Практичне заняття: "Богдан Хмельницький як політик і людина"

Про матеріал
Мета: на основі історичних документів сформувати уявлення про гетьмана Богдана Хмельницького як політика і людини, дати оцінку його діяльності, а також розкрити його людські якості; розвивати вміння давати характеристику видатним діячам, спираючись на знання, здобуті з аналізу джерел і зіставлення різних відомостей; виховувати інтерес до історичного минулого, почуття гордості за свій народ.
Перегляд файлу

Конспект уроку з історії України

для 8-го класу

 

 

 

 

на тему

«Богдан Хмельницький як політик і людина»

 

bogdan

 

Підготував учитель

історії та правознавства

Немировський В.В.

 

 

 

 

2019 р.


Практичне заняття: Богдан Хмельницький як політик і людина.

Мета: на основі історичних документів сформувати уявлення про гетьмана Богдана Хмельницького як політика і людини, дати оцінку його діяльності, а також розкрити його людські якості; розвивати вміння  давати характеристику видатним діячам, спираючись на знання, здобуті з аналізу джерел і зіставлення  різних відомостей; виховувати інтерес до історичного минулого, почуття гордості за свій народ.

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть:

-         відтворювати образ Б. Хмельницького;

-         визначати яке місце посідає гетьман в історичному процесі України;

-         зіставляти мотиви і наміри Хмельницького і його оточення з практичними формами їх здійснення;

-         вміти давати характеристику видатним діячам , спираючись на знання здобуті під час аналізу джерел і зіставлення різних відомостей;

-         вести дебати, відстоювати свою думку;

-         практично застосовувати теоретичні знання;

-         висловлювати власну думку щодо діяльності Б. Хмельницького як політика, дипломата, полководця.

Тип уроку: практичне заняття, дослідницький урок – проект з елементами дискусії.

Обладнання: портрет Б.Хмельницького, презентація «Б. Хмельницький» та історичні тексти, підручник «Історія України. 8 клас», В.С. Власов., презентація, відео фрагмент.

Хід уроку.

І. Організаційний момент уроку.

Добрий день. На попередніх уроках ми з вами розглянули тему «Національно-визвольна війна середини 17ст.». ви дізналися про суперників, основні битви, їх результати, підписані договори. Сьогодні ми з вами згадаємо події цього періоду.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів:

Бліц-контроль «Так чи ні»: (слайд 3)

Варіант І

  1.     Національно-визвольна війна розпочалася у січні 1648 р. (так)
  2.     Битва на Жовтих Водах для козацького війська була переможною. (так)
  3.     Битва під Пилявцями відбулася у 1653 р (ні)
  4.     Статті які укладалися від гетьмана і Війська Запорізького із Москвою називалися Березневими? (так)
  5.     Бунчук, литаври, хоругви, булава – це є козацькі клейноди. (так)

Варіант ІІ

  1. Національно-визвольну війну очолив Б. Хмельницький (так)
  2. Після перемоги під Жовтими Водами військо Б.Хмельницького одержало поразку під Корсунем. (ні)
  3. Генеральна військова канцелярія – вища адміністративна установа Гетьманщини. (так)
  4. 8 січня 1954 р. на міському майдані відбулася Переяславська військова рада? (так)
  5. Гетьманщина – це козацька держава на чолі з наказним гетьманом? (ні)

Робота з візуальними джерелами

Учні вказують хто зображений на малюнку та дають коротку інформацію про персонажа.

Картинки по запросу іслам гірей 3        

Відповіді: Іслам-Герей ІІІ; Василє Лупу; Тиміш Хмельницький; Розанда Хмельницька-Лупу; Багдан Хмельницький

Історична розмальовка

Деяким учням дається завдання зобразити гетьмана на розмальовці і повідомити, хто саме на ній зображений.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учня.

Розповідь вчителя

Сьогодні ми з вами продовжимо знайомитися з безперечно легендарною та видатною людиною, гетьманом України, історичною постаттю, що зображений на малюнку -  Б. Хмельницьким, де ви будете дослідниками його діяльності. Сподіваюсь, що заняття буде для вас цікавим та змістовним і ви сформуєте своє бачення постаті людини.

Повідомлення теми уроку (слайд 4)

Отже, тема нашого заняття «Богдан Хмельницький як політик і людина» 

Постановка мети

Ми повинні на основі історичних документів сформувати уявлення про гетьмана Богдана Хмельницького, про його людські якості:

  •         дати оцінку його діяльності.

-      визначити, яке місце посідає гетьман в історичному процесі України.

  •         висловити власну думку щодо діяльності Б. Хмельницького як політика, дипломата, полководця.

План уроку: (слайд 5)

  1. Хмельницький як людина.
  2. Хмельницький як воєначальник.
  3. Хмельницький як політик.

IV. Вирішення проблеми. Практична робота.

  Епіграфом уроку (слайд 6)

Можна взяти уривок із народної пісні «Чи не той то хміль».

Чи не той то хміль, що коло тичин в’ється?

Гей, той то Хмельницький, що з ляхами б’ється.

Гей, поїхав Хмельницький ік Жовтому Броду,

Гей, не один лях лежить головою в воду.

Запитання:

  1. Які історичні події описані в пісні?
  2. Де ми найчастіше зустрічаємо портрет Б. Хмельницького? (слайд 7)
  1. Хмельницький як людина

Робота з історичною інформацією

 Давайте пригадаємо основні події з життя Б. Хмельницького, а також познайомимося з його рисами характеру та зовнішнім виглядом, тому зараз ми попрацюємо з скороченою версією біографії Хмельницького. (Додаток 1)

Завдання:

  1. Складання історичного портрету на основі даної інформації за пам’яткою.

Пам’ятка: (слайд 8)

Як скласти історичний портрет?

  1. Походження особистості?
  2. Де і коли він народився?
  3. В яких умовах виховувався та здобував освіту?
  4. Особисті риси характеру?
  5. Риси зовнішності?
  6. Його діяльність?
  7. Основна справа життя?
  8. Де і коли помер?
  1. Хмельницький як воєначальник.

Робота з терміном (слайд 9)

Воєначальник  командувач великим військовим об'єднанням, на якого покладено обов'язки управління військами, як у мирний так і у воєнний час.

Робота з підручником

Учні відкривають ст. 128-129, опрацьовують даний матеріал підручника

Запитання: (слайд 10)

  1. У чому Б. Хмельницький вбачав остаточну мету війни з поляками?
  2. Як це втілено в проголошеній на початку 1649 р. промові під час зустрічі з королівськими послами?
  3. Якими засобами гетьман сподівався досягти мети?
  1. Хмельницький як політик.

Робота з терміном (слайд 11)

Політик – це людина, яка професійно займається політичною діяльністю, прагне до певної громадської посади. Політики можуть належати до законодавчої, виконавчої чи судової влади.

Дипломат – посадова особа, яка уповноважена урядом вести переговори з представниками інших держав.

Робота з відео джерелом (слайд 12)

Учні уважно прослуховують інформацію, щоб виконати завдання до нього

Висновок: Б. Хмельницький домігся, як дипломат, створення антипольської коаліції, досягнув утвердження Української держави на міжнародній арені.

  V. Закріплення та повторення вивченого на уроці

Спробуємо розтлумачити кожну літеру імені славетного гетьмана. Відповідь на це запитання ми знаходили в ході нашого уроку (слайд 13)

Б – бойовий, безстрашний;

О – організатор;

Г – герой;

Д – дисциплінований;

А – амбіційний;

Н – надійний, ненависний до ворогів.

  VІ. Підводить підсумки уроку:

Щомиті на планеті спалахує і  згасає  іскорка чийогось життя. Кожній іскорці судилося горіти по-своєму. Одна, майже не помітна, вона зігріває своїм теплом родину і друзів, а інша розгоряється таким багаттям, що тепла від неї вистачає для всього народу. Таким теплом зігріла Україну багатогранна діяльність Богдана Хмельницького, чия любов до рідної землі проявилася в його прагненні бачити її вільною, за що він віддав їй свій розум, талант полководця і політика, саме життя.

  VІІ. Домашнє  завдання: (слайд 14-15)

Повторити матеріал підручника (§19), підготувати есе на тему «Моє ставлення до           Б. Хмельницького як політика і людини».


Додаток 1

Біографія

Б. Хмельницький походив з українського шляхетського роду. Народився в 1595р. Освіту здобув в єзуїтській школі, а згодом разом з батьком служив у козацькому війську. У битві під Цецорою 1620 р. потрапив в полон до турків на 2 роки. Перебував на службі у польського короля, вів господарство на хуторі Суботів. Пізніше стає писарем Запорозького війська. За відсутності Хмельницького на хутір напав шляхтич Д. Чаплинський. Він пограбував маєток, забив до смерті 10-річного сина й забрав наречену Хмельницького. Це стало приводом до Національно-визвольної війни українського народу проти польських поневолювачів (1648-1657рр.). Б.Хмельницький засновник Української козацької держави, великий полководець, блискучий дипломат, державний діяч. Помер в 1657р.

Характер та зовнішній вигляд

«Зросту він (Богдан Хмельницький) скоріше високого, ніж середнього, широкої кості й міцної будови. Його мова й спосіб правління показують, що він наділений зрілим судженням і проникливим розумом... У поводженні він м’який і простий, чим викликає до себе любов вояків, але, з іншого боку, підтримує серед них дисципліну суворими стягненнями».

Цей Хмель – літня людина, але щедро наділений дарами щастя: нелукавий, спокійний, мовчазний, не цурається людей; всіма справами займається сам особисто... Якщо траплялось, що хтось приходив до нього із скаргою під час обіду або звертався до нього.

 

Додаток 1

Біографія

Б. Хмельницький походив з українського шляхетського роду. Народився в 1595р. Освіту здобув в єзуїтській школі, а згодом разом з батьком служив у козацькому війську. У битві під Цецорою 1620 р. потрапив в полон до турків на 2 роки. Перебував на службі у польського короля, вів господарство на хуторі Суботів. Пізніше стає писарем Запорозького війська. За відсутності Хмельницького на хутір напав шляхтич Д. Чаплинський. Він пограбував маєток, забив до смерті 10-річного сина й забрав наречену Хмельницького. Це стало приводом до Національно-визвольної війни українського народу проти польських поневолювачів (1648-1657рр.). Б.Хмельницький засновник Української козацької держави, великий полководець, блискучий дипломат, державний діяч. Помер в 1657р.

Характер та зовнішній вигляд

«Зросту він (Богдан Хмельницький) скоріше високого, ніж середнього, широкої кості й міцної будови. Його мова й спосіб правління показують, що він наділений зрілим судженням і проникливим розумом... У поводженні він м’який і простий, чим викликає до себе любов вояків, але, з іншого боку, підтримує серед них дисципліну суворими стягненнями».

Цей Хмель – літня людина, але щедро наділений дарами щастя: нелукавий, спокійний, мовчазний, не цурається людей; всіма справами займається сам особисто... Якщо траплялось, що хтось приходив до нього із скаргою під час обіду або звертався до нього.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сєрікова Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
16298
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку