5 жовтня о 18:00Вебінар: Використання дитячого фольклору на уроках іноземної мови

Практична робота «Оцінка показників якості життя населення України»

Про матеріал
Закріпити знання про показники якості життя населення; розвивати вміння корис-туватися джерелами географічної інформації.
Перегляд файлу

11 клас

 

Дата:

 

 Практична робота

«Оцінка показників якості життя населення України».

 

Мета уроку: закріпити знання про показники якості життя населення; розвивати вміння користуватися джерелами географічної інформації.

Обладнання: підручник, атлас, довідники, карта «Господарство», таблиця «Динаміка ІРЛП для окремих країн світу», статистичні дані, необхідні для розрахунку індексу розвитку людського потенціалу.

Тип уроку: формування вмінь.

Ключові поняття: господарство, якість життя, індекс розвитку людського потенціалу.

 

Хід уроку

 

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Сучасна держава може стійко розвиватися тільки за умови, якщо її економічна політика спрямована на поліпшення рівня та якості життя громадян, розширення їх можливостей формувати власне майбутнє. Для цього необхідно не тільки збільшувати доходи населення, а й поліпшувати багато інших складових рівня та якості життя населення: створювати однакові умови для здобуття освіти і працевлаштування; забезпечувати рівні можливості для чоловіків та жінок; високий рівень медичного обслуговування; якісне харчування.

 

ІII. ПРАКТИКУМ

Практична робота № 26 «Оцінка показників якості життя населення України».

На допомогу вчителю

 

Динаміка ІР ЛП для окремих країн світу

Країна

Індекс

1990 р.

Ранг

1995 р.

Ранг

2000 р.

Ранг

2010 р.

Ранг

США

0,914

2

0,925

4—6

0,939

6

0,902

4

Німеччина

0,885

15

0,907

16—17

0,925

17

0,885

10

Іспанія

0,876

19

0,895

20

0,913

21

0,863

20

Чехія

0,835

27

0,843

31

0,849

33

0,841

28

Латвія

0,804

37—38

0,763

52

0,800

53

0,769

48

Білорусь

0,809

35 .

0,776

46

0,788

56

0,732

61

Росія

0,824

29

0,779

44

0,781

60

0,719

65

Україна

0,795

41

0,745

57

0,748

80

0,710

69

Туреччина

0,686

71

0,717

69

0,742

85

0,679

83

Китай

0,625

86

0,681

82

0,726

96

0,663

89

Египет

0,574

95—96

0,605

97

0,642

115

0,620

101

Судан

0,419

115

0,462

112

0,499

139

0,379

154

Ефіопія

0,297

133

0,308

137

0,327

168

0,328

157

 

Спад виробництва й скорочення ВВП в Україні в 1990-х рр. призвели до того, що в 2000 р. країна посіла 80-е місце, а в 2007 р. вона піднялась на 76-е (це вище за середньосвітовий рівень), і в 2010 р. посіла 69-е місце. Найбільш сприятливо виглядає країна в освітній сфері. Так, рівень грамотності населення становить 99,4 %, а загальний показник тих, хто навчається в початкових, середніх і вищих навчальних закладах, становить 86,5 %. Тривалість майбутнього життя оцінюється лише в 68 років. Це низький показник.

Значними є відмінності всередині країни. Найвищий ІРЛП мають міста Київ і Севастополь, Автономна Республіка Крим, Вінницька й Полтавська області, дещо нижчі показники має Сумська, Дніпропетровська, Миколаївська, Херсонська, Одеська й Кіровоградська області.

У спрощеному вигляді для будь-якого показника (Ii), що входить до складу ІРЛП, індекси розраховуються за формулою:

де Xi — фактичне значення даної характеристики для даної країни; Ximin — мінімальне значення у світі; Ximax — максимальне значення у світі.

Для показників Xi встановлені такі мінімальні і максимальні значення:

  • середня тривалість майбутнього життя при народженні: 25 і 85 років;
  • грамотність дорослого населення: 0 і 100 %;
  • сукупна частка учнів: 0 і 100 %;
  • реальний ВВП на одного жителя згодом змінюється.

Індекс тривалості життя визначається за формулою:

де e00 — фактична середня тривалість майбутнього життя при народженні.

Індекс досягнутого рівня освіти (освіченості) визначається за формулою:

де Iграм — індекс грамотності дорослого населення; Iуч — індекс сукупної частки учнів; , — вагові коефіцієнти.

Індекси грамотності дорослого населення й сукупної частки учнів визначаються за формулами:

де Xграм — фактична грамотність дорослого населення; Xуч — фактична сукупна частка учнів.

Отже, ІРЛП являє собою середнє арифметичне індексу тривалості життя Iе, індексу досягнутого рівня освіти (Iосв) й індексу ВРП (IВРП):

 

 

Завдання

Проаналізуйте показники якості життя населення України або окремих регіонів. За наявності статистичних даних розрахуйте окремі індекси.

 

IV. ПІДСУМКИ УРОКУ

Інтерактивна бесіда

1. Які дані необхідні для розрахунку індексу розвитку людського потенціалу?

2. Чому для оцінки якості життя населення важливий рівень освіти?

3. Чим можна пояснити порівняно низькі показники України за розвитком людського потенціалу?

4. Поясніть, як розраховується індекс за одним із показників, наприклад тривалістю життя.

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Повторити §47.

1

docx
Додано
2 листопада 2019
Переглядів
652
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку