Тема: Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт.
Обладнання: підручник, алфавіт, дидактичний матеріал, слайди
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Учитель. На попередніх уроках ми з вами почали мандрівку країною Фонетикою і вже дещо дізналися.
Робота на картках
Потрібно, змінивши в кожному слові голосний звук, утворити інше слово:
Липа
Село
Сади
Річка
Воли
Жити
З одним утвореним словом скласти речення.
Гра «ВІРЮ – НЕ ВІРЮ»
Учитель. З поданим завданням ви впоралися, продемонструвавши знання теоретичного матеріалу. А тепер увага на дошку. Вам відомо, що кожне слово ми можемо записати звуками. Пригадаємо, як це робиться.
Робота біля дошки
Записати транскрипцію слів:
Низько, джміль, звір, село, щука, волосся.
III. Вивчення нового матеріалу.Оголошення теми й мети уроку
IV. Мотивація навчальної діяльності школярів
Сьогодні ми з вами будемо говорити про позначення звуків на письмі, пригадаємо український алфавіт, вироблятимемо навички писати слова за алфавітом,вчитимося розрізняти звуки і букви. Запишіть тему уроку « Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт»
V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
Учитель. Саме письмо дає нам можливість долати відстань і час. За допомогою літер ви можете передавати будь-яку інформацію. Але шлях людей до сучасного письма був важким. Звернемося до історії. Як же створювалося письмо?
1. Виступи учнів з випереджальним завданням
1 учень
I крок – це малюнкове письмо- піктографія. Розкопки стародавніх поселень доводять, що людина навчилася малювати дуже давно. А шлях до малювання людям відкрили ведмеді. Люди побачили подряпини на стінах печер від кігтів, і це наштовхнуло їх на думку про те, що так малюнками можна передавати інформацію.( Демонструються слайди з малюнковим письмом)
2 учень
На зміну малюнковому письму прийшло письмо ієрогліфами. Тепер кожен знак передавав слово або його частину. Створення ієрогліфів – це вищий етап розвитку писемності, але й він не досконалий.( Демонструються слайди з ієрогліфами)
3 учень
Велике досягнення людства стало винайдення літер. Першими створили букви фінікійці. Які жили 2 тис. років тому. Їх літери позначали тільки приголосні. На основі фінікійського письма створять свій алфавіт греки.А ми вже завдячуємо Кирилу й Мефодію за удосконалення слов’янського алфавіту.( Демонстрація слайдів)
Фізкультхвилинка
Учитель. Письмо буде змінюватись, поширюватись і прийде час, коли писемністю оволодіють і слов’янські народи. Сьогодні ми з вами маємо алфавіт, який складається з 33 букв. Що ж таке алфавіт? Звернімося до підручника § 20.
Робота з підручником
Самостійно опрацюйте матеріал підручника.
( Діти опрацьовують матеріал)
Учитель .Ознайомимося з українським алфавітом, який знаходиться на форзаці підручника.( Учні вчаться правильно вимовляти назви літер алфавіту)
- А для чого ми повинні знати алфавіт?( писати списки в документах, працювати із словниками, довідниковою літературою, швидко знайти у бібліотеці потрібну книгу)
Індивідуальне завдання творчого характеру
Написати твір – перевтілення « Я – абетка» або « Я – азбука», пояснивши важливість алфавіту для людства.
Самостійна робота
Записати слова в алфавітному порядку:
1 Світлофор, шибка, тремтіння, юність, крило, лірика, цвісти, успіх, апельсин, Десна, життя, монітор, рибалка, чапля, щавель.
2 Завдання, завершення, зв’язок, зневіра, зрада, земля, зоря, зима.
Робота з підручником
Вправа 220, с.101(усно)
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Гра « Знайди зайве»
1. апельсин, вишня, малина, груша, слива
2. буряк, капуста, огірок, перець, ананас
3. фіалка, волошка, кульбаба, пролісок, ромашка
4. окунь, карась, сом, щука
2. Бесіда:
- Скільки букв в українському алфавіті?
- Яких букв більше?
- Для чого нам потрібен алфавіт?
VII. Підбиття підсумків уроку
VIII . Домашнє завдання:
1. Вивчити теоретичний матеріал за підручником.
2.Вивчити алфавіт.
3.Виконати вправу з підручника 227,с.102