11 клас
Практична робота
«Оцінка показників якості життя населення України».
Мета уроку: закріпити знання про показники якості життя населення; розвивати вміння користуватися джерелами географічної інформації.
Обладнання: підручник, атлас, довідники, карта «Господарство», таблиця «Динаміка ІРЛП для окремих країн світу», статистичні дані, необхідні для розрахунку індексу розвитку людського потенціалу.
Тип уроку: формування вмінь.
Ключові поняття: господарство, якість життя, індекс розвитку людського потенціалу.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Сучасна держава може стійко розвиватися тільки за умови, якщо її економічна політика спрямована на поліпшення рівня та якості життя громадян, розширення їх можливостей формувати власне майбутнє. Для цього необхідно не тільки збільшувати доходи населення, а й поліпшувати багато інших складових рівня та якості життя населення: створювати однакові умови для здобуття освіти і працевлаштування; забезпечувати рівні можливості для чоловіків та жінок; високий рівень медичного обслуговування; якісне харчування.
ІII. ПРАКТИКУМ
Практична робота № 26 «Оцінка показників якості життя населення України».
На допомогу вчителю
Динаміка ІР ЛП для окремих країн світу
Країна |
Індекс |
|||||||
1990 р. |
Ранг |
1995 р. |
Ранг |
2000 р. |
Ранг |
2010 р. |
Ранг |
|
США |
0,914 |
2 |
0,925 |
4—6 |
0,939 |
6 |
0,902 |
4 |
Німеччина |
0,885 |
15 |
0,907 |
16—17 |
0,925 |
17 |
0,885 |
10 |
Іспанія |
0,876 |
19 |
0,895 |
20 |
0,913 |
21 |
0,863 |
20 |
Чехія |
0,835 |
27 |
0,843 |
31 |
0,849 |
33 |
0,841 |
28 |
Латвія |
0,804 |
37—38 |
0,763 |
52 |
0,800 |
53 |
0,769 |
48 |
Білорусь |
0,809 |
35 . |
0,776 |
46 |
0,788 |
56 |
0,732 |
61 |
Росія |
0,824 |
29 |
0,779 |
44 |
0,781 |
60 |
0,719 |
65 |
Україна |
0,795 |
41 |
0,745 |
57 |
0,748 |
80 |
0,710 |
69 |
Туреччина |
0,686 |
71 |
0,717 |
69 |
0,742 |
85 |
0,679 |
83 |
Китай |
0,625 |
86 |
0,681 |
82 |
0,726 |
96 |
0,663 |
89 |
Египет |
0,574 |
95—96 |
0,605 |
97 |
0,642 |
115 |
0,620 |
101 |
Судан |
0,419 |
115 |
0,462 |
112 |
0,499 |
139 |
0,379 |
154 |
Ефіопія |
0,297 |
133 |
0,308 |
137 |
0,327 |
168 |
0,328 |
157 |
Спад виробництва й скорочення ВВП в Україні в 1990-х рр. призвели до того, що в 2000 р. країна посіла 80-е місце, а в 2007 р. вона піднялась на 76-е (це вище за середньосвітовий рівень), і в 2010 р. посіла 69-е місце. Найбільш сприятливо виглядає країна в освітній сфері. Так, рівень грамотності населення становить 99,4 %, а загальний показник тих, хто навчається в початкових, середніх і вищих навчальних закладах, становить 86,5 %. Тривалість майбутнього життя оцінюється лише в 68 років. Це низький показник.
Значними є відмінності всередині країни. Найвищий ІРЛП мають міста Київ і Севастополь, Автономна Республіка Крим, Вінницька й Полтавська області, дещо нижчі показники має Сумська, Дніпропетровська, Миколаївська, Херсонська, Одеська й Кіровоградська області.
У спрощеному вигляді для будь-якого показника (Ii), що входить до складу ІРЛП, індекси розраховуються за формулою:
де Xi — фактичне значення даної характеристики для даної країни; Ximin — мінімальне значення у світі; Ximax — максимальне значення у світі.
Для показників Xi встановлені такі мінімальні і максимальні значення:
Індекс тривалості життя визначається за формулою:
де e00 — фактична середня тривалість майбутнього життя при народженні.
Індекс досягнутого рівня освіти (освіченості) визначається за формулою:
де Iграм — індекс грамотності дорослого населення; Iуч — індекс сукупної частки учнів; , — вагові коефіцієнти.
Індекси грамотності дорослого населення й сукупної частки учнів визначаються за формулами:
де Xграм — фактична грамотність дорослого населення; Xуч — фактична сукупна частка учнів.
Отже, ІРЛП являє собою середнє арифметичне індексу тривалості життя Iе, індексу досягнутого рівня освіти (Iосв) й індексу ВРП (IВРП):
Завдання
Проаналізуйте показники якості життя населення України або окремих регіонів. За наявності статистичних даних розрахуйте окремі індекси.
IV. ПІДСУМКИ УРОКУ
Інтерактивна бесіда
1. Які дані необхідні для розрахунку індексу розвитку людського потенціалу?
2. Чому для оцінки якості життя населення важливий рівень освіти?
3. Чим можна пояснити порівняно низькі показники України за розвитком людського потенціалу?
4. Поясніть, як розраховується індекс за одним із показників, наприклад тривалістю життя.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Повторити §47.
1