Інформаційна картка до практичної роботи
Мета: узагальнення теоретичних знань про електроліти і неелектроліти, реакції йонного обміну та умови їх перебігу, удосконалення вміння планувати та проводити хімічний експеримент.
Обладнання: штатив із пробірками, піпетки, шпатель.
Реактиви: розчини NaOH, фенолфталеїну, HCl.
Правила безпеки:
• для дослідів використовуйте невеликі кількості реактивів;
• остерігайтеся потрапляння реактивів на шкіру, в очі; у разі потрапляння їдкої речовини змийте її великою кількістю води.
Виконання роботи:
Дослід 1. У дві пробірки налийте по 1 мл розчину натрій карбонату. У першу пробірку прилийте декілька крапель хлоридної кислоти, а в другу — 1 мл розчину кальцій хлориду. Які зміни спостерігаєте? Ці реакції є оборотними чи необоротними? Складіть рівняння реакцій у молекулярній, повній та скороченій йонно-молекулярних формах. Чи відбуватимуться реакції, якщо замість розчину натрій карбонату використати нерозчинну сіль, наприклад магній карбонат?
Дослід 2. У дві пробірки налийте по 1 мл розчину барій хлориду. У першу пробірку прилийте 1 мл розчину натрій сульфату, у другу — декілька крапель розчину аргентум(I) нітрату. Які зміни спостерігаєте? Чи відрізняються осади в обох пробірках за виглядом та за складом? Складіть рівняння реакцій у молекулярній, повній та скороченій йонно-молекулярних формах.
Дослід 3. У чотири пробірки налийте по 1 мл розчинів калій хлориду, калій броміду, калій йодиду та калій ортофосфату. У кожну пробірку прилийте по 1 мл розчину аргентум(I) нітрату. Які зміни спостерігаєте? Чи відрізняються осади в усіх пробірках за виглядом і складом? Складіть рівняння реакцій у молекулярній, повній та скороченій йонно-молекулярних формах.
Дослід 4. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються утворенням води Налийте в пробірку 1 мл розчину натрій гідроксиду, додайте кілька крапель фенолфталеїну. Яке забарвлення розчину? Додавайте хлоридну кислоту краплинами до повного зникнення забарвлення. Складіть молекулярне та йонно-молекулярне рівняння реакції.
Завдання: Складіть рівняння реакції, що відбулася, в молекулярному, повному і скороченому йонному вигляді. Поясніть, чому розчин спочатку набув кольору, а потім знебарвився. Між якими йонами практично відбулася реакція? Для узагальнення знань можна скористатися таблицею.
(Накресліть у зошит таблицю. Зошит краще розвернути. Після виконання кожного досліду записуйте результат у таблицю, рівняння реакцій складіть у молекулярній формі, повній та скороченій йонних формах)
Номер досліду |
Хід роботи (що робили)
|
Спостереження |
Рівняння реакцій, що відбувалися |
Висновки |
|
|
|
|
|
Висновки. Зробіть узагальнюючий висновок до практичної роботи. Для цього використайте відповіді на запитання: