Конспект уроку з історії України в 11 класі "Практичне заняття: Екологічні проблеми України наприкінці ХХ - на початку ХХІ ст. Подолання наслідків Чорнобильської катастрофи". На уроці характеризується стан навколишнього середовища України на сучасному етапі, визначається суть проблеми охорони довкілля в Україні; розвивається в учнів уміння називати глобальні екологічні небезпеки в Україні та пропонувати шляхи їх подолання; розвивається увага, логічне мислення, вміння аналізувати, висловлювати власні судження, уміння працювати з джерелами інформації.
Тема уроку: Екологічні проблеми України наприкінці ХХ — на початку XXI ст. Подолання наслідків Чорнобильської катастрофи.
Мета уроку:
Тип уроку: повідомлення нових знань, формування (розвиток) умінь і навичок.
Вид уроку. Практичне заняття.
Навчально-методичне забезпечення:
Основні поняття і терміни: «екологічні проблеми».
Очікувані результати:
По завершенню уроку учні зможуть:
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Активізація пізнавальної діяльності учнів.
Постановка перед учнями проблемного завдання:
- Як ви вважаєте, в який спосіб можна сьогодні схарактеризувати взаємини між людиною і природою – посилення чи послаблення залежності людини від навколишнього середовища?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми, мети, визначення завдань та очікуваних результатів уроку.
ІV. Практична робота.
Робота з поняттям «екологічна проблема».
Екологічна проблема — це зміна природного середовища в результаті антропогенних дій, що веде до порушення структури і функціонування природних систем (ландшафтів) і призводить до негативних соціальних, економічних та інших наслідків.
Завдання:
Визначення основних екологічних проблем України.
Перегляд відео фрагменту Екологічна ситуація в Україні.mp4
Робота з картою «Сумарна забрудненість природного середовища»:
Завдання:
- На основі карти дайте оцінку ступеню забрудненості території України.
Перегляд відео фрагменту 5 екологічних проблем України.mp4
Забруднення питної води.
Факти:
Без води неможливе існування біосфери, життя на Землі.
Завдання:
Забруднення повітря.
Фактори, що завдають найбільшої шкоди довкіллю:
– транспорт (основний забруднювач повітря, водойм і ґрунтів);
– промисловість (застаріле та неефективне оснащення, зокрема на 1 од. продукції витрачається у 4 рази води більше, ніж у західноєвропейських країнах);
– енергетика (у першу чергу від ТЕС);
– сільське господарство.
Завдання:
• Оцініть фактори, що завдають найбільшої шкоди довкіллю.
• На основі карти «Мапа екологічних негараздів України» визначте основні райони екологічних негараздів України.
Побутові відходи.
Перегляд відео фрагменту Екологічна катастрофа чи геноцид в Україні. 1_3.mp4
Завдання:
• Проаналізуйте факти та дайте відповіді на запитання:
Період розкладання матеріалів:
- папір – 2 – 3 роки;
- тканина – 2 – 3 роки;
- дерево – кілька десятків років;
- консервна банка – 90 років;
- поліетиленовий пакет – 200 років;
- пластмасса – 500 років;
- скло – 1000 років.
- Які існують засоби боротьби зі сміттям?
- Чим небезпечні звалища?
• Проаналізуйте схему «Стан відходів в Україні» та зробіть висновки про стан боротьби з відходами в нашій країні.
Подолання наслідків Чорнобильської катастрофи.
Завдання:
• Проаналізуйте текст та дайте відповідь на запитання:
«Найголовнішою екологічною проблемою для України залишаються негативні наслідки катастрофи на Чорнобильській АЕС — наймасштабнішої техногенної катастрофи в історії людства. Зазнали радіоактивного забруднення 5 млн га (у тому числі 3,5 млн га сільськогосподарських угідь). Тому подолання її наслідків важким тягарем лягло на плечі відродженої Української держави. За роки незалежності на вирішення чорнобильських проблем було витрачено суму, що становить майже 5 млрд дол. США. І нині витрати на подолання наслідків аварії залишаються вагомою статтею витрат бюджету. Значна частина цих коштів використовується на виплати компенсацій і надання пільг тим, хто постраждав через катастрофу на ЧАЕС. Найболючішою проблемою є погіршення стану здоров’я населення. За даними медиків, до числа людей з погіршеним станом здоров’я внаслідок катастрофи на ЧАЕС належить 3 мли 331 тис. осіб, у тому числі 1,5 млн дітей. Зростає також кількість інвалідностей, пов’язаних із наслідками катастрофи».
- Чому, на вашу думку, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи залишається найголовнішою проблемою?
• На основі карти «Радіаційний ризик» дайте оцінку радіаційним ризикам України.
• Що, на вашу думку, потрібно зробити, щоб подолати екологічні проблеми в нашій країні?
Опрацюйте витяг з документа (с.302 підручника) та визначте:
V. Узагальнення та систематизація знань.
Працюємо разом:
Закінчить речення:
VІ. Домашнє завдання.
Повторити вивчений матеріал, підготуватися до уроку узагальнення.