Позашкільна робота. Програма роботи секції баскетболу у ЗОШ

Про матеріал
Матеріал програми по обсягу і складності розрахований на багаторічну роботу секції і складений так, щоб учні старших класів мали навички й уміння, які дозволять їм успішно брати участь у змаганнях міського й обласного масштабу.
Перегляд файлу

Одним з можливих шляхів поліпшення рухової активності школярів є залучення їх до різних форм позакласної і позашкільної роботи - у шкільні спортивні секції, дитячі і юнацькі спортивні школи, заняття спортом за місцем проживання. Багато чого в цій роботі залежить від вчителя фізичної культури, його знань і переконань, пропагандистських і організаційних умінь, його прагнення до відновлення щоденної творчості.

Масове залучення дітей до занять спортом сприяє поліпшенню їхнього здоров'я і життєдіяльності, підвищує організованість, відриває від негативного впливу вулиці, що саме по собі є позитивним чинником.

Однак, не є секретом, що масовість сама по собі ще не дає якості. Масовість породжує якість тільки при наявності певних умов. До таких умов на початковому етапі підготовки відносяться:

1. існування основної теорії концепції підготовки юних спортсменів;

2. наявність єдиних програмно-нормативних вимог, що дозволяє навіть в умовах значних розходжень у кваліфікації викладачів домагатися заданих результатів;

3. створення матеріально-технічної бази;

4. забезпечення навчального процесу належним медичним контролем

5. створення механізму передачі найбільш здатних учнів до груп ДЮСШ, училищ фізичної культури, груп підготовки клубних команд.

Дана програма складена для шкільних секцій з баскетболу, що працюють у рамках позакласної роботи.

Матеріал програми по обсягу і складності розрахований на багаторічну роботу секції і складений так, щоб учні старших класів мали навички й уміння, які дозволять їм успішно брати участь у змаганнях міського й обласного масштабу.

Групи першого року навчання (3-5 класи) є групами початкової підготовки. Критеріями, що визначають доцільність залучення дітей до занять у цих групах є: добрий стан здоров'я, відносно високий ріст, гарна координація природних рухів (біг, стрибки, метання) і орієнтування. Крім того враховується зацікавленість дітей і відношення батьків до занять баскетболом.

На початковому етапі занять використовується велика кількість рухливих ігор і контрольних вправ, що дозволяє вивчати дітей, оцінювати їх здатності. З метою ефективності добору викладач на початковому етапі (1-2 року) може мати перемінний склад учнів. Наприкінці кожного навчального року проводиться серія контрольних іспитів, проведених у виді змагання і, бажано, в урочистій обстановці.

Наприкінці кожного навчального року проводяться змагання зі здачі контрольних нормативів. Учні, які мають незадовільні показники в одному чи декількох вправах одержують індивідуальні завдання на канікулярний період.

Перехід з однієї вікової групи в іншу здійснюється наприкінці навчального року за результатами засвоєння програмного матеріалу і виконання передбачених у ній контрольних вимог.

Невід'ємним розділом навчальної роботи є участь юних баскетболістів у змаганнях.

Під час проведення навчальних занять і змагань треба вжити заходів для попередження травм і дотримувати санітарно-гігієнічні вимоги до місць занять, устаткуванню, інвентарю і спорядженню спортсменів.

Усі учні зобов'язані проходити лікарський огляд не рідше одного разу в шість місяців, а також перед участю в змаганнях.

Весь навчальний матеріал програми розподілений відповідно до вікового принципу комплектування груп і розрахований на послідовне і поступове розширення теоретичних і практичних знань, умінь і навичок.

У кожній віковій групі вирішуються наступні конкретні задачі:

У групі початкової підготовки - добір кандидатів для занять баскетболом і комплектування навчальних груп, зміцнення здоров'я учнів, вивчення техніки і тактики гри, освоєння процесу гри відповідно до правил міні-баскетболу і спрощених правил.

У підлітковій групі починається стабільна спеціалізована підготовка з баскетболу з контингентом, в основному відібраним у процесі роботи в групі початкової підготовки. На цьому етапі важливо домогтися стабілізації складу навчальної групи, виховати стійкий інтерес до баскетболу.

Задачі і зміст роботи в молодшій юнацькій групі є логічним продовженням роботи в підлітковій групі. Основна увага як і раніше приділяється універсальній підготовці баскетболістів, однак починають виділятися особливості дій гравців на визначених місцях площадки.

Гравці старшої юнацької групи мають достатній рівень підготовки і змагальний досвід. Дії гравців визначаються їхніми ігровими функціями. Робота в цій групі спрямована на удосконалювання їхніх техніко-тактичних можливостей, підвищення фізичного потенціалу, підготовка до участі в змаганнях міського й обласного масштабу. Гравці вивчають складні форми командних дій у нападі і захисті.

 

 

Приблизний річний навчальний план спортивної секції з баскетболу.

(по роках навчання)

 

Теоретичні заняття

(для всіх навчальних груп)

  • Фізична культура і спорт в Україні
  • Короткий огляд розвитку баскетболу в Україні
  • Короткі зведення про будівлю і функції організму людини. Вплив фізичних вправ на організм людини, яка займається спортом.
  • Гігієна, загартовування, режим і харчування спортсмена.
  • Лікарський контроль і самоконтроль, перша допомога і спортивний масаж.
  • Короткі зведення про фізіологічні основи спортивного тренування.
  • Загальна і спеціальна фізична підготовка баскетболіста.
  • Основи техніки і тактики гри в баскетбол.
  • Основи методики навчання і тренування баскетболіста.
  • Планування спортивного тренування.
  • Моральний і вольовий вигляд спортсмена. Психологічна підготовка.
  • Правила змагань, організація і проведення.
  • Установки перед іграми й аналіз проведених ігор.
  • Місця занять, устаткування й інвентар.
  • Читання тактичних схем дій гравців.

 

Матеріал для практичних занять.

Загальна фізична подготовка

(усі групи)

Стройові і порядкові вправи;

Вправи для рук і плечового пояса;

Вправи для ног;

Вправи для шиї і тулуба;

Парні і групові вправи;

Вправи на гімнастичних снарядах;

Акробатичні вправи;

Легкоатлетичні вправи;

Рухливі гри і естафети;

Спортивні ігри;

Плавання;

 

Спеціальна фізична підготовка;

(усі групи)

 

Вправи, спрямовані на переважний розвиток швидкості. Ривки з місця на відстань 5-30 метрів за звуковими, зоровими сигналами з різних вихідних положень; ривки з метою наздогнати партнера або м'яч; змагання з партнером; "човниковий біг", ривки з обтяженнями, ривки спиною, боком уперед, біг зі зміною швидкості чи способу пересування за умовним сигналом, рухливі ігри: "День і ніч", "Виклик", "Виклик номерів", "Скакуни", "М'яч ловцю", "Боротьба за м'яч", "Кругова гилка", "Прості салки", "Салки - дай руку", "Салки - перестрілки", "Кругове полювання", "Бігуни", "Ривок за м'ячем", "Збий містечко", "Піймай ціпок", "Чотири м'ячі"; різні естафети з подоланням перешкод.

Вправи, спрямовані на переважний розвиток сили. Вправи з обтяженнями; підтягування на поперечині; згинання-розгинання рук в упорі лежачи; згинання-розгинання рук з подоланням опору партнера; вправи з еспандерами і гумовими амортизаторами; присідання з партнером на плечах; різні способи пересування у воді; рухливі ігри "Перетягання в парах", "Боротьба вершників", "Стрибки", "Виштовхни з кола", "Зайці і моржі", "Змагання тачок", "Переправа", "Хто сильніше".

Вправи, спрямовані на виховання швидкісно-силових якостей. Одиночні і серійні стрибки в довжину; одиночні і серійні стрибки у висоту з діставанням предмета, сітки, щита, кільця, гілки на дереві; підскакування в ямі з піском; стрибки зі звичайною й обтяженою скакалкою; біг чи стрибки нагору по сходинках з максимальною швидкістю; серійні стрибки поштовхом двох ніг через перешкоди (легкоатлетичні бар'єри, шини, ослони, набивні м'ячі і т.д.); вистрибування нагору з присідання; многоскоки на одній нозі; вправи з набивними м'ячами; метання каменів правою і лівою руками.

Вправи, спрямовані на переважний розвиток витривалості. Кросовий біг; спортивні ігри; багаторазове повторення добре заучених вправ на протязі тривалого часа з високою інтенсивністю.

Вправи, спрямовані на переважний розвиток спритності. "Жонглювання м'ячем"; акробатичні вправи; виконання координаційно-складних сполучень рухів; передачі в парах декількома м'ячами; те ж - м'ячами різної ваги; рухливі ігри "Ловля парами", "Вертуни", "Спритні руки", "Біг пінгвінів", "Салки спиною до щита", "По одному і разом".

Вправи, спрямовані на переважний розвиток гнучкості

Вправи комплексної спрямованості

 

Групи початкової підготовки.

Технічна підготовка.

Техніка нападу.

Стійка основна.

Переміщення. Приставними кроками боком, обличчям і спиною вперед. Зупинки стрибком і кроком. Викроковування. Повороти на місці. Біг по прямої, біг зі зміною напряму руху.

Ловля-передача м'яча на місці двома руками від грудей, однією рукою від плеча, двома руками від грудей відскоком від підлоги, однією рукою від плеча відскоком від підлоги.

Ловля-передача м'яча в зустрічному русі: з рук у руки, двома руками від грудей, однією рукою від плеча двома руками від грудей відскоком від підлоги.

Ведення м'яча. Ведення м'яча на місці. Ведення м'яча в русі по прямій і зі зміною напряму руху. Обведення переведенням м'яча на іншу руку.

Кидки м'яча в кошик. Кидки м'яча двома руками від грудей з місця. Кидки м'яча однією рукою з місця з невеликої відстані. Кидки м'яча в русі з "подвійного кроку" після ловлі м'яча, після ведення.

 

Техніка захисту.

Стійка основна: паралельна, з виставленою вперед ногою.

Переміщення в стійці.

Виривання м'яча. Вибивання м'яча.

 

Тактична подготовка

 

Тактика нападу.

Індивідуальні дії (без м'яча). Вихід на вільне місце. Вибір позиції для одержання мяча

Группові дії. Взаємодія двох гравців у нападі проти одного захисника.

Командні дії. Розиграш м'яча в позиційному нападі з використанням виходів гравців на вільне місце.

 

Тактика захисту.

Перехід від нападу до захисту.Вибір місця при опіці гравця. Протидія гравцю з м'ячем, що закінчив ведення.

 

Інтегральна підготовка.

Чередування підготовчих вправ по окремих технічних прийомах.

Сполучення технічних прийомів.

Удосконалювання у виконанні технічних прийомів в умовах обмеження часу і простору.

Підліткові групи

 

Технична підготовка.

Техніка нападу.

Стійка основна.

Переміщення. Приставними кроками боком, обличчям і спиною вперед. Зупинки стрибком і кроком. Викроковування. Повороти на місці. Біг по прямої, біг зі зміною напряму руху. Стрибки поштовхом однієї і двох ніг у русі. Заслін для гравця з м'ячем.

Удосконалювання розучених раніше прийомів.

Ловля-передача м'яча. Ловля м'яча однією рукою на місці; ловля - передача м'яча в стрибку; ловля-передача м'яча в паралельному русі.

Передача м'яча однією рукою з замахом на велику відстань. Передача м'яча після обманного руху на місці. Удосконалювання розучених раніше прийомів.

Кидки м'яча. Штрафний кидок. Кидок після ведення однією рукою зверху, проходячи кошик. Кидок м'яча в кошик у стрибку однією рукою зверху. Удосконалювання розучених раніше прийомів.

Ведення м'яча. Ведення м'яча без зорового контролю. Ведення м'яча в русі спиною вперед. Ведення з асинхронним ритмом руху руки з м'ячем і ніг. Маневрування з веденням. Обведення перекладом м'яча на іншу руку перед собою. Обведення переведенням м'яча на іншу руку за спиною. Обведення після обманного руху.

Удосконалювання розучених раніше прийомів.

 

Техніка захисту.

Пересування в захисній стійці з рухом рук. Опіка гравця, що входить у штрафний майданчик. Опіка гравця, що знаходиться в куті майданчика ("закрита стійка"). Прослизання при заслоні.

Відбір м'яча. Перехоплення м'яча при передачі. Вибивання м'яча при веденні. Блок-шот.

Удосконалювання розучених раніше прийомів.

 

Тактична підготовка.

Тактика нападу.

Індивідуальні дії.Вибір місця для нападу в передовій і тиловій частині площадки. Вибір місця і часу для одержання м'яча в трисекундній зоні.

Групові дії. Взаємодія двох гравців "Віддай-вийди". Взаємодія двох гравців з наведенням. Взаємодія трьох гравців "Трійка". Передача м'яча в русі "по вісімці"

Командна тактика. Позиційний напад. Організація швидкого прориву після оволодіння м'ячем, що відскочив від щита.

 

Тактика захисту.

Індивідуальні дії. Опіка гравця, що знаходиться в трисекундній зоні. Опіка гравця, що знаходиться біля лицьової лінії в залежності від місцезнаходження м'яча. Опіка гравця з м'ячем, що має право на ведення.

Групові дії. Взаємодія двох гравців при русі "по вісімці". Підстрахування партнера. Взаємодії при заслоні.

Командні дії. Щільний особистий захист на 1/2 майданчика. Особистий захист із груповим відбором м'яча. Протидія швидкому прориву.

 

Інтегральна підготовка.

Чередування вивчених технічних прийомів в різних сполученнях. Навчальні ігри (Обов'язкова вимога: неухильне виконання ігрового завдання командою й індивідуальних завдань окремими гравцями).

 

Молодша юнацька група.

 

Технічна підготовка.

Техніка нападу.

Переміщення. Сполучення різних способів пересування.

Ловля-передача м'яча. Ловля - передача м'яча однією рукою. Передача м'яча однією рукою за спиною. Передача м'яча двома руками зверху на місці.

Ловля - передача м'яча в паралельному русі. Передача м'яча на далеку відстань.

Удосконалювання розучених раніше прийомів лову-передачі.

Кидок м'яча в кошик. Кидок у стрибку із середньої дистанції після ведення під кутом до щита, після ведення від щита. Кидки в стрибку з лінії 3-очкового кидка. Добивання м'яча, що відскочив від щита.

Удосконалювання в розучених раніше способах кидка м'яча в кошик.

Ведення м'яча. Ведення м'яча зі зміною швидкості, висоти відскоку м'яча і напрямку руху. Ведення м'яча в русі спиною вперед. Обведення розворотом. Обігравання захисника за допомогою обманних рухів.

Удосконалювання в розучених раніше способах ведення й обведення.

 

Тактична підготовка.

Тактика нападу.

Індивідуальні дії. Вибір місця в зонах дії гравців задньої лінії, центрових і нападаючих гравців. Вибір місця і часу для боротьби за м'яч, що відскочив від щита.

Групові дії. Взаємодія двох гравців - "заслін у русі". Взаємодія двох гравців "заслони і вийди"

Взаємодія трьох гравців - "здвоєний заслін"

Взаємодія трьох гравців - "хрест".

Командні дії. Позиційний напад з центровим гравцем. Напад перевантаженням. Комбінації при вкиданні м'яча в передовій зоні.

 

Тактика захисту.

Індивідуальні дії. Протидія гравцю без м'яча в позиціях захисника, що нападає і центрового. Застосування блокування в боротьбі за м'яч, що відскочив від щита.

Удосконалювання в раніше розучених індивідуальних захисних діях.

Групові дії. Протидія гравцям нападу, що використовують тактику гри з заслонами.

Командні дії. Особистий пресинг.

 

Інтегральна підготовка.

Багаторазове повторення окремих технічних прийомів і їхніх сполучень в умовах, наближених до ігрових.

Розвиток спеціальних фізичних якостей за допомогою багаторазового повторення вивчених технічних прийомів.

Навчальні ігри з рішенням ігрових завдань.

Контрольні й офіційні ігри.

 

Старша юнацька група.

Технічна підготовка.

Техніка нападу.

Переміщення. Удосконалювання в раніше вивчених способах переміщення.

Ловля-передача м'яча. Передача м'яча гравцем, вільним від опіки, щільно опікуваному гравцю

а) у позиції польового гравця

б) у позиції центрового

Передача м'яча переведенням, без ловлі.

Удосконалювання в раніше вивчених способах ловлі-передачі м'яча.

Ведення м'яча. Ведення м'яча без зорового контролю зі зміною напряму руху, висоти відскоку м'яча. Ведення м'яча з раптовою зміною швидкості.

Обігравання  гравця - опікуна, за допомогою обманних рухів.

Удосконалювання в раніше вивчених способах ведення й обведення.

Кидок м'яча в кошик. Добивання м'яча в кошик. Кидок м'яча в кошик після лову в стрибку, до приземлення. Кидок "гаком"

Удосконалювання в раніше вивчених способах кидків.

 

Техніка захисту.

Удосконалювання в раніше вивчених способах захисних дій.

 

Тактична підготовка.

Тактика нападу.

Індивідуальні дії. Вибір місця гравцем у залежності від ігрової ситуації, що склалася на майданчику.

Удосконалювання в раніше вивчених індивідуальних тактичних діях.

Групові тактичні дії. Взаємодії трьох гравців - "наведення на двох". Взаємодії гравців у швидкому прориві.

Удосконалювання в раніше вивчених групових тактичних діях.

Командні дії. Ешелонований швидкий прорив. Напад проти змішаного захисту. Позиційний напад з використанням комбінацій

Тактика захисту.

Індивідуальні дії. Вибір місця і спосіб протидії при застосуванні змішаного захисту. Протидія першій передачі при швидкому прориві суперника.

Удосконалювання у вивчених раніше індивідуальних діях.

Групові дії. Групові взаємодії при застосуванні суперником ешелонованого швидкого прориву. Групові взаємодії проти гравця з м'ячем, що не має права на ведення.

Командні дії. Організація захисних дій проти ешелонованого швидкого прориву. Змішана система захисту.

 

Інтегральна підготовка.

Удосконалювання в діях у нападі відповідно до ігрового амплуа.

Удосконалювання в діях у нападі в рамках ігрової комбінації.

Удосконалювання в діях у захисті з урахуванням ігрових функцій.

Контрольні ігри.

Календарні ігри.

 

 

Примітки:

1. "Ловля-передача м'яча" представлена як один розділ (для того, щоб ловити м'яч, необхідно, щоб хтось його передав), хоча при навчанні виділяється або техніка ловлі, або передачі.

  1.                  У рекомендованому переліку засобів фізичної підготовки відсутні вправи, що вимагають спеціальної підготовки (наприклад, стрибки на батуті, вправи зі штангою, тощо ), хоча ефективність цих вправ дуже велика.
  2.                  Усі вправи, які виконуються одною рукою, здійснюються лівою і правою руками.
  3.                  У процесі навчальної роботи кожен учень бере участь у проведенні частин уроку (чи цілого заняття), а також бере участь у суддівстві змагань. У програмі це не виділено в окремий розділ, тому що  і інструкторська і суддівська практика проводиться в рамках навчальних годин.

 




 

 

БАСКЕТБОЛ

 

Учбова програма для шкільних секцій

 

 

 

 

 

 

 

2013

 

 

1

 

doc
Додано
7 травня 2020
Переглядів
950
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку