Структура плану-конспекту уроку
Тема, клас: «Довіряй, але перевіряй, або як опрацювати історичне джерело», 5 клас
Дидактичні задачі уроку:
Очікувані результати: учні мають навчитися
Тип уроку: нестандартний
Форма уроку: практичне заняття (урок – дослідження)
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал (білети-пропуски до віртуального музею із завданням, «музейні експонати», картки з текстами, картки самооцінки), інструкційні картки, кольорові олівці, проектор та мультимедійна дошка.
Структура уроку
І. Підготовчий етап (5-7 хв.)
ІІ. Основна частина (25 – 30 хв.)
ІІІ. Підсумковий етап (8 - 10 хв.)
Хід уроку
Етапи уроку |
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
||||||||
Підготовчий 1.Організаційний момент.
|
Налаштовує учнів на працю -Любі діти! Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі: Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати.(Слайд ) -Пам’ятаймо! Не варто кричати, щоб про себе заявити! (у верхньому куточку на дошці на протязі всього уроку) |
Читають разом |
||||||||
2.Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів.
|
-На попередніх уроках ми ознайомилися з джерелами, які допомагають нам вивчати історію. Як вони називаються? (Слайд зі схемою «Види історичних джерел») -Пропоную виконати вправу «Чарівний олівець» Визначити за кольорами види історичних джерел (речові, писемні, візуальні, усні) (Додаток №1)
|
Відповіді учнів
Використовують червоний (речові), жовтий (писемні), синій (візуальні), зелений (усні) олівці. Під контролем вчителя здійснюють самоперевірку та виставляють собі бали (максимум 4б.) |
||||||||
Основна частина 1.Мотивація навчальної діяльності. |
- Розпізнати історичні джерела одна справа, а визначити їхню цінність – інша. А для цього нам потрібно дослідити їх. Запрошую вас до віртуального музею (Слайд) за білетами –перепустками, де зашифровані поняття до теми «Коли речі починають говорити» (роздає білети – перепустки з поняттями «музей», «архів», «археологія», «експонат») |
Гра «Дешифрувальщик» (Додаток №2) Під контролем вчителя здійснюють взаємоперевірку та виставляють собі бали (максимум 4б.) |
||||||||
2.Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів. |
-Народна мудрість говорить: «Довіряй, але перевіряй». Сьогодні на уроці практичного заняття ми перевіримо ефект цієї приказки. Тож тема заняття «Довіряй, але перевіряй, або як опрацювати історичне джерело». (Слайд). Ви повинні навчитися: -визначати різновид історичного джерела та аналізувати його зміст; -давати характеристику історичному джерелу і оцінювати його; -ставитися критично до різноманітних джерел інформації та перевіряти їх достовірність; -наводити приклади історичних джерел, висловлювати міркування про їх історичне значення; -обґрунтовувати необхідність бережливого ставлення до історичних джерел. (Слайд) |
Читають ланцюжком
|
||||||||
3.Осмислення знань і вмінь. Формування та вдосконалення вмінь та навичок. |
1. Знайомить учнів з пам’яткою «Як працювати з історичними джерелами» (Слайд) 2. Організовує діяльність учнів з фотодокументами підручника с.80-81. Вправа «В об’єктиві фотографа» ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (Додаток №4) 3.Ділить клас на групи: «Екскурсоводи», «Архіваріуси», «Експерти». 4. Дослідження речових джерел.(С.81-82 підручника) 5.Які історичні джерела допомагають з’ясувати зовнішність історичних діячів? (С.82-83 підручника) 6. Як фольклорні твори бережуть історичну пам’ять? (С.83 підручника) |
Отримують інструктивні картки з пам’ятками (Додаток №3) Прийом «Збираємо думки по колу»
«Екскурсоводи» відповідають на питання «Про які обставини життя в минулому свідчать речові історичні джерела?» «Архіваріуси» відповідають на питання «Які історичні джерела допомагають з’ясувати зовнішність історичних діячів?» «Експерти» відповідають на питання «Як фольклорні твори бережуть історичну пам’ять?» |
||||||||
4.Систематизація й узагальнення знань і умінь на перетворюючому та творчому рівнях. |
Бесіда. -Які історичні джерела були досліджені? - Яке історичне джерело справило на вас найбільше враження? Чому?
|
Відповіді учнів
|
||||||||
Підсумковий 1.Підведення підсумків уроку, рефлексія. |
Вправа «Обміркуймо вислови»
Завдання: Спробуйте обґрунтувати або спростувати вислів українського історика.
Завдання: Кого, на вашу думку, автор відносить до тих, хто творить історію? Якими засобами ці особи могли б її (історію) фальсифікувати? Вправа «Мікрофон»
Прийом «Мої досягнення – мої враження»
|
Робота в групах І група – 1-й вислів ІІ група – 2-й вислів (учні ІІІ групи розділяються)
Прийом «Збираємо думки по колу»
Висловлюються Експрес-ланцюжком |
||||||||
2.Інструктаж до виконання домашнього завдання. |
Домашнє завдання Параграф 11, сторінка 84. |
|
||||||||
3.Оцінювання учнів. |
1. Роздає учням Таблиці самооцінки, інструктуючи оцінку роботи: якщо набули всіх вмінь та навичок, позначаємо (+), якщо над чимсь треба попрацювати- позначка – (?); не зрозумів цей матеріал-позначка (-).
3.Оцінювання роботи учнів на протязі уроку.
|
1.Заповнюють таблиці. 2.Експерти груп оцінюють роботу в групах (максимум 3 б.)
|
Навчально – методичне забезпечення уроку: