Урок
Тема: Практична робота №2: “Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук”.
Цілі уроку: продовжити формування навичок роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням; перевірити знання техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії; поглибити знання про хімічні властивості оксидів, кислот, основ і солей на прикладі вивчення хімічних властивостей хлоридної кислоти; визначити рівень засвоєння знань про хімічні властивості класів неорганічних сполук.
Тип уроку: практичне застосування знань, умінь і навичок.
Форми роботи: виконання експерименту, складання звіту.
Обладнання і реактиви: розчин хлоридної кислоти, пробірки, індикатори, натрій гідроксид, натрій карбонат (сода), кальцій оксид (ферум (ІІІ) оксид), цинк, піпетки, пробіркотримач, спиртівка, сірники.
Хід уроку
-
Організаційний етап.
Учитель з лаборантом до початку уроку роздають необхідне обладнання й зошити для практичних робіт. Учитель повідомляє тему уроку,
пояснює форму проведення уроку й просить учнів сформулювати мету уроку. Учитель пояснює принципи оформлення результатів практичної роботи
в зошитах.
-
Актуалізація опорних знань.
Учитель проводить експрес-тестування.
1. Які основи називають лугами?
а) нерозчинні;
б) розчинні;
в) будь-які.
2. До складу основ обов’язково входить:
а) гідроксигрупа;
б) кислотний залишок;
в) неметал.
3. Гідроксиди реагують:
а) тільки з кислотами;
б) тільки з основами;
в) і з основами, і з кислотами.
4. Реакцію взаємодії основ з кислотами називають:
а) нейтралізації;
б) заміщення;
в) розкладання.
5. Солі утворені:
а) атомами металічних елементів і кислотними залишками;
б) атомами металічних елементів і гідроксогрупами;
в) атомами Гідрогену і кислотними залишками.
6. Купрум (II) гідроксид має колір:
а) червоний;
б) зелений;
в) блакитний.
7. Індикатор фенолфталеїн змінює безбарвне забарвлення в розчинах лугів на:
а) жовте;
б) фіолетове;
в) малинове.
8. Речовини, формули яких KNO3, FeCl2, Na2SO4, називають:
а) солями;
б) кислотами;
в) основами;
г) оксидами.
9. Речовини, формули яких HNO3, НCl, H2SO4, називають:
а) солями;
б) кислотами;
в) основами;
г) оксидами.
10. речовини, формули яких KОН, Fe(OH)2, NaОН,називають:
а) солями;
б) кислотами;
в) основами;
г) оксидами.
11. Речовини, формули яких NO2, Fe2O3, NaO2, називають:
а) солями;
б) кислотами;
в) основами;
г) оксидами.
12. позначте метали, що утворюють луги:
Cu, Fe, Na, K, Zn, Li.
-
Повторення правил техніки безпеки в кабінеті хімії, під час проведення хімічного експерименту, інструктування перед початком практичної роботи.
Правила безпеки під час роботи в кабінеті хімії
-
Працюйте в кабінеті хімії обов’язково в халаті.
-
Будьте максимально обережними під час виконання будь-яких практичних робіт. Пам’ятайте, що неохайність, неуважність, необізнаність з певними властивостями речовин, з якими проводиться робота, можуть спричинити нещасний випадок.
-
Виконуйте лише ті хімічні досліди, які узгоджено з учителем, під його наглядом або лаборанта.
-
Уважно читайте етикетку на посудині з речовиною, яку використовуєте під час досліду.
-
Реактиви для дослідів беріть лише у такій кількості, яка зазначена в інструкції.
-
Якщо в інструкції не зазначено масу чи об’єм реактиву, то сухої речовини слід брати таку кількість, щоб вона покривала лише дно пробірки, а розчину – не більше 1/6 її об’єму.
-
Надлишок реактиву в жодному разі не зливайте (не зсипайте) знову в посудину, де він зберігався. Зливати (зсипати) реактив можна лише в спеціальні склянки.
-
Наливаючи розчин, посудину з реактивом беріть так, щоб етикетка була в долоні. Знімайте краплю з шийки посудини (мал. 2), бо рідина стікатиме по склу, псуватиме етикетку, може пошкодити шкіру рук.
-
Посудину, з якої брали реактив, одразу закрийте корком і поставте на місце.
-
Під час нагрівання розчину в пробірці користуйтеся тримачем. Уважно стежте за тим, щоб отвір пробірки був спрямований від вас та оточуючих, оскільки внаслідок перегрівання може статися викид рідини з пробірки.
-
Під час нагрівання рідини стежте, щоб не перегрівалися стінки посудини над рідиною (особливо, якщо рідини мало), – у разі потрапляння на перегріте скло крапель посудина може тріснути.
-
Щоб уникнути перегрівання, не нагрівайте пробірку лише знизу, а рівномірно прогрівайте всю пробірку, весь її вміст.
-
Не заглядайте у пробірку, де нагрівається рідина, і не нахиляйтеся над посудиною, в яку наливаєте будь-яку рідину (особливо їдку), оскільки непомітні бризки можуть потрапити в очі (мал. 3).
-
Ніякі речовини не пробуйте на смак.
-
Нюхайте всі речовини обережно, не нахиляйтеся над посудиною і не вдихайте на повні груди, а спрямовуйте до себе лише пару чи газ рухами руки.
-
Будьте особливо обережні під час роботи з лугами. Потрапляння в очі навіть розбавлених розчинів лугів може призвести до повної втрати зору. Якщо розчин лугу потрапив на руки, негайно змивайте його великою кількістю води – аж до зникнення відчуття милкості.
-
Будьте також дуже обережні під час роботи з кислотами. Особливо бережіть очі. У разі потрапляння розчину кислоти на руки негайно змийте його великою кількістю води.
-
Будьте особливо обережні під час роботи з нагрівними приладами.
-
Гарячі предмети ставте на кахель або спеціальну підставку.
-
Відпрацьовані реактиви зливайте в раковину (після їх нейтралізації), а цінні реактиви – у спеціальний хімічний посуд.
-
Після завершення роботи приберіть своє робоче місце, відключіть воду, вимкніть електронагрівні прилади та обов’язково ретельно помийте руки.
-
Не кладіть свої сніданки на лабораторні столи і ніколи не вживайте їжу в хімічному кабінеті.
У РАЗІ НЕЩАСНОГО ВИПАДКУ НЕГАЙНО ЗВЕРТАЙТЕСЯ ДО ВЧИТЕЛЯ!
-
Виконання практичної роботи.
Робота з індивідуальними картками.
Учні отримують індивідуальні картки з інструкціями для виконання практичної роботи.
Дослід 1. Взаємодія хлориної кислоти з ферум(III) оксидом.
Із запропонованих речовин виберіть необхідні для досліду.
CaO, HCl, H2SO4, NaOH, Fe2O3
-
У пробірку насипте ферум (III) оксиду та додайте розчин хлоридної кислоти.
-
Розчин обережно нагрійте над пальником.
-
Спостерігайте за зникненням оксиду та зміною забарвлення розчину у пробірці.
Fe2O3+6HCl→2FeCl3+3H2O
Дослід 2. Взаємодія сульфатної кислоти з купрум(II) оксидом.
Із запропонованих речовин виберіть необхідні для досліду.
CuO, HCl, H2SO4, NaOH, Fe2O3
-
У пробірку насипте купрум(II) оксиду та додайте розчин сульфатної килоти.
-
Розчин обережно нагрійте над пальником.
-
Спостерігайте за зникненням оксиду та зміною забарвлення розчину у пробірці.
H2SO4+ CuO→CuSO4+H20
Дослід 3. Взаємодія купрум сульфату з натрій гідроксидом.
Із запропонованих речовин виберіть необхідні для досліду.
CuSO4, CuO, HCl, H2SO4, NaOH, Cu(OH)2
-
У пробірку налийте розчин купрум сульфату та додайте розчин натрій гідроксиду.
-
Спостерігайте за появою блакитного осаду у пробірці.
CuSO4+2 NaOH→Na2SO4+ Cu(OH)2↓
Дослід 4. Дослідіть основні властивості купрум(II) гідроксиду. Основні властивості це взаємодія основ з кислотами.
Із запропонованих речовин виберіть необхідні для досліду.
CuSO4, CuO, HCl, H2SO4, NaOH, Cu(OH)2
-
У пробірку налийте розчин добутого купрум(II) гідроксиду та додайте розчин хлоридної кислоти.
-
Спостерігайте за зникненням блакитного осаду у пробірці.
Cu(OH)2+2HCl→CuCl+2H2O
Дослід 5. Досдіть відношення купрум(II) гідроксиду до нагрівання.
Cu(OH)2→ CuO+ H2O
Дослід 6. Дослідіть взаємодію хлоридної кислоти та найтрій гідроксиду (реакція нейтралізації).
Із запропонованих речовин виберіть необхідні для досліду.
CaO, HCl, H2SO4, NaOH, Fe2O3, індикатор фенолфталеїн
-
У хімічний стакан з розчином натрій гідоксидом налийте кілька крапель розчину фенолфталеїну до появи змін.
-
В хімічному стакані розчин натрій гідроксиду під дією фенолфталеїну набув малинового кольору.
-
У хімічний стакан з розчином натрій гідроксиду налийте розчин хлоридної кислоти до появи змін.
-
В хімічному стакані розчин натрій гідроксиду під дією хлоридної кислоти змінив колір з малинового на безбарвний, так як утворилася сіль натрій хлорид.
HCl+ NaOH→NaCl+H2O
-
Домашнє завдання.
-
Повторити хімічні властивості основних класів неорганічних сполук;
-
Самостійно складіть рівняння реакції.
CuO→CuSO4→Cu(OH)2→CuCl2
Fe2O3→FeCl3→Fe(OH)3→FeCl3