Практичне заняття для вихователів «Використання арт-терапевтичних технологій в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами»

Про матеріал
Мета: ознайомити педагогів з досвідом роботи по проведенню і організації занять з елементами атр-терапії; підвищення професійної майстерності педагогів – учасників заняття; ознайомлення із арт-терапевтичними методами у роботі з дітьми з особливими освітніми потребвами.
Перегляд файлу

Практичне заняття для вихователів

«Використання арт-терапевтичних технологій в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами»

Мета: ознайомити педагогів з досвідом роботи по проведенню і організації занять з елементами атр-терапії; підвищення професійної майстерності педагогів – учасників заняття; ознайомлення із арт-терапевтичними методами у роботі з дітьми з особливими освітніми потребвами.

Завдання:

1. Ознайомити учасників заняття з арт-терапевтичними технологіями, їх застосуванням у практиці.

2. Створити позитивний емоційний клімат у педагогів, використовуючи види арт-терапії (казкотерапію, музикотерапію, кольоротерапію, психогимнастику).

3. Сприяти розвитку професійно – творчої активності, розкриттю внутрішнього потенціалу кожного педагога, шляхом створення умов для індивідуальної і колективної роботи.

4. Підвищити їхню компетентність у сфері інноваційних технологій.

Хід заняття.

Пам'ятка учасника заняття.

1.Отримай задоволення !

2.Дозволь собі бути вільним !

3.Доброзичливість до себе та інших !

4.Намагайся бути уважним .

5.Уникайте оцінок і суджень .

6.Говори тільки про власні почуття, відчуття, настрої.

І все вийде !

1) Вправа «Лотерея» (ігрова терапія)

Мета : розвиток мислення, моторних навичок, уяви.

Інструкція : Перед учасниками з'являється чарівна скринька, в ньому сюрприз.

Кожний учасник дістає записку із завданням, зачитує і виконує.

- відгадати загадку

- розповісти віршик

- згадати 5 улюблених ігор зі свого дитинства

- сказати комплімент сусідові праворуч

- вимовити скоромовку «Мама мила Мілу милом»

- заспівати куплет з дитячої пісні

- пройти по залу, як модель

- розповісти таблицю множення на 4

- закрити очі і назвати 10 предметів,що знаходяться в цій кімнаті і т. д.

2) Вправа « Закінчи казку» (казкотерапія)

В одній маленькій селі, в красивій затишній хатинці. Жили-були Старий зі Старою. Нудно було їм жити удвох. Вирішили вони випекти Колобка, який збільшив би їх одиноку старість. Вийшов колобок гарний, рум'яний, але щось у ньому було не так. Світить на вулиці сонечко, весело щебечуть птахи або сховається за хмаринку сонечко, піде дощик, а Колобку все-одно. Не вмів він ні радіти, ні сумувати, і не було у нього тому друзів. Вирішили Старий зі Старою відправити його в сусідній ліс до лісовим жителям. Ходили чутки, що живуть вони дружно, весело, допомагають одна одній і в радості, і в горі....

Намітити проблему: придумати продовження казки, в якій головний герой при зустрічі з персонажами казки випробував би різний емоційний стан.

(Обговорення даної вправи: Все задумане вийшло? Які труднощі виникли?)

Ми всі хочемо, щоб наші діти були розумними, всебічно розвиненими і здоровими. А ось як конкретно це зробити, щоб вийшло якісно і легко якщо життя постійно ставить перед нами завдання, і від їх вирішення залежить наша доля. Як виховати особистість, яка вміє легко вирішувати виникаючі проблеми?

Тому для дітей більш старшого віку (які вже вийшли за рамки казки), ця вправа може бути проведено у вигляді рішення розвиваючої завдання як один з етапних елементів ТРВЗ-педагогіки.

ТРВЗ – абревіатура, яка розкривається як теорія рішення винахідницьких завдань. Іншими словами, у вас є якась технічна задача, рішення якої дана теорія та здатна вам допомогти.

Це наймолодша з відомих і популярних інноваційних педагогічних систем. Вона створена Російським вченим і письменником-фантастом Генріхом Альтшуллером. Сучасну назву «прикладна діалектика».

Мета ТРИЗ — не просто розвинути фантазію дітей, а навчити мислити системно, з розумінням процесів, що відбуваються. Девіз тризовцев – «Можна говорити все!»

ТРИЗ не є строгою науковою теорією. ТРИЗ являє собою узагальнений досвід винахідництва і вивчення законів розвитку науки і техніки.

Як же ввести елементи ТРВЗ в повсякденне життя дитини-підлітка?

Цю роботу необхідно проводити поетапно, навчаючи знаходити і розв'язувати суперечності в об'єктах і явищах, які його оточують, розвити системне мислення, тобто вміння бачити навколишній у взаємозв'язку всіх компонентів.

Приклад: послухайте задачу і допоможіть мені її вирішити.

«У давні часи, коли людину, за грошові борги, могли відправити до в'язниці, жив купець, який заборгував велику суму грошей якомусь жидові. Останній — старий і потворний — закохався в юну дочку купця і запропонував угоду: він пробачить борг, якщо купець віддасть за нього свою дочку.

Батько прийшов в жах від такої пропозиції. Тоді підступний лихвар запропонував кинути жеребки: покласти в порожню сумку два камінчика, чорний і білий, і нехай дівчина витягне один з них. Якщо вона витягне чорний камінь, то стане його дружиною, якщо ж білий, то залишиться з батьком. В обох випадках борг буде вважатися погашеним. Якщо ж дівчина відмовиться тягнути жереб, то її батька кинуть у в'язницю, а сама вона стане злиденним.

Купець і його дочка погодилися на цю пропозицію. У той час, Коли лихвар нахилився за камінчиками для жеребу, дочка купця помітила, що той поклав у сумку два чорних каменю. Потім він попросив дівчину витягнути один з них, щоб вирішити таким чином її доля і доля її батька.....»

- Тепер уявіть собі, що це вам треба тягнути жереб. Що б ви стали робити, опинившись на місці цієї нещасної дівчини? Або ж що б ви їй порадили? (можливий відповідь: з'їсти, викинути камінь, який вона дістане: в сумці залишиться чорний - значить вона дістала білий)

3) Вправа-гра «Дощ у лісі» (музикотерапія)

Мета : релаксація, розвиток почуття емпатії.

Інструкція : Учасники стоять по колу, один за одним - вони «перетворюються» в дерева в лісі, слухають текст і виконують дії.

- У лісі світило сонечко, і всі дерева простягли до нього свої гілочки. Високо-високо тягнутися, щоб кожен листочок зігрівся. (піднімаємось на носочки, високо піднімаємо руки, перебираємо пальцями).

- Але подув сильний вітер і став розгойдувати дерева в різні сторони. Але міцно тримаються корінням дерева, стійко стоять і тільки розхитуються.

(розкачуємося в сторони, напружуючи м'язи ніг).

-Вітер приніс дощові хмари, і дерева відчули перші ніжні краплі дощу.

(учасники легкими рухами пальців торкаються спини який стоїть попереду)

- Дощик стукає все сильніше і сильніше.

(підсилюємо рух пальців по спині)

-Дерева стали жаліти один одного, захищати від сильних ударів дощу своїми гілками.

(проводимо долонями по спині який стоїть попереду).

-Але ось знову з'явилося сонечко. Дерева зраділи, струсили з листя зайві краплі дощу, залишили тільки необхідну вологу. Дерева відчули всередині себе свіжість, бадьорість і радість життя.

4) Вправа «Кольоротерапія»-(ізотерапія)

- Кольори не можна тільки відчувати, але і бачити в образах. Вам пропонується один із способів зняття психоемоційної напруги за допомогою перегляду презентацій з кольоротерапії (з використанням фарб, властивих живим квітам), що допомагає звільнитися від стресів і повернутися до самого себе. Це допомагає заглянути всередину себе в стані спокою, викликати зсередини той чи інший колір. І можливо після перегляду цієї презентації у вас змінитися визначення, якого ви кольори були на початок заняття.

(Мета: зняття емоційної напруженості, формування установки позитивного ставлення до себе, актуалізація почуттів, активізація несвідомого, розвиток творчого потенціалу.)

Закінчивши перегляд презентації

- Пропоную всім учасникам майстер-класу визначити свій настрій за допомогою кольорів, виберіть колір, який відповідає вашому настрою і розташуйте їх на панно «Різнобарвна полянка»

Обговорення даної вправи: Порівняємо колірну палітру на початок майстер-класу з колірною палітрою галявини. Чи змінився ваш колір?

5) Рефлексія

-Заняття з арт-терапії або з елементами арт-терапії дарують дітям радість пізнання, творчості.

- Випробувавши це відчуття одного разу, дитина буде прагнути у своїх малюнках, аплікаціях, грі і т. д. розповісти про те, що дізнався, побачив, і найголовніше пережив, відчув.

Рефлексія «Шкала»: результативність семінару визначаємо за допомогою «Шкали» :

- Перша знизу ступінь: абсолютно нічого не зрозумів

- Друга щабель знизу: ще дуже багато необхідно вивчити

- Третя щабель знизу: все зрозуміло

- Верхня ступінь: тепер все ясно, діємо!

 

 Додаток .

Нижче наводиться опис основних кольорів. На підставі переваги того чи іншого кольору кожен самостійно може зробити висновок про свої психологічні особливості.

Білий — синтез усіх кольорів, тому він є «ідеальним» кольором. У ньому закладено багатозначний сенс, оскільки він одночасно передає і блиск світла, і холод льоду. Цього кольору може віддати перевагу людина з будь-яким характером, він нікого не відштовхує.

Чорний — колір невпевненості, що символізує похмуре сприйняття життя. Той, хто вважає за краще одягатися в чорне , нерідко сприймає життя в темних тонах, невпевнений у собі, нещасливий, схильний до депресії, оскільки не сумнівається, що його ідеали в житті недосяжні. Часта зміна костюма або плаття чорного кольору на інший , більш яскравий, помітний, свідчить про те, що песимістичні настрої часто розвіюються. Постійний вибір чорного свідчить про наявність якогось кризового стану і характеризує агресивне неприйняття світу .Діти, гостро переживають відсутність турботи і любові, часто використовують чорну штриховку в малюнку.

Сірий — улюблений колір розважливих і недовірливих натур, які довго думають, перш ніж прийняти яке-небудь рішення. Це також нейтральний колір, який віддають перевагу ті, хто боїться занадто голосно заявити про себе. Якщо ж цей колір не подобається, то це показник імпульсивного, легковажного характеру. Часто сірий колір виявляється також кращим при сильних перевтоми як бар'єр, яка відгороджує від подразників зовнішнього світу. В ситуаціях психологічного тестування цей колір використовується як засіб захисту від проникнення іншого у внутрішній світ випробуваного.

Червоний — колір пристрасті. Якщо це улюблений колір, то така людина сміливий, вольовий, владний тип, запальний і товариський. До того ж — альтруїст. У людей, яких цей колір дратує — комплекс неповноцінності, страх перед сварками, схильність до самоти, стабільності у відносинах. Червоний колір символізує збудження, энергетизм. Відраза, ігнорування червоного відображає органічну слабість, фізичне або психічне виснаження.

Коричневий — вибирають ті, хто твердо і впевнено став на ноги. Люди, які мають слабкість до нього, цінують традиції, сім'ю. Перевагу коричневого відображає, насамперед, прагнення до простих інстинктивним переживань, примітивним чуттєвим радощам. Разом з тим, вибір цього кольору як найбільш пріоритетний вказує також на певне фізичне виснаження.

Жовтий — символізує спокій, невимушеність у відносинах з людьми, інтелігентність. Коли він любимо, це означає товариськість, цікавість, сміливість, легку пристосовність і отримання задоволення від можливості подобатися і привертати до себе людей. Коли ж він неприємний, то мова йде про людину зосередженому, песимістично налаштованим, з яким важко зав'язати знайомство. Жовтий колір виходить від змішування зеленого та червоного і є кольором енергетізма.

Синій — колір неба, спокою, розслаблення. Якщо він подобається, то це говорить про скромність і меланхолії; такій людині часто потрібно відпочивати, він швидко втомлюється, йому вкрай важливо почуття впевненості, доброзичливість оточуючих. У неприйнятті цього кольору розкривається людина, яка хоче справити враження, що все на світі. Але, по суті, він — зразок невпевненості і замкнутості. Байдужість до цього кольору говорить про відомого легковажності в області почуттів, хоч і приховане під маскою ввічливості. Простіше кажучи, вибір синього кольору як найбільш пріоритетний відображає фізіологічну і психологічну потребу людини в спокої, а заперечення його означає, що людина уникає розслаблення. При захворюванні або перевтомі потреба в синьому кольорі збільшується.

Зелений — колір природи, єства, самого життя, весни. Той, хто його любить, боїться чужого впливу, шукає спосіб самоствердження, так як для нього це життєво важливо. Той, хто його не любить, боїться життєвих проблем, лихої долі, взагалі, всіх труднощів. Зелений колір містить у собі приховану потенційну енергію, відображає ступінь вольового напруження, тому люди, що віддають перевагу зелений колір, прагнуть до самовпевненості і впевненості взагалі. Люди ж ексцентричні, добиваються поставлених завдань не цілеспрямованої вольової активністю, а за допомогою емоцій, відкидають зелений колір як несимпатичний. Поряд з ними, зелений колір відкидають люди, що знаходяться на межі психічного і фізичного виснаження.

Помаранчевий — улюблений колір людей, що володіють інтуїцією, і пристрасних мрійників. У геральдиці цей колір означає також лицемірство і нещирість.

Рожевий — це колір життя, всього живого. Він говорить про необхідність любити і бути добрішими. Ті, кому він подобається, можуть розхвилюватися по самому незначному приводу. У людей же надміру прагматичних цей колір викликає роздратування.

Фіолетовий колір символізує притаманну людині інфантильність і сугестивність, потреба в підтримці, опорі.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шилкіна Наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
23 листопада 2021
Переглядів
1260
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку