Найпростіші - це одноклітинні тваринні організми. Велика кількість видів найпростіших є збудниками інвазійних захворювань та коменсалами в організмі людини. Представники цього типу можуть спричинювати такі захворювання, як амебіаз, лямбліоз, токсоплазмоз, малярію тощо. Середньому медичному працівнику необхідно знати систематику, морфологію патогенних найпростіших, цикли їх розвитку для розуміння методів лабораторної діагностики та лікування зумовлених ними протозойних захворювань, організації особистої та громадської профілактики.
Дисципліни |
|
|
Знати |
Уміти |
|
Забезпечуючі |
||
Зоологія |
Загальну характеристику типу Найпростіші; представників
|
Уміти диференціювати представників типу найпростіші |
Забезпечувані |
|
|
Латинська мова |
Латинську термінологію
|
Писати латинські назви паразитів |
Інфекційні хвороби |
Морфофізіологічні особливості паразитів, їхні життєві цикли; вплив на організм людини.
|
Уміти визначати паразитів-збудників інфекційних хвороб |
|
|
|
Епідеміологія
|
Морфофізіологічні особливості паразитів, їхні життєві цикли; вплив на організм людини. |
Уміти проводити лабораторну діагностику паразитів |
Найпростіші - це одноклітинні тваринні організми. Велика кількість видів найпростіших є збудниками інвазійних захворювань та коменсалами в організмі людини. Представники цього типу можуть спричинювати такі захворювання, як амебіаз, лямбліоз, токсоплазмоз, малярію тощо. Середньому медичному працівнику необхідно знати систематику, морфологію патогенних найпростіших, цикли їх розвитку, для розуміння методів лабораторної діагностики та лікування зумовлених ними протозойних захворювань, організації особистої та громадської профілактики.
Формування у студентів медико-біологічного та клінічного мислення, показати роль молодшого працівника у профілактиці протозойних захворювань.
Фронтальне усне опитування з метою актуалізації опорних знань ( метод «Ромашки Блума») :
Матеріали методичного забезпечення підготовчого етапу заняття.
Орієнтовні карти для самостійної позааудиторної роботи ( Додаток 1)
Напередодні заняття студенти мали змогу опрацювати навчальні завдання орієнтовних карт. Навчальні завдання для самостійної позааудиторної роботи студентів включають в себе інструктивно-методичні матеріали, методичні рекомендації, вказівки щодо самостійного опрацювання фахової літератури (самостійна робота з підручником).
На початку заняття викладач збирає орієнтовні карти на перевірку і проводить тестовий контроль вхідного рівня знань студентів.
Тести з еталонами відповідей:
1. Як називається здорова людина, у кишках якої знаходиться збудник амебіазу:
а) бактеріоносієм;
б) цистоносієм;
в) вірусоносієм;
г) вібріононосієм.
2. При дослідженні фекалій здорової виховательки дитячого садка виявлено цисти амеб, що містять вісім ядер. Чи може вихователька бути небезпечною для оточуючих?
3. Який матеріал використовується для діагностики лямбліозу:
а) фекалії;
б) пунктат з печінки;
в) харкотиння;
г) шлунковий сік;
д) дуоденальний вміст
4. Яким шляхом проникає в організм збудник шкірного лейшманіозу:
а) контактно-побутовим;
б) повітряно-крапельним;
в) при укусі москітом;
г) при укусі комаром.
5. У пробі піску взятого з пісочника дитячого садка, виявлені ооцисти токсоплазми. Як вони потрапили в пісок? Чи можуть заразитися діти, що граються у пісочнику? Якщо можуть, то як?
6. Який матеріал використовують для діагностики токсоплазмозу у людини:
а) кров;
б) фекалії;
в) дуоденальний вміст;
г) пунктат внутрішніх органів.
7. Хвора звернулася до лікаря з симптомами запального процесу сечостатевих шляхів. У мазку, взятого із слизової оболонки піхви, виявлено великі найпростіші овально-грушоподібної форми з великим ядром і ундулюючою перетинкою. Який це вид паразитуючого найпростішого? Назвіть захворювання які воно викликає.
8. Який матеріал використовується для діагностики балантидіазу:
а) фекалії;
б) дуоденальний вміст;
в) сеча;
г) кров.
9. В який період життєвого циклу малярійного плазмодія у людини починається приступ малярійної пропасниці:
а) у період тканинної шизогонії;
б) у момент проникнення мерозоїтів в еритроцити;
в) у момент виходу мерозоїтів із зруйнованих еритроцитів.
10. Який матеріал використовується для діагностики шкірного лейшманіозу:
а) кров;
б) мазки з інфільтрату поблизу виразки;
в) пунктат грудини;
г) м’язи.
Еталони відповідей
5.Ооцисти потрапили в пісок з фекаліями кота. Діти можуть заразитися аліментарним шляхом.
6. А, Г
7. Трихомонада піхвова. Сечостатевий трихоманоз
8. А 9. В 10. Б
Матеріали методичного забезпечення основного етапу заняття.
А. Структурно-логічна схема змісту теми (див. додаток №2)
Б. Інструктаж.
Вимоги безпеки під час виконання лабораторних та практичних робіт:
В. Алгоритм формування професійних вмінь і навичок
1) Оволодіти: методикою розв’язування ситуаційних задач та тестових завдань з теми « медична протозоологія»;
2) Провести: ідентифікування за систематичними ознаками представників паразитичних найпростіших;
3) Визначити: методи лабораторної діагностики і основні заходи особистої та громадської профілактики хвороб, збудниками яких є найпростіші.
Практична частина
1. Завдання практичного заняття:
1.1. Розглянути під мікроскопом мікропрепарати різних форм існування дизентерійної амеби, лямблії, трихомонади, лейшманії, балантидія, токсоплазми. Визначити їхні диференціальні ознаки.
1.2.Замалювати в робочі зошити форми існування дизентерійної амеби, балантидія, лямблії, токсоплазми.
1.3. Розглянути життєві цикли паразитичних найпростіших на малюнках та таблицях.
1.4. Опрацювати графологічні структури теми. ( Додаток № 3)
1.5. Заповнити таблицю « Найпростіші – паразити людини».
Назва паразита |
Назва хвороби |
Шляхи зараження людини |
Локалізація в організмі людини |
Лабораторні методи діагностики |
Заходи профілактики хвороби |
Амеба дизентерійна |
|
|
|
|
|
Лямблія |
|
|
|
|
|
Лейшманія |
|
|
|
|
|
Малярійний плазмодій |
|
|
|
|
|
Балантидій |
|
|
|
|
|
Токсоплазма |
|
|
|
|
|
Трихомонада піхвова |
|
|
|
|
|
Робота в малих групах.
Г. Методичний прийом « Фішбоун».
Після опрацювання малюнків, мікропрепаратів, структурно-логічних схем, всі студенти поділяються на три групи і кожна отримує завдання, яке передбачає використання прийому « Фішбоун» .
Перша група наводить причинно-наслідкові зв’язки розвитку лямбліозу, друга група – малярії, третя – токсоплазмозу.
Прийом «Фішбоун»
Д. Кейс-метод.
Кожна група отримує ситуаційну задачу і після обговорення, надає відповідь.
1. Через 15 днів після повернення з відрядження до Африки у приймальне відділення лікарні поступив хворий зі скаргами на підвищення температури тіла до 39,5 С, нудоту, блювання. Об’єктивно: шкіра холодна, шорстка, губи синюшні. Висока температура зберігалася майже 4 год, з’явилися біль у м’язах, наростаючий головний біль, відчуття жару. Далі температура швидко знизилася майже до норми з вираженим потовиділенням, самопочуття поліпшилося і настав тривалий глибокий сон. Яке захворювання слід запідозрити і як його лабораторно підтвердити?
2. У жінки, що проживає у сільській місцевості, народилася дитина із вродженими вадами розвитку, тяжкими ураженнями центральної нервової системи та очей. Ніяких спадкових захворювань ні в родині жінки, ні у її чоловіка не спостерігалося. Яка вірогідна причина народження хворої дитини? Які практичні поради можна дати цій жінці перед народженням другої дитини?
3. Студент із Пакистану потрапив у лікарню із симптомами ураження печінки, селезінки, збільшеними лімфатичними вузлами, анемією. Розміри живота збільшені, суб’єктивно почуває себе виснаженим. Яке захворювання можна запідозрити і якими методами його слід підтвердити?
Відповіді на задачі:
1. Малярію. Дослідженням мазка хворого під мікроскопом.
