Познайомити учнів з біографією та творами В. О. Сухомлинського, розвивати спостережливість, допитливість, вміння давати оцінку вчинкам героїв оповідань, виховувати доброту, чуйність, любов до рідних та близьких людей, любов до природи, гордість за українську літературну спадщину.
Сценарій виховного заходу
до 100-річчя з дня народження В.О. Сухомлинського
Розробила: Сидоренко І.В.,
Вчитель історії та правознавства, бібліотекар
Вознесенської ЗШ І-ІІІ ступенів
Мелітопольської РДА
Запорізької області
Мета: познайомити учнів з біографією та творами В. О. Сухомлинського, розвивати спостережливість, допитливість, вміння давати оцінку вчинкам героїв оповідань,
виховувати доброту, чуйність, любов до рідних та близьких людей, любов до природи, гордість за українську літературну спадщину.
Обладнання: презентація, твори В. Сухомлинського
Методи і прийоми роботи: демонстрація презентації, розповідь, виставка книжок, інсценізація, творча робота, вправа «Мікрофон».
Слайд 1. Бібліотекар. Добрий день, любі друзі!
«Найпрекрасніші і в той час найщасливіші люди ті, хто прожив своє життя, піклуючись про щастя інших» – так говорив Василь Сухомлинський. Про цю людину ми будемо говорити сьогодні на нашому заході «Серце віддаю дітям».
Слайд 2. Учениця 1. Жив на світі Учитель. Його звали Василь Олександрович Сухомлинський. Він був середнього зросту, худорлявий; каштанове волосся відкривало високе чоло. Але головними на його обличчі були очі — карі, променисті, то лагідні, замріяні, то вимогливі, запитальні, а то й усміхнені, жартівливі.
Слайд 3. Учениця 2. Народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918 р. у селі Василівка Онуфріївського району Кіровоградської області у родині незаможних селян. Його батько був теслею, а мати працювала в колгоспі. У родині Сухомлинських було четверо дітей, крім Василя, ще троє — Іван, Сергій та Меланія. Всі вони стали педагогами.
Слайд 4. Учениця 3. Усе своє життя з 17 років Василь Олександрович працював у школі. Учитель за покликанням душі, він учив маленьких і великих школярів грамоти, математики, літератури, історії.
Слайд 5. Учениця 4. Але більш за все він хотів навчити дітей думати, відчувати, радіти й сумувати не лише своїми власними радощами й печалями, а й татовими і маминими, дідусевими й бабусиними, братовими й товаришевими, зайчика і синички, верби і тополі, місяця й вітру, всієї нашої землі.
Учениця 5. Навчався Василь Сухомлинський в Полтавському педагогічному інституті де здобув кваліфікацію учителя української мови і літератури.
Слайд 6. Учениця 6. У 1941 році, під час Другої світової війни, добровольцем йде на фронт. Він був двічі поранений, довго лікувався в шпиталі. Осколок снаряду залишився в його грудях назавжди.
Учениця 7. Тяжким було і друге поранення, в руку. Хірурги боялися, що руку треба буде ампутувати. «Ні! Тільки не руку! Я – вчитель! – у цих словах було його життя.
Учениця 8. Як тільки рідні місця були звільнені, він повернувся на Батьківщину і став завідувачем районного відділу народної освіти. Проте вже в 1947 році Сухомлинський просився назад до школи.
Слайд 7. Учениця 9. В 1948 році Васи́ль Олекса́ндрович стає директором Павлиської середньої школи і беззмінно працює протягом 23 років до кінця своїх днів. Звичайну сільську школу він перетворив у справжню педагогічну лабораторію, де видобував скарби педагогічної мудрості.
Бібліотекар. От зараз і ви, друзі, доторкнетесь до думки і слова Василя Олександровича, до його веселкового казкового світу, який він так хотів перенести у ваші душі і серця.
Бібліотекар. Діти, а з чого ми починаємо свій день? Так, з привітання. Ми кажемо добрий ранок мамі і татові, потім вітаємося з друзями, вчителями. Послухаємо Стрілець Каріну і дізнаємося чому важливо казати здрастуйте всім людям.
Слайд 8. Переказ казки «Здрастуйте»
Песня «Здравствуй мир»
Бібліотекар. Сьогодні всі твори, казки, оповідання, які будуть звучати з цієї сцени написав Василь Олександрович Сухомлинський. Зустрічайте __________, яка розкаже про те як Білочка Дятла врятувала.
Слайд 9. Переказ казки «Як Білочка Дятла врятувала»
Бібліотекар. А як ви, діти гадаєте, якщо посієш добро, що пожнеш? … А якщо зло? А послухайте діти ____________ і він вам розкаже: що посієш, те й пожнеш.
Слайд 10. Переказ казки «Що посієш, те й пожнеш»
Слайд 11. Запрошуємо до виступу _______________ з оповіданням «Велике відро».
Бібліотекар. Діти, а ви знаєте красиві слова? Дружба, добро, батьківщина.. А ось які красиві діла бувають ми дізнаємося від ________________.
Слайд 12. Переказ «Красиві слова і красиве діло»
Барбарики Пісня про друзів 4 клас
Слайд 13. Казку про «Пелюстку і квітку» вам розкаже _______________.
Слайд 14. Запрошую на сцену учнів 6 класу Сценка «Хризантема й цибуля» 6 клас
Бібліотекар. Добре зібратися з сім’єю і вирушити на прогулянку до лісу, як зробили наступні наші герої.
Слайд 15. Сценка «Прогулянка до лісу» 8 клас
Бібліотекар. Василь Олександрович дуже любив і поважав свою матір Оксану Юдівну. Часто ходив її провідувати, а жила вона за 7 км у сусідньому селі. Автобуси туди не їздили.
Це було перед жіночим святом. Стояла холодна погода. Василь Олександрович зібрався до неньки. Обережно загорнув зірвані в оранжереї нарциси і сховав їх під пальто. Пішов у дорогу, хоча трішки прихворів. «Мати зустріла його на порозі, ніби знала, що він прийде.
- Синочку! Як же це ти! Чи не трапилось чого?..
- Ні, мамо. Прийшов у гості. Хочу привітати Вас із жіночим святом.
Простяг матері білі нарциси...
- Боже, то це мені? Ніби я пані яка...
- Ви дорожча і краща за будь-яку пані, мамо...
Вона взяла той букетик у темні натруджені руки, на очах виступили сльози.
- То ходімо ж до хати, сину.
У хаті син витяг з портфеля теплу вовняну хустку, накинув матері на плечі.
- Носіть мамо, на здоров'я.
- Спасибі тобі, синку, за твою добрість...»
Слайд 16. Матвієнко Іван і його переказ «Ґавеня і соловей»
Бібліотекар. Діти ми зараз дуже уважно подивимося сценку у виконанні учнів 5 класу і спробуємо вгадати, як вона називається, добре?
Слайд 17. Сценка «Найгарніша мама» 5 клас
Бібліотекар. Дорогі діти! Якби ви знали, як потрібні любов і ласка, повага вашим матерям, ласкаве слово, доброта. Кожне ваше грубе слово, образа боляче ранять материнське серце, викликають сльози. То ж будьте хорошими синами і дочками!
Песня «Моя семья» 4 класс
Бібліотекар. ____________ розкаже як Добра людина допомогла маленькій білочці.
Слайд 18. Переказ «Білка і Добра Людина»
Слайд 19. Сценка «Бабуся Мотря й Андрійко» 8 клас
Слайд 20. «Маленький гвинтик» ___________________
Песня «О доброте»
Учениця 10. Учитель сам писав казки й розповідав дітям, їхнім батькам, учителям. Він написав багато, більше 1500 казок, оповідань, притч, замальовок з життя дітей.
Учениця 11. Учитель не лише сам писав казки і розповідав їх дітям, часто серед природи, у зеленому класі, який він називав Школою під Голубим Небом або Школою Радості, а й учив дітей самих складати казки, пробуджував у них думку і слово. "Казка, — любив повторювати він, — це, образно кажучи, свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки й мови."
Учениця 12. 2 вересня 1970 року Василь Олександрович Сухомлинський помирає, але його внесок у життя та його твори залишаться назавжди. Він став визнаним класиком педагогіки 20 ст.
Слайд 21. «Бо я людина» Корж Станіслав
Слайд 22. Сценка «До діда Федора по лопату» 6 клас
Слайд 23. «Важко бути людиною» Маморєва Анастасія
Бібліотекар. Василь Сухомлинський казав: «Діти повинні жити у світі краси, гри, казки, музики, малюнка, фантазії, творчості і у світі де панує добро»
Песня «Мир который нужен мне»