Урок узагальнення та систематизації знань з теми "Гідросфера"

Про матеріал
Для учнів 6 класу можна запропонувати види ігор, що з одного боку, розвивають увагу й просторове мислення, з іншого, — підвищують їхній рівень знань з географії та допомагають кращому їх засвоєнню. Урок сприятиме здобуттю та закріпленню географічних знань, розвивиткові творчої активністі учнів з теми "ГІДРОСФЕРА"
Перегляд файлу

Тема: УРОК УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ з теми

"Гідросфера"

Мета: повторити, закріпити основні знання з  теми: місце та значення води на планеті,  Світовий океан, води суходолу;

розвивати вміння працювати з картою, робити висновки та узагальнення;

виховувати бережне ставлення до найціннішого мінералу - води, сприяти естетичному вихованню учнів.

Обладнання: фізична карта півкуль, атласи.

Тип уроку:  узагальнення та систематизація знань

Гості: Нептун (одягнений в ласти, на голові - корона), Десна-ріка (в голубому вбранні, у вінку з листя).

                                           Хід уроку.

І. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Учитель: «Кровоносна» система є у нашої планети – це вода. Саме вода, переходячи з грунту до рослин, з рослини до атмосфери, стікаючи річками до океану і повертаючись на суходіл у вигляді опадів, об’єднує різні компоненти природи в єдину систему. «Візник природи» - так називав воду Леонардо да  Вінчі. Вода є всюди на нашій планеті, а життя існує лише там, де є вода.

 «Проблемне питання»

«Хіба вода – це тільки та безбарвна рідина, що налита в склянку?» (І.В. Петрянов-Соколов.) Допоможуть нам дати відповідь на це запитання наші гості  -  володар підводного царства НЕПТУН та красуня ДЕСНА-РІКА.  Фіксувати правильні відповіді  в ході сьогоднішньої гри ви будете в таблиці оцінювання.

        ІІ. Хід гри

1. Конкурс «Загадка»

Нептун:

Я - володар Гідросфери,

Не обійдетесь ви без мене.

І приніс я вам загадки,

Ну, хто швидше дасть відгадки?

1. Без мене зникають з планети сади,
Розширяться лише пустелі,

Не буде ні льоду, ані води,

Як звусь я, друзі? - ... (гідросфера)

2. Сонечко на мене кинуло промінчик,
Я легкою хмаркою в небо полетів.
Звідти випав дощиком на поля квітучі,
Веселим струмочком стати захотів.
Ось так і повторює свої перетворення:
То я - життєдатний  дощик на луках,

То я - хмаринка я легка, парою наповнена,

То вода прозора я у річках, морях (кругообіг води).

 

3. Перед вами - клапоть суші,
Він  великий дуже-дуже,

І його з боків всіх разом

Омивають океани... (материки)

Учитель: Покажіть материки на карті.

Нептун:

 

4. Я - найбільший океан,
Так назвав мене Магелан.
Крутий норов дуже маю

Й найглибше місце на Землі .

Туристів всіх країн приймають

Мої тропічні острови. (Тихий).

Учитель: Покажіть океан і найглибше місце.

5. Про мене є легенд багато,
У надрах вод моїх ,буває,
Зникають літаки і пароплави.
Є море, що немає берегів,

Назвати мене, хто б хотів. (Атлантичний)

  1. Я постійно вкритий льодом,

    Посилаю завірюхи на весь світ,                              

    Скільки ж мужніх і хоробрих

    Тут побувало за мій вік (ПЛО)

  1. До славетної країни

    Пролягають тут шляхи.

     Хто хотів багатим стати,

Мене мусив подолати. (Індійський)

Десна-ріка: А тепер мої завдання

2. «Вікторина»

  1. Яку частину поверхні Землі займає суша, а яку - Світовий океан?
  2. На яких островах народжується айсберги?
  3. Як залежить характер і течія річок від рельєфу?
  4. Як поділяються озерні улоговини за їх походженням?
  5. Як утворюються льодовики? Де?
  6. На яких материках розташовані відомі вам водоспади?
  7. Назвіть і покажіть найглибше і найбільше  озеро світу?

 

3. Конкурс «Чомучка»

Нептун:

Багатства в своїх надрах зберігають океани

І явища грізні, й загадки природи.

Усі їх назвати ми можемо з вами ,

Збирайтеся швидше, - чекають пригоди.

  1. Тече річка в океані,

Не має дна і берегів ,

  Та шлях свій чітко прокладає

 Назвіть, що це, мерщій? (океанічна течія)

 

 

Учитель: Які бувають за своєю природою течії? Назвіть і покажіть.

2. Що за диво - рибаки
Натягли вони сітки,
Та не в воду їх несуть,
А на березі трясуть.
Раптом - чудо із чудес -
Там, де берег був і пляж,
Вода швидко піднялась,
Риба у сітках тріпоче,

А вода назад дзюркоче. (Припливи та відливи)

3. Мов камінь кинув землетрус,
І розійшлись від нього хвилі.
В морях не видно їх, не бійся,

А як на берег - вони грізні (Цунамі).

 

Учитель: А зараз проведемо турнір знавців карти. Я називаю географічні назви, а ви швидко говорите, що це:

Австралія - (материк)

Дніпро - (річка)

Гренландія - (острів)

Пд. Америка - (материк)

Суецький - (канал)

Маріанська - (западина)

Амазонка - (річка)

4. Конкурс «Як  називається?»

Десна-ріка: Наступний  конкурс має назву "Як називається?"

  1. Заглиблення, по якому річки постійно несуть воду (русло).
  2. Уся площа, з якої річка збирає воду? (басейн)
  3. Кордон, що розділяє басейн річок? (вододіл)
  4. Місця виходу підземних вод на поверхню (джерело)
  5. Місце, з якого річка починає свою течію (виток)
  6. Зосередження води в заглибинах суші (озеро)
  7. Річка з усіма притоками (річкова система)
  8. Частина річкової долини, що затоплюється під час розливу ріки (заплава).

Нептун:

І останнє запитання

Я поставлю зараз вам.

Ви моїх підлеглих всіх

Підрахуйте, скільки їх!

Я це пробував не раз

Та  не зміг, хоч згаяв час.

(Назвіть представників рослинного й тваринного царства океану та скажіть, у які групи їх об’єднують?)

V. «Кросворд»

Десна-ріка:

А я ще хочу вам запропонувати                

Кросворд невеликий розв'язати

По-вертикалі: 1. Півострівна країна-"чобіток".

По-горизонталі: 1. Найбільший острів. 2. Найменший материк.

3. Найвисокогірніше в світі озеро. 4. Протока, що роз'єднує Європу і Африку. 5. "Кольорове" море. 6. Море на сході Євразії, однойменне з назвою країни.

 

1 Г   г

р

Е

Н

Л

А

Н

Д

І 1

Я

 

 

 

 

 

 

 

 

2А

В

С

т

р

А

Л

І

Я

 

 

 

Зт

І

Т

І

К

А

к

А

 

 

 

 

 

 4Г

І

Б

Р

А

Л

т

А

Р

 

 

 

 

 

  Б

І

л

Е

 

 

 

 

 

 

 5 Я   я

п

О

Н

С

Ь

к

Е

ІІІ. Підсумок уроку

Вчитель: Повернемося до нашого проблемного запитання - «Хіба вода – це тільки та безбарвна рідина, що налита в склянку?»

Очікувані відповіді: вода –це річка,  …ставок, … джерельце, … льодовик, … хмаринка, …дощ, … Світовий океан, …море, …затока, …протока, …айсберг … болото…

Давайте подякуємо нашим гостям і надамо їм право вибрати найкмітливіших. Чи збіглися ваші результати з вибором наших гостей?

ІV.Домашнє завдання.

1. Повторити тему «Гідросфера»

2. Скласти кросворд на тему «Води суходолу»

Додаток

Таблиця оцінювання _______________________(Прізвище учня)

 

Загадка

Вікторина

«Чомучка»

Як називається?

Кросворд

Загальний бал

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 січня 2023
Переглядів
271
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку