Практичне заняття. Зародження масової культури
Шановний учню, готуючись до уроку-практикуму, радимо, використовуючи Інтернет-ресурси, опрацювати матеріал із питань: «Масова культура», «Історія кіно», «Історія фотографії», «Історія преси». Інформація стане у нагоді при виконанні пропонованих завдань і допоможе виявити самостійність суджень та особистих поглядів на події та явища, що сприяли зародженню масової культури.
1. Занотуйте до конспекту таблицю «Масова культура кінця ХІХ — початку ХХ ст.»:
Передумови зародження |
основні характеристики |
типи масової культури |
1. Індустріалізація та урбанізація суспільства. 2. Становлення всезагальної грамотності населення. 3. Занепад багатьох форм традиційної буденної культури доіндустріального типу. 4. Розвиток технічних засобів тиражування і трансляції інформації |
1 .Комерційний характер, що має розрахунок на масове споживання. 2. Швидкодоступність. 3. Цікавість. 4. Зрозумілість. 5. Власний набір жанрів. 6. Динамічний сюжет |
1. Література. 2. Кіно. 3. Преса. 4. Музика. 5. Фото |
2. Прочитайте судження дослідника і виконайте завдання:
«Соціально-економічні перетворення кінця ХІХ — початку ХХ ст. призвели до загальної кризи класичного мистецтва. Це, в свою чергу, обумовило становлення двох культурних феноменів: масової культури, як культури для широких верств населення, та модернізму, як напрямку в розвитку мистецтва, який протиставив себе загальнодоступності та демократичності. З початку свого виникнення масова культура розглядалась як негативне явище в суспільстві, яке не має ані художнього, ані естетичного змісту» (А. Данилюк).
Запитання до учня:
1. Які причини появи масової культури?
2. Чому автор протиставляє «масове мистецтво» та «модернізм»?
3. Чому на етапі зародження масова культура розглядалася сучасниками як негативне явище у суспільстві ХІХ ст.?
3. опрацюйте і проаналізуйте уривки зі спогадів і виконайте завдання:
А. М. Горький: «...Раптом щось клацає, все зникає, і на екрані з’являється поїзд залізничної дороги. Він стрілою мчить на вас — стережіться! Здається, що ось-ось він порине в пітьму, в якій ви сидите, і перетворить вас на дірявий мішок шкіри, наповнений зім’ятим м’ясом і роздробленими
кістками, і зруйнує, перетворить на друзки й порох цей зал і цю будівлю, в якій так багато вина, жінок, музики і розпусти» («Нижегородский листок», 1896, 4 (16) липня, № 182, с. 31).
1. Про яку подію згадується у спогадах?
2. Чому автор так детально описав свої емоції від побаченого?
Б. А. Ліхтварк у 1907 р. писав: «У нашу епоху немає твору мистецтва, який би споглядали так уважно, як свою власну світлину, світлини найближчих родичів і друзів, коханої» (В. Беньямін. «Твір мистецтва в епоху його технічної відтворюваності. Вибрані есе»).
Запитання до учня:
Назвіть причини такої популярності фотографії серед населення на початку ХХ ст.
4. Ознайомтеся зі схемою, поданою нижче, та дайте відповідь на запитання:
1. Чому саме ці жанри літератури були найпопулярнішими наприкінці ХІХ — на початку ХХ ст.?
2. На яку соціальну групу суспільства була орієнтована масова література?
5. робота з джерелом.
«Швидкий розвиток реклами споживчих товарів у кінці XIX століття сприяв появі нового виду її поширення — масового багатотиражного журналу. У 1885 році виходило всього 4 журнали накладом 100000 і вище <...> Найбільшими були два журнали, які видавав Сайрус Кертіс: жіночий журнал «Домашній журнал Леді», який до середини 1890-х років мав майже в два рази більше читачів, ніж будь-який інший журнал для дорослих, і журнал переважно для чоловічої аудиторії «Saturday Evening Post», його тираж зріс за 15 років з 2200 до двох мільйонів у 1910 році, — писав Стівен Фокс, автор «Історії реклами в Америці». — Журнальний світ зовсім змінився: це була революція, яку підштовхнула, оспівала і оплатила реклама».
Запитання до учня:
Яке місце реклами у такому явищі, як масова культура?
Таким чином, поява масової культури забезпечувала письменникам, художникам, артистам, журналістам більшу незалежність від смаків і грошей заможних людей, оскільки їхня праця стала добре оплачуватися.