Практична робота. Тема: Виявлення органічних кислот у харчових продуктах. Мета: навчитися виявляти органічні кислоти у продуктах харчування.
Номер слайду 2
універсальний індикаторний папір, лакмус; індикатор, виготовлений з соку горобини, буряка (чи червонокачанної капусти, виготовлені заздалегідь); соки: яблучний (апельсиновий чи виноградний), лимонний, маринад для маринованих огірків або помідорів, столовий оцет, спиртовий розчин йоду, крохмал, пробірки, скляні палички. Реактиви та обладнання:
Номер слайду 3
Інструктаж з БЖДЩодня нас оточують мільйони хімічних речовин. Чи завжди ми правильно поводимося з ними? Хімія не прощає помилок. Тому перше, що потрібно знати, перш ніж вивчати хімію, - як правильно використовувати хімічні речовини та які небезпеки в них приховані. Залишки речовин не висипайте і не вливайте назад у посудину з чистими речовинами.сновними правилами. Без указівки вчителя не змішуйте не відомі вам речовини. Для з'ясування запаху речовин не можна підносити посудину близько до обличчя, тому що вдихання парів і газів може спричинити подразнення дихальних шляхів. Для ознайомлення із запахом потрібно долонею руки зробити рух від отвору посудини в бік носа. Під час розведення кислот водою завжди пам'ятайте чітке правило: під час змішування слід повільно тонким струменем наливати кислоту у воду, а не навпаки. Особливої обережності дотримуйтесь під час роботи з кислотами й лугами. Якщо кислота або луг випадково потрапить на руки чи одяг, то негайно змийте їх великою кількістю води. Завжди користуйтеся тільки чистим лабораторним посудом. Речовини не можна брати руками й перевіряти їх на смак. Під час виконання дослідів користуйтеся невеликими дозами речовин. Якщо в описі лабораторної роботи рекомендується брати небагато певної речовини, то слід пам'ятати, що твердої речовини потрібно близько 1/3 чайної ложки, а рідини - 1-2 мл.
Номер слайду 4
Теоретичні відомості
Номер слайду 5
Номер слайду 6
Хід роботи.
Номер слайду 7
Номер слайду 8
Номер слайду 9
Контрольні запитання. Як визначити кислоти у харчових продуктах?Яку функцію виконує кислота у маринаді для огірків?Які органічні кислоти вам відомі?
Номер слайду 10
Додаткове завдання з теми: „Органічні кислоти”{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Варіант 11. Скільки грамів оцтової кислоти можна добути з 112 л ацетилену, якщо вихід продукту становить 60%?2. Напишіть 3 гомологи оцтової кислоти та назвіть їх за міжнародною номенклатурою.3. Здійснити перетворення та назвати проміжні речовини, вказати умови протікання хімічних реакційетан → етен → етин → етаналь → етанова кислота →оцтовоетиловий етер. Варіант 31. Здійснити перетворення та назвати проміжні речовини, вказати умови протікання хімічних реакційпропанол→пропілхлорид→гексан→гексен→гексин→гексаналь→гексанова кислота2. Аналізуючи речовину, знайшли, що до її складу входять в масових частках: вуглець –58,8%, водень – 9,8%, кисень – 31,37 %. Знайдіть молекулярну формулу і назвіть цю речовину, якщо відомо, що густина її пари за повітрям дорівнює 3,513. Напишіть формули слідуючих речовин:- 2,2- диметилбутанова кислота;- 2-метил-2-етилпентанова кислота;- 3-метил-4-етил-2-пропілоктанова кислота. Варіант 2 1. Відомо, що ця речовина відноситься до класу сполук з загальною формулою Сn H2n+1 COOH. Відносна густина її пари за повітрям становить 2.07. Встановити формулу органічної речовини і вказати її застосування.2. Напишіть ізомери складу С5 Н11 СООН та назвіть речовини за міжнародною номенклатурою.3. Здійснити перетворення та назвати проміжні речовини, вказати умови протікання хімічних реакцій карбон→пропан→ пропілхлорид→пропанол→ пропаналь → пропанова кислота. Варіант 41. Відомо, що ця речовина відноситься до класу сполук з загальною формулою Сn H2n+1 COOH. Відносна густина її пари за повітрям становить 3,03. Встановити формулу органічної речовини і вказати її застосування.2. Складіть схему добування оцтової кислоти з найбільш дешевої сировини, яка є на Україні. Виконайте перетворення та вкажіть умови протікання хімічних реакцій.3. Для яких сполук характерна реакція „срібного дзеркала”.?Чому мурашина кислота вступає в цю реакцію? Відповідь поясніть.