2. Хвороба дитини може бути наслідком вродженого токсоплазмозу. Найвірогідніше, що мати заразилась у І триместрі вагітності. Матері слід пройти тест на токсоплазмоз, особливо якщо вона планує наступну вагітність.
3. Вісцеральний лейшманіоз. Мікроскопічне дослідження мазків червоного кісткового мозку або крапель крові.
Г. Метод мозкового штурму. ( групова форма роботи)
Викладач пропонує взяти участь у дискусії з метою визначення загальних заходів у профілактиці протозойних антропонозів, використовуючи метод мозкового штурму.
Проблемне питання: Визначте пріоритетні проблеми профілактики інвазійних захворювань. Пропозиції студентів прописуються на дошці.
9. Заключний етап (тривалість – 15 хвилин)
Підведення підсумків заняття. Виставлення оцінок. Домашнє завдання.
Методичний прийом « Сніжна грудка»
У контексті використання інтерактивних методів для заключного етапу доцільним є використання продуктивного методичного прийому « Сніжна грудка». Як росте сніжна грудка, так і цей методичний прийом залучає до активної роботи все більшу кількість студентів. Алгоритм цього прийому стисло можна описати так: Слово — речення — питання — відповідь.
1. Слово: Паразитологія.
Речення: Паразитологія включає три розділи: протозоологія, гельмінтологія
і арахноентомологія .
Питання: Що є предметом вивчення паразитології як науки?
Відповідь: Морфо-біологічні особливості паразитів.
2. Слово: Циста.
Речення: Циста дизентерійної амеби має 4 ядра.
Питання: Які переваги надає циста Найпростішим?
Відповідь: Надає щільну оболонку для захисту від несприятливих умов.
3. Слово: Малярія.
Речення: Малярія кожного року забирає до мільйона чоловік.
Питання: Які є види малярії?
Відповідь: Триденна, чотириденна, тропічна.
Контроль вихідного рівня знань студентів.
Матеріали методичного забезпечення.
А. Метод заповнення німих граф структурно-логічної схеми.
Необхідною та невід’ємною складовою процесу навчання є здійснення поточного та підсумкового контролю знань студентів. З метою перевірки вихідного рівня знань викладач пропонує студентам заповнити порожні місця структурно-логічних схем, позначених запитаннями, необхідними термінами (поняттями) відповідно до змісту (Додаток №4).
Б. Розв’язання ситуаційних задач:
1. Хвора звернулася до лікаря із симптомами запалення сечостатевих шляхів.
У мазку, взятому із слизової піхви, виявлено великі овально-грушоподібні клітини з аксостилем в кінці тіла у вигляді шила, великим ядром, ундулюючою перетинкою. Назвіть збудника.
2. У хворого взято пунктат з лімфатичних вузлів, у мазках, виявлено тільця півмісяцевої форми (подібні до частки апельсина) - один кінець загострений, інший заокруглений. При забарвленні за методом Романовського цитоплазма блакитного, а ядро червоного кольору. Яких найпростіших виявлено в мазках?
3. Робітниця свиноферми звернулася до лікаря зі скаргами на біль у животі, часті випорожнення з домішкою слизу і крові, знижений апетит, втрату ваги. Які протозойні захворювання можуть викликати ці симптоми?
4. Хворій під час пологів перелили кров донора. Через два тижні у реципієнтки виникли періодичні напади лихоманки. Лікар запідозрив малярію. Яке лабораторне дослідження необхідно провести для підтвердження діагнозу?
5. У гастроентерологічне відділення обласної лікарні поступила дитина з підозрою на лямбліоз. У фекаліях цист лямблій не виявлено. Який більш точний метод лабораторної діагностики потрібно застосувати?
6. До лікаря звернувся хворий з тяжкими розладами діяльності кишківника. У рідких фекаліях разом зі слизом виявлено кров. Клінічно діагностовано бактеріальну дизентерію, що не дістало лабораторного підтвердження. Яка протозойна хвороба найбільш ймовірна?
Відповіді до ситуаційних задач:
1. Піхвова трихомонада 2. Токсоплазма 3. Балантидій
4. Великої краплини крові 5. Дуоденальний сік 6. Амебіаз
Додаток №1
Орієнтовна карта №8
для позааудиторної самостійної роботи з теми
"Медична протозоологія"
Мета:
а) вміти оперувати основними поняттями паразитології, а також самостійно використовувати учбові мікропрепарати, таблиці, муляжі, знімки для ідентифікації збудників захворювань людини;
б) проробити навчальну літературу за темами занять і узагальнити отримані знання у вигляді відповідей на запитання та тестові завдання.
Професійна орієнтація студентів:
Найпростіші мають важливе значення в медичній практиці як збудники хвороб людини. Детальне вивчення морфологічної характеристики і біологічних особливостей життєвого циклу патогенних для людини найпростіших слугує тією основою, яка дозволить медичному працівнику провести диференційну діагностику паразитарних захворювань. Від результатів останньої залежить і характер лікування хворого і розробка профілактичних заходів.
1.Чим відрізняється паразитизм від коменсалізму?
2.У чому проявляється шкідлива дія паразита на організм хазяїна?
3.Чому паразитарні хвороби рідко закінчуються смертю людини?
4.Чим відрізняється головний хазяїн від проміжного?
5.Що таке природно-осередкові хвороби ?
6. Якими основними особливостями характеризуються найпростіші?
7. Що є характерним для найпростіших – паразитів внутрішнього середовища?
8. Які захворювання слід віднести до протозойних природно-осередкових?
1. Яка стадія малярійного плазмодія інвазійна для людини?
А) шизонт;
Б) гамонта;
В) спорозоїт;
Г) морула.
2. Який вид малярії у хворого, якщо напади повторюються:
А) через 1 добу?
Б) через 2 доби?
3. Яка стадія балантидія є інвазійною для людини:
А) цисти;
Б) вегетативна форма?
4. При обстеженні працівників їдальні в одного з них виявили амебіаз, у другого – лямбліоз, у третього – сечостатевий трихоманоз. Хто з них епідемічно небезпечний ? Які заходи профілактики необхідно застосувати?
5. У студента, який приїхав з Туркменії, на обличчі з’явилась багряна папула. Через 10 днів папула перетворилася на виразку. Яке протозойне захворювання можна запідозрити? Які дослідження необхідно провести?
6. У який період життєвого циклу малярійного плазмодія в людини починається напад малярійної лихоманки:
А) у період тканинної шизогонії;
Б) у момент проникнення мерозоїтів в еритроцити;
В) у момент виходу мерозоїтів зі зруйнованих еритроцитів;
Г) у момент утворення кільцеподібної стадії?
7. Ознакою паразитів з класу щілиноротих є:
А) ундулююча мембрана;
Б) малі розміри клітини;
В) війки;
Г) аксостиль.
8. Токсоплазма може потрапити в організм людини через:
А) термічно не оброблених ракоподібних;
Б) молоко і м’ясо хворих тварин;
В) непереварену воду;
Г) укус москітів.
9. У жінки, що проживає у сільській місцевості, народилася дитина із вродженими вадами розвитку, тяжкими ураженнями центральної нервової системи та очей. Ніяких спадкових захворювань ні в родині жінки, ні у ії чоловіка не спостерігалося. Яка вірогідна причина народження хворої дитини? Які практичні поради можна дати цій жінці перед народженням другої дитини?
10. Форми дизентерійної амеби:
11. Якого представника класу джгутикових можна виявити в дуоденальному вмісті у людини?
12. У чому полягає особиста профілактика урогенітального трихомонозу?
13. Чи належить токсоплазмоз до числа антропонозів?
14. До хірургічного відділення доставлено пацієнта з підозрою на абсцес печінки, який неодноразово хворів на гострі кишкові хвороби, був у відрядженні в одній з африканських країн. Яке захворювання можна запідозрити? Які методи дослідження необхідно використати для діагностики?
Літ-ра: Н.О.Саляк. Медична паразитологія.Стор.6-59.
О.В.Романенко.Медична біологія. Посібник з практичних занять. Стор.212-238.
В.В.Барціховський.медична біологія. Стор.197-21
Додаток № 2
Графологічна структура навчального матеріалу з теми:
«Медична протозоологія»
І. ТИП
ІІ. ТИП-КЛАСИ
ІІІ. ВИДИ:
а) непатогенні;
б) патогенні
ІV. Локалізація
патогенних форм
V. Методи
боротьби
і профілактики
Додаток №3
Додаток №4