Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт

Про матеріал
Конспект уроку для учнів 5 класу "Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт" за підручником Заболотний
Перегляд файлу

Тема: Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт.

Мета: поглибити знання учнів про український алфавіт, виробляти навички розмежування понять « звук» і « буква», формувати навички відтворення слова звукописом, користуватися алфавітом, розвивати вимову та слухову культуру, виховувати культуру мовлення, шанобливе ставлення до минулого.

Обладнання: підручник, алфавіт, дидактичний матеріал, слайди

                                                      Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Учитель. На попередніх уроках ми з вами почали мандрівку країною Фонетикою і вже дещо дізналися.

Робота на картках

Потрібно, змінивши в кожному слові голосний звук, утворити інше слово:

Липа

Село

Сади

Річка

Воли

Жити

З одним утвореним словом скласти речення.

Гра «ВІРЮ – НЕ ВІРЮ»

  • Усне спілкування між людьми здійснюється за допомогою звуків(+)
  • Звуки людина бачить і чує(-)
  • Фонетика – це частина мови(-)
  • На письмі звуки мовлення передаються літерами(+)
  • Літери ми бачимо і пишемо(+)
  • Графіка – це літери, розташовані в певному порядку(-)
  • А,о, у- це  голосні звуки(+)
  • Звук – це найменша одиниця мови й мовлення(+)

  Учитель. З поданим завданням ви впоралися, продемонструвавши знання теоретичного матеріалу. А тепер увага на дошку. Вам відомо, що кожне слово ми можемо записати звуками. Пригадаємо, як це робиться.

Робота біля дошки

Записати транскрипцію слів:

Низько, джміль, звір, село, щука, волосся.

III. Вивчення нового матеріалу.Оголошення теми й мети уроку

 IV. Мотивація навчальної діяльності школярів

 Сьогодні ми з вами будемо говорити про позначення звуків на письмі, пригадаємо український алфавіт, вироблятимемо навички писати слова за алфавітом,вчитимося  розрізняти звуки і букви. Запишіть тему уроку      « Позначення звуків  мовлення на письмі. Алфавіт»

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

Учитель. Саме письмо дає нам можливість долати відстань і час. За допомогою літер ви можете передавати будь-яку інформацію. Але шлях людей до сучасного письма був важким. Звернемося до історії. Як же створювалося письмо?

1. Виступи учнів з випереджальним завданням

1 учень

I крок – це малюнкове письмо- піктографія. Розкопки стародавніх поселень доводять, що людина навчилася малювати дуже давно. А шлях до малювання людям відкрили ведмеді. Люди побачили подряпини  на стінах печер від кігтів, і це наштовхнуло їх на думку про те, що так малюнками можна передавати інформацію.( Демонструються слайди з малюнковим письмом)

2 учень

На зміну малюнковому письму прийшло письмо ієрогліфами. Тепер кожен знак передавав слово або його частину. Створення ієрогліфів – це вищий етап розвитку писемності, але й він не досконалий.( Демонструються слайди з ієрогліфами)

  • До речі, діти, ви теж іноді  користуєтеся  ієрогліфом. ( Учитель демонструє ієрогліф   @)
  • Коли ми його використовуємо? Як його називають українською мовою?

3 учень

   Велике досягнення людства стало винайдення літер. Першими створили букви фінікійці. Які жили 2 тис. років тому. Їх літери позначали тільки приголосні. На основі фінікійського письма створять свій алфавіт греки.А ми вже завдячуємо Кирилу й Мефодію за удосконалення слов’янського алфавіту.( Демонстрація слайдів)

Фізкультхвилинка

Учитель. Письмо буде змінюватись, поширюватись і прийде час, коли писемністю  оволодіють і слов’янські народи. Сьогодні ми з вами маємо алфавіт, який складається з 33 букв. Що ж таке алфавіт? Звернімося до підручника § 20.

Робота з підручником

 Самостійно опрацюйте матеріал підручника.

( Діти опрацьовують матеріал)

  • Назвіть синоніми до слова алфавіт?(За матеріалом в підручнику учні дізнаються, що це  «абетка», «азбука»)

   Учитель .Ознайомимося з українським алфавітом, який знаходиться на форзаці підручника.( Учні вчаться правильно вимовляти назви літер алфавіту)

- А для чого ми повинні знати алфавіт?( писати списки в документах, працювати із словниками, довідниковою літературою, швидко знайти  у бібліотеці потрібну книгу)

Індивідуальне завдання творчого характеру

Написати твір – перевтілення « Я – абетка» або « Я – азбука», пояснивши важливість алфавіту для людства.

Самостійна робота

Записати слова в алфавітному порядку:

   1 Світлофор, шибка, тремтіння, юність, крило, лірика, цвісти, успіх, апельсин, Десна, життя, монітор, рибалка, чапля, щавель.

2 Завдання, завершення, зв’язок, зневіра, зрада, земля, зоря, зима.

Робота з підручником

Вправа 220, с.101(усно)

VI. Закріплення вивченого матеріалу

Гра « Знайди зайве»

1. апельсин, вишня, малина, груша, слива

2. буряк, капуста, огірок, перець, ананас

3. фіалка, волошка, кульбаба, пролісок, ромашка

4. окунь, карась, сом, щука

2. Бесіда:

- Скільки букв в українському алфавіті?

- Яких букв більше?

- Для чого нам потрібен алфавіт?

VII. Підбиття підсумків уроку

VIII . Домашнє завдання:

1. Вивчити теоретичний матеріал за підручником.

2.Вивчити алфавіт.

3.Виконати вправу з підручника 227,с.102

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
2 квітня 2023
Переглядів
247
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку