Трудове навчання
Дата: 07. 05. 2019
Клас: 5
Розділ програми: Основи матеріалознавства та технології обробки.
Тема: Практична робота. Плетення прикрас з ниток та стрічок.
Мета:
Тип уроку: комбінований
Обладнання та матеріали: інструкційні картки, мультимедійне обладнання, презентація, мотузка, ножиці, скоч.
Очікувані результати:
Хід уроку
І. Організаційна частина
1.1. Привітання
- Добрий день учні, сьогодні урок трудового навчання проведу у вас я, і звуть мене Анна Василівна. Хочу побажати вам на цьому уроці натхнення працювати, але не тільки практично а й теоретично.
1.2. Повторення правил техніки безпеки
- Загальні правила для учнів
1. Роботу розпочинай лише з дозволу вчителя.
2. Не працюй несправним і тупим інструментом, використовуй інструмент лише за призначенням.
3. Не користуйся інструментом, правила поводження з яким не вивчені.
4. При роботі тримай інструмент так, як показав учитель.
5. Будь уважним: не розмовляй, не відволікайся побічними справами.
6. Під час роботи тримай своє робоче місце в порядку і чистоті.
- Головне правило уроку: все з дозволу вчителя!
1.3. Перевірка наявності інструментів та матеріалу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Усі ми з вами носимо прикраси. Дівчатка носять різноманітні браслети, резинки для волосся та інше, а хлопчики носять різноманітні краватки або метелики. Це все є прикрасами, і не важливо чи ми ними прикрашаємо власне тіло чи наш одяг. Сьогодні на уроці ми з вами попрацюємо у техниці «макраме». Ви вже плели браслети на минулих уроках, але на сьогоднішньому уроці, ми з вами спробуємо знову сплести браслетик квадратним вузлом, та декорувати його різноманітними прикрасами. У кого буде дозволяти товщина ниток, то ми спробуємо вплести прикраси, а в кого ні, то декоруємо за допомогою клею. І в результаті ви отримаєте чудовий весняний браслетик, який можна буде подарувати, чи мамі, чи подрузі.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
3.1. Актуалізація опорних знань
- Що таке «макраме»? (Макраме – це техніка вузликового плетіння, яка базується на зав’язуванні різних по формі та кількості ниток, які використовуються, вузлів)
- Які вироби можна виготовити, використовуючи цю техніку?
(браслет, сумочка, одяг, кашпо для квітів, штори, панно, хустки, та інше)
3.2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
- Сьогодні ми з вами на першому уроці дізнаємося історію «макраме», та про інструменти, які застосовують під час роботи. Та розпочнемо виготовляти прикрасу.
3.3. Пояснення нового матеріалу
Зараз, я розповім вам історію виникнення «макраме» а потім ми з вами дамо відповіді на такі питання:
- Макраме – це техніка вузликового плетіння, яка базується на зав’язуванні різних по формі та кількості ниток, які використовуються, вузлів.
- Історія виникнення зав’язування вузлів почалась в первісні часи, мабуть, з того моменту, як був зав’язаний самий перший вузлик. Наступним етапом розвитку плетіння стають сіті з трав та шерсті тварин. Виготовлення сіток для риболовства, полювання на диких тварин пройшло певний шлях: від винаходу найпростіших без вузликових сіток до більш сучасних кручених. В племенах древніх інків була присутня вузликова письменність. Вузли використовували для передавання та зберігання інформації. Також з їх допомогою виконувались достатньо складні для того часу математичні розрахунки. Китайці використовували вузлики як пам’ятки. До наших часів дійшов вислів "зав’язати на пам'ять вузлик". Жінки північних районів прикрашали плетеними виробами своє житло та одяг. За часи Київської Русі близько 40 ремесел мали безпосереднє відношення до вузелоплетіння: канатник, кутник, ремінник, мошенник, броздовик та інші. Декоративне плетіння на Русі називали "узорочье". Так виготовляли легке взуття, головні убори, сумки для стріл, збрую для коней тощо.
- Слово "макраме" прийшло з арабської мови, в перекладі звучить як бахрома, мереживо. Техніка плетіння відома ще в давніх часів. Цю техніку знали в Древньому Єгипті, Ассирії, Ірані, Перу, Китаї, Древній Греції. За деякими даними до Європи макраме прийшло саме зі Сходу у VIII—IX столітті.
- Для плетіння підходять будь-які нитки, мотузки, шнури, тасьма тощо. (демонстрація зразків)
- Іноді в якості основи для плетіння використовують спинку стільця або крісла, паличку, гілку дерева, дерев’яні або металеві спиці, п’яльця, дерев’яні ложки, кільця з металу, пластмаси тощо. Дуже часто нитки кріплять просто на додаткову нитку.
Шпильки призначені для тимчасового фіксування ниток під час плетіння. Вони повинні бути довгими, міцними, з великими скляними або металевими головками.
- Кріплення ниток на основу можна виконати в один із способів.
3.4. Узагальнення та закріплення знань
- А зараз дайте відповіді на такі запитання:
ІV. Практична робота
4.1. Інструктаж
- Сьогодні ми з вами будемо виготовляти браслетик, давайте переглянемо аналоги. (перегляд аналогів)
- Під час роботи ми будемо виготовляти виріб квадратним вузлом. Зараз ми переглянемо відео, щоб згадати, як саме плести таким вузлом. (перегляд відео)
- Ви переглянули відео, де розповідається про те як плести квадратним вузлом. Зверніть увагу на картки, що лежать у вас на парті, це підказки для тих, хто ще не засвоїв порядок плетіння. На дошці також є така схема. Де ми з двох ниточок робимо чотири, та закріплюємо дві так, щоб вони не рухались, а іншими виконуємо плетіння. Але так як я казала, що сьогодні ті хто підготували тоненький матеріал, будуть вплітати елементи декору у сам браслетик.
- Вам потрібно дві нитки закріпити на елементі декору, якщо це бусинка, то просто продіти в отвір ці мотузочки, і закріпити їх на одній стороні, це буде перша сторона на якій ви будете плести, потім знову продіти через отвір ваші шнурочки, та закріпити їх на іншій стороні, і виконувати плетіння з обох сторін а потім закріпити та все, виріб готовий.
- Ті, матеріал який не відповідає розміру отвору бусинки, просто декорують браслет з допомогою клею.
- Для виготовлення браслету вам знадобиться 80 см однієї мотузки та 60 іншої. Ті хто вплітають бусинку то ці розміри ділять навпіл, для двох різних сторін.
4.2. Закріплення інструктажу
- Що ми робимо для початку? (закріплюємо нитки)
- Наступний етап роботи? (працюємо за карткою)
4.3. Критерії оцінювання
- Оцінювати роботу ми будемо таким чином:
Максимальна вчительська оцінка за роботу 9 балів.
ЇЇ отримають ті учні, які бездоганно впоралися з завданням, 8 отримають ті учні, які виконали всю роботу але не охайно, 7 отримають ті учні, які не закінчили роботу, та найменшу оцінку 6 – ті хто тільки розпочав виконувати роботу.
- Як я вже сказала, максимальна вчительська оцінка за практичну роботу – 9 балів. 10 отримають ті учні, які активно працювали на уроці. 11 отримають ті, хто зможе дати відповідь на додаткове запитання. А 12…
- У кожного з вас лежить на парті картка з 1. Ця 1 сьогодні комусь допоможе отримати додатковий бал. Ми з вами проведемо в кінці виставку робіт, та кожен з вас подарує цю одиницю тому, хто дійсно її заслуговує. Але обирати ви будете не за тими критеріями: я з ними дружу а з тим ні, а за такими: його виріб кращий! Існує ще одне таке правило, ви не матимете змогу залишити бал собі.
4.4. Самостійна робота
- А зараз можете розпочинати роботу.
V. Підбиття підсумків уроку
5.1. Повторення окремих теоретичних питань
5.2. Оцінювання робіт. Виставка
5.3. Прибирання робочих місць
Конспект перевірили і до уроку допустили:
Вчитель___________Веклич Ю. П.
Методист____________Зозуля О. В.
Оцінка_____________
Трудове навчання
Дата: 07. 05. 2019
Клас: 5
Розділ програми: Основи матеріалознавства та технології обробки.
Тема: Практична робота. Плетення прикрас з ниток та стрічок.
Мета:
Тип уроку: комбінований
Обладнання та матеріали: інструкційні картки, мультимедійне обладнання, презентація, мотузка, ножиці, скоч.
Очікувані результати:
Хід уроку
І. організаційна частина
1.1. Привітання
- Встаньте рівненько, розпочинаємо другий урок.
1.2. Повторення правил техніки безпеки
- Головне правило уроку: все з дозволу вчителя!
1.3. Перевірка наявності інструментів та матеріалу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Зараз ми з вами продовжимо практичну роботу, але перед цим хочу нагадати, що в кінці уроку ми проведемо виставку ваших робіт, де ви матимете змогу отримати додатковий бал за глядацьку симпатію вашої роботи.
ІV. Практична робота
4.1. Інструктаж
- Зараз ви продовжуєте працювати за картками або за схемою на дошці. Якщо потрібна допомога чи порада підіймайте руку, та я підійду. Хто закінчить роботу, підходить до мене, і ми разом декоруємо клеєм ваш виріб.
4.2. Повторення інструктажу
- Що ми робимо для початку? (працюємо за карткою)
- Наступний етап роботи? (декоруємо виріб)
4.3. Критерії оцінювання
- Оцінювати роботу ми будемо таким чином:
Максимальна вчительська оцінка за роботу 9 балів.
ЇЇ отримають ті учні, які бездоганно впоралися з завданням, 8 отримають ті учні, які виконали всю роботу але не охайно, 7 отримають ті учні, які не закінчили роботу, та найменшу оцінку 6 – ті хто тільки розпочав виконувати роботу.
- Як я вже сказала, максимальна вчительська оцінка за практичну роботу – 9 балів. 10 отримають ті учні, які активно працювали на уроці. 11 отримають ті, хто зможе дати відповідь на додаткове запитання. А 12…
- У кожного з вас лежить на парті картка з 1. Ця 1 сьогодні комусь допоможе отримати додатковий бал. Ми з вами проведемо в кінці виставку робіт, та кожен з вас подарує цю одиницю тому, хто дійсно її заслуговує. Але обирати ви будете не за тими критеріями: я з ними дружу а з тим ні, а за такими: його виріб кращий! Існує ще одне таке правило, ви не матимете змогу залишити бал собі.
4.4. Самостійна робота
- А зараз можете розпочинати роботу.
V. Підбиття підсумків уроку
5.1. Оцінювання робіт. Виставка
- А зараз, кожен з вас, по черзі, підійде до столика, та розмістить свій виріб за тим номером за яким підійшов.
- Після чого, знову кожен підійде по черзі, та обире той виріб чий дійсно йому подобається. Але, хочу нагадати, що бал ви не маєте залишити собі, а повинні обрати виріб іншого. І обирати повинні лише за цим правилом: цей виріб дійсно гарний!
- 12 отримають ті номера, які набрали більшу кількість балів за інших.
- Усі присутні гості також можуть приєднатися до оцінювання, та віддати свій голос тому виробу який сподобався.
(оцінювання робіт, підрахунок балів)
- Найкращими стали такі номера, як …, …, … .
- Просимо вийти учнів, під цими номерами до дошки, щоб вони отримали свої 12 балів.
- А зараз, відкрийте усі свої щоденники, я виставлю вам вашу відповідну оцінку.
5.3. Прибирання робочих місць
5.4. Домашнє завдання
Конспект перевірили і до уроку допустили:
Вчитель___________Веклич Ю. П.
Методист____________Зозуля О. В.
Оцінка_____________