Практична робота 1.
Розв’язування задач з використанням різних видів масштабу, визначення відстаней, напрямків та абсолютних відносних висот на топографічному плані.
Мета: розвивати уміння читати карту, план місцевості та формувати навички орієнтуватись для власної безпеки і безпеки інших під час подорожей і екскурсій через виконання тренувальних вправ з використанням рисунків, карт, планів місцевості,
оцінювати практичне значення вміння орієнтуватися на місцевості; робити висновки про важливість орієнтування для збереження власного життя та безпеки під час подорожей та екскурсій.
Знаннєвий компонент: учень/ учениця називає способи зображення Землі, види масштабів, відмінності між планом і топографічним планом та картою, абсолютною і відносною висотою місцевості, об’єкти місцевості за планом та його умовні знаки; вміє читати план, використовуючи умовні знаки та легенду карти; пояснює відмінності різних видів масштабу, особливості орієнтування плану місцевості.
Діяльнісний компонент: визначає масштаб плану і карти, абсолютну і відносну висоту місцевості за допомогою горизонталей та за шкалою висот; вимірює відстані на плані і карті за допомогою масштабу; розв’язує задачі з різними видами масштабу;
Ціннісний компонент: оцінює практичне значення плану та географічних карт для себе і своєї родини.
Тип уроку: практична робота
Обладнання: презентація, фрагмент плану місцевості, лінійка, циркуль, транспортир, маршрутний лист уроку; Географія: підручник для 6 класу Т.Г. Гільберг, Л.Б. Паламарчук.
Хід роботи
І. Мотивація пізнавальної діяльності.
1. Людям яких професій потрібно добре володіти картою?
2. Для чого вам вміти читати карту.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вчитель. До подорожі необхідно підготуватись. На урок треба озброїтись знаннями.
Робота з презентацією.
ІІІ. Дослідження та опис фрагменту топографічної карти (плану місцевості) с. Гужівка.( практична частина)
Маршрутний лист
подорожі від населеного пункту Гужівка до урочища Довбні за фрагментом топографічної карти
Завдання |
Відповідь |
Бали |
Визначте напрямок за яким розташовані Довбні відносно Гужівки |
|
1 |
Визначте азимут від центру села до урочища Довбні |
|
1 |
Виміряйте відстань між об’єктами по прямій. Чи можемо іти по прямій? |
|
1 |
Прокладіть шлях на карті, яким будете рухатись за маршрутом |
|
1 |
Виміряйте відстань між об’єктами по маршруту руху |
|
1 |
Намалюйте маршрут подорожі, використовуючи умовні знаки плану Ми вийшли зі школи та рухалися сільською вулицею у _____ напрямку, минаючи будинки мешканців села, вийшли на луки, які подекуди поросли чагарниками. Далі пішли грунтовою дорогою, вбрід перейшли струмок та зайшли до мішаного лісу. Дерев’яним мостом перейшли на інший берег річки _______. Нарешті відпочили в будиночку лісника. |
|
3 |
Які ознаки на карті свідчать, що місцевість в бік Довбнів знижується. Визначте абсолютну висоту Довбнів та Гужівки за планом |
Висота місцевості Довбнів – Висота місцевості Гужівки- |
2
|
Порівняйте план місцевості з Гугл картою с. Гужівки |
Перевага плану місцевості в тому, що дозволяє _______________________________________ |
2
|
ІV. Рефлексія. Чи сподобалась подорож? Чи потрібні людині вміння орієнтуватись за картою та на місцевості?
V. Домашнє завдання. 1) Повторити параграф 7-11
2) Що відомо про урочище Довбні вашим батькам?
Додаток
Фрагмент топографічної карти