Практична робота №4. Властивості етанової кислоти.

Про матеріал

Превірити вміння учнів застосовувати теоретичні знання про властивості оцтової кислоти під час проведення практичної роботи. Підкреслити важливість знань про оцтову кислоту у повсякденному житті людини та народному господарстві. Розвивати в учнів логічне мислення, вміння самостійно працювати з інформацією, встановлювати причинно - наслідкові зв'язки, вміння робити висновки, узагальнення; формувати вміння знаходити спільні і важливі ознаки і властивості, застосовувати набуті знання на практиці, формулювати узагальнюючі висновки та оцінювати результати виконаних дій. Виховувати культуру спілкування, прививати інтерес до предмету. Виховувати дбайливого відношення до праці, ініціативності, наполегливості в досягненні мети, вміння працювати в парі.

Перегляд файлу

1

Тема:  Інструктаж з БЖД. Практична робота №4. Властивості етанової кислоти.

Мета:

  •       Формування предметних компетентностей: перевірити вміння учнів застосовувати теоретичні знання про властивості оцтової кислоти під час проведення практичної роботи. Підкреслити важливість знань про оцтову кислоту у повсякденному житті людини та народному господарстві. 
  •       Діяльнісна:  розвивати в учнів логічне мислення, вміння самостійно працювати з інформацією, встановлювати причинно - наслідкові зв’язки, вміння робити висновки, узагальнення; формувати вміння знаходити спільні і важливі ознаки і властивості, застосовувати набуті знання на практиці,  формулювати узагальнюючі висновки  та оцінювати результати виконаних дій.
  •       Ціннісна: виховувати культуру спілкування, прививати інтерес до предмету. Виховувати дбайливого відношення до праці, ініціативності, наполегливості в досягненні мети, вміння працювати в парі.

Основні поняття: етанова (оцтова) кислота, функціональна карбоксильна             група.

Обладнання: підручник «Хімія 9 клас», комп’ютерна презентація, проектор, комп’ютер, періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності кислот, солей, основ, штатив з пробірками, розчин етанової (оцтової) кислоти, розчини лугу, індикатори, інструкція з т/б,  карбонат кальцію, залізо, порошок магнію, шпатель, піпетки, зошити для практичних робіт.

Тип уроку:  практична робота.

Інтерактивні та традиційні технології: розповідь вчителя, робота з інформацією слайдів, прийом «так чи ні» або «Світлофор»,  «Мозковий штурм», гра «Вищий пілотаж».

Епіграф: «Жодна наука не потребує експерименту такою мірою, як хімія. Її основні закони, теорії і висновки спираються на факти. Тому постійний контроль дослідом необхідний».                                                                                Майкл Фарадей

Хід уроку

І. Організаційний момент (5 хв).

Привітання, виявлення відсутніх. Перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на позитивний настрій.

Перевірте, чи все необхідне для роботи знаходиться у вас на партах (підручник, зошит, щоденник, ручка).

Визначення настрою учнів за допомогою смайликів.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання (5 хв).

Двоє учнів на дошці пишуть домашнє завдання. Троє учнів виконують завдання на картка. Решта учнів працюють з учителем.

Прийом «Світлофор»

Учні піднімають  картки із зеленим кольором, коли «так», і червоним кольором — коли «ні».

а) Карбон в органічних сполуках тривалентний (-);
б) формула метану  СН4 (+);
в) теорію хімічної будови створив М.В.Ломоносов (-);
г) природний газ практично не використовують (-);
д) формула  пентану С5Н12 (+);
е) молекула метану має тетраедричну будову (+);
є) ненасичені вуглеводні ряду етилену мають загальну формулу СnН2n-2 (-);
ж) СnН2n+2  - загальна формула гомологічного ряду метану (+);
з) у результаті розкладу метану утворюється кисень (-);
и) С5Н10  - це  формула пентину (-);
і)  СН3  - це радикал метил (+);
й) органічних речовин значно менше, ніж неорганічних (-).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (5 хв).

На побачення з дівчиною

Загадковий йшов хлопчина.

Був костюм на ньому – диво,

Фіолетовий, мов чорнило.

Дівчину за руку взяв –

І костюм червоний став.

  •        Про що йде мова?  (кислота + індикатор-лакмус)
  •        Отже, будемо говорити про кислоти. А про які? (Карбонові кислоти)

Чи знаєте Ви про таку кислоту,

Яку повсякчас додаєм до борщу,

ЇЇ ми кладемо завжди в маринад

Для всяких смачнючих солінь і принад?

Ну звичайно, це оцтова кислота, а в побуті – оцет (6, 9, 12%), який ми отримуємо розводячи оцтову есенцію (98%).

А чи знаєте ви, що слово «кислота» у перекладі з латинської читається асіd, скоріше за все виникло від латинської назви оцту – acidum.

Оцтова кислота у природі зустрічається в рослинах, утворюється під час бродіння, гниття, скисання вина, пива, міститься в молоці й сирі, шкірі тварин.  Має найбільше практичне значення, наприклад всім відомо використання водного розчину оцтової кислоти  – оцту, як смаковий засіб та консервант.

Тому ми просто зобов’язані практично ознайомитись і вивчити властивості оцтової кислоти. Тож давайте, продовжимо вивчати властивості оцтової кислоти, а саме її хімічні властивості. Отож, тема сьогоднішньої  практичної роботи «Властивості етанової кислоти.».

  • Учні формулюють мету уроку самостійно.

Отже, починаємо роботу! Бажаю всім успіхів!                           (епіграф на дошці)

«Жодна наука не потребує експерименту такою мірою, як хімія. Її основні закони, теорії і висновки спираються на факти. Тому постійний контроль дослідом необхідний».  Майкл Фарадей

IV. Виконання практичної роботи (18 хв)

Наш сьогоднішній урок – це практична робота. Тому запрошую вас до здобуття нового та закріплення вже вивченого.

  Фізкультхвилинка (для очей)

Закрийте будь ласка очі. Уявіть, що ви знаходитесь на лісовій галявині, вам приємно, затишно, ви в гарному настрої. Я бажаю, щоб цей настрій панував впродовж нашого уроку.

Повторення правил техніки безпеки при роботі в кабінеті хімії під час проведення хімічного експерименту.

Найперше, пригадаємо правила т/б при роботі в кабінеті хімії.

     Повторюємо правила техніки безпеки:

  •                                   Особливої обережності дотримуйтесь під час роботи з кислотами й лугами.
  •                                   Для виявлення запаху речовини не підносьте посудину близько до обличчя, щоб не вдихати пару чи гази, які можуть подразнити дихальні шляхи. Для виявлення запаху спрямовуйте пару чи газ рухами долоні від посудини до носу.
  •                                   Для виконання дослідів користуйтесь невеликими порціями речовин.
  •                                   При випадковому попаданні кислоти чи лугу на одяг, шкіру чи в очі негайно змийте їх великою кількістю води.
  •                                   Не залишайте відкритими склянки з хімічними реактивами.

По закінченню роботи не забудьте прибрати своє робоче місце і вимити руки з милом.

Починайте роботу над кожним дослідом з відповіді на питання, прогнозування виконання досліду та його результатів. Свої дії та спостереження записуйте в запропоновану таблицю. Після завершення дослідів запишіть у таблицю висновки і відповідні рівняння реакцій у молекулярній та йонно-молекулярній формах. Запрошую до роботи в парах. Прошу визначитись, хто лаборант, хто консультант.

  •                              Ознайомимося із ходом практичної роботи в зошитах. Які досліди нам потрібно сьогодні виконати?

Інструктивна картка.Практична робота №4. Тема:  Властивості етанової кислоти.

Мета: дослідити хімічні властивості оцтової кислоти; закріпити вміння писати йонно-молекулярні рівняння реакцій.

Обладнання і реактиви: розчин оцтової кислоти  (СН3СООН),                                            розчин натрій гідроксиду (NaOH), калій гідроксиду (КОН),  розчин кальцій карбонату (СaСO3), залізо, магній, лакмус, фенолфталеїн, метилоранж, шпатель, піпетки, штатив з пробірками.

Виконання роботи.

Номер

досліду

Хід роботи

(що робили)

 

Спостереження

Рівняння реакцій,

що відбувалися

Висновок

 

 

 

 

 

  Дослід 1. Дія етанової кислоти на індикатори.                                                                До розчину етанової кислоти додайте 1-2 краплі лакмусу. Як змінилося забарвлення розчину? Що це засвідчує? Складіть рівняння дисоціації кислоти.

Дослід 2.Взаємодія етанової кислоти з основами.  До розчину натрій гідроксиду (калій гідроксиду) додайте фенолфталеїн, відзначте зміну забарвлення лугу, потім краплями додайте розчин етанової кислоти до знебарвлення розчину. Поясніть причину знебарвлення розчину. Складіть рівняння реакції.

Дослід 3. Взаємодія етанової кислоти з металами.   До розчину етанової кислоти додай трохи магнію (заліза). Що спостерігаєте? Поясніть результати досліду. Складіть рівняння реакції.

Дослід 4. Взаємодія етанової кислоти з солями.  До розчину етанової кислоти додай розчин кальцій карбонату. Опишіть спостереження. Складіть рівняння реакції.

Ми з вами опрацювали всі досліди практичної роботи, записали в зошиті відповідні хімічні реакції і сформулюйте загальний висновок до практичної роботи (учні роблять висновок).

V.  Засвоєння знань, умінь і навичок (5 хв).

Пропоную гру «Вищий пілотаж»  на завершення практичної роботи з               метою узагальнення всього вивченого (це будуть епізоди із повсякденного життя).

  1.                                  Бабуся висипала соду (натрій карбонат) і кухонну сіль в банки, і заплуталась, куди що висипала. Як, застосовуючи властивості оцтової кислоти, можна допомогти визначити де яка речовина? (подіяти оцетом)
  2.                                  Виручіть мене ! Я дуже хочу допомогти мамі. Як серед усіх цих банок знайти оцет (банки із NaCl, оцет, миючий засіб, інші речовини домашнього використання)? (запах, дія на індикатори, дисоціація) СН3СООН            СН3СОО- + Н+

Якщо залишився час. Щоб закріпити і скорегувати знання та провести самоаналіз навченості пропоную виконати тестову роботу в електронному варіанті. Виберіть правильну відповідь на запитання, зверніть увагу на допущені помилки.

Тестова робота (електронний варіант).

1.Вкажіть формулу оцтової кислоти: а) С2Н4О; б) СН3СООН; в) С2Н4.

2. Міжнародна назва оцтової кислоти: а) мурашина; б) етанова; в) бутанова.

3.Назвіть функціональну групу карбонових кислот:

а) гідроксильна; б) карбонільна; в) карбоксильна.

4. Оцтова кислота: а) добре розчинна у воді; б) погано розчиняється; в) не розчиняється.

5. Оцтова кислота: а) блакитного кольору; б) безбарвна; в) білого кольору.

6. Оцтову кислоту використовують у виробництві волокон:

а) віскозних; б) ацетатних; в) капрону.

7. Оцтову кислоту використовують як: а) паливо; б) хладоагент; в) розчинник.

8. Який розчин оцтової кислоти використовують у харчовій промисловості:

а) 70 %; б) 40 %; в) 9 %.

9. В природі етанова кислота утворюється внаслідок процесу:

а) дихання; б) фотосинтезу; в) мікробіологічного синтезу.

VІ.    Підведення підсумків уроку. Рефлексія (5 хв)

Вправа "Мікрофон"  - "Сьогодні на уроці я…"

  •                                       Дізнався про…
  •                                       Зрозумів …
  •                                       Навчився…
  •                                       Відчув труднощі при …
  •                                       Працював за 12-бальною шкалою на …
  •                                       На уроці мені сподобалось …
  •                                       На уроці мені не сподобалось …
  •                                       Найсильніше мене вразило …
  •                                       Найбільше мене здивувало …
  •                                       Тепер я вмію …

Отож вважайте себе щасливими, бо, як сказав відомий психолог і педагог Ян Амос Коменський: «Вважаю нещасливий той день або час, коли ти не засвоїв нового і нічого не додав до своєї освіти».

VІІ. Домашнє завдання (2 хв).

Повторити §

Творче завдання: підготувати слайд-шоу, учнівські газети (плакати) на такі теми: «Перше застосування оцтової кислоти», підготувати з допомогою батьків «Рецепти консервування овочів». З’ясуйте, де в світі є музеї оцту. Які мистецькі твори присвячені цій смаковій приправі.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Сінькова Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Колесникова Наталья
    Дуже вдала розробка.Дякую
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
26 березня 2018
Переглядів
17749
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку