяла під свою опіку… хлопчика. Несла, рятуючи від утоми й нещадного батога наглядача. Але це була для неї, старої, важка ноша, і вона боялася, що довго не витримає». (Нянька Джека Нен)
-
«… Гарно збудований, дужий хлопець… шість футів на зріст… Тягнув канат, мов та лебідка». (Геркулес)
-
«Найстарішого негра звали… Завдяки своєму вікові, енергійній вдачі та здобутому за довге трудове життя досвідові, він був товаришам за старшого». ( Том)
-
« На грудях у нього білою глиною були намальовані химерні візерунки. На ньому була пишна із шлейфом спідничка з трави, як у сучасних модниць. На шиї – намисто з пташиних черепів, на голові – шкіряний ковпак, прикрашений пір’ям та намистом, стегна оперізував шкіряний пасок, на якому теліпалися сила-силенна дзвіночків». ( Мганнга)
-
«… Досвідчений мореплавець, один із найвправніших гарпунерів флотилії, мав команду, яка складалася з п’яти матросів і одного новачка». (Капітан Халл)
-
« На стегнах теліпалися дві спіднички зі шкури «куду», мав химерне татуювання. Кожен із придворних навколо нього мав якесь каліцтво – відрізане вухо, ніс, руку чи інше…» (Муані-Лунга, король Казондо)
-
«Висока химерна зачіска обрамляла її дрібненький зміїний видок». (Королева Муані)
Експрес-тестування
-
Головного героя роману «П’ятнадцятирічний капітан» звали:
а) Дік Сенд; б) Негоро;
в) Гарріс; г) Геркулес.
-
Як звали капітана шхуни «Пілігрим»:
а) Том; б) Актеон;
в)Халл; г) Геркулес.
-
Напівзатонулий корабель, з якого команда капітана Халла врятувала п’ятьох пасажирів, називався:
а) «Вальдек»; б) «Вальпараїсо»;
в) «Пілігрим»; г) «Сан-Франциско».
-
Як звали найстарішого негра, яких врятувала команда Халла:
а) Том; б) Актеон;
в) Геркулес; г) Остін.
-
Екіпаж «Пілігрима» зустрів велику ділянку моря червоного кольору. Це були:
а) такі водорості; б) ґрунти червоного кольору;
в) дрібні рачки; г) червона риба.
-
Які букви були викарбувані на ошийнику собаки:
а) «А. Б.»; б) «С.В.»;
в) «Ж. В.»; г) «Д. Л.».
-
Кузен Бенедикт був:
а) ухологом; б) етнографом;
в) оторалингологом; г) ентомологом.
-
Як звали няньку малого Джека:
а) Сен; б) Нен;
в) Кен; г) Мем.
-
Основне зло на африканському континенті:
а) работоргівля; б) страшні хвороби;
в) хижі звірі; г) відсутність пісної води.
-
Від кого скаженів собака Дінго:
а) Актеон; б) Халл;
в) Негоро; в)Геркулес.
-
Як Дік Сенд ціною власного життя хотів захистити своїх друзів від тубільців-людожерів:
а) перевернув човен поблизу крокодилів;
б) спрямував човен на берег де чекали леви;
в) сховався від дикунів у печері;
г) вистрілив у весло і спрямував човен у водоспад.
-
Як склалася доля негрів, яких Негоро продав у рабство:
а) усі загинули; б) їх викупив Джеймс Велдон;
в) їх викупив Дік Сенд; г) вони втекли до Америки.
Вікторина «Уважний читач»
-
Кого місіс Велдон вважала своєю другою дитиною? ( кузена Бенедикта)
-
Куди мав пливти «Пілігрим»? (до американського континенту)
-
Що сталося з компасом, який був у каюті капітана? ( випадково розбився)
-
Чому капітан Халл не відмовився взяти на шхуну пасажирів? ( це була родина власника китобійної флотилії)
-
Чому Дік Сенд взяв командування шхуною на себе? ( капітан Халл загинув)
-
Скільки тривала морська подорож під керівництвом Діка Сенда? (74 дні)
-
Чому місіс Велдон не поплила додому разом з чоловіком? ( бо малий Джек захворів)
-
Як називалося знаряддя для полювання на китів? (гарпун)
-
Що Бенедикт завжди привозив із наукових експедицій? ( комах)
-
Що найсильніше та найстрашніше для моряків-мисливців було у смугача? ( хвіст)
-
Хто був найменшим пасажиром на «Пілігримі»? ( Джек, син місіс Велдон)
-
Для чого було потрібно два компаси і два хронометри на кораблі? ( щоб звіряти покази й уникати помилок).
Р. Л. Стівенсон «Острів скарбів»
Вікторина « Уважний читач»
-
Як називався заїзд, де жив Джим і його родина? ( «Адмірал Бенбоу»)
-
Що спричинило те, що головний герой був змушений разом із матір’ю покинути свій дім і бізнес? (смерть капітана, що жив у їхньому трактирі)
-
Як звали хлопчика, головного героя роману? (Джим Гокінс)
-
Який час було вказано на піратській чорній мітці? ( 10 годин)
-
Хто приніс чорну мітку? ( Сліпий П’ю)
-
Як Джим ставився до лікаря Лівсі? ( довіряв і поважав його)
-
Ким був капітан Флінт? (Піратом)
-
Як називався корабель, на якому Джим зі своїми спільниками вирушив у подорож? ( «Еспаньйола»)
-
За що лікар Лівсі боявся сквайра Трелоні? ( За довгий язик)
-
Хто нанявся кухарем на «Еспаньйолу»? ( одноногий моряк Сільвер)
-
Як звали капітана шхуни? (Смолетт)
-
Як діяв Джим у критичних ситуаціях? ( Розсудливо, здебільшого робив правильний вибір)
-
Які слова вмів говорити папуга? (Піастри)
-
Де сидів Джим, коли почув страшну звістку від Сільвера? ( У діжці)
-
Кого називали «Джентльменами фортуни»? (Піратів)
-
Як звали людину, яка жила на острові? ( Бен Ганн)
-
Скільки років ця людина прожила на острові? (3 роки)
-
Як називався цей острів? (острів Кістяка)
-
Що Джим зробив неправильно на острові? (Самовільно покинув людей напризволяще, нікого не попередивши)
-
Як поводився Джим у ворожому таборі? (Мужньо, хоробро)
-
Перед яким вибором став Джим? ( Або перейти на бік піратів, або залишитись чесним і порядним, але загинути)
-
Як ставились до Джима члени команди? (Дуже добре, вони любили його й піклувалися про нього)
-
Що таке «Жовтий Джек»? ( Хвороба)
-
Роман «Острів скарбів» за жанром – це? ( Пригодницький роман)
Літературний диктант «Так чи Ні»
-
Роман «Острів скарбів» Р. Л. Стівенсона – це пригодницький роман? ( Так)
-
Таверна батьків Джима називалася «Веселий Лівсі»? (Ні)
-
Сліпий пірат П’ю приніс чорну мітку Біллі Бонсу? (Так)
-
Після отримання чорної мітки Біллі Бонс помер? (Так)
-
У доборі команди корабля сквайр Трелоні мав великий досвід? ( Ні)
-
Джим поплив на острів скарбів разом із піратами? (Так)
-
Капітан Флінт вигадав компас у вигляді скелета? (Так)
-
Щоб дістатися до «Еспаньйоли» , Джим скористався човном піратів? (Ні)
-
Бен Ганн давно знайшов скарби піратів? (Так)
-
За Джима заступився пірат Сільвер а надії, що колись допоможуть і йому?(Так)
-
Отримавши скарб усі учасники добре розпорядились ним? (Ні)
-
«Жовтий Джек» - це хвороба? (Так).
Упізнай героя за цитатою:
-
«… то був високий, міцний, огрядний чоловік, з брунатним обличчям… Руки в нього були зашкарублі й пошрамовані, з чорними поламаними нігтями, а рубець на щоці мав неприємний блідо-багровий відтінок». (Біллі Бонс)
-
« У нього немає однієї ноги. Старий сивий моряк із багряним обличчям покірливо вийшов на перед, жуючи тютюн». (Пірат Сільвер)
-
« Дивне створіння перебігало від дерева до дерева зі швидкістю оленя. Воно рухалося на двох ногах, по-людськи, хоча дуже низько пригиналося до землі, ледве не згинаючись удвоє». (Бен Ган)
-
« І сам я теж вирушаю в море! Вирушаю в море до таємничого острова шукати закопані у землю скарби». ( Джим Хокінс)
-
« Так воно ведеться з джентльменами фортуни. Життя їхнє нелегке, раз у раз їм загрожує шибениця, зате наїдків і напоїв у них досхочу, як у півнів перебійців. У плавання вони вирушають, маючи хіба сотню мідяків у кишені, а вертаються з сотнями фунтів. Але ті гроші розтринькують на пиятику й гульки, й знову у море вирушають майже голяка». ( Пірати)
Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі»
Вікторина « Уважний читач »
-
До якого свята був байдужий Скрудж? ( Різдва)
-
Хто запросив Скруджа на обід? ( Племінник)
-
Що подарував Скрудж Бобу на Різдво? (Індичку)
-
Яка головна страва на Різдво у повісті? (Гуска та пудинг)
-
Чи прийшов Скрудж на обід до Фреда? (Так)
-
Яким став Скрудж після зустрічі з трьома духами? (Став доброзичливим)
-
Кого Скрудж попросив купити індичку? (Хлопчика)
-
Ким став Скрудж для Тіма? (Хрещеним батьком)
-
Де Скрудж вперше побачив Дух Марлея? (На двірному молотку)
-
Назвіть повне ім’я головного героя? (Ебенезер Скрудж)
-
Назвіть імена трьох духів? ( Дух Минулого, Теперішнього, Майбутнього Різдва)
-
Яким Скрудж був до зустрічі з духами? ( Лихим)
Літературний диктант «Так чи Ні»
-
Події «Різдвяної пісні» відбуваються 7 січня? (Ні)
-
Ебенезер Скрудж мав дружину і дітей? (Ні)
-
До Скруджа прийшов Дух Марлея? (Так)
-
Торгова спілка, в якій працював Скрудж називалась «Скрудж і Марлей»? (Так)
-
Секретаря Скруджа звали Боб Кретчет? (Так)
-
Племінника Скруджа звали Фред? (Так)
-
Родина Кретчетів на Різдво завжди ходила до магазину? (Ні)
-
Духи між собою відрізнялися обличчям? (Ні)
-
Скрудж любив темряву, бо вона нічого не коштувала? (Так)
-
Тім Кретчет був хворим хлопчиком? (Так)
-
Дух Марлея тягнув за собою довгий ланцюг? (Так)
-
Чи змінився Скрудж після подорожі? (Так)
Упізнай героя «Різдвяна пісня у прозі» Ч. Діккенс
-
« Це був грішник – заздрий, жадібний, твердий і гострий, як кремінь» (Ебенезер Скрудж)
-
« Цей гість був дивна істота: він мав дитячу постать, однак був більше схожий на діда; але якийсь дивний простір одсовував його від очей і зменшував у дитину. Він тримав гілку вічнозеленої зимової рослини, а вбрання на ньому було прикрашене літніми гілками…» ( Дух Минулого Різдва)
-
«… у вузьких штанях і високих чоботях з китицями, що ворушилися так само, як і кіска, поли від каптана і волосся на голові. Тіло було таке прозоре, що Скрудж, дивлячись на нього спереду, міг бачити два ґудзики на каптані ззаду.
-
Я ношу ланцюг, який сам скував собі при житті, - відповів привид.
-
Я кував його кільце за кільцем і ярд за ярдом» (Тінь Марлі)
-
« На ньому була довга шалька з торчками; старе вбрання було позашиване, щоб було святочне» ( Боб Кретчет)
-
« Вбраний… був у простий зелений балахон, чи то мантію, оторочену білим хутром. Це вбрання висіло на ньому так вільно, що відкритими лишалися широкі груди, от, ніби… принципово закривати їх чи ховати чимось штучним. На голові також не було жодного головного убору, крім вінка з гостролисту, на якому де-не-де поблискували крижинки. Вільні, відкриті були його привітне обличчя, іскрометні очі, долоня правиці, бадьорий голос, нескута постава, весь радісний вигляд» (Дух Нинішнього Різдва)
-
« Схоже на чорний саван Привидове одіяння закривало йому голову, обличчя, стан, лишаючи видимою тільки одну простерту вперед руку. Коли б не та рука, привид злився із ніччю, став би нерозрізнимим серед довколишньої темряви. Та постать висока, величава… її таємнича присутність сповнює всю душу якимсь похмурим жахом» ( Дух Прийдешнього Різдва)
-
«… вона була дуже красивою – насправді красивою. Чарівне личко, наївно-здивований погляд, ямочки на щоках. Малюсінькі ямочки на підборідді з’являлися і зникали, коли вона сміялася; і ніхто в світі не мав таких променистих очей» ( Племінниця Скруджа)
Література
-
Щавурський Б. Б. Зарубіжна література 6 клас. Посібник-хрестоматія / Б. Б. Щавурський – Тернопіль – Богдан, 2003.
-
Паращин В. В. Усі уроки світової літератури. 6 клас. І семестр: / В. В. Паращин. – Х. : Вид. група «Основа», 2014.
-
Нетрадиційні уроки із зарубіжної літератури. 5-11класи / укл. С. С. Скляр, Л. І. Нечволод. – Х. : Торсінг, 2004.
-
Первак О. П. Зошит для робіт із зарубіжної літератури. 6 клас / О. П. Первак. – К. : Грамота, 2008
-
Чередник Л. А. Вивчення зарубіжної літератури. 6клас / Л. А. Чередник. – Харків: «Ранок», 2003