Одним з можливих шляхів поліпшення рухової активності школярів є залучення їх до різних форм позакласної і позашкільної роботи - у шкільні спортивні секції, дитячі і юнацькі спортивні школи, заняття спортом за місцем проживання. Багато чого в цій роботі залежить від вчителя фізичної культури, його знань і переконань, пропагандистських і організаційних умінь, його прагнення до відновлення щоденної творчості.
Масове залучення дітей до занять спортом сприяє поліпшенню їхнього здоров'я і життєдіяльності, підвищує організованість, відриває від негативного впливу вулиці, що саме по собі є позитивним чинником.
Однак, не є секретом, що масовість сама по собі ще не дає якості. Масовість породжує якість тільки при наявності певних умов. До таких умов на початковому етапі підготовки відносяться:
1. існування основної теорії концепції підготовки юних спортсменів;
2. наявність єдиних програмно-нормативних вимог, що дозволяє навіть в умовах значних розходжень у кваліфікації викладачів домагатися заданих результатів;
3. створення матеріально-технічної бази;
4. забезпечення навчального процесу належним медичним контролем
5. створення механізму передачі найбільш здатних учнів до груп ДЮСШ, училищ фізичної культури, груп підготовки клубних команд.
Дана програма складена для шкільних секцій з баскетболу, що працюють у рамках позакласної роботи.
Матеріал програми по обсягу і складності розрахований на багаторічну роботу секції і складений так, щоб учні старших класів мали навички й уміння, які дозволять їм успішно брати участь у змаганнях міського й обласного масштабу.
Групи першого року навчання (3-5 класи) є групами початкової підготовки. Критеріями, що визначають доцільність залучення дітей до занять у цих групах є: добрий стан здоров'я, відносно високий ріст, гарна координація природних рухів (біг, стрибки, метання) і орієнтування. Крім того враховується зацікавленість дітей і відношення батьків до занять баскетболом.
На початковому етапі занять використовується велика кількість рухливих ігор і контрольних вправ, що дозволяє вивчати дітей, оцінювати їх здатності. З метою ефективності добору викладач на початковому етапі (1-2 року) може мати перемінний склад учнів. Наприкінці кожного навчального року проводиться серія контрольних іспитів, проведених у виді змагання і, бажано, в урочистій обстановці.
Наприкінці кожного навчального року проводяться змагання зі здачі контрольних нормативів. Учні, які мають незадовільні показники в одному чи декількох вправах одержують індивідуальні завдання на канікулярний період.
Перехід з однієї вікової групи в іншу здійснюється наприкінці навчального року за результатами засвоєння програмного матеріалу і виконання передбачених у ній контрольних вимог.
Невід'ємним розділом навчальної роботи є участь юних баскетболістів у змаганнях.
Під час проведення навчальних занять і змагань треба вжити заходів для попередження травм і дотримувати санітарно-гігієнічні вимоги до місць занять, устаткуванню, інвентарю і спорядженню спортсменів.
Усі учні зобов'язані проходити лікарський огляд не рідше одного разу в шість місяців, а також перед участю в змаганнях.
Весь навчальний матеріал програми розподілений відповідно до вікового принципу комплектування груп і розрахований на послідовне і поступове розширення теоретичних і практичних знань, умінь і навичок.
У кожній віковій групі вирішуються наступні конкретні задачі:
У групі початкової підготовки - добір кандидатів для занять баскетболом і комплектування навчальних груп, зміцнення здоров'я учнів, вивчення техніки і тактики гри, освоєння процесу гри відповідно до правил міні-баскетболу і спрощених правил.
У підлітковій групі починається стабільна спеціалізована підготовка з баскетболу з контингентом, в основному відібраним у процесі роботи в групі початкової підготовки. На цьому етапі важливо домогтися стабілізації складу навчальної групи, виховати стійкий інтерес до баскетболу.
Задачі і зміст роботи в молодшій юнацькій групі є логічним продовженням роботи в підлітковій групі. Основна увага як і раніше приділяється універсальній підготовці баскетболістів, однак починають виділятися особливості дій гравців на визначених місцях площадки.
Гравці старшої юнацької групи мають достатній рівень підготовки і змагальний досвід. Дії гравців визначаються їхніми ігровими функціями. Робота в цій групі спрямована на удосконалювання їхніх техніко-тактичних можливостей, підвищення фізичного потенціалу, підготовка до участі в змаганнях міського й обласного масштабу. Гравці вивчають складні форми командних дій у нападі і захисті.
Приблизний річний навчальний план спортивної секції з баскетболу.
(по роках навчання)
(для всіх навчальних груп)
Матеріал для практичних занять.
(усі групи)
Стройові і порядкові вправи;
Вправи для рук і плечового пояса;
Вправи для ног;
Вправи для шиї і тулуба;
Парні і групові вправи;
Вправи на гімнастичних снарядах;
Акробатичні вправи;
Легкоатлетичні вправи;
Рухливі гри і естафети;
Спортивні ігри;
Плавання;
Спеціальна фізична підготовка;
(усі групи)
Вправи, спрямовані на переважний розвиток швидкості. Ривки з місця на відстань 5-30 метрів за звуковими, зоровими сигналами з різних вихідних положень; ривки з метою наздогнати партнера або м'яч; змагання з партнером; "човниковий біг", ривки з обтяженнями, ривки спиною, боком уперед, біг зі зміною швидкості чи способу пересування за умовним сигналом, рухливі ігри: "День і ніч", "Виклик", "Виклик номерів", "Скакуни", "М'яч ловцю", "Боротьба за м'яч", "Кругова гилка", "Прості салки", "Салки - дай руку", "Салки - перестрілки", "Кругове полювання", "Бігуни", "Ривок за м'ячем", "Збий містечко", "Піймай ціпок", "Чотири м'ячі"; різні естафети з подоланням перешкод.
Вправи, спрямовані на переважний розвиток сили. Вправи з обтяженнями; підтягування на поперечині; згинання-розгинання рук в упорі лежачи; згинання-розгинання рук з подоланням опору партнера; вправи з еспандерами і гумовими амортизаторами; присідання з партнером на плечах; різні способи пересування у воді; рухливі ігри "Перетягання в парах", "Боротьба вершників", "Стрибки", "Виштовхни з кола", "Зайці і моржі", "Змагання тачок", "Переправа", "Хто сильніше".
Вправи, спрямовані на виховання швидкісно-силових якостей. Одиночні і серійні стрибки в довжину; одиночні і серійні стрибки у висоту з діставанням предмета, сітки, щита, кільця, гілки на дереві; підскакування в ямі з піском; стрибки зі звичайною й обтяженою скакалкою; біг чи стрибки нагору по сходинках з максимальною швидкістю; серійні стрибки поштовхом двох ніг через перешкоди (легкоатлетичні бар'єри, шини, ослони, набивні м'ячі і т.д.); вистрибування нагору з присідання; многоскоки на одній нозі; вправи з набивними м'ячами; метання каменів правою і лівою руками.
Вправи, спрямовані на переважний розвиток витривалості. Кросовий біг; спортивні ігри; багаторазове повторення добре заучених вправ на протязі тривалого часа з високою інтенсивністю.
Вправи, спрямовані на переважний розвиток спритності. "Жонглювання м'ячем"; акробатичні вправи; виконання координаційно-складних сполучень рухів; передачі в парах декількома м'ячами; те ж - м'ячами різної ваги; рухливі ігри "Ловля парами", "Вертуни", "Спритні руки", "Біг пінгвінів", "Салки спиною до щита", "По одному і разом".
Вправи, спрямовані на переважний розвиток гнучкості
Вправи комплексної спрямованості
Групи початкової підготовки.
Технічна підготовка.
Техніка нападу.
Стійка основна.
Переміщення. Приставними кроками боком, обличчям і спиною вперед. Зупинки стрибком і кроком. Викроковування. Повороти на місці. Біг по прямої, біг зі зміною напряму руху.
Ловля-передача м'яча на місці двома руками від грудей, однією рукою від плеча, двома руками від грудей відскоком від підлоги, однією рукою від плеча відскоком від підлоги.
Ловля-передача м'яча в зустрічному русі: з рук у руки, двома руками від грудей, однією рукою від плеча двома руками від грудей відскоком від підлоги.
Ведення м'яча. Ведення м'яча на місці. Ведення м'яча в русі по прямій і зі зміною напряму руху. Обведення переведенням м'яча на іншу руку.
Кидки м'яча в кошик. Кидки м'яча двома руками від грудей з місця. Кидки м'яча однією рукою з місця з невеликої відстані. Кидки м'яча в русі з "подвійного кроку" після ловлі м'яча, після ведення.
Техніка захисту.
Стійка основна: паралельна, з виставленою вперед ногою.
Переміщення в стійці.
Виривання м'яча. Вибивання м'яча.
Тактика нападу.
Індивідуальні дії (без м'яча). Вихід на вільне місце. Вибір позиції для одержання мяча
Группові дії. Взаємодія двох гравців у нападі проти одного захисника.
Командні дії. Розиграш м'яча в позиційному нападі з використанням виходів гравців на вільне місце.
Тактика захисту.
Перехід від нападу до захисту.Вибір місця при опіці гравця. Протидія гравцю з м'ячем, що закінчив ведення.
Інтегральна підготовка.
Чередування підготовчих вправ по окремих технічних прийомах.
Сполучення технічних прийомів.
Удосконалювання у виконанні технічних прийомів в умовах обмеження часу і простору.
Підліткові групи
Технична підготовка.
Техніка нападу.
Стійка основна.
Переміщення. Приставними кроками боком, обличчям і спиною вперед. Зупинки стрибком і кроком. Викроковування. Повороти на місці. Біг по прямої, біг зі зміною напряму руху. Стрибки поштовхом однієї і двох ніг у русі. Заслін для гравця з м'ячем.
Удосконалювання розучених раніше прийомів.
Ловля-передача м'яча. Ловля м'яча однією рукою на місці; ловля - передача м'яча в стрибку; ловля-передача м'яча в паралельному русі.
Передача м'яча однією рукою з замахом на велику відстань. Передача м'яча після обманного руху на місці. Удосконалювання розучених раніше прийомів.
Кидки м'яча. Штрафний кидок. Кидок після ведення однією рукою зверху, проходячи кошик. Кидок м'яча в кошик у стрибку однією рукою зверху. Удосконалювання розучених раніше прийомів.
Ведення м'яча. Ведення м'яча без зорового контролю. Ведення м'яча в русі спиною вперед. Ведення з асинхронним ритмом руху руки з м'ячем і ніг. Маневрування з веденням. Обведення перекладом м'яча на іншу руку перед собою. Обведення переведенням м'яча на іншу руку за спиною. Обведення після обманного руху.
Удосконалювання розучених раніше прийомів.
Техніка захисту.
Пересування в захисній стійці з рухом рук. Опіка гравця, що входить у штрафний майданчик. Опіка гравця, що знаходиться в куті майданчика ("закрита стійка"). Прослизання при заслоні.
Відбір м'яча. Перехоплення м'яча при передачі. Вибивання м'яча при веденні. Блок-шот.
Удосконалювання розучених раніше прийомів.
Тактична підготовка.
Тактика нападу.
Індивідуальні дії.Вибір місця для нападу в передовій і тиловій частині площадки. Вибір місця і часу для одержання м'яча в трисекундній зоні.
Групові дії. Взаємодія двох гравців "Віддай-вийди". Взаємодія двох гравців з наведенням. Взаємодія трьох гравців "Трійка". Передача м'яча в русі "по вісімці"
Командна тактика. Позиційний напад. Організація швидкого прориву після оволодіння м'ячем, що відскочив від щита.
Тактика захисту.
Індивідуальні дії. Опіка гравця, що знаходиться в трисекундній зоні. Опіка гравця, що знаходиться біля лицьової лінії в залежності від місцезнаходження м'яча. Опіка гравця з м'ячем, що має право на ведення.
Групові дії. Взаємодія двох гравців при русі "по вісімці". Підстрахування партнера. Взаємодії при заслоні.
Командні дії. Щільний особистий захист на 1/2 майданчика. Особистий захист із груповим відбором м'яча. Протидія швидкому прориву.
Інтегральна підготовка.
Чередування вивчених технічних прийомів в різних сполученнях. Навчальні ігри (Обов'язкова вимога: неухильне виконання ігрового завдання командою й індивідуальних завдань окремими гравцями).
Молодша юнацька група.
Технічна підготовка.
Техніка нападу.
Переміщення. Сполучення різних способів пересування.
Ловля-передача м'яча. Ловля - передача м'яча однією рукою. Передача м'яча однією рукою за спиною. Передача м'яча двома руками зверху на місці.
Ловля - передача м'яча в паралельному русі. Передача м'яча на далеку відстань.
Удосконалювання розучених раніше прийомів лову-передачі.
Кидок м'яча в кошик. Кидок у стрибку із середньої дистанції після ведення під кутом до щита, після ведення від щита. Кидки в стрибку з лінії 3-очкового кидка. Добивання м'яча, що відскочив від щита.
Удосконалювання в розучених раніше способах кидка м'яча в кошик.
Ведення м'яча. Ведення м'яча зі зміною швидкості, висоти відскоку м'яча і напрямку руху. Ведення м'яча в русі спиною вперед. Обведення розворотом. Обігравання захисника за допомогою обманних рухів.
Удосконалювання в розучених раніше способах ведення й обведення.
Тактична підготовка.
Тактика нападу.
Індивідуальні дії. Вибір місця в зонах дії гравців задньої лінії, центрових і нападаючих гравців. Вибір місця і часу для боротьби за м'яч, що відскочив від щита.
Групові дії. Взаємодія двох гравців - "заслін у русі". Взаємодія двох гравців "заслони і вийди"
Взаємодія трьох гравців - "здвоєний заслін"
Взаємодія трьох гравців - "хрест".
Командні дії. Позиційний напад з центровим гравцем. Напад перевантаженням. Комбінації при вкиданні м'яча в передовій зоні.
Тактика захисту.
Індивідуальні дії. Протидія гравцю без м'яча в позиціях захисника, що нападає і центрового. Застосування блокування в боротьбі за м'яч, що відскочив від щита.
Удосконалювання в раніше розучених індивідуальних захисних діях.
Групові дії. Протидія гравцям нападу, що використовують тактику гри з заслонами.
Командні дії. Особистий пресинг.
Інтегральна підготовка.
Багаторазове повторення окремих технічних прийомів і їхніх сполучень в умовах, наближених до ігрових.
Розвиток спеціальних фізичних якостей за допомогою багаторазового повторення вивчених технічних прийомів.
Навчальні ігри з рішенням ігрових завдань.
Контрольні й офіційні ігри.
Старша юнацька група.
Технічна підготовка.
Техніка нападу.
Переміщення. Удосконалювання в раніше вивчених способах переміщення.
Ловля-передача м'яча. Передача м'яча гравцем, вільним від опіки, щільно опікуваному гравцю
а) у позиції польового гравця
б) у позиції центрового
Передача м'яча переведенням, без ловлі.
Удосконалювання в раніше вивчених способах ловлі-передачі м'яча.
Ведення м'яча. Ведення м'яча без зорового контролю зі зміною напряму руху, висоти відскоку м'яча. Ведення м'яча з раптовою зміною швидкості.
Обігравання гравця - опікуна, за допомогою обманних рухів.
Удосконалювання в раніше вивчених способах ведення й обведення.
Кидок м'яча в кошик. Добивання м'яча в кошик. Кидок м'яча в кошик після лову в стрибку, до приземлення. Кидок "гаком"
Удосконалювання в раніше вивчених способах кидків.
Техніка захисту.
Удосконалювання в раніше вивчених способах захисних дій.
Тактична підготовка.
Тактика нападу.
Індивідуальні дії. Вибір місця гравцем у залежності від ігрової ситуації, що склалася на майданчику.
Удосконалювання в раніше вивчених індивідуальних тактичних діях.
Групові тактичні дії. Взаємодії трьох гравців - "наведення на двох". Взаємодії гравців у швидкому прориві.
Удосконалювання в раніше вивчених групових тактичних діях.
Командні дії. Ешелонований швидкий прорив. Напад проти змішаного захисту. Позиційний напад з використанням комбінацій
Тактика захисту.
Індивідуальні дії. Вибір місця і спосіб протидії при застосуванні змішаного захисту. Протидія першій передачі при швидкому прориві суперника.
Удосконалювання у вивчених раніше індивідуальних діях.
Групові дії. Групові взаємодії при застосуванні суперником ешелонованого швидкого прориву. Групові взаємодії проти гравця з м'ячем, що не має права на ведення.
Командні дії. Організація захисних дій проти ешелонованого швидкого прориву. Змішана система захисту.
Інтегральна підготовка.
Удосконалювання в діях у нападі відповідно до ігрового амплуа.
Удосконалювання в діях у нападі в рамках ігрової комбінації.
Удосконалювання в діях у захисті з урахуванням ігрових функцій.
Контрольні ігри.
Календарні ігри.
Примітки:
1. "Ловля-передача м'яча" представлена як один розділ (для того, щоб ловити м'яч, необхідно, щоб хтось його передав), хоча при навчанні виділяється або техніка ловлі, або передачі.
2013
1