Тема уроку № 1: «Зберігай і пам'ятай!».
Зміст уроку : Термінологія:
Збереження народу у вигнанні. Громада як Єврейська спадщина, історична інструмент збереження традиції. пам'ять, пам'ять народу (колективна Різноманітність та єдність. Жива традиція. пам'ять), традиція та оновлення.
Тип уроку:
Вивчення нового матеріалу з використанням матеріалу минулих років.
Цілі уроку:
1). Ознайомити учнів з курсом «Живий єврейський спадок».
2). Посилити почуття причетності до традиції єврейського народу, колективної
пам'яті, усвідомлення важливості збереження традиції.
3). Закласти основи позитивного ставлення до предмета. Зацікавити
тематикою. Розкрити актуальність.
Завдання уроку:
1). Розкрити основне визначення курсу. Збереження,
оновлення, зміни. (Пояснити його назву та особливості).
2). Розкрити фактори збереження єдності єврейського народу у розсіянні та
взаємозв'язку поколінь.
3). Історична пам'ять. Пам'ятай! - Ще одне важливе поняття курсу. Значення пам'яті.
На прикладі СТАМ. Пам'ять у контексті відносин між Творцем та єврейським
народом.
4). Розкрити значення громади як інструменту збереження та передачі традиції.
Наочний матеріал:
Добірка фотографій у підручнику (стор. 8).
Презентація до уроку.
Зразковий хід уроку.
Вступна частина.
Оскільки цей урок – перший у курсі, починаю з короткого вступу, в якому пояснюю назву курсу, його цілі та особливості.
Потім учні читають у підручнику перший абзац на стор. 7 та зазначені уривки з хрестоматії, після чого проводиться розмова.
Можливі питання:
- Поясніть назву першого уроку курсу: "Зберігай та пам'ятай".
- Яку роль відігравала традиція у становленні єврейського народу?
- Завдяки чому зберігається єврейська спадщина (традиція)?
Основна частина. Актуалізація знань.
Важлива особливість даного курсу в тому, що він підбиває підсумки дев'ятирічному вивченню традиції у школі. Тому велике значення має повторення вивченого, та опора на засвоєні знання.
У зв'язку з цим проводжу невелику розмову, використовуючи можливість з'ясувати рівень знань учнів, їхні пріоритети.
Пропоную учням познайомитися з змістом підручника та назвати теми, які їм знайомі.
Коли учні назвуть знайомі теми, звертаю увагу, що цього року вивчення названих тем буде проходити на новому рівні, з урахуванням актуальності, нових аспектів тощо. Перш за все, наголошую на актуальності тем, на зв'язку з сьогоднішнім днем.
Наприклад, коли зайдеться про теми першого розділу, присвяченого лідерам поколінь, можна пов'язати її з ідеєю, що прозвучала у вступі про те, що традиція живе завдяки людям, які її зберігають та передають. І, звичайно ж, найважливішу роль у цьому відіграють лідери поколінь.
Заключна частина.
Підсумкову розмову проводжу з питань, наведених у підручнику наприкінці параграфа .
Використання хрестоматії.
Розповідь про хрестоматію ( в кінці підручника): дане джерело містить низку уривків з єврейських джерел та сучасної літератури, які допоможуть значно збагатити та поглибити знання учнів. Більшість уривків мають бути добре знайомі учням. Це дозволяє скоротити час на їх повторення та направити навчання на усвідомлення ідей, релевантних для теми, що вивчається.
Важливо вже на першому уроці приділити увагу роботі з текстом Тори та коментарями до нього.
Необхідно пояснити: раз згадав праведну людину, мушу сказати про неї щось похвальне!
Домашнє завдання:
Прочитати у підручнику розділ "Розмаїття та єдність". Відповісти на питання, з яких розпочинається цей пункт.
Прочитати у хрестоматії уривки 25, 26. Ці уривки містять публікації в пресі про конкретні форми збереження пам'яті про минуле народу.
Підібрати 2-3 приклади про те, як подібна робота проводиться у нашій школі та громаді.