Практичне заняття "Довіряй, але й перевіряй, або як дослідити історичне джерело"

Про матеріал
Урок з історії. Тема: «Довіряй, але перевіряй, або як опрацювати історичне джерело». Тип уроку: нестандартний. Форма уроку: практичне заняття (урок – дослідження). Урок розроблено для учнів 5 класу, згідно чинної навчальної програми для 5 – 9 класів. Рекомендовано для вчителів історії, для проведення виховних заходів, при відвідуванні шкільних музеїв, під час проведення навчальних екскурсій. За результатами вивчення пропедевтичного курсу п’ятикласники мають набути низки загальнонавчальних та предметно – історичних умінь, одними з яких є: - отримання певної інформації з різноманітних адаптованих історичних джерел, насамперед документальних та візуальних; - робити нескладні висновки, узагальнення; - співвідносити зображені на ілюстраціях історичні пам’ятки з певною історичною добою (епохою), елементарно атрибутувати пам’ятки, стисло описувати їх, доречно вживаючи потрібні терміни; - визначати цінність пам’яток як історичних джерел. При розробці уроку дотримано кількох правил: - добираючи історичні джерела для опрацювання п’ятикласниками, потрібно враховувати принципи науковості, наступності, поступового ускладнення, оптимальності, новизни; - важливо, щоб історичне джерело не було надто складним, щоб його сприймали школярі; - треба врахувати, що дітям п’ятого класу краще пропонувати речові або візуальні історичні джерела. Практичне заняття передбачає переважно самостійну роботу учнів над окремими питаннями теми. Завдання вчителя під час практичного заняття полягає в організації навчального процесу таким чином, щоб учень самостійно працював (індивідуально або в групі) над розв’язанням пізнавальних задач. Вчитель виконує роль консультанта у процесі самостійної роботи учнів, надаючи їм необхідну допомогу. На початку заняття доцільно актуалізувати опорні знання учнів з теми, що підготує учнів до виконання завдань. Дидактична мета: створення умов для успішного засвоєння теми. Завдання: - формувати уміння співвідносити зображені на ілюстраціях історичні пам’ятки з певною добою (епохою), елементарно атрибутувати пам’ятки, стисло описувати їх, доречно вживаючи потрібні терміни; визначати цінність історичних джерел; стимулювати пізнавальну активність та самостійність учнів; вчити школярів самостійно працювати з історичними джерелами; - розвивати спеціальні вміння й навички свідомо читати адаптований текст, отримувати певну інформацію з різноманітних адаптованих історичних джерел (документальних та візуальних); робити нескладні висновки та узагальнення; - виховувати засобами уроку творче відношення до навчання, впевненість у своїх силах; шанобливе ставлення до історичного минулого свого народу. Основні методи: - словесні (пояснення, бесіда, розповідь); - наочні (ілюстрації, демонстрація презентації, роздавальний матеріал, музейні експонати); - проблемно – пошуковий (пошук рішення проблемних навчальних ситуації). Форми організації пізнавальної діяльності учнів: фронтальна, групова, індивідуальна. Система контролю: самоконтроль, взаємоконтроль, контроль учителя.
Перегляд файлу

Структура плану-конспекту уроку

 

Тема, клас: «Довіряй, але перевіряй, або як опрацювати  історичне джерело»,                          5 клас                    

Дидактичні задачі уроку:

  • формувати уміння співвідносити зображені на ілюстраціях історичні пам’ятки з певною добою (епохою), елементарно атрибутувати пам’ятки, стисло описувати їх, доречно вживаючи потрібні терміни; визначати цінність історичних джерел; стимулювати пізнавальну активність та самостійність учнів; вчити школярів самостійно працювати з історичними джерелами;
  • розвивати спеціальні вміння й навички свідомо читати адаптований текст, отримувати певну інформацію з різноманітних адаптованих історичних джерел (документальних та візуальних); робити нескладні висновки та узагальнення;
  • виховувати засобами уроку творче відношення до навчання, впевненість у своїх силах; шанобливе ставлення до історичного минулого свого народу.
  •  

Очікувані результати: учні мають навчитися

  • визначати різновид історичного джерела та аналізувати його зміст;
  • давати характеристику історичному джерелу і оцінювати його;
  • ставитися критично до різноманітних джерел інформації та перевіряти їх достовірність;
  • наводити приклади історичних джерел, висловлювати міркування про їх історичне значення;
  • обґрунтовувати необхідність бережливого ставлення до історичних джерел.
  •  

Тип уроку: нестандартний

Форма уроку: практичне заняття (урок – дослідження)

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал (білети-пропуски до віртуального музею із завданням, «музейні експонати», картки з текстами, картки самооцінки), інструкційні картки, кольорові олівці, проектор та мультимедійна дошка.

 

Структура уроку

І. Підготовчий етап (5-7 хв.)

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів.

ІІ. Основна частина (25 – 30 хв.)

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  2. Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів.
  3. Осмислення знань і вмінь. Формування та вдосконалення вмінь та навичок.
  4. Систематизація й узагальнення знань і умінь на перетворюючому та творчому рівнях.

ІІІ. Підсумковий етап (8 - 10 хв.)

  1. Підведення підсумків уроку, рефлексія.
  2. Інструктаж до виконання домашнього завдання.
  3. Оцінювання учнів.

Хід уроку

 

Етапи уроку

Діяльність учителя

Діяльність учнів

Підготовчий

1.Організаційний момент.

 

Налаштовує учнів на працю  

-Любі діти! Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.(Слайд )

-Пам’ятаймо! Не варто кричати, щоб про себе заявити! (у верхньому куточку на дошці на протязі всього уроку)

 

 

 

 

 

Читають разом

2.Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів.

 

-На попередніх уроках ми ознайомилися з джерелами, які допомагають нам вивчати історію. Як вони називаються?

(Слайд зі схемою «Види історичних джерел»)

-Пропоную виконати вправу

«Чарівний олівець»

Визначити за кольорами види історичних джерел (речові, писемні, візуальні, усні)

(Додаток №1)

 

 

 

Відповіді учнів

 

 

Використовують червоний (речові), жовтий (писемні), синій (візуальні), зелений (усні) олівці.

Під контролем вчителя здійснюють самоперевірку та виставляють собі бали (максимум 4б.)

Основна частина

1.Мотивація навчальної діяльності.

- Розпізнати історичні джерела одна справа, а визначити їхню цінність – інша. А для цього нам потрібно дослідити їх. Запрошую вас  до віртуального музею (Слайд) за білетами –перепустками, де зашифровані поняття до теми «Коли речі починають говорити» (роздає білети – перепустки з поняттями «музей», «архів», «археологія», «експонат»)

Гра «Дешифрувальщик»

(Додаток №2)

Під контролем вчителя здійснюють взаємоперевірку та виставляють собі бали (максимум 4б.)

2.Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів.

-Народна мудрість говорить: «Довіряй, але перевіряй». Сьогодні на уроці практичного заняття ми перевіримо ефект цієї приказки.

Тож тема заняття  «Довіряй, але перевіряй, або як опрацювати  історичне джерело». (Слайд). Ви повинні навчитися:

-визначати різновид історичного джерела та аналізувати його зміст;

-давати характеристику історичному джерелу і оцінювати його;

-ставитися критично до різноманітних джерел інформації та перевіряти їх достовірність;

-наводити приклади історичних джерел, висловлювати міркування про їх історичне значення;

-обґрунтовувати необхідність бережливого ставлення до історичних джерел.

 (Слайд)                        

 

 

 

 

 

Читають ланцюжком

 

3.Осмислення знань і вмінь. Формування та вдосконалення вмінь та навичок.

1. Знайомить учнів з пам’яткою «Як працювати з історичними джерелами» (Слайд)

2. Організовує діяльність учнів з фотодокументами підручника с.80-81. Вправа «В об’єктиві фотографа»

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (Додаток №4)

3.Ділить клас на групи: «Екскурсоводи», «Архіваріуси», «Експерти».

4. Дослідження речових джерел.(С.81-82 підручника)

5.Які історичні джерела допомагають з’ясувати зовнішність історичних діячів? (С.82-83 підручника)

6. Як фольклорні твори бережуть історичну пам’ять? (С.83 підручника)

Отримують інструктивні картки з пам’ятками (Додаток №3)

Прийом «Збираємо думки по колу»

 

«Екскурсоводи» відповідають на питання «Про які обставини життя в минулому свідчать речові історичні джерела?»

«Архіваріуси» відповідають на питання «Які історичні джерела допомагають з’ясувати зовнішність історичних діячів?»

«Експерти» відповідають на питання «Як фольклорні твори бережуть історичну пам’ять?»

4.Систематизація й узагальнення знань і умінь на перетворюючому та творчому рівнях.

Бесіда.

-Які історичні джерела були досліджені?

- Яке історичне джерело справило на вас найбільше враження? Чому?

 

Відповіді учнів

 

Підсумковий

1.Підведення підсумків уроку, рефлексія.

Вправа «Обміркуймо вислови»

  1. «Історія починається тоді, коли з’являються писемні джерела. Без немає історії» (Омелян Пріцак)

Завдання: Спробуйте обґрунтувати або спростувати вислів українського історика.

  1. «Ті, хто творить історію, часто заодно й фальсифікують її» (Веслав Брудзинський)

Завдання: Кого, на вашу думку, автор відносить до тих, хто творить історію? Якими засобами ці особи могли б її (історію) фальсифікувати?

Вправа «Мікрофон»

  • В чому ж полягає цінність історичних джерел?

Прийом «Мої досягнення – мої враження»

Мої досягнення

Мої враження

Навчився (лась)…

Запам’яталось…

Дізнався (лась)…

Сподобалось…

Зрозумів (ла)…

Пропоную…

Робота в групах

І група – 1-й вислів

ІІ група – 2-й вислів

(учні ІІІ групи розділяються)

 

 

 

 

 

 

 

 

Прийом «Збираємо думки по колу»

 

Висловлюються Експрес-ланцюжком

2.Інструктаж до виконання домашнього завдання.

Домашнє завдання

Параграф 11, сторінка 84.

 

3.Оцінювання учнів.

1. Роздає учням Таблиці самооцінки, інструктуючи оцінку роботи: якщо набули всіх вмінь та навичок, позначаємо (+), якщо над чимсь треба попрацювати- позначка – (?); не зрозумів цей матеріал-позначка (-).

На уроці я навчився

Само

оцінка

Визначати різновид історичного джерела, аналізувати його

 

Характеризувати і оцінювати історичне джерело

 

Наводити приклади різних видів історичних джерел

 

 

3.Оцінювання роботи учнів на протязі уроку.

 

1.Заповнюють таблиці.

2.Експерти груп оцінюють роботу в групах (максимум

3 б.)

 

 

Навчально – методичне забезпечення уроку:

  1. Власов В.С. Вступ до історії: підруч. Для 5-го кл. закл. серед. освіти/ В.С. Власов. Київ: Генеза, 2018.- 208 с.: іл., карти.
  2. Презентація.
  3. Роздатковий матеріал (Додатки №1-4)

 

 

docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
24 вересня 2019
Переглядів
5755
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку