Практична робота № 2. РЕСУРСОЗАБЕЗПЕЧЕНІСТЬ ОКРЕМИХ КРАЇН ЧИ РЕГІОНІВ СВІТУ

Про матеріал
У ХХІ ст. між суспільством і природою сформувалися якісно нові відносини, що зумовлені швидким зростанням населення та розширенням його виробничої діяльності. Виникла загроза поступового виснаження й вичерпання природних ресурсів. Учні 10 класів добре проінформовані про проблему, тому будуть надзвичайно мотивовані до виконання роботи такого типу.
Перегляд файлу

Прізвище __________________ Група _________ 

 

Практична робота № 2. РЕСУРСОЗАБЕЗПЕЧЕНІСТЬ ОКРЕМИХ КРАЇН ЧИ РЕГІОНІВ СВІТУ

Мета: закріпити та систематизувати знання про природні ресурси світу; вдосконалити уміння та навички застосовувати набуті знання під час виконання практичних завдань; розвивати вміння розраховувати ресурсозабезпеченість та порівнювати співвідношення ресурсозабезпеченості в окремих регіонах чи країнах світу, уміння будувати та аналізувати діаграми; виховувати аналітичне мислення, заощадливе ставлення до природних ресурсів.

Обладнання: комплексна карта світу, підручники, атласи, табли­ці, діаграми.

Тип заняття: комплексного застосування знань, умінь, навичок студентів.

Хід заняття

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

Що таке ресурсозабезпеченість?

• Якими способами розраховують ресурсозабезпеченість країн або територій?

Термінологія

Ресурсозабезпечення – співвідношення між обсягами природних ресурсів і розмірами їх використання. Виражається кількістю років, на на яку має вистачити даного виду ресурсу за умов збереження масштабів його використання, або його запасами в розрахунку на одну особу.

Мінеральні ресурси – природні речовини мінерального походження, які використовуються або можуть бути використані в господарстві як сировина або джерело енергії.

Земельні ресурси – землі, які використовуються або можуть бути використані в різних видах господарської діяльності.

Водні ресурси – води суходолу, морів і океанів, які використовуються або можуть бути використані в різних видах господарської діяльності і побуті. Найбільше значення для людства мають прісні води суходолу, зокрема – підземні води.

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

У ХХІ ст. між суспільством і природою сформувалися якісно нові відносини, що зумовлені швидким зростанням населення та розширенням його виробничої діяльності. Виникла загроза посту­пового виснаження й вичерпання природних ресурсів. Розрахунок ресурсозабезпеченості країни певним природним ресурсом дозволяє передбачити його виснаження, сприяти збереженню або відновленню, тобто передбачає впровадження заходів раціональ­ного природокористування.

ІV. Застосування знань, умінь, навичок

Завдання

 1. (3 бали) За даними таблиці обчисліть об’єм міне­ральної сировини на одного жителя Землі. Побудуйте стовпчикові діаграми: а) динаміки загального видобутку мінеральної сировини; б) динаміки видобутку мінеральної сировини на одну особу.

 Проаналізуйте отримані результати та зробіть висновки.

Роки

Чисельність населення, млрд осіб

Видобуток мінеральної сировини, млрд т

Видобуток мінеральної сировини на одну особу, кг

930

2

13

 

1960

3

63

 

1987

5

130

 

2012

7

420

 

2020 (прогноз)

8

650

 

 

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2. (2 бали) За даними таблиці обчисліть ресурсоза­безпеченість нафтою окремих країн світу. Визначте рівень ресурсо­забезпеченості наведених країн, якщо середньосвітовий показник ресурсозабезпеченості нафтою складає 44 роки. Порівняйте показ­ники ресурсозабезпеченості та визначте країни з найбільшою та найменшою ресурсозабезпеченістю серед наведених країн (вкажіть різними кольорами в таблиці ці країни).

Країна

Запаси нафти,

млрд т

Видобуток, нафти, млн т/рік

Ресурсоза­безпеченість нафтою, років

Рівень ресурсозабезпеченості

США

4,6

368

12,5

недостатній

ФРН

0,07

7

 

 

Росія

7,2

320

 

 

Китай

3,2

147

 

 

Індія

0,36

37

 

 

Ніґерія

2,4

95

 

 

 

 

 

3. (2 бали) За даними таблиці обчисліть ресурсоза­безпеченість природним газом окремих країн світу. Визначте рівень ресурсо­забезпеченості наведених країн, якщо середньосвітовий показник ресурсозабезпеченості природним газом  складає 55 років. Порівняйте показ­ники ресурсозабезпеченості та визначте країни з найбільшою та найменшою ресурсозабезпеченістю серед наведених країн (вкажіть різними кольорами в таблиці ці країни).

Країна

Запаси природнього газу,

млрд т

Видобуток, природнього газу, млн т/рік

Ресурсоза­безпеченість нафтою, років

Рівень ресурсозабезпеченості

США

5,7

619

9,2

недостатній

ФРН

0,34

16,4

 

 

Росія

24,1

647

 

 

Китай

1,2

98

 

 

Індія

0,78

53

 

 

Ніґерія

22,4

110

 

 

 

4. (2 бали) За даними таблиці обчисліть забезпече­ність країн земельними ресурсами. Порівняйте отримані показни­ки та визначте країни з найбільшою та найменшою забезпеченістю земельними ресурсами на одного мешканця (вкажіть різними кольорами в таблиці ці країни).

Країна

Кількість населення, млн осіб

Земельні ресурси країни, млн га

Забезпеченість земельними ресурсами, га/особу

США

308

937,3

3,05

Японія

127

37,7

 

ФРН

83,8

35,7

 

Росія

140

1 707,5

 

Польща

38,5

31,3

 

Китай

1339

958,5

 

Індія

1166

306,5

 

Ніґерія

149,2

92,4

 

 

 

5. (1 бал) Позначте чинники, що використовуються при розрахунку ресурсозабезпеченості країни корисними копалинами:

Розміри території країни

 

Хімічний склад гірських порід

 

Обсяг розвіданих запасів

 

Щорічний  видобуток  ресурсу

 

Рівень розвитку економіки країни

 

 

Географічне положення території

 

6.  (необов’язкове) Підготувати повідомлення на тему «Роль геогра­фічної науки в розв’язанні проблем природокористування»

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

V. Узагальнення та систематизація знань

 Висновок (1 бал).

Запитання для написання висновку по практичній роботі №2: 

  1. Чому про ресурсозабезпеченість країн та регіонів не можна судити лише за розмірами запасів?
  2. Які, на вашу думку, найкращі шляхи розв’язання проблеми ресурсозабезпеченості?
  3. Які ресурси на Землі є найбільш дефіцитними?
  4. Який на вашу думку рівень забезпеченості України енергетичними ресурсами? Земельними ресурсами?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

docx
Додано
12 березня
Переглядів
1155
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку