Позаурочний захід "МАТЕМАТИЧНА ФЕЄРІЯ"

Про матеріал
Представлена методична розробка позаурочного заходу «Математична феєрія» містить питання, присвячені не одній навчальній темі, а різним розділам курсу математики; знайомить учнів з висловами відомих людей, пов’язаними з математикою; розважає, дозволяє відпочити та проявити свою творчість завдяки таким цікавим іграм як «Математичний танграм» та «Художники». Дана інтелектуальна гра, побудована на основі цікавих та різноманітних конкурсів, спрямована на заохочування учнів до вивчення математики ; пробудження інтересу до предмету; активізацію і стимулювання розумової і пізнавальної діяльності учнів; формування вміння знаходити раціональний шлях розв'язування задач; критично оцінювати результати досягнутого; чітко і зрозуміло висловлювати свої думки; концентрувати увагу; виховування наполегливості, цілеспрямованості, активності, самостійності.
Перегляд файлу

image

АНОТАЦІЯ

Представлена методична розробка позаурочного заходу «Математична феєрія» містить питання, присвячені не одній навчальній темі, а різним розділам курсу математики; знайомить учнів з висловами відомих людей, пов’язаними з математикою; розважає, дозволяє відпочити та проявити свою творчість завдяки таким цікавим іграм як  «Математичний танграм» та  «Художники».  Дана інтелектуальна гра, побудована на основі цікавих та різноманітних конкурсів, спрямована  на заохочування учнів до вивчення математики ;  пробудження інтересу до предмету; активізацію і стимулювання  розумової і пізнавальної діяльності учнів; формування вміння знаходити раціональний шлях розв'язування задач; критично оцінювати результати досягнутого; чітко і зрозуміло висловлювати свої думки; концентрувати увагу; виховування наполегливості, цілеспрямованості, активності, самостійності.

Для проведення позаурочного заходу використовуються інформаційні технології з мультимедійними засобами навчання. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СТРУКТУРА ПОЗАУРОЧНОГО ЗАХОДУ

Дата                                                                               Час проведення  

Місце проведення    каб.                                             Група  

Тип  заходу: позаурочний захід

Форма позаурочного заходу: інтелектуальна  гра Тема. Математична феєрія Мета заходу:

-   розширення знань учнів з математики;

-   показ необхідності знання  математики в повсякденному житті, в професійній діяльності; - розвиток просторової уяви, пам’яті, творчої уяви, усного мовлення, логічного мислення, пізнавальних здібностей;

-   зацікавлення учнів до вивчення математики;  

-   стимулювання розумової діяльності учнів, пізнавальної активності; 

-   формування вміння чітко і зрозуміло висловлювати свої думки, концентрувати увагу;  - виховання  дружних та толерантних стосунків з товаришами, вміння працювати командою, наполегливості, цілеспрямованості, самостійності,кмітливості, спостережливості.

Методична мета: продемонструвати технологію активізації  розумової діяльності учнів та  розвитку пізнавальних здібностей за допомогою інтелектуальної гри.

Тип заняття: інтелектуальна гра

Форми, методи, прийоми:  розповідь, бесіда,  конкурс,

Методичне, дидактичне та технічне забезпечення: персональний комп’ютер, відеопроектор, мультимедійна презентація

 

Міжпредметні зв’язки: інформатика, світова література, всесвітня історія

Епіграф:            

 

  Проникаючи в зоряні далі,   В таємниці земної кори,   Математика всіх закликає:  Ти міркуй, фантазуй і твори!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ХІД ПОЗАУРОЧНОГО ЗАХОДУ

 План заходу                                                                                                 Методичний коментар 

 

 

1.      Організаційна частина

                1.1.      Привітання

 

2.      Момент актуалізації   уваги аудиторії.

1)   Вітання команд. 

2)   Конкурси:

-     «Розминка»;

2.1.      Повідомлення теми та мети заходу.

   

3.      Основна частина

                3.1.      Вступне слово  ведучих

Створення                 відповідного               емоційного настрою, ситуацій новизни сприяє формуванню в учнів моральних якостей.

                3.2.         Гра «Математична феєрія»

на основі конкурсів:    

 

 

Конкурси                            супроводжуються

демонстрацією слайдів презентації, що сприяє кращому усвідомленню завдань конкурсу, підвищенню емоційного стану

-     «Реставрація»;

-     «Інтелектуальний бій»;

-     «Художники»;

-     «Обганялки»;

-     «Математичний танграм»;

-     «Вірю – не вірю»;

-     «Пояснювалки»;

 

4. Заключна частина.

Заключне слово викладача   Підведення підсумків, визначення  переможців.

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОЗАУРОЧНИЙ  ЗАХІД

 

« МАТЕМАТИЧНА ФЕЄРІЯ»

 

 

На стiнах  плакати з висловами:

 

Математика — цариця всіх наук.

                 Ян Снядецький

 

Арифметика — наче вхідна брама до всiх інших наук, бо без її пiзнання нiхто не може зробити жодного кроку вперед  до храму науки.

Феофан Прокопович

 

У величезному саду геометрії кожний може паідібрати собi букет за смаком.

Давид Гілберт

 

      Позаурочний захід проводиться в групі дівчат ІІ- ого  курсу з метою  розширення       знань          учнів з        математики;         показу         необхідності         знання  математики в повсякденному житті, в професійній діяльності; зацікавленості учнів до вивчення математики;  виховання  дружних та толерантних стосунків з товаришами, вміння працювати командою, наполегливості, цілеспрямованості, самостійності,кмітливості, спостережливості. Слайд № 1

Викладач.

 

« Проникаючи в зоряні далі,   В таємниці земної кори,   Математика всіх закликає:  «Ти міркуй, фантазуй і   твори»!

 

-         Добрий день шановні учні, гості. Сьогодні ми зібралися, щоб провести захід «математична феєрія», присвячений проведенню «Тижня математики».

-         Наш захід буде проведений у вигляді інтелектуальної гри, яка складається з  9 конкурсів, між якими журі підводить підсумки і проводиться гра  з уболівальниками. 

Ведучий 1. Добрий день,шановні гості, учасники.

 

Ми починаємо наше свято,  Людей зібралося багато. 

Щоб веселитись і співати, 

Про свято слово слід сказати.

 

       Ведучий 2.                         „Математика"

Ти визнана давно главою всих наук, 

Потрібна нам ти завжди, скрізь і всюди.

Без математики ми нині як без рук.

 3 тобою з казки дійсність творять люди.

 

Ведучий 1.  Освоївши тебе, рвемося у політ,

 Створили вже розумні ми машини,  Штурмуємо космічний світ,  І різних фактів узнаємо причини.

 

Ведучий 2.                  3 тобою ми невпинно ростемо,

З тобою підкоряємо природу, Твої досягнення ми віддамо 

На благо українського народу.

 

Ведучий 1.  Щоб водити кораблі, щоб у небо полетіти, 

Як багато треба знати, як багато треба вміти.  Треба знати, шанувати ікси, ігреки, квадрати – Одне слово, одне слово - математику.

 

Ведучий 2. Хочеш лікарем стати,

Хочеш в космос літати – Перш за все треба, друже,  Математику знати.

 

Ведучий 1. А щоб змагання було чесним ,

Ми вибрали журі почесне.  Погляньмо разом з вами, друзі,  Хто буде в цім почеснім крузі.  (Ведучі знайомлять присутніх з членами журі) 

 

Ведучий 2. Але журі не лише буде слідкувати за грою команд, а й за поведінкою болільників. Хто уважним чесним буде, Бал команді той здобуде. 

А хто буде пустувати,

Думать, іншим заважати -

Бал команді буде знятий

Ведучий 1. Отже, сьогодні на нашому рингу знань і  ерудиції схрестяться  дві чудові команди : «Кмітливі математики», «Юні мудреці».

 

 

Ведучий 2. Давайте почнемо наше змагання. Перший  конкурс «ВІТАННЯ

КОМАНД»

 

Команда «Кмітливі математики» Наш девіз: Кмітливі труднощі долають.

Вони завжди перемагають. Складних завдань для нас немає, Сьогодні ми перемагаєм!

Команда « Юні мудреці»

На сьогоднішні змагання ми прибули під девізом:

Думати-колективно,

Діяти-оперативно, Сперечатись-доказово, Це для всіх ообовязково. Ми покажемо що вмієм, Хай дивується весь світ.

Приготуйтеся, команди! Всім веселий наш привіт

 

Ведучий 1. Другий конкурс “РОЗМИНКА”.

 

Ведучий 2.  Командам пропонується підбірка питань  з варіантами відповідей. Та команда, яка швидше дасть відповідь за допомогою сигнальних карток дістає 1 балВедучий 1. Бажаємо успіху!

 

Запитання.

              1.     Твердження, яке приймають без доведення.

А. теорема     Б. аксіома  В. наслідок           Г. вислів 2. Чому дорівнює тригонометрична одиниця? 

                              А.image     В.image         Г.image

3.             Трикутник у якого один кут дорівнює 1000, а другий – 300 називається... 

А. прямокутний      Б. тупокутний    В. гострокутний Г. правильний

4.             Відрізок, якій має напрямок називається ...

А. медіана    Б. висота  В. дотична  Г. вектор 5. Учений, який знайшов, чому дорівнює квадрат гіпотенузи. 

                           А. Євклід          Б. Піфагор          В. Гаус                  Г. Вієт

6.             Які рівняння мають однакові розв'язки?

                           А. рівносильні Б. ідентичні         В. подібні             Г.однакові

7.             Найменший додатній період синуса.

                            А. n                     Б. image                      В. 2image                  Г. image 

8.             Рівняння,       у        яких змінна         міститься    під     знаком        радикала називаються…

А.         радикальними                Б.       степеневими             В.Ірраціональними     Г. кореневими

9.             Ромб у якого всі кути прямі називається ….

А.паралелограмом                     Б. трапецією В. прямокутником                          Г. Квадратом.

10.        Скільки точок визначають площину?

                            А. 1                            Б.2                       В. 3.                     Г.4

11.        Друга  координата  точки  називаєтся  …

                            А. ордината     Б.абсциса             В. бісектриса       Г. апліката

12.        Яка тригонометрична функція парна? 

                              А. image            Б. tgx                   В.ctgx                   Г.image х

 

 

Ведучий 1.А третій  конкурс “РЕСТАВРАЦІЯ”. 

Команди отримують картки з окремими складами. Потрібно скласти математичні терміни, які містять склади:

 гра, до, ре, ви, си, тич, ля, нус, со,та, фік, рів, век, нян, тор, ня, на, ку, по, хи, ла, арк, тан, ге, нс.   Хто більше?

       

Дотична, синус, висота, рівняння, графік, вектор, арктангенс, куля, похила.

 

Ведучий 1.Поки команди готуються я пограю з глядачами. Розминка на увагу:

 

1.             Думає вправно твоя голова

5+1 ти отримуєш...( 6)

2.             Любить зайченя стрибать, Бо у нього лап аж ...(4) 3. Ходе в народі  розмова така:

6-3 ми дістанемо…(3)

4.             Добре знає наша Іра,

Що 2 більше, ніж 4…(більше 1, але не 4)

5.             Менше в 10 раз, ніж метр

Усім відомо мм (дм)

6.             Ось 5 ягідок в траві

З'їв одну і стало…(4)

 

Викладач. 

- Четвертий конкурс  «ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ БІЙ». 

Команди отримують  картки із завданнями та можливі варіанти відповідей. Потрібно обрати вірний варіант відповіді. Конкурс оцінюється по 1 балу за кожну правильну відповідь.

 

Завдання :

1.        Л. М. Толстой вважав, що кожна людина подібна дробу. Чисельник – це те, що людина собою являє. А що являє, на думку письменника, знаменник цього дробу?

        А) Те, який вигляд має ця людина;

        Б) Те, що вона про себе думає;

        В) Те, що про неї думають інші.

2.        Одного разу Віктор Гюго помітив, що людський розум володіє трьома ключами, які дозволяють людям знати, думати, мріяти. Оберіть на вашу думку ці ключі.

А) Краса, розум, істина.

Б) Колір, звук, думка.

В) Буква, цифра, нота.

3.        Над входом до Академії Платона було написано: «Да не войдёт в Академию не знающий…». Знайдіть вірне закінчення фрази.

               А) Геометрії

               Б) Дружби                В) Істини

4.        Піфагор є однією з найбільш цікавих особистостей в історії. Він заснував релігію, яка знайшла своє втілення в особливому релігійному ордені. Оберіть з представлених варіант, який є дійсно  приписом піфагорійського ордена.               А) Не плюй в колодязь.

             Б) Не підставляй ногу.              В) Не відкушуй від цілої булки.

5.        Великий вчений Альберт Ейнштейн говорив так: «Мені іноді трапляється ділити час між політикою і деяким предметом. Однак,цей предмет, на мій погляд, значно важливіший. Політика існує тільки на даний момент, а цей предмет буде існувати вічно». Дайте відповідь на питання: «Між чим Ейнштейну доводилося ділити час?»              А) Між політикою і книгою.

             Б) Між політикою і фізикою.

             В) Між політикою і рівнянням. 

 

Ведучий 2.П’ятий  конкурс має назву «ХУДОЖНИК». 

Для цього потрібно два учня з кожної команд. Один – художник, інший – керуючий. Художнику зав’язуємо очі й даємо в руки крейду, а керуючий знаходиться на відстані 1 метр від художника, дивиться на картину і дає художнику вказівки для малювання. Чий малюнок буде найбільш схожий на оригінал, та команда і є переможцем цього конкурсу. На виконання завдання відводиться 3 хвилини.

Ведучий 1: почали.

image 

 

Ведучий 2. Шостий конкурс «ОБГАНЯЛКИ». 

На швидкі питання учні повинні дати відповіді на найбільшу кількість питань.(1 бал за відповідь)

Ведучий 1.Щоб визначити порядок виступу команд у цьому конкурс проведемо жеребкування. Отже, увага, на екрані  цифрами зашифровано слово, яке в перекладі з грецької означає «тятива».   Відповідь « гіпотенуза»

 

 

Питання для першої команди:

1.     Як називається результат додавання?(Сума)

2.     Як називається графік квадратичної функції?(парабола)

3.     Як називається прилад виміру кутів?  (Транспортир)

4.     Назвіть найменше тризначне число?(100)

5.     Як називається графік функції y = sinx. (Синусоїда)

6.     Назвіть модуль числа – 6. (6)

7.     Як називається дріб, в якому чисельник менший за знаменник? (правильний)

8.     Чому дорівнює сума суміжних кутів? (1800)

9.     Назвіть число, що «розділяє» позитивні і негативні числа? (0)

10.72:8? (9)

11.Скільки прямих кутів може бути в трикутнику? (один)

12.Як називаються дві прямі, які не лежать в одній площині і не перетинаються? (Мимобіжні)

13.Найбільша хорда кола. (Діаметр)

14.Відношення синуса до косинуса носить назву… (тангенс)

15.Чому дорівнює один радіан в градусах?(57°)

16.Трикутник, у якого дві сторони рівні? (рівнобедрений)

17.Сума довжин усіх сторін багатокутника? (периметр)

18.Прямокутник, у якому всі сторони рівні. (Квадрат)

19.Число, на яке не можна ділити? (0)

20.Нескінченно повторювана група цифр?(період)

21.Відрізок, що сполучає вершину трикутника із серединою протилежної сторони. (Медіана)

22.Що таке теорема?(твердження, яке потрібно довести)

23.Назвіть функцію, обернену до квадратичної.(функція квадратного кореня)

24.Як називається лінія трикутника, що з’єднує середини двох сторін і паралельна третій стороні? (середня лінія)

25.Чотирикутник у        якого протилежні          сторони      паралельні? 

(паралелограм).

 

Питання для 2 команди:

1.     Як називається результат множення? (добуток)

2.     Назвіть найбільше тризначне число?(999)

3.     Як називається дріб, в якому чисельник більший за знаменник? (Неправильна)

4.     Кут, величина якого дорівнює image . (Розгорнутий)

5.     Числа, що використовуються пр лічбі. (натуральні)

6.     60:5.(12)

7.     У якому трикутнику сума двох кутів дорівнює третьому? (У прямокутному)

8.     Число, обернене 5 (0,2)

9.     Назва графіку лінійної функції (пряма)

10.Відношення косинуса до синуса носить назву… (котангенс)

11.Розділ геометрії, який вивчає фігури на площині.(планіметрія)

12.Які прямі перетинаються під прямим кутом? (перпендикулярні)

13.Відрізок, що сполучає вершину трикутника та ділить кут навпіл має назву... (Бісектриса)

14.Форма глобуса. (Куля)

15.Для чого застосовується формула Герона? (Для знаходження площі трикутника)

16.Скільки розв`язків має рівняння image?  (жодного)

17.Як називають   трикутник   у        якого кути при    основі         рівні?

(рівнобедрений)

18.Від чого залежить кількість коренів квадратного рівняння?( від знака дискримінанта).

19.Основні міри кутів.(радіанна, градусна)

20.Фігура, утворена двома променями із загальним початком (кут)

21.Назвіть властивість вертикальних кутів? (рівні)

22.Як називається графік функції y = cosx. (Косинусоїда)

23.Прямокутник, у якому всі сторони рівні. (Квадрат)

24.Як називається сторона трикутника, що лежить проти прямого кута? (гіпотенуза)

25.Що означає розв'язати рівняння?(знайти всі його корені, або показати, що коренів немає)

 

Ведучий 2. Поки журі підбиває підсумки конкурсу  уболівальники можуть допомогти їм заробити додаткові бали, якщо правильно дадуть відповіді на питання.

                         Питання уболівальникам:

Ведучий 1.У кожної команди в цій залі є болільники і вони також можуть допомогти здобути вам перемогу. Тому гравці команд відпочивайте, а ви, болільники відповідайте. Кожна правильна відповідь 0,5 бала. Завдання для болільників: 

Ведучий 2.

1.Мотоцикліст їхав у селище. По дорозі він зустрів 3 легкових машини і один грузовик. Скільки всього машин їхало у селище? (жодної) Ведучий 1.

2.Два в квадраті - чотири, три в квадраті - дев'ять. Чому дорівнює кут в квадраті? (90°) Ведучий 2.

3.        Величина кута - 30°. Чому дорівнює величина цього кута, якщо його розглядати в лупу з двократним збільшенням? (image) Ведучий 1.

4.        По стеблу рослини, висота якої 1 метр лізе гусінь. За день вона піднімається на 4 дм, а за ніч спускається на 2 дм. На який день він буде на вершині рослини? (на четвертий день) Ведучий 2.

5.Трійка коней пробігла 30 км. Яку відстань пробіг кожен кінь? (30) Ведучий 1.

6. Скільки граней налічує новий шестигранний олівець? (8) 

 

image       Сьомий            конкурс             «МАТЕМАТИЧНИЙ

ТАНГРАМ»

Популярну китайську головоломку танграм  називають розумовою головоломкою із семи частин. Назва танграм виникла вЄвропі, ймовірно від слів «тань», що означає «китаєць», і «грана», що означає «буква». 

Використовуючи всі сім частин, що зображені на малюнку, скласти зображені фігурки. 

 

Восьмий конкурс «КАПІТАНІВ»

Ведучий 1. Останній конкурс «Вірю-не вірю», бій капітанів команд. За кожну правильну відповідь — 2 бали.

 

Питання для капітана першої команди

 

1.     Чи віриш ти, що Піфагор брав участь у 58 Олімпіаді, що він бігав на 100 м? (Ні)

2.     Чи віриш, що одна з кривих ліній називається на честь першої у світі жінки – професора математики Марії Гаетани Аньезі. (Так, одна з кривих ліній називається «Локон Аньєзі»)

3.     Л.М. Толстой — автор роману «Війна і мир», був автором підручника з математики для молодших школярів. (Так)

4.     Чи віриш, щоЛьюїс Керролавтор книги «Аліса в Країні чудес», написав багатокниг, в яких були математичні формули? (так)

5.     Чи віриш ти, що на честь учениці Піфагора , відомої обчислювальниці, що складала математичні таблицібула названа квітка? (Так. Її звали Гортензія Лепот і вона привезла цю квітку з Індії).

6.     Фалес був вболівальником і помер на трибуні Олімпійського стадіону під часу бою Піфагора. (Так)

Питання для капітана другої команди

1.   Шарль Перро — автор казки про Червону Шапочку, написав казку «Кохання циркуля і лінійки». (Так)

2.   Наполеон Бонапарт у вільний час складав математичні задачі. (Так) 3. Чи правда, що англійський математик Дж. Сильвестр написав сонет

«Небесна муза», який він присвятив першій російській жінці-математику Софії Василівні Ковалевській? (Так)

4.   Будь-який прямокутний трикутник називається єгипетським. (Ні)

5.   В основі сучасних підручників з геометрії лежать відомі «Начала» Евкліда, написані в ІІІ ст. до нашої ери? (Так)

6.   Піфагор брав участь у кулачних боях на 58 Олімпійських іграх. (Так)

 

Ведучий 2. Назва останнього, дев’ятого,  конкурсу «ПОЯСНЮВАЛКИ».  Кожна „пояснювалка" -  це три підказки, що стосуються одного поняття математики. Якщо з першого питання відповідь не була дана, то команді надається перша підказка, якщо ж і після цього відповіді немає, то дають другу підказку.

 

Ведучий 1. Питання для першої команди:

 

1)Одне з древніх геометричних понять, воно пов'язане з образом вертикального положення людини і багатьма предметами навколишнього середовища.

2)Це найпростіша геометрична фігура, після точки, прямої, відрізка і променя. 3) Якщо в трикутнику його відрізати, вийде чотирикутник.

 

Відповідь: прямий кут

 

Ведучий 2. Питання для другої команди:

1)Вони такі незамітні, але дуже потрібні, важливі, в геометрії без них неможливо.

2)  Вони зустрічаються не тільки в геометрії, але і у всіх книжках.

3)  Іноді, коли учень не вивчив урок і погано відповідає, вчитель ставить її в журнал і каже: «Підготуєшся  краще на другий раз, будеш відповідати».

Відповідь: крапка. 

Додаткове запитання (на той випадок, якщо кількість балів буде однаковою) 1) Вони бувають великими і маленькими, різного об'єму, але всі однакової форми, вони оточують нас всюди.

2) За формою вони, як жуйка, як пачка печива, і морозиво таке буває. 3) Майже всі приміщення мають його форму, до речі, і клас, у якому ми вчимося такої ж форми.

 

Відповідь: прямокутний паралелепіпед.

 

Ведучий 2. Скінчився час випробувань

                                     Нам до душі ваш рівень знань,                                      Та ще багато треба знати,                                       Щоб своє майбутнє збудувати.

 

Ведучий 1. Ми врахували всі ваші старання,

                                     Ви гарно пройшли через всі випробування.

                                     То ж ми всі вас щиро вітаємо

                                     І головний результат повідомляємо.      

 

Ведучий 2. Слово надається голові рахункової комісії для оголошення результатів  останнього конкурсу  та гри в цілому.

(Оголошується остаточний результат гри, нагороджуються переможці пам’ятними призами)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image

 

image

 

 

 

 

image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

imageУ величезному саду геометрії кожний може підібрати собi букет за

смаком.

Давид Гілберт

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
До підручника
Алгебра і початки аналізу (профільний рівень) 10 клас (Мерзляк А.Г., Номіровський Д.А., Полонський В.Б., Якір М.С.)
Додано
28 листопада 2023
Переглядів
245
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку