Прізвище __________________ Група _________
Практична робота № 2. РЕСУРСОЗАБЕЗПЕЧЕНІСТЬ ОКРЕМИХ КРАЇН ЧИ РЕГІОНІВ СВІТУ
Мета: закріпити та систематизувати знання про природні ресурси світу; вдосконалити уміння та навички застосовувати набуті знання під час виконання практичних завдань; розвивати вміння розраховувати ресурсозабезпеченість та порівнювати співвідношення ресурсозабезпеченості в окремих регіонах чи країнах світу, уміння будувати та аналізувати діаграми; виховувати аналітичне мислення, заощадливе ставлення до природних ресурсів.
Обладнання: комплексна карта світу, підручники, атласи, таблиці, діаграми.
Тип заняття: комплексного застосування знань, умінь, навичок студентів.
Хід заняття
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
• Що таке ресурсозабезпеченість?
• Якими способами розраховують ресурсозабезпеченість країн або територій?
Термінологія
Ресурсозабезпечення – співвідношення між обсягами природних ресурсів і розмірами їх використання. Виражається кількістю років, на на яку має вистачити даного виду ресурсу за умов збереження масштабів його використання, або його запасами в розрахунку на одну особу.
Мінеральні ресурси – природні речовини мінерального походження, які використовуються або можуть бути використані в господарстві як сировина або джерело енергії.
Земельні ресурси – землі, які використовуються або можуть бути використані в різних видах господарської діяльності.
Водні ресурси – води суходолу, морів і океанів, які використовуються або можуть бути використані в різних видах господарської діяльності і побуті. Найбільше значення для людства мають прісні води суходолу, зокрема – підземні води.
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
У ХХІ ст. між суспільством і природою сформувалися якісно нові відносини, що зумовлені швидким зростанням населення та розширенням його виробничої діяльності. Виникла загроза поступового виснаження й вичерпання природних ресурсів. Розрахунок ресурсозабезпеченості країни певним природним ресурсом дозволяє передбачити його виснаження, сприяти збереженню або відновленню, тобто передбачає впровадження заходів раціонального природокористування.
ІV. Застосування знань, умінь, навичок
Завдання
1. (3 бали) За даними таблиці обчисліть об’єм мінеральної сировини на одного жителя Землі. Побудуйте стовпчикові діаграми: а) динаміки загального видобутку мінеральної сировини; б) динаміки видобутку мінеральної сировини на одну особу.
Проаналізуйте отримані результати та зробіть висновки.
Роки |
Чисельність населення, млрд осіб |
Видобуток мінеральної сировини, млрд т |
Видобуток мінеральної сировини на одну особу, кг |
930 |
2 |
13 |
|
1960 |
3 |
63 |
|
1987 |
5 |
130 |
|
2012 |
7 |
420 |
|
2020 (прогноз) |
8 |
650 |
|
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. (2 бали) За даними таблиці обчисліть ресурсозабезпеченість нафтою окремих країн світу. Визначте рівень ресурсозабезпеченості наведених країн, якщо середньосвітовий показник ресурсозабезпеченості нафтою складає 44 роки. Порівняйте показники ресурсозабезпеченості та визначте країни з найбільшою та найменшою ресурсозабезпеченістю серед наведених країн (вкажіть різними кольорами в таблиці ці країни).
3. (2 бали) За даними таблиці обчисліть ресурсозабезпеченість природним газом окремих країн світу. Визначте рівень ресурсозабезпеченості наведених країн, якщо середньосвітовий показник ресурсозабезпеченості природним газом складає 55 років. Порівняйте показники ресурсозабезпеченості та визначте країни з найбільшою та найменшою ресурсозабезпеченістю серед наведених країн (вкажіть різними кольорами в таблиці ці країни).
4. (2 бали) За даними таблиці обчисліть забезпеченість країн земельними ресурсами. Порівняйте отримані показники та визначте країни з найбільшою та найменшою забезпеченістю земельними ресурсами на одного мешканця (вкажіть різними кольорами в таблиці ці країни).
5. (1 бал) Позначте чинники, що використовуються при розрахунку ресурсозабезпеченості країни корисними копалинами:
6. (необов’язкове) Підготувати повідомлення на тему «Роль географічної науки в розв’язанні проблем природокористування» ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ V. Узагальнення та систематизація знань Висновок (1 бал). Запитання для написання висновку по практичній роботі №2:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ |