На прикладі задач закріпити знання про закономірності успадкування ознак; удосконалити навички розв'язування типових задач з генетики;вдосконалити навички самостійної роботи, уміння аналізувати, робити висновки; розвивати вміння застосовувати теоретичні знання під час розв'язування практичних задач;на прикладі забезпечення спадковості та мінливості живих організмів виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів у живих організмах і важливості цих процесів для існування життя.
Біологія 10 клас
Тема:Практична робота «Розв’язування типових генетичних задач»
Мета освітня: закріпити знання про закономірності успадкування ознак; удосконалити навички розв'язування типових задач з генетики;
розвивальна: вдосконалити навички самостійної роботи, уміння аналізувати, робити висновки; розвивати вміння застосовувати теоретичні знання під час розв'язування практичних задач;
виховна: на прикладі забезпечення спадковості та мінливості живих організмів виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів у живих організмах і важливості цих процесів для існування життя.
Тип уроку: практичне заняття.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Запитання до учнів:
ІІІ. Повідомлення теми і мети
Сьогодні я пропоную побути в ролі «чарівників», які передбачують майбутнє, які можуть розповісти про колір очей дитини і групу крові людини, що може бути при схрещуванні рослин і тварин з певними ознаками.
Ми сьогодні проведемо практичну роботу на тему «Розв’язування типових задач з генетики (моногібридне і дигібридне схрещування)». Під час практичної роботи ми закріпимо уміння розв’язувати задачі з генетики, визначати характер успадкування при моногібридному та дигібридному схрещуваннях, генотип та фенотип нащадків за генотипами батьківських форм і навпаки, а також прогнозувати можливість появи нащадків з патологічними ознаками
ІV. Розв’язання задач
Практична робота 2
Тема. Розв’язування типових генетичних задач.
Мета: удосконалити навички складання схем схрещування і розв’язування генетичних задач.
Правило 1.Якщо внаслідок схрещування двох фенотипно однакових особин в потомстві відбувається розщеплення ознак у співвідношенні 9 : 3 : 3 : 1, то вони були дигетерозиготними.
Правило 2.Якщо внаслідок схрещування двох фенотипно однакових особин у нащадків відбувається розщеплення ознак у співвідношеннях 9 : 3 : 4; 9 : 6 : 1; 9 : 7; 12 : 3 : 1; 13 : 3 або 15 : 1, то це свідчить про взаємодію і снів, причому розщеплення у співвідношеннях 9:3:4;9:6:1та9:7є ознакою комплементарної взаємодії генів, а в співвідношеннях 12 :3 : 1; 13 : 3 та 15 : 1 — їхньої епістатичної взаємодії.
Алгоритм розв’язання генетичних задач
Варіант 1
а) ААВВ; б) АаВВ; в) ааВВ; г) ААВЬ; г) АаЬЬ
Варіант 2
а) Аа; б) аа; в) АаВв; г) ааВв?
а) ав х Ав; б) АД х аД; в) аД х аД; г) АВ х ав.
Вправа «Мікрофон». Продовжить речення «Сьогодні я можу….»
Повторити поняття «ген», «хромосома», «ДНК», «РНК», «домінантна ознака», «рецесивна ознака».