ПРАКТИЧНА РОБОТА
Тема: Вибір ділового одягу, подарунків
Мета: Освоїти освоїти оновні вимоги до ділового одягу, зясувати висоги до ділових подарунків
Теоретичні відомості
Зрозуміло, що вибір одягу — власна справа кожної людини. Вбрання, що ви купуєте і носите, відображає вашу індивідуальність.
Рішення щодо того чи іншого елементу гардеробу насамперед має базуватися на таких ключових моментах:
ü Ваш одяг повинен "вписуватися" у робочу атмосферу місця вашої роботи.
ü Ваш одяг має відповідати очікуваним уявленням про нього осіб, які з вами працюють (начальство, колеги, клієнти, ділові партнери).
Уявлення про сучасний діловий одяг сьогодні є більш складним або більш простим (залежно від того, як підходити до цього питання), ніж звичайне протиставлення традиційного - формального і нетрадиційного - неформального вбрання.
Сучасну ділову людину у питаннях одягу можна порівняти з хамелеоном. Те, що ви одягаєте на роботу в певний день, залежить від того, що ви робите у цей день (якими саме є ваші сьогоднішні плани). Якщо ви не маєте ніяких спеціальних планів і цілий день працюватимете в офісі, ви можете вибрати менш формальний одяг, наприклад, відмовитися від краватки; якщо ж у вас запланована зустріч з діловим партнером, клієнтом, який (ви певні) буде з краваткою, ви, зрозуміло, теж одягнете її. Якщо планується зустріч співробітників з президентом фірми, або ж на роботу виходить ваш новий керівник, ви у цей день, безумовно, будете у своєму кращому костюмі та з краваткою.
Те саме стосується спеціальних, особливих ситуацій: якщо ви представляєте свій проект раді директорів фірми, компанії, ваша зовнішність має відображати таку саму увагу до деталей, як і ваша презентація. З іншого боку, якщо ви маєте зустріч на будівництві з інженером, який носить джинси і сережку у вусі, ви відмовитесь від офіційного костюма з краваткою, тому що такий вибір може створити небажаний психологічний бар'єр між вами.
Водночас необхідно розуміти і пам'ятати, що вибір одягу залежно від ваших планів на день.
Для того, щоб уникнути подібних небажаних ситуацій, можна:
1) мати змінний одягу у вашому офісі (якщо є така можливість);
2) незалежно від обставин, кожен день одягатися відповідно до існуючих - писаних або неписаних - правил щодо одягу співробітників.
3) Незалежно від того, де саме ви працюєте, яким є стиль вашого місця роботи - традиційним чи надзвичайно сучасним, існують певні незмінні вимоги до ділового одягу:
Робочий одяг має відповідати вимогам існуючої корпоративної політики.
Кожна організація має (повинна мати) свою політику (зафіксовану у спеціальних відповідних документах чи існуючу лише в усному вигляді) щодо одягу співробітників. Кожна організація має свій стиль, який ви сприймаєте, до якого пристосовуєтесь, щоб продемонструвати свою приналежність до конкретного місця і сфери професійної діяльності. Якщо стиль організації передбачає традиційний діловий одяг (костюм і краватку), ви у визначених рамках все одно маєте широкі можливості для вибору одягу, що відповідає вашим уподобанням та смаку.
Розуміння існуючої у вашій організації, фірмі, компанії, установі політики щодо одягу співробітників, як і визначення для себе, яким чином ви можете виглядати найкраще у встановлених рамках, не лише дасть вам можливість проявити свою індивідуальність, а й стане свідченням вашої далекоглядності, спрямованості у майбутнє та впевненості у собі, своїх силах.
В ідеалі, ви підбираєте свій робочий одяг таким чином, щоб він:
а) відповідав існуючим на вашому місці роботи правилам, кодексу і не виходив за передбачені межі;
б) давав вам можливість виразити своє "Я" і у той же час показати, яким ви вбачаєте своє професійне майбутнє, свій подальший кар'єрний рух. При цьому ви за необхідності оновлюєте, змінюєте свій гардероб.
Якщо ваша компанія має кодекс ділового одягу співробітників, зафіксований у відповідному документі, обов'язково зробіть його копію та ретельно вивчіть. Частіше, кодекс ділового одягу співробітників тієї чи іншої організації фірми ніяк не документується і не озвучується, а підтримується щоденною практикою. У такому випадку ви маєте просто спостерігати і вчитися. Звертайте увагу на одяг ваших колег, насамперед вашого керівника. При цьому ви не повинні абсолютно копіювати певну особу, втрачаючи свою індивідуальність і змінюючи свій імідж, але ви не можете "випадати" із загальної картини вашого офісу, місця роботи, а маєте гармонічно вписуватися у неї.
Робота з клієнтами, представниками інших фірм, компаній також впливає на стиль вашого одягу. Залежно від того, чи працюєте ви над проектом спільно з компанією, офіс якої знаходиться у престижному діловому районі, чи офіс фірмипартнера розташований у приміщенні складів, ви виберете відповідний одяг. Одягаючись на роботу, не забувайте, що ваше вбрання має бути таким, щоб оточуючі, працюючі з вами люди почували себе комфортно. Поважайте інших і себе - це головний ключ до вдалого вибору.
Робочий одяг повинен бути охайним та чистим. Блуза з відірваним ґудзиком, як і брюки з жирною плямою мають залишатися вдома, аж поки ви їх не приведете у належний вигляд. Те саме стосується і взуття: навіть у ті дні, коли на вулиці ллє як із відра, воно має бути чистим.
Робочий одяг має відповідати вашому стилю, зовнішності та статурі. Один із шляхів підбору вашого вбрання - визначення, який саме колір, фасон, його деталі найбільш вдало підходять вам.
Колір вашої шкіри, волосся, очей; особливості вашої фігури мають тут вирішальне значення. Дотримуйтесь принципу простоти.
Робочий одяг має бути для праці. Робочий одяг очевидно має підкреслювати ваші привабливі риси, але при цьому не може бути занадто відвертим, привертаючи до вас уваги більше, ніж того потребує професійна діяльність. Бажаючи цього чи ні, дуже відкриті блузки, завузькі штани (як чоловічі, так і жіночі), надто короткі плаття та спідниці, прозорі тканини передають непрофесійні сигнали.
Одяг повинен відповідати часу дня. Прихід на роботу у вбранні, яке більше підходить до вечірнього заходу, - погана ідея. Навіть якщо ви вибираєте одяг, більш вишуканий, ніж звичайно, тому що маєте важливий діловий ланч, не варто зупинятися на чорному вечірньому платті з шарфом. Один із перших уроків корпоративної культури, який повинна засвоїти кожна ділова людина, - визначення типу, стилю одягу, підходящого, прийнятого для роботи (яка є денною) у певному конкретному місці.
Подарунки в діловій сфері
При виборі подарунка потрібно враховувати ситуацію дарування, кому призначений подарунок і яким він повинен бути відповідно ситуації.
Є універсальні предмети, які можна дарувати в будь-якій ситуації. Сюди відносяться: дорогі цукерки в красивих коробках, красиві квіти і композиції з квітів, книги і художні альбоми, сувенірна продукція з кришталю, кераміки, скла і срібла, а також письмове приладдя.
У більш-менш великих організаціях існують корпоративні подарунки, які поділяються на кілька категорій:
ü корпоративні сувеніри, тобто предмети з логотипом і слоганом організації; ü поліграфічна продукція з логотипом організації: календарі,блокноти,
органайзери і т.д .;
ü VIP-подарунки, подарунки для значущих клієнтів і ділових партнерів, дизайнерської роботи.
Подарунками для клієнтів зазвичай стають стильні корпоративні подарунки невисокої вартості. Для У1Р-клієнтів вибирають тільки дорогі, якісні та солідні подарунки, прикрашені логотипом організації.
Подарунки для зарубіжних партнерів включають альбоми мистецтва, художні твори, дорогі вітчизняні напої у відповідній упаковці, авторські роботи. Доречними будуть подарунки з національним колоритом, твори народних промислів , кераміка, розпис.
Подарунки фірмі не носять утилітарною спрямованості (це можуть бути кубки, макети, скульптурні композиції тощо), вони повинні бути забезпечені дарчим написом у формі гравіювання або спеціальної таблички.
Колективний подарунок для керівника організації від співробітників повинен бути престижним і зробленим від душі з урахуванням особистих пристрастей керівника.
Подарунки для колег залежно від морально-психологічного клімату в колективі можуть бути самими різними - від кухлів з веселими написами до делікатесів, фруктів і т.п.
Вибираючи подарунок, потрібно враховувати індивідуальний смак та інтереси того, кому він призначений.
Велику цінність подарунок матиме в тому випадку, якщо він прикрашений монограмою фірми або вигравіруваним дарчим написом.
Не менш важливо знання етикетних правил з приводу того, що не можна дарувати співробітникам і діловим партнерам. Діловим подарунком не можуть бути предмети одягу, навіть найпрестижніших брендів, а також косметичні, манікюрні та інше.
Окрім вартості подарунка діловий етикет регламентує й різні сторони самого процесу дарування:
ü при врученні подарунка вимовляються відповідні фрази вітального змісту;
ü на знак поваги й особливої уваги подарунок зазвичай вручається двома руками, з легким поклоном (виключення становлять дрібні предмети);
ü приймається подарунок також двома руками;
ü прийнявши подарунок, слід негайно ж у присутності
дарувальника звільнити подарунок від упаковки й розгорнути;
ü висловити подяку і похвалити подарунок за красу та практичність, а того, хто дарує - за виявлений при виборі подарунка гарний смак (навіть у тому випадку, якщо подарунок не сподобався).
Таким чином, у діловій сфері важливі як доцільність подарунка, так і тактовність при його виборі.
Діловий подарунок відбиває характер стосунків між тим, хто приймає, і тим, хто його дарує. Правильно дібраний діловий подарунок – це гармонійне поєднання уподобань того, хто отримав подарунок, і почуття смаку того, хто подарував.
Практичні завдання:
1.Прочитайте текст та дайте відповідь на запитання. Як новий співробітник міг уникнути подібної, не дуже приємної для себе ситуації?
До великої консалтингової фірми на роботу був прийнятий новий співробітник. У перший день він прийшов у костюмі з голубою сорочкою, наступного дня він одягнув сорочку у смужку. Для третього дня він вибрав сорочку у бежевому тоні. Того ж дня, після ланчу йому було сказано, що у цій компанії прийнято носити білі сорочки ("В нашій компанії ми носимо білі сорочки").
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ ____________________________________________________________________
2. Визначте кому і на яке свято ви подаруєте такий подарунок:
Корзина екзотичних фруктів___________________________________________
Набір смачних чаїв___________________________________________________
Флораріум__________________________________________________________
Гарна книга – бестселер_______________________________________________
Квитки у театр_______________________________________________________
Канцелярське приладдя_______________________________________________ Вишиванку_______________________________________________________
Картину_________________________________________________________
Контрольні запитання:
1. Які особливості ділового одягу чоловіків?______________________________
____________________________________________________________________
2. Що є небажаним у діловому одязі жінок?_______________________________
____________________________________________________________________
3. Чи може діловий подарунок вважатись хабаром? ________________________